Ok, wel of geen kastje. Ik maak wèl kastjes want ik wil géén geluid van de achterzijde.carbon schreef:Maar nogmaals heb ik ook twee oren en is de ruimtelijkheid bij mono erg realistisch, ik vind het beter dan stereo, maargoed dit gaat over wel of geen kastje in dit draadje.
MidKast vs GeenKast
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MidKast vs GeenKast
Re: MidKast vs GeenKast
pappaleo schreef:Vellen?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MidKast vs GeenKast
Dat zijn toch geen kastjes? Jij haalt er ook van alles bij.
Re: MidKast vs GeenKast
Ik heb het liefst rondom straling, wil geen last hebben van inwendige reflecties, houtklank resonatie, ik wil graag de volle uitslag, vandaar dat ik de rolrand verweiderd heb en geniet van de volle toon.pappaleo schreef:Ok, wel of geen kastje. Ik maak wèl kastjes want ik wil géén geluid van de achterzijde.carbon schreef:Maar nogmaals heb ik ook twee oren en is de ruimtelijkheid bij mono erg realistisch, ik vind het beter dan stereo, maargoed dit gaat over wel of geen kastje in dit draadje.
Een klarinet zit niet graag in een kastje opgesloten.
Re: MidKast vs GeenKast
Dat zijn vellen..maar je wist niet wat vellen waren vandaar het plaatje, wel helder blijven aub 00pappaleo schreef:Dat zijn toch geen kastjes? Jij haalt er ook van alles bij.
Re: MidKast vs GeenKast
Dat mag ook, wat jij goed vind is goed toch?
btw, ik wil hetzelfde spul dat jij rookt/slikt/spuit
btw, ik wil hetzelfde spul dat jij rookt/slikt/spuit
Re: MidKast vs GeenKast
Ja Leo,het is nogal wazig zo...... 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MidKast vs GeenKast
Ik geloof dat wij een heel andere taal spreken.

Waarom komt de naam "Thedub" nu bij mij bovendrijven?
Ik geloof het verder wel.
carbon schreef:ik wil graag de volle uitslag, vandaar dat ik de rolrand verweiderd heb en geniet van de volle toon.
Waarom komt de naam "Thedub" nu bij mij bovendrijven?
Ik geloof het verder wel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: MidKast vs GeenKast
Dit draait op niets uit. Slotje dan maar?
Re: MidKast vs GeenKast
Je maakt een "denkfout".carbon schreef:Een klarinet zit niet graag in een kastje opgesloten.
Een instrument en instrumentenversterkers hebben een "eigen geluid" wat je juist wilt accentueren. Daarom zijn luidsprekers voor instrumentenversterkers en luidsprekers om audio weer te geven nogal verschillend. Een luidspreker om een instrument te versterken is onderdeel van de keten hoe je klinkt als muzikant en daarom is het juist vaak wenselijk dat zo'n luidspreker een "eigen geluid" heeft.
Een goede audio weergever moet juist een zo neutraal mogelijk geluid neerzetten om de opname zo echt mogelijk weer te geven.
Dat is echt een wezenlijk verschil tussen een instrument en een audio weergever.
Ook klopt het mono zijn van de basgitaar niet helemaal. Er zijn niet veel bassisten die hun bas direct in de tafel prikken en zonder toevoeging van effecten. Een galmpje iets links van het midden, een stereo chorus etc etc
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: MidKast vs GeenKast
Dat zijn geen vellen, bij jouw voorbeelden zal vrijwel iedereen aan echte vellen denken. Uiteraard om een ketel, de vellen van een drum of pauken.
Wat jij bedoeld zijn magneplanar's of elektrostaten/magnetostaten. Dat je niet weet hoe het heeft geeft niets, maar ga niet denken dat mensen hier niet weten hoe een dipool werkt.
Een dipool is de oudste vorm van luidsprekers, zeg maar een plank om akoestische kortsluiting zo laag mogelijk in frequentie te krijgen.
Als jij van een luidspreker de rolranden verwijderd heb je vanaf het centrum (spreekspoel) gezien de grootste ellende gecreeerd, namelijk een akoestisch lek en overal op dezelfde frequentie. Daarnaast is de centrering van de conus niet meer gewaarborgd, en gaat de luidspreker vervorming door gebrek aan stabiliteit en in- en uitwaardse uitslagen.
