Gemodificeerde Music Angel 845

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Buisbuzz

Gemodificeerde Music Angel 845

Bericht door Buisbuzz »

Dag allen,

Heeft iemand ervaring met upgrading van Music Angel 845? Ik kan een gemod exemplaar kopen. Zou volgens Lampizator schema zijn gemod, maar als ik de foto's zie heb ik het idee dat de man wel erg enthousiast te werk is gegaan. Er worden erg veel weerstandjes en caps toegepast. Hoe vinden jullie dat het er uitziet? Gokje wagen? Ik lees wel goede berichten over deze 845 en is niet duur. Verkoper vraagt 600€.

Thnx, Buisbuzz
845 verkoop 001.JPG
845 verkoop 002.JPG
845 verkoop 014.JPG
845 verkoop 017.JPG
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Gemodificeerde Music Angel 845

Bericht door ds23man »

Ziet er niet raar uit als zo het origineel bekijk:

https://www.google.nl/search?q=Music+An ... 28&bih=711

Prijs is ook niet raar, koop maar eens al die trafo's.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nieuw kost deze versterker zo'n Euro 1100,- , wat ook niet de hoofdprijs is, maar op zich is de vraagprijs niet gek. Als ik een 'gemodde' versterker zou kopen zou ik exact willen weten wat er 'gemod' is, er wordt wat af geprutst :mrgreen: Niet gezegd dat dat hier gebeurd is. Je zegt volgens Lampizator schema, dus alle mods zijn bekend? Dit type versterkers uit China wordt wel vaak omgebouwd trouwens.

Dan, forumlid Jan Geert heeft een Music Angel 845 omgebouwd naar eigen inzicht, misschien dat je hem eens kunt benaderen voor tips.
dre

Bericht door dre »

Ons forumlid Hoekhoorn heeft dezelfde in zijn set staan:echt heel fraai!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En de modificatie is netjes gedaan en is prima te controleren of deze correct is uitgevoerd.
dre

Bericht door dre »

Het is echt een mooi stille versterker,zelf op een set Klipsch hoorns.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Blijft de vraag over de staat van die 845.Je leest nogal 's dat de gloeidraad van die direkt verhitte buizen het opgeeft en nieuwe zijn ook niet goedkoop.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Een set 845 buizen van Shuguang - realistisch geproken de enige die ze maakt op wat boutique merken na dan- kost een kleine 200 euro voor de extra versterkte 'B' versie. Dat valt wel mee. Ik weet ook niets van dat gloeidraad verhaal, behalve dat er een tijdje een zeer fancy KR '845' op de markt was die natuurlijk helemaal audiofiel verantwoord was, maar helaas geen 845. De gloei was namelijk gespecificeerd op 1A in plaats van 3,25a! Omdat ik de eerste 845 versterker nog moet zien met een gestabiliseerde 10V gloeivoeding (waarom zou je ook?), kregen die buizen in een echte 845 versterker meestal een volt of 14 ipv 10v voor hun kiezen door de veel lagere spanningsval door de lagere stroomvraag. Met een sterk verkorte levensduur tot gevolg. Weg 1000 euro.
Buisbuzz

Bericht door Buisbuzz »

Hartelijk dank allen! Wat een fantastisch forum is dit! Ik heb contact met Jan Geert gezocht en hij heeft me zeer uitgebreid geantwoord. Hij gaf me ter overweging zijn reactie met jullie te delen. Bij deze:

Ik heb de foto's even nauwkeurig bekeken. De 845 is inderdaad gemodificeerd volgens recept 'Dietmar' wat volgens Lukasz het laatste woord is op dit gebied. Laat je niet leiden door 'meer' of 'minder' weerstanden. Lukasz heeft nogal de neiging tot overdrijven.
De modificatie staat lager op de Lampizator pagina. Dietmar houdt (hield) op zijn site een Word document bij met de laatste inzichten. In een latere versie sta ik overigens ook genoemd (Mr. van Hall) voor het voorstellen van een andere voedingsconfiguratie, die veiliger is dan die waarmee de versterker wordt geleverd. Ik heb wat op en neer met hem gecorrespondeerd over dit onderwerp. Ik zet de laatste versie die ik daarvan heb over als attachment.

modding_845_ver3.pdf
(106.57 KiB) 1 keer gedownload

ma845_v42.pdf
(56.57 KiB) 2 keer gedownload

Zoals je ziet zitten er best veel weerstanden in, vooral ook vanwege de lokale terugkoppeling middels het 'optillen' van de ground bij de kathodes van de eerste 2 triodes.

