Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Lnsadnoh »

Leuk project!

Je kan ook een gietmal maken, daar zit ik dan aan te denken voor het interne gedeelte voor het gieten van gewapende epoxy ofzo
Wellicht ook interessant voor andere forumleden die geintresseerd zijn om hem te bouwen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Dat Bamboe is i.d.d. een fraai materiaal Hans. Maken ze ook werkbladen van. Ik was laatst bij iemand die had de trap laten maken van rubberhout (Hevea). Een harde en zware houtsoort die heel weinig werkt en niet gaat scheuren. Had een mooie lichte kleur a la Essen en was ook niet erg duur.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door richard »

Voor bamboe moet je wel erg scherp gereedschap gebruiken, het splintert anders snel.
Er is ook een geperste variant, of bamboe composiet. Dat is net zo zwaar en hard als tropisch hardhout zoals azobé.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door FritsK »

Ik heb voor de baffle van m'n Tonfeile Tafal ook bamboe snijplanken van de IKEA gebruikt.
Bamboe werkt erg fijn. Je kan er hele scherpe / strakke kanten mee krijgen als je een fijne zaag pakt. Daarna hoef je er amper meer iets aan te doen. Hoekjes brokkelen niet af en spaanders zijn er nauwelijks. Ik heb de Tonfeiles onbehandeld een jaar of 3 staan en ze zijn amper verkleurd.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Ziet er strak uit! Is dat ook goed te verlijmen Frits? En waarmee?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door satefan »

wouter schreef:
Laat de AT en dynaudio garde het maar niet horen, of de seas u16 met gevlochten PP die echt heel lekker klinkt wat mij betreft.
U16 klinkt idd erg lekker. De prijzen gaan wel omhoog de laatste tijd zag ik!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Hondasnl schreef:
Leuk project!

Je kan ook een gietmal maken, daar zit ik dan aan te denken voor het interne gedeelte voor het gieten van gewapende epoxy ofzo
Wellicht ook interessant voor andere forumleden die geintresseerd zijn om hem te bouwen?
Een mallenset voor gelcoat en gegoten kasten is prima te doen, maar voor nu even te vroeg wat mij betreft. Ik weet niet eens of dat ontwerp klinkt ;-)
Als ik HJ en anderen mag geloven klonen we een wanproduct, één voor de categorie voodoo audio believers. Dat wil ik eerst even afwachten voor het allemaal heel grote vormen gaat aannemen. Wel zou ik persoonlijk graag zo goed mogelijk klonen, mocht het niet klinken dan heeft de zojuist genoemde categorie geen reden om aan de kloon te twijfelen en weet ik zelf ook dat ik het een serieuze kans heb gegeven.

Een hakblok of plank heeft bij voorkeur een dikte van ca 6 cm, minimaal 5cm in ieder geval. Anders kan ik net zo goed plakjes berken mpx gebruiken.
Ik las in een interview met Sven dat hij als antwoord gaf op de vraag "klinken de verschillende soorten hout ook anders": "not really". Hiermee trek ik de conclusie dat hij niet als een soort instrumentbouwer het hout inzet, en dat een kopie van de vorm volstaat bij de kloon.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door FritsK »

Pjotr schreef:
Ziet er strak uit! Is dat ook goed te verlijmen Frits? En waarmee?
Bedankt Pjotr. Ik heb dit destijds verlijmd met de gewone blauwe of rode Bison houtlijm. Ook de verbinding van de baffle naar de MDF kast heb ik op dit manier gelijmd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Als ik HJ en anderen mag geloven klonen we een wanproduct, één voor de categorie voodoo audio believers....
hoho, dat is er nooit gezegd. Er is gezegd dat de kloon het niet moeilijk heeft beter te zijn dan het origineel, o.a. door de boem afstemming van t laag en de budget midhoog unit.

ennuh voodoo: hooguit het trillende draadje dat in de SE+ uitvoering zit valt duidelijk in de categorie :lucht:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Je hebt gelijk, jij was het niet zo duidelijk - was meer in mijn kennissenkring en ik meende op het forum een soortgelijke stemming te lezen.