Als je een caraudio woofer pakt en tingel tangel geluidjes draait is er allemaal niets aan de hand. Een box verhoogt de Q van een luidspreker tot een bruikbare waarde boven 0,5. Een caraudio woofer, helemaal voor free air, heeft vaak van zichzelf al een Q van hoger dan 0,5. Dan heb je dus ook niet perse een box nodig om laag te komen. Waarom heeft niet elke luidspreker dat? Nou een caraudio subwoofer heeft enorme mechanische verliezen, het is een hoog gewicht en een stijve ophanding (bescherming tegen uitslag onder de resonantiefrequentie). Ook is een caraudio woofer niet bepaalt efficient, dus er is een aanzienlijk vermogen nodig. Dit alles maakt dat zo'n ding free air prima laag kan weergeven. Maar kijk voor de lol eens naar je opstelling, dat is geen kam er van een audio audiofiel maar van een audioot.
Ik geloof dat het mono ruimtelijk klinkt, maar je vergeet dat jij 70% kamer hoort en 30% directe luidspreker (ik gok maar wat). Je zit dus zelf al een soort stereo te verzinnen, geen wonder dat dit niet goed gaat. Als jij bij mij op de bank ploft hoor je echt een zangeres klein en realistisch uit het midden komen - niet een wall of sound, of 3 meter breed.Dan heb je gewoon geen benul van hoe een opname hoort te klinken.
Succes verder, ik had eerder al eens je ovale speakers op stokjes gezien. Bizar wat mensen moeten draaien om dat te laten klinken
Dit lijkt op wat jij doet: https://www.youtube.com/watch?v=7ubEqO8AKj4
https://www.youtube.com/watch?v=jOBFswdZx4E
Deze gaat ook ver.
Ik weet dat het mooi kan klinken, een piano uit een boxy kastje is erg moeilijk bijvoorbeeld. Maar alles in balans houden is ook niet altijd makkelijk, niet zo makkelijk als een klein 13cm 2-weg boxje van niveau. Dat kun je WAF verantwoord plaatsen. En met een 17cm midwoofer kun je al serieus laag krijgen. Maar niet met dipool.
Wat jij bedoeld zijn magneplanar's of elektrostaten/magnetostaten. Dat je niet weet hoe het heeft geeft niets, maar ga niet denken dat mensen hier niet weten hoe een dipool werkt.
Een dipool is de oudste vorm van luidsprekers, zeg maar een plank om akoestische kortsluiting zo laag mogelijk in frequentie te krijgen.
Als jij van een luidspreker de rolranden verwijderd heb je vanaf het centrum (spreekspoel) gezien de grootste ellende gecreeerd, namelijk een akoestisch lek en overal op dezelfde frequentie. Daarnaast is de centrering van de conus niet meer gewaarborgd, en gaat de luidspreker vervorming door gebrek aan stabiliteit en in- en uitwaardse uitslagen.
Als je een caraudio woofer pakt en tingel tangel geluidjes draait is er allemaal niets aan de hand. Een box verhoogt de Q van een luidspreker tot een bruikbare waarde boven 0,5. Een caraudio woofer, helemaal voor free air, heeft vaak van zichzelf al een Q van hoger dan 0,5. Dan heb je dus ook niet perse een box nodig om laag te komen. Waarom heeft niet elke luidspreker dat? Nou een caraudio subwoofer heeft enorme mechanische verliezen, het is een hoog gewicht en een stijve ophanding (bescherming tegen uitslag onder de resonantiefrequentie). Ook is een caraudio woofer niet bepaalt efficient, dus er is een aanzienlijk vermogen nodig. Dit alles maakt dat zo'n ding free air prima laag kan weergeven. Maar kijk voor de lol eens naar je opstelling, dat is geen kam er van een audio audiofiel maar van een audioot.
Ik geloof dat het mono ruimtelijk klinkt, maar je vergeet dat jij 70% kamer hoort en 30% directe luidspreker (ik gok maar wat). Je zit dus zelf al een soort stereo te verzinnen, geen wonder dat dit niet goed gaat. Als jij bij mij op de bank ploft hoor je echt een zangeres klein en realistisch uit het midden komen - niet een wall of sound, of 3 meter breed.Dan heb je gewoon geen benul van hoe een opname hoort te klinken.
