Dynaudio 17W75XL04
Moderator: Beheerdersteam
Dynaudio 17W75XL04
Ik heb een setje oudere (1985) tweeweg speakers gekregen met bovenstaande luidsprekers als bas-mid.
Eén van de basspeakers valt zo nu en dan geheel of gedeeltelijk weg, net alsof er een bijna breuk in de spreekspoel zit.
Ik heb de driver bekeken en er valt, op de kap over de magneet heen na, weinig te demonteren laat staan te constateren of te meten.
Zou deze driver nog verkrijgbaar zijn?
Met google vind ik alleen deze firma in Duitsland, die de Dynaudio alleen als vervangende luidspreker levert, geen probleem, daar ik het defecte exemplaar heb liggen, echter wat er aangeboden wordt is de 8 Ohm versie, terwijl de toevoeging 04 toch op een 4 Ohm versie duidt...
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... 8-Ohm.html
Ik heb de speakers nog niet in huis, dus ik kan de impedantie van het intacte exemplaar (nog) niet nameten.
Wat zeggen jullie?
Groeten, Jan.
Eén van de basspeakers valt zo nu en dan geheel of gedeeltelijk weg, net alsof er een bijna breuk in de spreekspoel zit.
Ik heb de driver bekeken en er valt, op de kap over de magneet heen na, weinig te demonteren laat staan te constateren of te meten.
Zou deze driver nog verkrijgbaar zijn?
Met google vind ik alleen deze firma in Duitsland, die de Dynaudio alleen als vervangende luidspreker levert, geen probleem, daar ik het defecte exemplaar heb liggen, echter wat er aangeboden wordt is de 8 Ohm versie, terwijl de toevoeging 04 toch op een 4 Ohm versie duidt...
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... 8-Ohm.html
Ik heb de speakers nog niet in huis, dus ik kan de impedantie van het intacte exemplaar (nog) niet nameten.
Wat zeggen jullie?
Groeten, Jan.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Als je net boven de prijs kijkt zie je een balkje met de verwijzing naar 8 of 4 Ohm. 
Re: Dynaudio 17W75XL04
Dat gebeurt dan toch met de oude als je die inlevert krijg je een gereviseerde tegen betaling, naar ik weet.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Volgens mij krijg je een nieuwe en registreren ze het serienummer van de oude zodat je deze niet een tweede maal kan ruilen/vervangen.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Soms heb je van die dagen dat je jezelf een enorme oen vind...hannesie schreef:4 ohm.JPG
Als je net boven de prijs kijkt zie je een balkje met de verwijzing naar 8 of 4 Ohm.
Goed, volgende vraag; hoe verschillend gaan de nieuwe en de oude speaker klinken als ik er maar ééntje ruil?
En inderdaad, als het een gereviseerd exemplaar betreft, voor een beste prijs...
In het licht van bovenstaande vraag, is dat geen gek idee, maar doet die firma dat ook?beijert schreef:Kan je hem niet laten reviseren? Desnoods de andere ook als paartje..
(En dan ook voor een hele beste prijs?)
Of zijn er betaalbaarder alternatieven?
Groeten, Jan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dynaudio 17W75XL04
Klinkt als een rotte draad naar de spreekspoel, waarschijnlijk net na de soldering op de aansluitlip. Zou niet raar zijn gezien de leeftijd.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Total Speaker Repairpompebled schreef:Of zijn er betaalbaarder alternatieven?
Groeten, Jan.
Ik heb hier wel eens luidsprekers ter reparatie gebracht voor nieuwe rolranden. Een prima resultaat en ik vond de prijs redelijk.
En hij kan wel wat meer dan alleen rubber vervangen.
Vanuit Friesland is het ook nog te brengen en halen, kun je de werkplaats misschien ook eens bekijken.