Leonidas schreef dat het een hoge funfactor had, zijn variaties op dit thema.
Van degene die de kloon gemaakt had weet ik niet wat de luisterervaring was.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door ray5150 »

Een voordeel van het gebruik van hout van de Ikea (snijplanken en dergelijke),In deze is dat het voor eventuele na bouwers ook bereikbaar is.
Een Ikea is tenslotte altijd wel in de buurt te vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
wouter schreef:
Als ik HJ en anderen mag geloven klonen we een wanproduct, één voor de categorie voodoo audio believers....
hoho, dat is er nooit gezegd. Er is gezegd dat de kloon het niet moeilijk heeft beter te zijn dan het origineel, o.a. door de boem afstemming van t laag en de budget midhoog unit.
Klopt. ik heb ook nooit gezegd dat het een wanproduct zou zijn.
Ik heb me alleen verbaasd over het feit dat er voor zo'n kostbaar product zulke relatief goedkope materialen (lees: drivers) zijn gebruikt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Ik las in een interview met Sven dat hij als antwoord gaf op de vraag "klinken de verschillende soorten hout ook anders": "not really". Hiermee trek ik de conclusie dat hij niet als een soort instrumentbouwer het hout inzet, en dat een kopie van de vorm volstaat bij de kloon.
Aanvulling:
* Boenicke deals with specialist wood shops in Brienz and Muotathal and properly cured wood. With EU temperature and humidity values they can safely use 4.5cm laminations to minimize damping effects of redundant glue layers. For Asia sales and bigger models however Sven prefers 1.5cm layers for being inherently even more resistant to moisture-induced deformation. For context, Plywood runs 1.6mm layers to use 25% glue. Sven prefers a far higher ratio of organic content whose overtone behavior he believes is more natural
Bron: http://www.6moons.com/audioreviews/boenicke5/1.html

Kortom, mdf of multiplex bevat voor Sven te veel lijm om de harmonische structuur te behouden van de klank. Interessante benadering.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Volgens mij doet ie maar een beetje interessant zoals het uitkomt Wouter. Het gaat toch geen viool worden? Denk dat het specifieke hiervan toch voor 90% de units + filters is en een beetje de kastafstemming. En dat het aandeel kastmateriaal achter de komma te vinden is. Aannemende dat het geen papier-maché gaat worden :lol: Alhoewel dat een best sterk materiaal is :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

I know, dacht ook meteen "je bouwt toch geen instrument". Toch wel fijn dat hij niet vaag doet, hij gaat op z'n gevoel af - ook al komt dat wellicht vooral mooi uit bij zijn wat meer unieke en dure kastmateriaal. Z'n antwoord maakt de weg een beetje vrij voor een harde en niet dempende composiet gegoten kast ;-)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Chris_T »

Gaaf project man!
De W5's vielen mij een paar jaar geleden al op qua design.
Ik vind dat ze een elegante uitstraling hebben door het ogenschijnlijk naadloos ontwerp.
Op de een of andere manier roept het bij mij ook een hoog IKEA gehalte op als ik ernaar kijk (in positieve zin).

Het is overduidelijk dat de ontwerper een houtliefhebber is en zoveel mogelijk 'natuurlijk' of organisch/gezondheid wilt uitstralen.
Dat komt ook wel naar voren in het interview van 6moon en de productpagina van de W5.
Appeltje voor de dorst iemand :lol: ?

Ik denk dat hier best een lekker geluidje uit kan komen, ook al suggereren de metingen het tegendeel.
Mifi met een prettige kleuring mede door vervorming & resonanties.
Is het jullie ook al opgevallen dat de achterwand van de woofer wel erg dun is? Zo op het oog schat ik dat het niet meer dan 8mm zal zijn.
Ook het feit dat hij heeft afgezien van de bracing in de vorm van stalen cilinders (klonk te dood), suggereert dat dit nogal bepalend kan zijn voor de klankkleur.
Hoewel dat ik denk dat de meeste 'magie' uit het gebruik van de ambient tweeter bij de terminals komt.
Ik heb een groot vermoeden dat deze veel bijdraagt aan de befaamde ruimtelijkheid.

@Wouter, heb je al een keuze gemaakt qua drivers en opzet?
Wat ik uit de startpost opmaak wil je eigenlijk een loolalike maken en niet zozeer een kopie.
De 2x3" aurasound woofer in impulsgecompenseerde opstelling (back to back), spreekt mij ook erg aan.
Je moet alleen wel oppassen met de powercompressie die vroeg kan optreden, een simulatie programma houdt daar helaas geen rekening mee.
Op een gegeven moment stop je er alleen maar vermogen in zonder dat het merkbaar luider gaat.
Ik vermoed daarom dat een enkele 5" een stuk harder zal spelen bij maximale belasting.
Maar of de breedbander het dan nog trekt..