Succes verder, ik had eerder al eens je ovale speakers op stokjes gezien. Bizar wat mensen moeten draaien om dat te laten klinken
Dit lijkt op wat jij doet: https://www.youtube.com/watch?v=7ubEqO8AKj4
https://www.youtube.com/watch?v=jOBFswdZx4E
Deze gaat ook ver.
Ik weet dat het mooi kan klinken, een piano uit een boxy kastje is erg moeilijk bijvoorbeeld. Maar alles in balans houden is ook niet altijd makkelijk, niet zo makkelijk als een klein 13cm 2-weg boxje van niveau. Dat kun je WAF verantwoord plaatsen. En met een 17cm midwoofer kun je al serieus laag krijgen. Maar niet met dipool.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: MidKast vs GeenKast
Stereo weergave is een projectie van de podium opstelling, op een goede stereo set waarbij het geluid goed los komt van de luidsprekers kun je dus goed waarnemen waar zicht de piano en de Bas gitaar op het podium bevinden. Een mono opstelling heeft deze projectie uiteraard niet, dat is jammer want daardoor mis je de beleving die er bij hoort.
TS heeft duidelijk nog niet te maken gehad met klasse apperatuur .
Hij heeft waarschijnlijk alleen ervaring met betaalbare luidsprekers welke slechts holle dozen van spaanplaat waren waardoor hij nu ervaart dat zijn los opgestelde drivers niet de houterige verkleuring hebben die zijn goedkope luidsprekers wel hadden.
Dit had opgelost kunnen worden door mooie stevige resonantie vrije luidsprekers te bouwen, alleen is TS nooit in aanraking geweest met klasse luidsprekers dus hij heeft geen idee wat daarmee haalbaar is.
Bovendien waren de luidsprekers die hij heeft gehad en de apperatuur die er voor hing niet in staat om een mooie stereo projectie weer te geven.
Dit is allemaal op te maken uit het feit dat hij de opstelling welke zichtbaar is in zijn filmpje beter vindt klinken dan hetgeen wat hij er voor gebruikte.
Dat de huidige opstelling beter klinkt dan zijn voorgaande set vertelt alleen maar hoe beroerd de kwaliteit daarvan wel niet was.
Een geval van 'alles klinkt beter dan wat ik had'
Een oplossing had geweest om kwaliteit verbetering door te voeren en luister ervaring op te doen bij mensen met mooie opstellingen, echter is TS helaas op een dwaalspoor terecht gekomen.
Om de vraag van TS toch te beantwoorden, waarom we drivers in kasten in bouwen, ik zou zeggen, ga eens luisteren bij iemand met een serieuze stereo set en laat je verrassen.
Dan leer je wat een stereo projectie van een soundstage inhoud, wat zich voor je onthult waarbij iedere musikant en de zangers en zangeressen hun plaats op het podium hebben.
En serieus, geen idee waar je woont, maar je bent hier best welkom om dit te kunnen ervaren.
TS heeft duidelijk nog niet te maken gehad met klasse apperatuur .
Hij heeft waarschijnlijk alleen ervaring met betaalbare luidsprekers welke slechts holle dozen van spaanplaat waren waardoor hij nu ervaart dat zijn los opgestelde drivers niet de houterige verkleuring hebben die zijn goedkope luidsprekers wel hadden.
Dit had opgelost kunnen worden door mooie stevige resonantie vrije luidsprekers te bouwen, alleen is TS nooit in aanraking geweest met klasse luidsprekers dus hij heeft geen idee wat daarmee haalbaar is.
Bovendien waren de luidsprekers die hij heeft gehad en de apperatuur die er voor hing niet in staat om een mooie stereo projectie weer te geven.
Dit is allemaal op te maken uit het feit dat hij de opstelling welke zichtbaar is in zijn filmpje beter vindt klinken dan hetgeen wat hij er voor gebruikte.
Dat de huidige opstelling beter klinkt dan zijn voorgaande set vertelt alleen maar hoe beroerd de kwaliteit daarvan wel niet was.
Een geval van 'alles klinkt beter dan wat ik had'
Een oplossing had geweest om kwaliteit verbetering door te voeren en luister ervaring op te doen bij mensen met mooie opstellingen, echter is TS helaas op een dwaalspoor terecht gekomen.