Dit is wellicht nog goed zelf te repareren.ds23man schreef:Klinkt als een rotte draad naar de spreekspoel, waarschijnlijk net na de soldering op de aansluitlip. Zou niet raar zijn gezien de leeftijd.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Dit heb ik zelf al eens met success gedaan bij een BNS basunit ... wel heel goed opletten dat je de (kunststof?) konus goed afschermt tegen de stralingshitte van de soldeerboutrichard schreef:Dit is wellicht nog goed zelf te repareren.ds23man schreef:Klinkt als een rotte draad naar de spreekspoel, waarschijnlijk net na de soldering op de aansluitlip. Zou niet raar zijn gezien de leeftijd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dynaudio 17W75XL04
Eerst maar ff checken of het geen alu spreekspoel is... dat laat zich amper repareren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dynaudio 17W75XL04
Het gaat niet om de spreekspoel maar om de draden van aansluitterminal naar de spreekspoel.........
Re: Dynaudio 17W75XL04
Ik heb de speaker thuis.
De spreekspoel lijkt me blauw geanodiseerd aluminium, beide litzes van de terminals naar de spreekspoel lijken goed vast te zitten...
Volgens de vorige eigenaar speelt de luidspreker een poosje normaal, begint dan na verloop van tijd te krassen/vervormen (zijn woorden, ik heb het zelf nog niet gehoord) en als je dan even op de stofkap tikte, was de vervorming weg (voor een tijdje).
Ik ben inmiddels in conclaaf met de Duitse firma, eens afwachten met welke oplossing die komen.
Op de Total Speaker Repair site zijn de laatste commentaren al enige jaren oud, ik heb nog geen contact opgenomen.
Dichter bij mij zit ook deze nog: http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html
Groeten, Jan.
De spreekspoel lijkt me blauw geanodiseerd aluminium, beide litzes van de terminals naar de spreekspoel lijken goed vast te zitten...
Volgens de vorige eigenaar speelt de luidspreker een poosje normaal, begint dan na verloop van tijd te krassen/vervormen (zijn woorden, ik heb het zelf nog niet gehoord) en als je dan even op de stofkap tikte, was de vervorming weg (voor een tijdje).
Ik ben inmiddels in conclaaf met de Duitse firma, eens afwachten met welke oplossing die komen.
Op de Total Speaker Repair site zijn de laatste commentaren al enige jaren oud, ik heb nog geen contact opgenomen.
Dichter bij mij zit ook deze nog: http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html
Groeten, Jan.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Als ik de universeelmeter (200 Ohm stand) op de terminals zet krijg ik geen fatsoenlijke vaste waarde, die fluctueert wild tussen 65 en 140 Ohm...
Alle ander speakers, die ik meet geven wél een vaste weerstand, van 4, 6 en 8 Ohm.
Als ik de conus beweeg schiet de weerstand omhoog en wordt het display leeg.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Groeten, Jan.
Alle ander speakers, die ik meet geven wél een vaste weerstand, van 4, 6 en 8 Ohm.
Als ik de conus beweeg schiet de weerstand omhoog en wordt het display leeg.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Groeten, Jan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dynaudio 17W75XL04
Als het een CCAW spreekspoel is dan is het contact van litze naar spreekspoel het probleem waarschijnlijk. Heb dat bij Scan-Speak 13M midunits ook al gezien. Heel lastig te repareren. Scan-Speak zelf heeft de CCAW draad omwikkeld met koperdraad en daar een dotje fixerende substantie overheen gedaan.

CCAW solderen kan in een zoutbadje heb ik gelezen, een Dynaudio conus+spreekspoel combi kan dat hebben, een papieren conus niet. De opvolger van jouw unit heeft in de datasheet staan dat de spoel van alu draad is.
@ds23man: hoe kun je op afstand weten dat het een contactprobleem of breuk van de litze is?
CCAW solderen kan in een zoutbadje heb ik gelezen, een Dynaudio conus+spreekspoel combi kan dat hebben, een papieren conus niet. De opvolger van jouw unit heeft in de datasheet staan dat de spoel van alu draad is.
@ds23man: hoe kun je op afstand weten dat het een contactprobleem of breuk van de litze is?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dynaudio 17W75XL04
Uit ervaring ( PA woofers) weet ik dat vaak de litze precies na de soldering op de terminal een breuk vertoond door het op en neer bewegen. Ook kan door corrosie problemen ontstaan, maar dan zie je de groene aanslag wel.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dynaudio 17W75XL04
Klopt, zoals een hele serie Mission (Audax) woofers had bij de Litzes. Maar in dit geval denk ik aan een soort verpoedering van de alu draden of de connectie tussen CCAW naar litze. Ik weet alleen niet of er CCAW is gebruikt als spreekspoeldraad.
