Sinds wanneer is Roon niet bitperfect?
Is Roon wel of niet bitperfect?
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Is Roon wel of niet bitperfect?
Opm. mod: deze discussie is afgesplitst van een ander onderwerp.
Sinds wanneer is Roon niet bitperfect?

Sinds wanneer is Roon niet bitperfect?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: DSP advies gevraagd
Sinds de eerste versie al. Het wordt op hun eigen gebruikersforum regelmatig besproken.ds23man schreef:Sinds wanneer is Roon niet bitperfect?![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DSP advies gevraagd
Dan graag even een linkje..........anonamemouse schreef:Sinds de eerste versie al. Het wordt op hun eigen gebruikersforum regelmatig besproken.ds23man schreef:Sinds wanneer is Roon niet bitperfect?![]()
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: DSP advies gevraagd
https://community.roonlabs.com/t/sound- ... er/27810/9Walt schreef:Ik denk dat dit linkje niet gaat komen...
http://www.digitalaudioreview.net/2017/ ... -sunshine/
Laatst gewijzigd door anonamemouse op ma 31 jul 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DSP advies gevraagd
Blahblahblablahablaablabalaabblaabelaaabbablaabela.....anonamemouse schreef:https://community.roonlabs.com/t/sound- ... er/27810/9Walt schreef:Ik denk dat dit linkje niet gaat komen...
http://www.digitalaudioreview.net/2017/ ... -sunshine/
Niet alles geloven wat een nitwit op het net uitkraamt.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: DSP advies gevraagd
Doe ik ook niet, ik sla jouw berichten ook regelmatig gewoon over.ds23man schreef:Blahblahblablahablaablabalaabblaabelaaabbablaabela.....anonamemouse schreef:https://community.roonlabs.com/t/sound- ... er/27810/9Walt schreef:Ik denk dat dit linkje niet gaat komen...
http://www.digitalaudioreview.net/2017/ ... -sunshine/
Niet alles geloven wat een nitwit op het net uitkraamt.
Re: DSP advies gevraagd
Uit die links kan ik niet echt concreet lezen dat Roon niet bitperfect zou afspelen, kun je anders wat tekst quoten, misschien lees ik erover heen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DSP advies gevraagd
Ach ja, Roon is door Mola Mola na diverse test als bitperfect verklaard om geimplementeerd te worden in hun producten. Je hoort nog wel eens wat achter de schermen met de juiste contacten......anonamemouse schreef:Doe ik ook niet, ik sla jouw berichten ook regelmatig gewoon over.ds23man schreef:Blahblahblablahablaablabalaabblaabelaaabbablaabela.....
Niet alles geloven wat een nitwit op het net uitkraamt.
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Roon is bit perfect, klaar uit (zie mijn link):
Next, click the little gear icon to access the settings for your DAC and enable Exclusive Mode if you want bit perfect output, and want Roon to take exclusive control of your DAC.
Next, click the little gear icon to access the settings for your DAC and enable Exclusive Mode if you want bit perfect output, and want Roon to take exclusive control of your DAC.
Re: DSP advies gevraagd
Dat is geen aanbeveling. Achter de schermen wordt de boel altijd grondig belazerd...ds23man schreef:Ach ja, Roon is door Mola Mola na diverse test als bitperfect verklaard om geimplementeerd te worden in hun producten. Je hoort nog wel eens wat achter de schermen met de juiste contacten......
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Walt schreef:Roon is bit perfect, klaar uit (zie mijn link):
Next, click the little gear icon to access the settings for your DAC and enable Exclusive Mode if you want bit perfect output, and want Roon to take exclusive control of your DAC.

Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Walter, je aanwijzingen zijn niet te volgen als je soms wat anders gebruikt om af te spelen.
Ik heb hier inmiddels aardig wat grappen uitgehaald, maar per apparaat kan het zeker schelen.
Vergeet niet dat er ook een hoop onzin bestaat, die mensen uitkramen, maar niet weten hoe het werkelijk in elkaar zit.
Men gooit met kreten en merken en weten niet wat er in het doosje zit,. en als het duurder is zal het wel beter zijn is ook een maatstaf voor veel mensen.
Daarnaast is en zijn er aardig wat van die informatie al lang achterhaald in de nieuwere versies van Roon, en als je dan kijkt wat men aandraagt kan het in de huidige versie 1.3 al niet meer voorkomen.
Dan nog even wat anders, ik speel hier nu een poosje weer ( voor de lol met SqueezeBox Server) omdat het kan, en het kan qua geluid karakter zeker schelen wat je dan gebruikt.
Ik kies bewust voor de opzet met Linux, en geen Windows, met de drivers die roet in het eten kunnen gooien.
Maar er zijn mensen die Roon gebruiken met dan daarnaast weer heel andere aanpassingen onder Windows, waar ik mijn grootte twijfels bij heb.
Ik heb hier inmiddels aardig wat grappen uitgehaald, maar per apparaat kan het zeker schelen.
Vergeet niet dat er ook een hoop onzin bestaat, die mensen uitkramen, maar niet weten hoe het werkelijk in elkaar zit.
Men gooit met kreten en merken en weten niet wat er in het doosje zit,. en als het duurder is zal het wel beter zijn is ook een maatstaf voor veel mensen.
Daarnaast is en zijn er aardig wat van die informatie al lang achterhaald in de nieuwere versies van Roon, en als je dan kijkt wat men aandraagt kan het in de huidige versie 1.3 al niet meer voorkomen.
