Het laatste filter van RoD geeft technisch best een goed totaal plaatje. Ik dacht eerst dat het voor mijn gevoel te veel energie tussen 1 en 3kHz had, maar het is vrijwel gelijk aan een van mijn laatste filters. Een 3e orde filter met zeer kloppend faseplaatje hadden we al gemaakt. Toch speelt het huidige filter - en daarin vertrouw ik de oren van Toetertje - prettiger. Het is een minder analytisch gebeuren. Scherpe knieen in de curves wil ik ook liever niet. Het nadeel is dat de drivers bij een lage overgangsfrequentie minder beschermd worden, het voordeel is een mooie integratie. Bij RoD 3 verspringt de directivity en powerrespons, dat kan ook komen doordat er geen 4" units geslecteerd zijn in boxsim. Wellicht valt het mee.
Mijn huidige filter telt 3 onderdelen meer, en heeft ongeveer dezelfde somcurve. Bij het bouwen van het filter is een 5,6uF in mooie kwaliteit en een 1,2mH luchtspoel wat in mijn filter luxer uitgevoerd kan worden. In RoD 3 zit je door de 3e orde opzet wel tegen de dubbele uitgaven aan te kijken.
Als in mijn filter de parallelspoel van de hoogsectie weggelaten wordt verandert de totale respons weinig en ligt de fase volledig gelijk aan die van de midwoofers. Echter, elektisch is dat weer zozo. Dit beschermt de tweeter onvoldoende. Niet blind staren op faseplot dus

En het toevoegen van een weerstand op die 0,82mH spoel geeft ook ongeveer zo'n beeld. Alleen is onder Fs de tweeter dan ook minder beschermd.
Opvallende gelijkenissen in de somcurve, bij een compleet verschillende filtering. RoD zijn filter is de stippellijn.
De filters. Ik gebruik een flauwere met correcties, RoD filtert hier relatief steil.
Dit faseplaatje geeft op de achtergrond RoD's 3e orde filter weer en daarover heen mijn actuele filter.