Re: Dynaudio 17W75XL04
De oorspronkelijke 17W75 heeft wel aluminium voor de spreekspoeldraad. De kans lijkt me groot dat zijn opvolgers dit ook hebben.wouter schreef:Ik weet alleen niet of er CCAW is gebruikt als spreekspoeldraad.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Gedurende de zomer weinig tijd gehad, maar vanmiddag gaat de speaker naar Audiolab in St. Nicolaasga.
Als die 'm weer aan de praat krijgt, is dat een stuk voordeliger dan naar Duitsland sturen...
Groeten, Jan.
Als die 'm weer aan de praat krijgt, is dat een stuk voordeliger dan naar Duitsland sturen...
Groeten, Jan.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Vanmiddag de speaker weer opgehaald; beide litzes vertoonden breuken en zijn vernieuwd.
Voor €35,00 ben ik blij dat ik er zelf niet aan ben begonnen te prutsen.
Straks weer inbouwen en eens luisteren.
Groeten, Jan.
Voor €35,00 ben ik blij dat ik er zelf niet aan ben begonnen te prutsen.
Straks weer inbouwen en eens luisteren.
Groeten, Jan.
Re: Dynaudio 17W75XL04
Het heeft even geduurd, maar ze staan nu te spelen.
Eerste indruk: niet slecht voor zulke oude exemplaren, maar ze klinken anders dan mijn MTM die er normaliter staan.
Met name het laag is bescheiden, helemaal als ik de subwoofer uitschakel, dan wordt het redelijk dun.
Het laag is er wel, maar een stuk zachter dan ik gewend ben. Zelfs de MTM zonder sub geven meer laag, daar is de sub alleen als ondersteuning van het allerlaagste oktaaf.
Het TV geluid over deze speakers is behoorlijk afhankelijk van de bron (duh...), met name de verstaanbaarheid van de MTM's is beter, maar misschien moet ik langer wennen.
Ik moet nog even uitzoeken wie deze boxen gebouwd heeft destijds, er zit een naamplaatje op het front: Pandora twa.
Als dat geen Frysk is...
Mijn vrouw vind ze mooi, omdat ze keurig zwart afgelakte 'kleine' tweeweg zuiltjes zijn, ik heb ze al op een 30 cm hoge voet gezet, omdat de speakers anders niet op oorhoogte staan op de luisterplek.
Dat die voeten bestaan uit de MTM's op hun kant, is dan weer een doorn in het oog van de WAF..., evenals de kabelzooi, die nu in het zicht ligt.
Ik denk, dat ik mijn dochter maar ga verblijden met deze tweeweg BR zuiltjes.
Groeten, Jan.
Eerste indruk: niet slecht voor zulke oude exemplaren, maar ze klinken anders dan mijn MTM die er normaliter staan.
Met name het laag is bescheiden, helemaal als ik de subwoofer uitschakel, dan wordt het redelijk dun.
Het laag is er wel, maar een stuk zachter dan ik gewend ben. Zelfs de MTM zonder sub geven meer laag, daar is de sub alleen als ondersteuning van het allerlaagste oktaaf.
Het TV geluid over deze speakers is behoorlijk afhankelijk van de bron (duh...), met name de verstaanbaarheid van de MTM's is beter, maar misschien moet ik langer wennen.
Ik moet nog even uitzoeken wie deze boxen gebouwd heeft destijds, er zit een naamplaatje op het front: Pandora twa.
Als dat geen Frysk is...
Mijn vrouw vind ze mooi, omdat ze keurig zwart afgelakte 'kleine' tweeweg zuiltjes zijn, ik heb ze al op een 30 cm hoge voet gezet, omdat de speakers anders niet op oorhoogte staan op de luisterplek.
Dat die voeten bestaan uit de MTM's op hun kant, is dan weer een doorn in het oog van de WAF..., evenals de kabelzooi, die nu in het zicht ligt.
Ik denk, dat ik mijn dochter maar ga verblijden met deze tweeweg BR zuiltjes.
Groeten, Jan.
