Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Ijverig aan 't bouwen ! :rock:
Zorg er wel voor dat de verbindingen aan het schermrooster en vooral anodes van de KT88 uit de buurt van andere dingen blijven.
Zal nog wel even zoeken zijn met die kathode tegenkoppeling, de trafo heeft geen begin en eindkleur, kan omgekeerd uitvallen.
Wat 't laatste schema betreft, zie niks mis.Wel 413V en 410V op een draad :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

En de gloei van de KT,s aan 1 kant direct aan massa?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
En de gloei van de KT,s aan 1 kant direct aan massa?
Kan best, niks mis mee.
Midden aan massa bij eindbuizen enkel nodig als de gloeidraad ook de kathode is en met wisselstroom wordt gewerkt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ijverig aan 't bouwen ! :rock:
Zorg er wel voor dat de verbindingen aan het schermrooster en vooral anodes van de KT88 uit de buurt van andere dingen blijven.
Zal nog wel even zoeken zijn met die kathode tegenkoppeling, de trafo heeft geen begin en eindkleur, kan omgekeerd uitvallen.
Wat 't laatste schema betreft, zie niks mis.Wel 413V en 410V op een draad :lol:
Anne
Dankje Edwin Anne voor de bloemen en
En Damocles goed opgemerkt van die gloei, ik wist het wel had al eerder er mee gewerkt. Maar twijfelde wel hoor ! O:)

Anne de verbindingen scherm en anode uit de buurt houde van andere dingen
Ivm met die (bijn) 500 Volt :!:
Of nog andere redenen ?
De phase van de UGT was toch aangegeven , dus mocht niet mopperen.
Maar wel slecht overigens , een smal stukje tape om het uiteinde van de draad :?
Ik was al bezig het uit te gaan zoeken hoe de phase was tov de LS toen ik het zag
Als ik wat ruw geweest was had het er af gegaan
Nu met een marker heel de draad voorzien van een streep
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Bert61 schreef:
Ah!buis schreef:
Ijverig aan 't bouwen ! :rock:
Zorg er wel voor dat de verbindingen aan het schermrooster en vooral anodes van de KT88 uit de buurt van andere dingen blijven.
Zal nog wel even zoeken zijn met die kathode tegenkoppeling, de trafo heeft geen begin en eindkleur, kan omgekeerd uitvallen.
Wat 't laatste schema betreft, zie niks mis.Wel 413V en 410V op een draad :lol:
Anne
Dankje Edwin Anne voor de bloemen en
En Damocles goed opgemerkt van die gloei, ik wist het wel had al eerder er mee gewerkt. Maar twijfelde wel hoor ! O:)

Anne de verbindingen scherm en anode uit de buurt houde van andere dingen
Ivm met die (bijn) 500 Volt :!:
Of nog andere redenen ?
De phase van de UGT was toch aangegeven , dus mocht niet mopperen.
Maar wel slecht overigens , een smal stukje tape om het uiteinde van de draad :?
Ik was al bezig het uit te gaan zoeken hoe de phase was tov de LS toen ik het zag
Als ik wat ruw geweest was had het er af gegaan
Nu met een marker heel de draad voorzien van een streep
410 belast en 413 onbelast Anne :P
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne de verbindingen scherm en anode uit de buurt houden van andere dingen
Ivm met die (bijna) 500 Volt :!:
Of nog andere redenen ?
Meer dan 500volt, daarop zit nog de audio (zo'n 400volt piek max.), wordt wel 900volt piek.En dat signaal wil je niet graag dichtbij een gevoeliger deel krijgen.
De phase van de UGT was toch aangegeven , dus mocht niet mopperen.
Maar wel slecht overigens , een smal stukje tape om het uiteinde van de draad :?
Ik was al bezig het uit te gaan zoeken hoe de phase was tov de LS toen ik het zag
Als ik wat ruw geweest was had het er af gegaan
Nu met een marker heel de draad voorzien van een streep
Dat valt dan weer reuze mee :D
410 belast en 413 onbelast Anne :P
:sure: Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Markering op de trafo t.b.v. Phase UL en CFB
Bijlagen
IMG_0416.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Zo weer zeer ijverig bezig geweest
Met al die kleur is het wel net kermis
Misschien wat krimpkous over die draad bundel :?:
Mis wat suggesties tips raad :?:
Peter Barry Anne Robert Jan ?
IMG_0420.JPG
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Op dit gebied kan ik je geen advies geven Bert, dat heb ik zelf hard nodig. :lol:
Ik ben wel gecharmeerd van je opbouw, ziet er lekker strak uit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ja bedankt Edwin moeten we hulp in roepen van meer mensen ,vaklui , op dit gebied.
En die zijn er hier ! , alleen misschien op vakantie , op een stretcher luieren , genieten van de strandwacht , een biertje , :relax:
Anne is er nog wel .
maar die bekommert zich alleen om techniek.
En daarin is hij onovertroffen , maar heeft last van de externe weersveranderingen.
Misschien is hij al weer wat opgekikkerd , Maar er komen weer zware dagen aan :(
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door metabaron »