Om de vraag van TS toch te beantwoorden, waarom we drivers in kasten in bouwen, ik zou zeggen, ga eens luisteren bij iemand met een serieuze stereo set en laat je verrassen.
Dan leer je wat een stereo projectie van een soundstage inhoud, wat zich voor je onthult waarbij iedere musikant en de zangers en zangeressen hun plaats op het podium hebben.
En serieus, geen idee waar je woont, maar je bent hier best welkom om dit te kunnen ervaren.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 07 aug 2017, 17:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: MidKast vs GeenKast
Een onweerstaanbaar aanbod! 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MidKast vs GeenKast
Olaf, ook ik kom graag een keer bij je langs.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: MidKast vs GeenKast
Uiteraard van harte welkom. De koffie is bruin en de gevulde koek komt van de bakker 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MidKast vs GeenKast
Hé dre, we kunnen op toernee 
Re: MidKast vs GeenKast
Het is vlak bij Peter,dus we kunnen in een keer door! 
Re: MidKast vs GeenKast
Wat mij betreft slotje erop dit draait op niets uit, en ik heb geen zin om hier nog maar 1 woord hieraan te besteden.
Veel plezier met jullie bonkerige midkastje ))
Veel plezier met jullie bonkerige midkastje ))
Re: MidKast vs GeenKast
Als je ook bij mij langskomt, maar je vind jezelf zo goed dat je dat vergeten was, en alleen je zelf de lucht in kan prijzen. doei swabberOlaf Markus schreef:Stereo weergave is een projectie van de podium opstelling, op een goede stereo set waarbij het geluid goed los komt van de luidsprekers kun je dus goed waarnemen waar zicht de piano en de Bas gitaar op het podium bevinden. Een mono opstelling heeft deze projectie uiteraard niet, dat is jammer want daardoor mis je de beleving die er bij hoort.
TS heeft duidelijk nog niet te maken gehad met klasse apperatuur .
Hij heeft waarschijnlijk alleen ervaring met betaalbare luidsprekers welke slechts holle dozen van spaanplaat waren waardoor hij nu ervaart dat zijn los opgestelde drivers niet de houterige verkleuring hebben die zijn goedkope luidsprekers wel hadden.
Dit had opgelost kunnen worden door mooie stevige resonantie vrije luidsprekers te bouwen, alleen is TS nooit in aanraking geweest met klasse luidsprekers dus hij heeft geen idee wat daarmee haalbaar is.
Bovendien waren de luidsprekers die hij heeft gehad en de apperatuur die er voor hing niet in staat om een mooie stereo projectie weer te geven.
Dit is allemaal op te maken uit het feit dat hij de opstelling welke zichtbaar is in zijn filmpje beter vindt klinken dan hetgeen wat hij er voor gebruikte.
Dat de huidige opstelling beter klinkt dan zijn voorgaande set vertelt alleen maar hoe beroerd de kwaliteit daarvan wel niet was.
Een geval van 'alles klinkt beter dan wat ik had'
Een oplossing had geweest om kwaliteit verbetering door te voeren en luister ervaring op te doen bij mensen met mooie opstellingen, echter is TS helaas op een dwaalspoor terecht gekomen.
Om de vraag van TS toch te beantwoorden, waarom we drivers in kasten in bouwen, ik zou zeggen, ga eens luisteren bij iemand met een serieuze stereo set en laat je verrassen.
Dan leer je wat een stereo projectie van een soundstage inhoud, wat zich voor je onthult waarbij iedere musikant en de zangers en zangeressen hun plaats op het podium hebben.
En serieus, geen idee waar je woont, maar je bent hier best welkom om dit te kunnen ervaren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: MidKast vs GeenKast
Ik zal nog een keer een vriendelijk en goedbedoeld aanbod doen 
Re: MidKast vs GeenKast
Hij komt echt wel!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: MidKast vs GeenKast
Lijstje met lange tenen begint steeds langer te worden:
Brommer
Appelmoes
Koolstof.

Brommer
Appelmoes
Koolstof.
Re: MidKast vs GeenKast
Jullie zijn anders ook enorm op je teentjes getrapt als iemand aan je kastje komt 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: MidKast vs GeenKast
Nee hoor, heb schoenen met stalen neuzen! 
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 07 aug 2017, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