De Fountek FE85 heeft i.i.g. een beperkte x-max van 1.5mm.
Persoonlijk zou ik dan eerder gaan voor de FR88EX, voor €15 meer 3mm x-max en underhung motor!
Van de FR88EX heb ik een paartje liggen, die wil ik best wel (voor even :sure:) uitlenen als je daar mee wilt spelen.

Heb je trouwens ook de SB65WBAC25-4 overwogen: http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 5wbac25-4/?
Nog meer mini!
Met een heel fraai frequentieverloop dat in een smalle behuizing wel eens een mooi licht oplopende curve kan geven.
Bovendien zit de breakup veel verder in het tophoog.
Ik moet even in de HobbyHifi graven om te zien hoe laag deze inzetbaar is.

Ik heb verder nog zitten denken aan mogelijk verbeter punten of wat ik anders zou doen dan Boenicke:
  • L-pad volumeregeling voor de ambient tweeter
  • Deflector in de achterkamer van de breedbander maken.
    Zeg maar een soort kegel op de achterwand die het geluid naar een holte met demping weerkaatst.
    Wordt ook bij tweeters van SB acoustics toegepast en met veel succes.
  • PR systeem optie onderzoeken.
    Zo'n kleine 8cm2? en lange poort met lage afstemming geeft simpelweg veel problemen.
    Maar misschien draagt de poortoutput ook wel bij aan het de W5 sound :think:
  • Spoelen van het filter goed oriënteren (waarom is dit toch zo vaak een ondergeschoven kind bij een ontwerp?)
Heb je hier nog iets aan?
Een plaatje van de x-over in de W5 met de Fountek FE85 en Peerless SLS5":
Boenicke W5 x-over.png
En een filmpje dat demonstreert hoe soepel de instelbare ontkoppeling met veren is:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
I know, dacht ook meteen "je bouwt toch geen instrument".
Als ik exotische luidsprekers zou moeten verkopen zou ik wel doen alsof ik een instrument verkocht. Aan een viool kleeft nu eenmaal meer emotie dan aan een spiekerboks.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door ds23man »

Je kunt het ook van de andere kant benaderen als fabrikant, gewoon een goed no nonsense ontwerp wat goedkoop is te produceren.

http://hifiaktuell.de/news/jbl-control- ... miniboxen/

Sinds 1986 op de markt en 1,5 miljoen van gemaakt. Zelden zo'n prijs/kwaliteitsverhouding gezien: 125 euri voor een setje incl ophangbeugel.

Klein subje erbij en je weet niet wat je hoort.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door leonidas »

Een paar jaar geleden , heb ik inderdaad , het Boenicke concept gekloned.
De middelbare scholieren vonden het prachtig en er zijn zo''n vier setjes van gebouwd. (toen waren mijn woofertjes op).

Wat erg veel indruk maakte was : de verdwijn truc van de speakertjes en de ZEER ruimtelijke afbeelding.

Dit is de eerste keer , in 6/7 jaren , geweest dat het mij gelukt is om iets met "weinig" bas , aan middelbare scholieren te verkopen.
Gewoon omdat andere kwaliteiten van dit concept zo overtuigend waren.

Mijn kloon was groter dan de echte Boenicke W5.

Het XO was dubbel serie met wat weerstanden als verzwakking.

Later heb ik gehoord , dat een van de kids een aktieve sub(je) erbij heeft gezet.
Poort aan de achterkant halfvol stoppen met demping en subje op ongeveer 100 Hz.

Aan een echte kloon ben ikzelf nooit toegekomen. Zou voor de kinderen ook te duur worden.

Het concept is , denk ik , de nagenoeg perfecte desktop PC speaker :)

Ik volg dit wel en wens jullie veel succes , het concept moet je echt eerst zelf gehoord hebben.

mvgr. Leon
Bijlagen
P1010800.jpg
P1010794.jpg
P1010801.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door toetertje »

Wel grappig dat swing systeem, uit het filmpje van chris.
Maar gaat dat niet ten koste van de focus?
Ik heb juist altijd geleerd, dat de speaker rocksolid moet staan

Audiovector heeft ook zo'n systeem, maar die kan alleen
achterover. Maar die heeft de speakers ook gewoon in de baffle.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door beijert »

Daar had ik juist een vrachtje 2 tot 4" luidsprekertjes voor verzameld..