Het ziet er netjes uit hoor. Ik heb hier iets te lezen voor je , er staan heel wat tips.....
https://www.dhtrob.com/zelfbouw/tips_nl.php
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Bert61 schreef:
n die zijn er hier ! , alleen misschien op vakantie , op een stretcher luieren , genieten van de strandwacht , een biertje ,
Dat lijkt mij ook wel wat. :beer: :D

De site van DHT Rob is inderdaad interessant leesvoer. :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

metabaron schreef:
Het ziet er netjes uit hoor. Ik heb hier iets te lezen voor je , er staan heel wat tips.....
https://www.dhtrob.com/zelfbouw/tips_nl.php
Ga gelijk kijken :D
Ken de site die :kwijl:
bouwt ook zo mooi, die zou eens langs moeten komen hier , en wat tips geven, nu bouw ik alles 2-3 keer in soms alles in de kliko en ik stop niet tot het 100% naar Mn zin is
Zeker niet met dit project , dit is de Top wat naar mijn idee haalbaar is
Zeg maar een F1 Mercedes , alleen aan het stuur geen Hamilton maar ikke :lol:
Betwijfel of de bandenstapel in de eerste bocht dik en hoog genoeg is :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne is er nog wel .
maar die bekommert zich alleen om techniek.
En daarin is hij onovertroffen , maar heeft last van de externe weersveranderingen.
Misschien is hij al weer wat opgekikkerd , Maar er komen weer zware dagen aan :(
Donderdag hele dag buiten geweest, valt vandaag best mee.Gaat niet steeds mis, onbetrouwbaar lijf :( .
Wat de bouw betreft, zolang je haar maar goed zit :lol:
Stroomverloop in de gaten houden, niet plompverloren wat aan elkaar hangen.En signaaldraden niet naast andere laten lopen, of anders afschermen.Liever een korte weg dan netjes om drie hoeken of zo.
Wel maak ik me een beetje zorgen om die 30k dingen.Vishay bijv. zegt wel dat ze induktievrije uivoeringen hebben maar hoeveel de zelfinduktie van de gewone is ??? Erg "grundlich" is het datablad niet :shock:
Spoeltjes in serie met de anodeweerstanden lijkt me niet de beste manier.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Blij dat het nu in ieder geval weer beter gaat :P

Ik zie al wat dingen die ik moet aanpassen met die ster aardpunten Voeding
Beter nu als op het echte werk.

Ohhhhhhhh die weerstanden van 30 K moeten inductie arm zijn :?:
Dan is 2x 15k in serie inductie arm een betere keus :think:
Waarom dan Anne ?
is toch om de DC te spanning stroom verlagen
Een spoel met een ingebouwde weerstand kan toch in audio gebied al narigheid geven ?
Het is een spoeltje van misschien 10 windingen van 4-5 mm in een metalen bus
Zou er een kunnen slopen om te zien wat er in die behuizing zit
Dacht eigenlijk dat juist wel goed zou zijn om een HF puls te smoren l
Welk Type beveel jij aan Anne
Metaalfilm 2Watt , is dat ook geen spoeltje op een keramisch o.i,d staafje met draadjes op uiteinde :?: l
Indien je wat anders op het oog hebt
Wil je me een url aub sturen ?
Misschien dat ik ze bij AST in Moerstraten kan halen maandag
Uit China duurt me in dit stadium te lang :?
Bedankt voor je antwoord en advies Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Dat soort weerstanden nooit zelf gebruikt.Naar gegevens gezocht, niks.
Zou best dat het niet veel is, hoewel 30k doet veel windingen vermoeden.
Over die weerstand ontstaat de stuurspanning voor de eindbuis.Zelfinduktie geeft meer hoge frequenties en faseverschuiving.Kan moeilijkheden geven, vooral met tegenkoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Bert,ik ben er nog wel hoor :D :-"

Probeer eerst de plaatjes te analyseren voor ik los ga :lol:

Ik dacht dat je niet zo,n liefhebber was van steraarde?