De mod is netjes gedaan zo te zien. Ook zitten er nogal wat extra bypass caps in, wat geen probleem is.

Het project dat ik heb gedaan was niet zozeer een modificatie, als meer het compleet opnieuw ontwerpen en bouwen van de versterker. Dat heeft door alle verschillende versies heen uiteindelijk enige jaren gekost. Dit kwam vooral door de voeding, en de beperkingen die de MA voedingstrafo's hebben in deze, latere versie. Een paar plaatjes van de bouw van de eerdere versies:
MA845-1.JPG

MA845-2.JPG

uiteindelijk ziet de versterker er nu zo uit:
DSCF2971.jpg

Hé, zou je zeggen, staat daar nu een extra trafo...? Inderdaad. Het grootste probleem dat ik had met deze versie is het feit dat er maar 1 hoogspanningswikkeling per trafo op zit. Dit heeft tot gevolg dat de spanning voor de eindtrap (850v) en die van de voortrap (425v) uit dezelfde voeding moeten worden gehaald. Dit wordt gedaan door na het voedingspunt van de 845 buizen een rijtje van 3 weerstanden te zetten, die, als functie van de stroom die de voortrap door die weerstanden heen trekt, de spanning laat zakken tot het gewenste niveau (wet van Ohm). Ik houd daar niet zo van. Voor de versterker betekent het in de praktijk:
- de inschakelvertraging zit er niet voor niets op! Ik zou hem liever nog wat langer hebben om zeker te zijn dat de buizen goed warm zijn. Een koude buis geleidt niet en trekt dus geen stroom. Geen stroom = geen spanningsval door de weerstanden wat weer betekent dat de volle 920v rustspanning op de voeding komt te staan. Wat het onmiddellijke doorslaan van de voedingscondensatoren van in ieder geval de voortrap tot gevolg heeft. Die kunnen maar 450v hebben.
Om diezelfde reden: zet de versterker NOOIT aan zonder dat de voortrap buizen er in zitten en werken! Dit om dezelfde reden. Als de voortrap geen stroom trekt, staat de volledige hoogspanning op de voeding.

Uiteindelijk heb ik zelf, na van alles te hebben geprobeerd, besloten op een extra trafo de plaatsen voor de hoogspanning van de voortrappen. Voor mijn eigen gemoedsrust.

De mod die ik had voorgesteld aan Dietmar was een truukje dat ik had afgekeken van de 'shishido' versterkers, en later weer heb toegepast op een 805 versterker die ik ook opnieuw heb ontworpen en opgebouwd, op basis van een Audioromy. Dietmar heeft een duidelijk schemaatje:

ma845_B1_v43.pdf
(264.22 KiB) 1 keer gedownload

Dit is overigens ook binnen het bestek van jouw bestaande MA845 iets wat je kan proberen, en snel is gedaan. Dietmar en ik vonden de brom iets te hoog voor mooi, maar ik zou een weerstand nemen ipv een smoorspoel en een beetje tweaken met de waarden van de caps. Het werkt tenslotte in veel versterkers doodstil, ook in mijn 805

Dit alles gezegd zijnde en met inachtneming van de bovenstaande caveats is 600 euro overigens een prima prijs. Ik heb hem nieuw in China besteld, en betaalde inclusief vervoer en import ongeveer die prijs, maar dat was in 2009. En uiteindelijk draaien deze versterkers al weer een paar jaren, dus kennelijk is het in ieder geval redelijk bedrijfszeker.

Je kan dit ook als je wilt op het publieke deel plaatsen, ter lering ende vermaeck van eventuele andere geïnteresseerden. Al is de rage rond het modden van deze versterker al weer een paar jaartjes voorbij.
Jan Geert

Dank Jan Geert!!!

