Offff is regulier MDF ook gewoon prima..?
Adresjes voor HDF?
Moderator: Beheerdersteam
Adresjes voor HDF?
*n00bvraag-alarm!* als meest geschikt houtmateriaal voor luidspreker constructies zie ik HDF en berkenmultiplex voorbij komen. Ik was er al achter da tik iig wat betreft hoge persing mdf niet bij de reguliere bouwmarkt hoef aankloppen, maar waar dan wel? Kent iemand hier zaken in het noorden, of kan ik online iets vinden? Mooiste zou natuurlijk zijn dat je simpelweg de platen al op maat kan laten zagen, zoal sbij de praxis
.
- Leeuwarden
Re: Adresjes voor HDF?
In Leeuwarden kan je dat bij de houthandel gewoon bestellen. Was hier laatst ook een link naar een on-line zagerij die het opstuurt. Vraag is of je dat echt wil. Ik bouw al jaren met gewoon mdf. Gaat prima.
HDF word (bij mijn weten voornamelijk) gebruikt voor laminaat. niet om constructieve dingen mee te bouwen.
Velen gebruiken hier het groene MDF, dat schijnt wat harder te zijn. het is in ieder geval vochtbestendig.
Kijk ook eens hier : https://www.opmaatzagen.nl/
Velen gebruiken hier het groene MDF, dat schijnt wat harder te zijn. het is in ieder geval vochtbestendig.
Kijk ook eens hier : https://www.opmaatzagen.nl/
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het materiaal moet ook niet weer te hard zijn, anders trekt de lijm er niet in.
HDF wordt in principe nooit voor speakerkasten gebruikt. Het heeft te weinig interne demping en resoneert door zijn hardheid een stuk meer dan MDF en spaanplaat. MDF en spaanplaat zijn akoestisch vergelijkbaar. Zelf vind ik MDF rommel om mee te werken. Het stoft enorm. Spaanplaat vind ikzelf makkelijker te verwerken maar vergt wel meer inspanning qua afwerking.
Geldt dit ook niet voor berkenmultiplex, is dat niet gevoelig voor afbrokkelen etc? MDF lijkt me iig makkelijker om mee te werken?
Wat je zelf wilt. Berken multiplex is wel mooier om mee te werken. Het is substantieel stevig hout in vergelijk met MDF, wat meer op karton lijkt. Maar het resoneert ook meer dan MDF/spaanplaat.
- anonamemouse
Technisch gezien is MDF eigenlijk ook gewoon papier... Alleen een beetje dikker.Pjotr schreef:Wat je zelf wilt. Berken multiplex is wel mooier om mee te werken. Het is substantieel stevig hout in vergelijk met MDF, wat meer op karton lijkt. Maar het resoneert ook meer dan MDF/spaanplaat.
Klinkt alsof MDF op dit moment toch meest voor de hand ligt, volgens mij is berkenmultiplex toch ook flink wat prijziger. Eens rondsnuffelen in de bouwmarkt dan 
Berkenmultiplex is op het moment niet goed te verkrijgen vanwege de russisch-europese sancties. In de Gammel ligt nu vooral populierenmultiplex, daarin kun je met je nagel een indruk maken. Leuk als afwerklaag, maar constructief prut.
Wel lekker licht 
Koop sowieso geen berkenmultiplex in een bouwmarkt. Daar vind je echt alleen de slechste afdankkwaliteit. Kun je beter voor naar een timmerfabriek of zo.
Koop sowieso geen berkenmultiplex in een bouwmarkt. Daar vind je echt alleen de slechste afdankkwaliteit. Kun je beter voor naar een timmerfabriek of zo.
+1 heb ik m'n filterkastjes van gemaakt en de DT3W is er gedeeltelijk van gemaakt, mooi spul!