Zal er de eerste tijd (lees jaren) nog wel niet van gaan komen.
Bijlagen
IMG_20170815_102118.jpg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door leonidas »

Iemand op mijn Facebook pagina , Marcel Herrmann , is echt lekker bezig geweest.
Alles CNC enzo , originele units etc.

Hij heeft ook de W8 gedaan.

foto als voorbeeld.

mvgr. Leon
marcel herrmann.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door dre »

Heel fraai!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Chris_T schreef:
Is het jullie ook al opgevallen dat de achterwand van de woofer wel erg dun is? Zo op het oog schat ik dat het niet meer dan 8mm zal zijn.

(...)

@Wouter, heb je al een keuze gemaakt qua drivers en opzet?
Wat ik uit de startpost opmaak wil je eigenlijk een loolalike maken en niet zozeer een kopie.
De 2x3" aurasound woofer in impulsgecompenseerde opstelling (back to back), spreekt mij ook erg aan.
Je moet alleen wel oppassen met de powercompressie die vroeg kan optreden, een simulatie programma houdt daar helaas geen rekening mee.
Op een gegeven moment stop je er alleen maar vermogen in zonder dat het merkbaar luider gaat.
Ik vermoed daarom dat een enkele 5" een stuk harder zal spelen bij maximale belasting.
Maar of de breedbander het dan nog trekt.
Ja, dit soort posts hebben we zeker wat aan Chris!
Ik wil juist wel 1 paartje zo goed mogelijk klonen, en daarnaast mijn eigen weg inslaan. Dus alle info over de W5 is welkom. Los daarvan kunnen we brainstormen over varianten.

Mijn infinity overture 1 heeft volgens mij nergens 8mm dikte en dat gaat zelfs met een 8" (gesloten LT) nog meer dan prima. Die kast is van plastic.

1 woofer of 2 kleintjed.
Ik heb e.e.a. uitgezocht en kom met een bepaald vermogen ongeveer gelijk uit, en in de praktijk klinkt een paartje nd91 + Dayton SD175-PR gewoon indrukwekkend.
De ND91 vraagt ideaal trouwens minder dan 1,5 liter, dat maakt dat de drivers zich lekker voelen in 2,8 liter BR.

Dus voor mij - vanwege de balans en het dus achterwege kunnen laten van Swingbase toestanden - is dat iets dat ik wil uitproberen. Daarnaast is het mogelijk een veel betere polar te maken denk ik. Helemaal als je denkt aan een x-over op 600 hz. En ik zou dan ook voor en achter 2" willen onderzoeken, wellicht hoeft in mijn voorstel een ambient tweeter niet enorm rond te stralen (1/2" of kleiner).
Een volgend voordeel daarvan is dat het solo als 360gr BT achtige speaker uitgeprobeerd kan worden, iets wat ik ook al langer zou willen maken op hoog niveau.


Maar omdat ik start met een 5,25" woofer in een origineel-kloon zal het snel duidelijk worden.

Die kleine BR -edit: br poort -moet wel enorm veel compressie geven ja, dat lijkt mij ook. Maar het alternatief is een lange poort, en dan houd je minder volume over - moet poort voor geljke fb ook nog weer langer --> vicieuze cirkel.

Omdat ik de SLS 6.5" gebruikt heb ben ik wel verwachtingsvol over de SLS 5.25". Een kleine kast en hoge gevoeligheid, robuust belastbaar. De TB W5-1138 is echt een subwoofertje denk ik, maar de potentie wordt in het ontwerp niet volledig benut. De thermische belastbaarheid wordt veel en veel eerder bereikt dan Xmax.
Laatst gewijzigd door wouter op di 15 aug 2017, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Zie SLS ook wel als een stuk aantrekkelijker. Wat bedoel je hier met een kleine BR Wouter? De hele kast of alleen de poort? Voor de compressie maakt de kastgrootte niet uit. Qua poortdoorsnede is het een afweging en hoeveel afronding maak je er aan. Maak je poort zo groot dat je geen ruisellende krijgt bij max. output of maak je hem zo groot dat je geen ruisellende krijgt bij gemiddeld luisterniveau?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”