Extra magneet op oude breedbander aanbrengen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Extra magneet op oude breedbander aanbrengen?
En dat allemaal om een magneetje van een luidspreker weer tot leven te wekken; je eindigt als het monster van Frankenstein.
- VintageHarry
Ach, een beetje hobbyist laat zich door zo'n tegenslagje niet afschrikken 
Mijn magneten zijn best afgeleverd in Tilburg terwijl ik in Hilvarenbeek verblijf, niet bij stil gestaan bij het bestellen. Koppie kapot he, balen.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Tijdelijk ander huis of op jezelf gaan wonen?
Zijn die oude magneten uit harddisks niet te gebruiken?
Die zijn heel plat en ontzettend sterk.
Aad.
Die zijn heel plat en ontzettend sterk.
Aad.
Nee ik woon tijdelijk bij mijn moeder in ivm een kapotte schouder en een flinke hersenschudding.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- VintageHarry
Vandaag toevallig een wat oudere luidsprekerhobbyist aan de mail aan wie ik een set AD9710 heb overgedaan. Toevallig kregen we het ook over oude magneten, blijkbaar is er wel een apparaat geweest voor semi-thuisgebruik waarmee je magnetisme kon herstellen. Hieronder zijn tekst:
"De magneten gaan ook achteruit , door de leeftijd maar ook vooral bij laten vallen of stoten , deze alnico magneten ontladen zich dan snel. Daarom speelt de een weleens wat zachter dan een andere.
Ik heb tot zo'n drie jaar terug een apparaat gehad van Philips om de magneten weer op sterkte te laden , die is helaas helaas kapot gegaan en was niet meer te repareren. Was een mooi en zwaar apparaat , werkte met speciale spoelen om de magneet , die werd eerst ontladen , dan kon je de lading instellen , ging hij zich opladen , zaten heel veel en giga grote condensatoren in , hoop gefluit en gezoem , dan haalde je een hendel over en gaf dat ding door ontlading die magneet een oplazer , niet normaal meer , gewoon een soort dreun.
Dan was de magneet weer zoveel Gaus , als nieuw, speelt dan ook weer veel krachtiger en ook mooier."
Kortom, als je nog ergens zo'n apparaat in werkende staat kunt vinden?
"De magneten gaan ook achteruit , door de leeftijd maar ook vooral bij laten vallen of stoten , deze alnico magneten ontladen zich dan snel. Daarom speelt de een weleens wat zachter dan een andere.
Ik heb tot zo'n drie jaar terug een apparaat gehad van Philips om de magneten weer op sterkte te laden , die is helaas helaas kapot gegaan en was niet meer te repareren. Was een mooi en zwaar apparaat , werkte met speciale spoelen om de magneet , die werd eerst ontladen , dan kon je de lading instellen , ging hij zich opladen , zaten heel veel en giga grote condensatoren in , hoop gefluit en gezoem , dan haalde je een hendel over en gaf dat ding door ontlading die magneet een oplazer , niet normaal meer , gewoon een soort dreun.
Dan was de magneet weer zoveel Gaus , als nieuw, speelt dan ook weer veel krachtiger en ook mooier."
Kortom, als je nog ergens zo'n apparaat in werkende staat kunt vinden?
En we hoeven er ook slechts 1000 te bestellen! Koopje dit
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Iemand die het monopolie wil op Chinese kwaliteit magnetiseer apparaten? Ja typisch Alibaba dit.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
zomaar een prijs bij zomaar een besteleenheid.
AlNiCo 3 klinkt toch het allermooiste, nooit meer terug naar welke magneet ook 3 is the trik ))
Het is niet zo moeilijk Reinder. Gewoon met de speaker onder je arm even lang Richard gaan, die fikst het wel even voor je
In dit filmpje is goed te zien hoe dat magnetiseren in zijn werk gaat, ongeveer bij 2:00 min. Dat is echt wel een speciale spoel waar flink wat kA door heen gejast worden.
Dat magnetiseren gebeurt altijd bij een afgemonteerd magnetisch systeem. Met Alnico zou dat helemaal niet anders kunnen. Zelf je magneet door supermagneten gaan vervangen kun je wel vergeten. De krachten zijn zo groot dat je dat niet gaat lukken.
B.t.w. de reden dat vrijwel alle neodymium magneten uit China komt is omdat neodymium daar gedolven wordt. Het werd in eerste instantie voor een prikkie verkocht. Maar het werd daardoor zo populair dat de prijs flink gestegen is.
In dit filmpje is goed te zien hoe dat magnetiseren in zijn werk gaat, ongeveer bij 2:00 min. Dat is echt wel een speciale spoel waar flink wat kA door heen gejast worden.
Dat magnetiseren gebeurt altijd bij een afgemonteerd magnetisch systeem. Met Alnico zou dat helemaal niet anders kunnen. Zelf je magneet door supermagneten gaan vervangen kun je wel vergeten. De krachten zijn zo groot dat je dat niet gaat lukken.
B.t.w. de reden dat vrijwel alle neodymium magneten uit China komt is omdat neodymium daar gedolven wordt. Het werd in eerste instantie voor een prikkie verkocht. Maar het werd daardoor zo populair dat de prijs flink gestegen is.
Gaaf filmpje! Voorlopig wordt er niks gemagnetiseerd, al mijn spullen zijn al opgeborgen of gaan de opslag in, vertrek in september voor enkele maanden naar Brazilië.
Mvg Reinder
Mvg Reinder