Dan nog even wat anders, ik speel hier nu een poosje weer ( voor de lol met SqueezeBox Server) omdat het kan, en het kan qua geluid karakter zeker schelen wat je dan gebruikt.
Ik kies bewust voor de opzet met Linux, en geen Windows, met de drivers die roet in het eten kunnen gooien.
Maar er zijn mensen die Roon gebruiken met dan daarnaast weer heel andere aanpassingen onder Windows, waar ik mijn grootte twijfels bij heb.
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Natuurlijk is Roon wel bit perfect. Is ook heel makkelijk te zien.
(Tenzij je zélf de bitstream wijzigt door gebruik van dsp, resampling, channel mapping, digitale volume control etc. Dat kan per definitie nooit bit perfect. Of door een sound driver te gebruiken die dat überhaupt niet kan. Dat staat los van Roon zelf.).
Simpel testje : speel een DTS-geëncodeerd bestand af, richting een receiver of DAC die dat ondersteunt.
Speelt hij de muziek (dus geen ruis), en herkent je receiver of DAC dat als DTS stream ?
Jup. Althans, hier wel
. Dat zou niet mogelijk zijn, als de bitstream gewijzigd was op welke manier dan ook.
Elke wijziging aan een DTS stream, hoe klein ook, maakt hem onspeelbaar.
En roon heeft echt geen realtime-DTS-encoder aan board...
(Tenzij je zélf de bitstream wijzigt door gebruik van dsp, resampling, channel mapping, digitale volume control etc. Dat kan per definitie nooit bit perfect. Of door een sound driver te gebruiken die dat überhaupt niet kan. Dat staat los van Roon zelf.).
Simpel testje : speel een DTS-geëncodeerd bestand af, richting een receiver of DAC die dat ondersteunt.
Speelt hij de muziek (dus geen ruis), en herkent je receiver of DAC dat als DTS stream ?
Jup. Althans, hier wel
Elke wijziging aan een DTS stream, hoe klein ook, maakt hem onspeelbaar.
En roon heeft echt geen realtime-DTS-encoder aan board...
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Denk ook wel dat het transmissiekanaal foutloos is Marco. Maar verder is het begrip "Bitpetfect" erg van elastiek. Gaat het bv direct van CD de wereld rond of zit er nog een bewerking tussen zoals volume leveling. Het is ten slotte radio en een al te grote dynamiek is daar ongewenst.
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Beste anonamemouse, meen je dat nou echt, dat je nog steeds niet gelooft dat Roon bit perfect is?... 
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd...Maar, elke vergelijking met 'radio' ontgaat me eerlijk gezegd. Hoe bedoel je dat ?Pjotr schreef:[knip]. Maar verder is het begrip "Bitpetfect" erg van elastiek. Gaat het bv direct van CD de wereld rond of zit er nog een bewerking tussen zoals volume leveling. Het is ten slotte radio en een al te grote dynamiek is daar ongewenst.
Uit je reactie spreekt, als ik het goed begrijp, enkel een twijfel aan de integriteit van het bron-audio-materiaal.
En niet uit de verdere verwerking van Roon.
In de basis beheert en speelt Roon, jouw lokale database aan muziek. Die muziek heb je (naar ik hoop) zelf verliesvrij geript van de originele CD's.
Hoe goed dat is, heb je zelf in de hand. En dat is behoorlijk simpel om foutloos te doen. Verdere verwerking door Roon, en veel andere software, is ook weer zonder bitstream wijzigingen.
Wat betreft 'radio' : mogelijk bedoel je de streams vanuit Tidal, of vanuit internetradio stations. Dat is i.d.d. ook mogelijk.
Op de kwaliteit, integriteit, 'bitperfectness' t.o.v. het origineel daarvan heb je inderdaad geen enkele invloed. Áls er al een schuldige zou zijn, dan moest dat Tidal of de radiobron zijn. De Roon software heeft daar geen verdere invloed op....
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Ja, doelde idd op Tidal. Verder zou ik ook niet kunnen bedenken waarom het niet bit-perfect zou zijn, net als alle overige goed geïmplementeerde software muziekspelers. Voor wat betreft je eigen collectie is het ook niet meer dan een bibliothecaris, interface en streaming server/client (over je eigen netwerk dan). Dat kunstje is al vrij oud 
Re: Is Roon wel of niet bitperfect?
Fijn dat we elkaar begrijpen
. Nee, dat is idd beslist geen nieuw kunstje; dat konden we 10 jaar geleden ook wel al (met wat meer inspanning dan nu).
Dat is dan ook zeker niet de 'unique selling point' van Roon. Roon's USP is wat mij betreft heel eenvoudig : domweg eenvoudig simpel (meer synoniemen?) gebruikersgemak. Iedereen in het gezin kan het gebruiken. En JIJ kan je lekker focussen op het genieten en ontdekken van je muziek. In plaats van 'endlessly tinkering about' zoals met zoveel andere databases/systemen...
En iedereen is vrij om te beslissen, of dat zoveel centjes waard is voor hem/haar. Ja, het kost inderdaad een aardig centje.
Dat is dan ook zeker niet de 'unique selling point' van Roon. Roon's USP is wat mij betreft heel eenvoudig : domweg eenvoudig simpel (meer synoniemen?) gebruikersgemak. Iedereen in het gezin kan het gebruiken. En JIJ kan je lekker focussen op het genieten en ontdekken van je muziek. In plaats van 'endlessly tinkering about' zoals met zoveel andere databases/systemen...
En iedereen is vrij om te beslissen, of dat zoveel centjes waard is voor hem/haar. Ja, het kost inderdaad een aardig centje.