Hartelijke groet, Anko
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

En dan zit er ook nog een extra buizenset bij voor die prijs. De moeite waard om even een stukje voor te rijden toch?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

JanGeert schreef:
Het project dat ik heb gedaan was niet zozeer een modificatie, als meer het compleet opnieuw ontwerpen en bouwen van de versterker. Dat heeft door alle verschillende versies heen uiteindelijk enige jaren gekost. Dit kwam vooral door de voeding, en de beperkingen die de MA voedingstrafo's hebben in deze, latere versie.
Hé, zou je zeggen, staat daar nu een extra trafo...? Inderdaad. Het grootste probleem dat ik had met deze versie is het feit dat er maar 1 hoogspanningswikkeling per trafo op zit. Dit heeft tot gevolg dat de spanning voor de eindtrap (850v) en die van de voortrap (425v) uit dezelfde voeding moeten worden gehaald. Dit wordt gedaan door na het voedingspunt van de 845 buizen een rijtje van 3 weerstanden te zetten, die, als functie van de stroom die de voortrap door die weerstanden heen trekt, de spanning laat zakken tot het gewenste niveau (wet van Ohm). Ik houd daar niet zo van.
Dat van die extra trafo lijkt me niet echt nodig, kan toch wel zo :idea:
Anne
Bijlagen
VhVl.jpg
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Dat van die extra trafo lijkt me niet echt nodig, kan toch wel zo :idea:
Anne
Anne,

Wat jij tekent is precies de modificatie die ik aan Dietmar Gerhold had voorgesteld en die in de laatste versie van zijn 'handleiding'is opgenomen. Helaas, als gezegd, konden we geen van beiden op 1 of andere manier de brom op een aanvaardbaar niveau krijgen. Vreemd maar waar.

Ik zou het best nog wel eens met een 'stock' MA845 willen proberen, omdat die modificatie heel snel is uit te voeren door de 3 33k dropweerstanden die er nu in zitten te vervangen door 1 kleinere filterweerstand die je aansluit op het punt tussen de 2 eerste condensatoren van de spanningsverdubbelaar. Dat heb ik ook in PM aan Anko uitgelegd:
Jan Geert schreef:
De 'Shishido' variant is overigens zeer eenvoudig te maken zonder veel te slopen: je haalt de 3 weerstanden van de print, en vervangt de laatste door iets van rond de 2k/ 5watt en trekt een draad tussen het punt tussen de 2 eerste condensatoren van de voeding naar de ingang van die weerstand. Ongeveer een kwartiertje werk denk ik.

Jan Geert
In mijn eigen, custom gebouwde 845 was dat best wel wat werk, en daarnaast zou ik de eerste 2 condensatoren groter kiezen. Bij mij zijn dat 47uF Mundorf Tubecaps. Die zijn al heel groot. Ik zou daar toch iets >100uF in zetten. Dat zou dan een elko worden. In de standaard MA845 in de versie die Anko heeft zit daar dacht ik 120uF op die plaats.

edit: Ik had nog wel andere overwegingen voor de extra trafo; Ik had hem nog, er was plaats, en ik hoopte wat van de belasting weg te nemen van de andere 2 trafo's. Die kunnen namelijk erg heet worden...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aha, het wiel was dus al uitgevonden :lol:
Hete trafo's hebben we hier ook wel vaker :( , maar of die 20mA er veel aan veranderd :?
Nou ja, alle beetjes helpen :D
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Aha, het wiel was dus al uitgevonden :lol:
Hete trafo's hebben we hier ook wel vaker :( , maar of die 20mA er veel aan veranderd :?
Nou ja, alle beetjes helpen :D
Anne
Inderdaad die 20mA doet het 'm niet.... maar overnemen van wat 6.3v gloei helpt ook nog wat mee.. :sure:
Buisbuzz

Bericht door Buisbuzz »

Dag allen,

Ik heb de MA overgenomen van collega Hoekhoorn. Was een hele rit, maar is de moeite waard: mooie versterker, klinkt erg goed op mijn Fostex backloaded horns. De Prima Luna KT88 die ik heb klonk vaak te scherp en teveel upfront. De MA klinkt vloeiend, niet scherp, ruimtelijk, vol en gedetailleerd tegelijk en hebben goed fundament. Wat wil je nog meer? Enige kritiekpunt dat ik kan bedenken is dat ze een beetje "glare" hebben. Klinkt op zich wel lekker smooth, maar bij langer luisteren naar verschillende muziek gaat het opvallen dat overal diezelfde glans overheen hangt. Misschien andere buizen kopen, er zitten nu goedkope instap Shuguangs in. Las ergens dat die inderdaad voor wat glans kunnen zorgen.

Ik wil iedereen die gereageerd heeft hartelijk danken voor de input. Langzamerhand krijg ik een steed betere installatie, mede door de input die ik vanuit dit Forum krijg.