In mijn Bill,s heb ik ook steraarde gebruikt,geen probleem mee. :wink:

Wat ik wel heb gedaan is de massa van elke versterkertrap niet direct aan massa gelegd,maar aan de elco die de trap voed en van daaruit pas naar de steraarde gelegd.

De massa van de ingang zou ik dan ook eerst via de laatste elco in de voeding aan massa leggen.

En de steraarde ergens naast de eerste elco in de voeding.

Dit wil niet zeggen dat je opzet niet werkt,vele wegen lijden naar.............. :mrgreen:

Als het even kan die 10W glimmers (draadgewonden alu weerstanden) niet gebruiken,als het niet anders kan b.v. aan de HV kant tussen de elco,s zou ik het wel doen,maar bij de buizen niet.
Zo min mogelijk draadgewonden weerstanden

Maar zo zie ik het,en wie weet pakt het wel anders uit bij de test O:)

De foto geeft een beetje het idee weer. (de verschillende kleuren bedrading,,groen,blauw,, zijn de hergebruikte teflon bedrading van de vorige Bill ,zonde om dat weg te gooien) rood= +,zwart= de massa.


Maar jij zult wel denken dat mijn binnen werk er zo in gekwakt is :(
nu bouw ik alles 2-3 keer in soms alles in de kliko
Komt me bekend voor :lol:,,, ,Beter goed dan 2x niks :rock:
Bijlagen
13.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Dat soort weerstanden nooit zelf gebruikt.Naar gegevens gezocht, niks.
Zou best dat het niet veel is, hoewel 30k doet veel windingen vermoeden.
Over die weerstand ontstaat de stuurspanning voor de eindbuis.Zelfinduktie geeft meer hoge frequenties en faseverschuiving.Kan moeilijkheden geven, vooral met tegenkoppeling.
Anne
Welke weerstanden beveel je aan Anne.?
Die 30K kan ik daar met Mn Audio generator aan meten
1 mhz 20 vpp kan ik maken de scoop er over als er een dikke spoel in zit moet ik dat toch kunnen meten
100k kool weerstand in serie en probe over de die 30 k :?:
Gaat dat werken :?:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Bert,ik ben er nog wel hoor :D :-"

Probeer eerst de plaatjes te analyseren voor ik los ga :lol:

Ik dacht dat je niet zo,n liefhebber was van steraarde?

In mijn Bill,s heb ik ook steraarde gebruikt,geen probleem mee. :wink:

Wat ik wel heb gedaan is de massa van elke versterkertrap niet direct aan massa gelegd,maar aan de elco die de trap voed en van daaruit pas naar de steraarde gelegd.

De massa van de ingang zou ik dan ook eerst via de laatste elco in de voeding aan massa leggen.

En de steraarde ergens naast de eerste elco in de voeding.

Dit wil niet zeggen dat je opzet niet werkt,vele wegen lijden naar.............. :mrgreen:

Als het even kan die 10W glimmers (draadgewonden alu weerstanden) niet gebruiken,als het niet anders kan b.v. aan de HV kant tussen de elco,s zou ik het wel doen,maar bij de buizen niet.
Zo min mogelijk draadgewonden weerstanden

Maar zo zie ik het,en wie weet pakt het wel anders uit bij de test O:)

De foto geeft een beetje het idee weer. (de verschillende kleuren bedrading,,groen,blauw,, zijn de hergebruikte teflon bedrading van de vorige Bill ,zonde om dat weg te gooien) rood= +,zwart= de massa.


