The Big Tube!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
We kunnen denk ik het erover eens zijn dat stralingsweerstand van de omringende lucht ook een vorm van demping is. Die stralingsweerstand neemt nogal toe met het stijgen van de frequentie. De invloed van een dempingsmateriaal op de bewegingsvrijheid van de conus neemt navenant af met hogere frequenties. Dus tenzij je de kast echt helemaal vol gaat stoppen maakt een beetje meer of minder demping voor het midden niet eens veel uit. Wel voor de resonanties in de kast natuurlijk... en laten die nu een stuk beter waarneembaar zijn dan een meer of minder vrij bewegende conus.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Resonanties kun je in principe ook tegengaan door een ingewikkeld kastontwerp te maken met schotjes, onregelmatige oppervlaktes, trechtervormen etc. Dat is veel meer werk, maar klinkt het dan ook beter? 
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Conclusie veel demping in de kast is eigenlijk iets voor luie speaker bouwers.
Of om fouten in het ontwerp weg te werken.
Of om fouten in het ontwerp weg te werken.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Zoals Pjotr zegt: doe het dan gelijk goed.

- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Het huidige idee is een soort tussenstap, ik wil in de koker een soort pyramide maken van 12 mm multiplex die vanaf een cm of 10 boven de bodem tot net niet tegen de magneet komt. Daarmee onderbreek ik de staande golf van de diameter van de buis (waar ik toch geen last van heb, die is 30 cm) en hoop ik die van de lengte van de buis zelf grotendeels te elimineren. Bovendien heb ik dan meteen geen oppervlakken meer die parallel regenover elkaar liggen.VintageHarry schreef:Resonanties kun je in principe ook tegengaan door een ingewikkeld kastontwerp te maken met schotjes, onregelmatige oppervlaktes, trechtervormen etc. Dat is veel meer werk, maar klinkt het dan ook beter?
Ik heb een tijdje gezocht naar een PE buis SN16. Die bestaan, maar het grote nadeel van PE is dat het blijkbaar alleen met schreeuwend dure lijm te lijmen is... Dus terug naar PVC. Dat is harder. Ik hoop dat dat geen nadelige gevolgen gaat hebben.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 09 jul 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
PE buis smelten ze toch meestal aan elkaar?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Dat klopt. Het wordt gelast. Maar dat lassen werkt niet met PE op bijvoorbeeld hout.Henkjan schreef:PE buis smelten ze toch meestal aan elkaar?
PVC is gewoon opschuren en dan met goede contactlijm verlijmen, en dan zit het voor eeuwig (als je tenminste geen Bison gebruikt).
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Bijvoorbeeld. Of iets industrieels.wouter schreef:Geen Bison... liever Pattex?
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Bison is ook enorm groot in de industrie.........(Griffon)
Ik vind het in ieder geval veel beter als Pattex.
Ik vind het in ieder geval veel beter als Pattex.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Of iets van Sika. Dat is ook tamelijk goed blijkbaar. Ze lijmen er zelfs complete schepen mee in elkaar.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Het valt en staat bij goed gebruiken........
Bijvoorbeeld goed ontvetten,opschuren en/of een primer gebruiken.
Sika maakt ook mooi spul inderdaad.
Bijvoorbeeld goed ontvetten,opschuren en/of een primer gebruiken.
Sika maakt ook mooi spul inderdaad.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Dit is eigenlijk het belangrijkste voor een goede verbinding.dre schreef:Het valt en staat bij goed gebruiken........
Bijvoorbeeld goed ontvetten,opschuren en/of een primer gebruiken.
Hout en veel kunststoffen (geen PE) kun je ook goed verlijmen met epoxy, maar dat is misschien wat overkill in deze situatie.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Zodra het definitief in elkaar gaat is het de bedoeling dat het ook daadwerkelijk definitief in elkaar blijft zitten...richard schreef:Dit is eigenlijk het belangrijkste voor een goede verbinding.dre schreef:Het valt en staat bij goed gebruiken........
Bijvoorbeeld goed ontvetten,opschuren en/of een primer gebruiken.
Hout en veel kunststoffen (geen PE) kun je ook goed verlijmen met epoxy, maar dat is misschien wat overkill in deze situatie.