Groet, Anko
Buisbuzz

Bericht door Buisbuzz »

Hierbij nog de inhoud van PM van Geert Jan die me steeds van zeer goede raad voorziet!

Hallo Anko,

Ik dacht al dat het om de 845 van Hoekhoorn ging, zoveel zijn er niet met die modificatie, en ik zag dat de weerstanden tussen de voor- en eindtrap vervangen zijn door een bundeltje hoogvermogens cement weerstanden met wat parallel om op de juiste spanning uit te komen. Ik heb dat ook gedaan indertijd, en het is een kwestie van wat proberen, omdat de spanning op de voortrap enorm gevoelig is voor kleine veranderingen in de weerstand. Het is bijna niet stabiel te krijgen.
In ieder geval lijkt het goed gedaan, De oorspronkelijke waardes zouden in rook op zijn gegaan met de bijna 3 maal hogere stroomvraag van de nieuwe voortrap instelling.

Voor wat betreft het geluid.... Het is op een afstand niet mogelijk om een 'diagnose' te stellen, ten eerste om die 'glare' te beoordelen, en ten tweede om dan zo even te zeggen waar dat door komt. En of het zelfs aan de versterker ligt. Aan de andere kant, als je durft, is het best een leuke hobby om een beetje met deze versterker te spelen. Met de buizen en eventueel andere, simpele zaken intern. Maar dat moet je willen en kan wat kosten.