Maar jij zult wel denken dat mijn binnen werk er zo in gekwakt is :(
nu bouw ik alles 2-3 keer in soms alles in de kliko
Komt me bekend voor :lol:,,, ,Beter goed dan 2x niks :rock:
Ik heb tientallen meters teflon draad over van het boubwen van HF trafo,s in transistor eindtrappen
Maar ik vind het maar niks in Audio versterkers
Ook niet voor gloeidraad bedrading
Door het twisten druk je de kern ( bijna )door de isolatie ik voorspel problemen daarmee
Ik heb genoeg ervaring met draad ( ik heb het zelf gemaakt en getest in een Lab) om te weten waar ik over praat :!:
Je kan er niet strak mee werken
Voor hoogspanning ook niet geschikt als je er een haakse bocht in buigt met een tang met ronde punten
Je ziet het zilver erdoor schijnen dan.
En zolang er genoeg druk opstaat zal dat teflon blijven weg kruipen
Als je er wijde bochten mee maakt prima
Maar ik bouw geen deeltjes versneller op zoek naar een higgs deeltje
ik wil strakke bedrading ik ga terug naar PVC met massieve kern
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Welke weerstanden beveel je aan Anne.?
Gewoon een kool of metaal, geen draadgewonden.
Die 30K kan ik daar met Mn Audio generator aan meten
1 mhz 20 vpp kan ik maken de scoop er over als er een dikke spoel in zit moet ik dat toch kunnen meten
100k kool weerstand in serie en probe over de die 30 k :?:
Gaat dat werken :?:
Denk 't wel.Gaat de spanning over de 30k oplopen met de frequentie en mogelijk een resonantie piek(je).
Die weerstanden zijn trouwens best in de voeding.
(en zeg tegen Demo dat ie die wegen niet zo moet laten lijden :( :lol: )
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb wat gemeten maar weet niet wat ik meet
Ik heb een 330 k metaalfilm en 27 k metaalfilm in serie gezet op Mn functie generator 20 v PP erover
Probe over de 27 k
Bij 1 kHz 550 mv
Bij 1 mhz 30 mv
Ik heb er foto,s van maar ik moet plat
Tot vanmiddag
Edit :goedzo:
Een hele reeks metingen gedaan wel 200 van 100 hz tot 10 mhz
In serie met de weerstand van 30K Goudkleurige merk Alie expres kost prijs 82 ct
Diverse typen ook uit de oude doos 5watt mm of 6 dik 35 mm lang met draad 1.2 mm dik kleurcodering met ringen en ook de bruin geglazuurde met mooi witte lettertjes :P zelfde afmeting die gebruikte ik graag Maar
Laat die maar in die doos denk ik (voorlopig ) :( dat zijn echt spoelen.
Prima tussen twee elco,s in
Ik heb helaas 2 linkerhanden als er een microprocessor inzitten
Dat zit in Mn scoop en Mn generator.
Dus weer een hoop meet fouten Dat moet ik weer uit zoeken.
IMG_0448.JPG
Deze generator kan 20 V PP leveren in 50 ohm
Zal nog wat foto,s uploaden
Ik hèb niet alles meer gefotografeerd
Dacht opeens heeft dit nut en misschien forum vervuiling
Maar het komt er op neer dat die bruine dingetjes met fletse kleur ringen ook echt inductie vertonen
remedie paralel schakelen 3x100K heeft minder inductie dan 1x30K
Wat ik tot nu toe gezien heb is dat die gouden metalen echt niet slecht zijn Anne
Beter als dit
IMG_0449.JPG
,
Zal Mn meet resultaten proberen te begrijpen
Maar als ik 2 gelijke weerstanden in serie plaats en over 1 weerstand meet moet ik de helft van de spanning meten
De generator levert 10 Volt over 50 ohm
Dus als ik daar een factor 10 boven blijf moet ik dat over een weerstand van 30 k meten
Zet ik er twee in serie de helft op het knooppunt t.o.v. Massa !
ALS de weerstand echt resistief is
Is de weerstand een spoel en weerstand te samen in serie
Dan niet is mijn meting :!:
Over de helft met de meeste spoel en weerstand samen staat de meeste spanning is mijn voorzichtige conclusie
Staat er 2 dezelfde 30 K in serie zou je verwachten altijd dezelfde spanning meten, Dat was niet.
Op het knooppunt daalt de spanning als ik de frequentie flink verhoog tot 1 mhz :think:
Lijkt wel of de generator de 10 vpp niet meer kan maken.
Ik begrijp nog niet wat er gebeurt
Als je meer meet krijg je meer vragen :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Leuk Bert,al begrijp ik er niet veel van,weet alleen dat kool een lage inductie heeft.