Epoxy is zeker voor de baffle en bodem een goede kanshebber.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Vandaag ontdekt dat degene van wie ik het idee afgekeken heb ook een basisbuis van PVC gebruikt. De mijne is wat dunner (315 mm) dan die van hem (550 mm), waardoor de mijne hoger gaat worden maar niet de plek van een wasmachine inneemt.anonamemouse schreef:...Dus terug naar PVC. Dat is harder. Ik hoop dat dat geen nadelige gevolgen gaat hebben.
PVC moet dus gewoon goed gaan.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Hierbij een eerste opzet voor het laag.
Menno heeft me gevraagd mee te helpen aan het ontwerp voor zijn toekomstige project en dat doe ik dan ook graag.
De netto inhoud is nu 64,7 liter (waar uiteraard nog mee gespeeld kan worden), hier gaat nog de inhoud van de woofer af.
Voor de piramide kan ook gekozen voor een 3-vlakkige.
Piramide gevuld met zand om wat extra massa in het geheel te brengen.
Op de punt van de piramide kan nog een schijfje voorzien van vilt aangebracht worden voor de woofer extra degelijk in te klemmen.
Menno heeft me gevraagd mee te helpen aan het ontwerp voor zijn toekomstige project en dat doe ik dan ook graag.
De netto inhoud is nu 64,7 liter (waar uiteraard nog mee gespeeld kan worden), hier gaat nog de inhoud van de woofer af.
Voor de piramide kan ook gekozen voor een 3-vlakkige.
Piramide gevuld met zand om wat extra massa in het geheel te brengen.
Op de punt van de piramide kan nog een schijfje voorzien van vilt aangebracht worden voor de woofer extra degelijk in te klemmen.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Misschien de bovenste tafel dezelfde dikte houden als die daaronder.
Ik ga nu aan de mid en hoog werken.
Ik ga nu aan de mid en hoog werken.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Locatie van het filter zou je ook prima in de piramide kunnen doen, dan zie je er niets van.
Aan de onderzijde van de voet dan een gat te maken.
Anders aan de zijkant van de kast een compartiment monteren.
Aan de onderzijde van de voet dan een gat te maken.
Anders aan de zijkant van de kast een compartiment monteren.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube
Wow!!! Ik kijk even de andere kant op en dan is er ineens een tekening!
Het ziet er geweldig uit, heb meteen extreme bouwkriebels... Maar ik moet me inhouden, eerst verhuizen en opknappen en zo...
De bodem, baffle en topplaat worden 25 mm multiplex, de open baffle mid/hoog een sandwich constructie van iets.
De platen mogen ook een frummeltje kleiner, een randje van 20 mm is groot genoeg.
Het filter heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, misschien gewoon in een apart kastje of in een langwerpige doos tegen de achterkant.
Het ziet er geweldig uit, heb meteen extreme bouwkriebels... Maar ik moet me inhouden, eerst verhuizen en opknappen en zo...
De bodem, baffle en topplaat worden 25 mm multiplex, de open baffle mid/hoog een sandwich constructie van iets.
De platen mogen ook een frummeltje kleiner, een randje van 20 mm is groot genoeg.
Het filter heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, misschien gewoon in een apart kastje of in een langwerpige doos tegen de achterkant.
Re: The Big Tube
First things first.
Ondertussen verder met het ontwerp kan geen kwaad.

Ondertussen verder met het ontwerp kan geen kwaad.
Re: The Big Tube
Voor het filter zou ik het onderste gedeelte van de piramide benutten.
Dan blijft de kast rondom schoon.
Enkel 2 terminals aan de achterzijde in de buis.
Je bekabeling voor met mid en hoog ook netjes inwendig.
Een gesealde doorvoering door de baffel en dan door een pijpje door de bovenste tafel zodat deze bekabeling in de staande baffel onzichtbaar uitkomt.
In die staande baffel kanaaltjes maken naar de units.
Dan blijft de kast rondom schoon.
Enkel 2 terminals aan de achterzijde in de buis.
Je bekabeling voor met mid en hoog ook netjes inwendig.
Een gesealde doorvoering door de baffel en dan door een pijpje door de bovenste tafel zodat deze bekabeling in de staande baffel onzichtbaar uitkomt.
In die staande baffel kanaaltjes maken naar de units.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