Ik heb zelf meerdere sets 845 buizen: de standaard ("S") buis, die herkenbaar is aan het mica plaatje bovenin dat de plaat gecentreerd houdt. Dan heb ik 2 paar "B" buizen met de versterkte constructie, en zonder plaatje bovenin. Dan heb ik nog een paar "M" buizen met metal plates. Die zie je niet zo veel meer. De eerste batches hadden kwaliteitsproblemen, loslatende koelvinnen geloof ik. Daarna zijn ze even uit productie geweest, om dan verbeterd weer op de markt te zijn gekomen. Toch zie je ze niet veel meer. De belastbaarheid ligt wat lager, 70 watt dissipatie ongeveer geloof ik.
Ik gebruik meestal de B types. Belastbaarheid ligt in de 100W range, en de verschillen zijn heel klein tussen die buizen.
Voor wat betreft types: als gezegd maakt alleen Shuguang realistisch gesproken deze buis nieuw. KR is geen 845, en heel duur, en dan was er dacht ik nog Elrog, maar ook hier: heel erg duur en betrouwbaarheidsissues geloof ik?
Shuguang maakt ook de Psvane buizen. Ik heb vorig jaar een paar reserve 845B buizen gekocht van forumlid Dick Verwolf, die naast een bekend clavecimbelbouwer ook een zelfbouwaudio fanaat is. Hij was op de Psvane overgestapt en verkocht zijn B’s. OP eBay zijn ze te kust en te keur, voor goede prijzen nieuw te koop. Er is dacht ik een ‘gewone’ variant die vergelijkbaar is met de B, denk ik, en een premium, ik dacht dat Psvane daar een “T” aanduiding voor had? Even kijken. Lijkt best interessant.
Verschillende kleur logo is wat vreemd. De Shuguangs worden in dozen met matched pairs verkocht. Niet duidelijk waarom, want in een SE versterker is matching niet belangrijk, zeker niet met regelbare bias. Het zijn dus 2 losse buizen. Het rode logo is van de laatste jaren.
Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt kan je van mij wel een paar 845B buizen lenen. Je kan dan ook de M eventueel proberen, maar ik weet niet of daar nog aan te komen is, dus misschien is dat niet zo zinvol. Het is een beetje een rariteit, die buis. Ik vond een paar ervan toen ik bij AE in Schagen een doos openmaakte. Ze waren zelf ook verbaasd. Ik kreeg ze mee voor de prijs van een B (160 eur bij hen), hoewel de marktprijs wat hoger lag.
Je moet dan wel kunnen biasen. Dat is niet moeilijk, maar wel heel erg onhandig, want het moet intern gebeuren en de versterker moet natuurlijk aan staan. Dus je moet een manier vinden om de versterker op zijn kop of op zijn kant te zetten met de buizen erin. En als je hem aan zet moet er wel een belasting op de speakeruitgangen zitten. Ik heb een paar 8ohm/ 25 watt weerstanden met een stukje kabel er aan voor dit doeleinde.
Dan de standaard disclaimer: Deze versterker bevat dodelijke spanningen!!! Niet zoals een gewone versterker waar je met wat pech de netspanning aanraakt. Dat overleef je wel. Deze versterker loopt op bijna 900 volt gelijkspanning. Dat is in de regel fataal. Werk geconcentreerd, wees uitgerust, houd procedures in acht! Bijvoorbeeld nooit met 2 handen in de versterker zitten. 1 hand op de rug is een oud trucje. Als je hem uit zet, meet op de spanningen zijn weggelopen voordat je verder werkt. Dat soort dingen.
Ok, nu ik je voldoende bang heb gemaakt: de bias. Er zitten geen fancy meters in, dus je meet over de kathodeweerstand van de eindbuis en past de wet van ohm toe. Die weerstand zit tussen de loper van de ontbrom potmeters en aarde. Die potmeters zitten achter in de kast naast die roze Wima’s. De loper is het middelste pootje.
Meet eerst de waarde van die weerstand (met de versterker uit natuurlijk) dus wat is de waarde tussen het pootje van de pot en aarde. Meestal is dat 10 ohm om makkelijk te kunnen rekenen, maar het schema op internet suggereert dat het 12 ohm is. Kan ook. Meet het dus even na.
Bias meten: Nu met de versterker aan, meet de spanning tussen het pootje en aarde. Gebruik liefst een krokodil klemmetje om het zwarte snoer van je meter aan een aardpunt te leggen, of beter nog: 2, dus ook om het rode snoer aan de potmeter te hangen. Hoef je helemaal niet met je handen in een op spanning staande versterker je zitten.
Stroom = spanning/ weerstand. Je wilt ongeveer 70 milliampère door de buis. Stel de weerstand is ‘gewoon’ 10 ohm, dan moet je 0,70 volt meten tussen de 2 punten. 0,7/10=0,07 ofwel 70 milliampère. Bij een 12 ohm weerstand wordt dat ongeveer 0,85 volt.
Controleer in eerste instantie gewoon om te zien waar hij staat. Onder de 50mA houdt je minder vermogen over (maar dat heb je niet echt nodig geloof ik, toch?) en ik zou niet over de 90mA gaan om de levensduur van de buis niet onnodig te verkorten.
Er zijn geen verschillen in klank tussen de instellingen. Het bepaalt alleen de klasse a headroom. Ook beide buizen precies gelijk maken is niet zinvol, anders dan een gevoel van zen. Dit is alleen bij push-pull paren van belang.
Instellen: Mocht dit nou nodig zijn: dit gaat met de 2 blauwe printpots van Bourns die op de hoeken van de print zitten. Ze liggen plat dus misschien moet je ze eerst wat omhoog buigen zodat je met een schroevendraaiertje bij het schroefje kan. Gebruik er wel 1 met een kunststof grip, dus geen metalen ‘horlogeschroevendraaier’ . Te gevaarlijk. Meetsnoeren aan de meetpunten, en instellen maar. Ze zijn 10-slags, dus het regelt lekker langzaam en precies.
De voorbuizen: kan ik korter over zijn. Ik heb zelf Tung-Sol nieuwe productie erin zitten. Ik heb een voorraadje oude productie: Brimar, Tungsol, Sylvania, GE, RCA, Zaerix, whatever. Zijn er verschillen? Niet buiten de range van wat je jezelf wijs kan maken als je luistert met de intentie om verschillen te horen. De normale valkuil waar audiofielen om 1 of andere reden zo graag in vallen. Laat dus maar. Ook hier: je kan langskomen en wat setjes meenemen om te zien of het voor je werkt. Kan best leuk zijn!

Edit:Ik ben nog wat met mijn eigen 845 aan het spelen: De volumeregelaar van Tentlabs is eruit en naar de Cleo 6 verhuisd, er komt een 48 stepper van Akustyk/Khozmo in. Mooi ding.
Dan heb ik ook nog laatst voor ruim 100 euro een paar nieuwe AE europe uitgangstrafo's overgenomen. Ze hebben dezelfde 'footprint' als de MA845 trafo's dus vervangen en proberen is een eitje.
Ik zit er ook over te denken om ipv de kathodevolger de 845 eens aan te sturen met een 6l6 of el34 in triode geschakeld. trekt wel veel meer stroom, maar ik heb natuurlijk een aparte trafo voor de voortrap, en die kan iets van 1A aan in de hoogspanning.
Plaats reactie