Nu kreeg ik twee weken terug een pakje binnen uit de krochten van voormalig Oostblok met HF weerstanden 1K/2W 1%,voelt aan als glas.

Was wel benieuwd hoe inductief die dingen zijn?
Bijlagen
weerstand.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

:lol: Hoi Demo
Ja ik probeer altijd het naadje van de kous te weten
Als iemand als Anne me ergens op wijst ga ik meteen aan de slag.

Dus ik heb als het niet goed is met die bling bling weerstanden een nieuwe order voor EOO :(

Alleen ik kan geen enkel significant verschil vinden tussen alle weerstanden die ik heb getest
Alle weerstanden vertonen inductieve eigenschappen meetbaar boven 100 kHz :!:
Bij 1 mhz zijn de meeste onbruikbaar 20 x hoger in waarde door inductieve eigenschappen
De bling haden een piek op ? mhz en dan werden ze weer minder in waarde zelf minder dan de 30K .
Dus dat is dan de capacitieve deel wat belangrijker wordt.

De oude koolweerstanden, de metaalfilm weerstanden , Die bling bling dingen van mij , ik ga daar verder mee onderzoeken.
Wil het gewoon weten en niet geloven dat het wel of niet mee valt :D
Ik heb nog geen echt draad gewonden weerstanden getest omdat ik de uitkomst wel kon voorspellen.
En die glazen dingetjes van jou ken ik niet , ik heb ze nog niet in Mn oude doos gevonden :(
Die bling dingen tot 100Khz no problemo Anne

Steraarde
Jawel geloof ik daar in, alleen soms raak ik de draad kwijt .
De URL naar DHT Rob , van Dennis Metabaron :goedzo: was net optijd ik was weer dingen te letterlijk en zonder mijn gezond verstand te laten werken,
Dat valt ook niet mee de laatste dagen , verrek van de pijn , maar ik wil niet stoppen.

Die teflon draad is moeilijk netjes vrij tussen 2 steuntjes te monteren
Alleen strak in een rechte lijn gaat wel. Maar een paar knikjes er in en het ziet er meteen slordig uit
En bied geen enkele verbetering , of het moet meer dan 85 graden worden , maar dan is de rest ook om zeep
alleen met solderen , he isolatie smelt nooit :) Maar dat is met meeste pvc soorten ook zomaar niet.
Anders op soldeerles.
Ik zal een stukje strak getwist draad fotograferen , dan zie je het zilver door de teflon heen
Dus ik hoef het niet meer in Mn versterker, gewoon stukje koper met PVC isolatie ..

Hoop dat ik overal op gereageerd heb tis bedtijd
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Voor mij ook ongeveer bedtijd.
Zoals ik zei, ik ken die dikke metalen weerstanden niet.Maar draadgewonden hebben zelfinduktie.
Kan soms rare verschijnselen geven bij kathode weerstanden en hier de nogal laagohmige anodeweerstand.Best mogelijk dat je er hier helemaal geen last van zou hebben, lijkt me 't noodlod wat tarten.Hoewel je ze ook achteraf, bij problemen, alsnog kan vervangen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Anne en Demo :D ik heb een contact form ingevuld met een vraag over de peak LCR45
Als dat apparaat ook de spoel eigenschappen van die 30K en weet ik weerstanden kan meten !Dan komt dat ding hier in Mn meet kastje, ik vertrouw dat Chinees ding om elco,s te meten voor geen cent .
Alle tot nu toe gemeten 100N zon hetzelfde 0.2 % ESR
en ook dezelfde weerstand 15 ohm ofzo
Dan vertrouw ik het al niet meer hogh end zwart met gouden opdruk de goedkoopste polyprop Wima Mkp Fkp MKS die ronde mosterd kleurige dingen uit oude TVs en Radio. jammer dat ik Teer condensator heb weggegooid ,
Maar ze zijn op een tiende van procent hetzelfde met dat ding
De meet frequentie zal te laag zijn vermoed ik.
Foto van EBay geleend
IMG_0470.JPG
Plaats reactie