Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Omdat ik gewoon graag mag knutselen en graag met hi fi bezig mag, speel ik met het idee om zelf een 5.0 speakerset te bouwen. Zal grotendeels voor home theater, maar ook zeker voor stereo toegepast worden. Ervaring is zeer gering, ik heb wel eens wat met winisd gespeeld en red me wel met houtbewerking.

Ik weet goed wat ik wil horen, maar de vraag is nu even, hoe vind ik componenten die hierbij passen? Het geluid wat ik zoek is helder, ruimtelijk en vooral strak(definitie). De enige speaker waar ik dat zo in heb gehoord is de goldnote a3-xo van een vriend van me. betreft een kleine monitor met een 5" seas driver en een 25mm silk dome tweeter: deze. Natuurlijk allemaal custom gemaakt voor Goldnote en niet in het standaard assortiment? De luidspreker heeft overigens een opvallende tekening in de conus, precies zoals onderstaand plaatje (scan speak). Ik vind dat niet zo meteen terug bij seas luidsprekers?

nu is de juiste luidsprekers uitzoeken en kastinhoud etc berekenen 1 ding, een filter bouwen gaat me sowieso niet lukken (misschien dat een vriend me daar nog mee kan helpen weliswaar). Misschien is een bestaand concept nabouwen of een bouwpakket the way to go?

wie helpt me op weg?

Afbeelding
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

natuurlijk is een budget nogal een bepalende factor, maar daar wil ik me op dit moment nog even niet door laten belemmeren. Laten we zeggen dat des te goedkoper, des te beter is, maar het moet wel kwaliteit opleveren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door wouter »

Op naar een speaker en co of speakerland winkel, perfect voor wat jij zoekt ;-)
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Misschien gewoon de beste plek om met dergelijke vragen naartoe te gaan :-). Maar....Haarlem en Oss :(. Zijn er ook dergelijke zaken die wat noorderlijker zijn gelegen?

Groet'n uut Grunn
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Shadow »

André_84 schreef:
Misschien gewoon de beste plek om met dergelijke vragen naartoe te gaan :-). Maar....Haarlem en Oss :(. Zijn er ook dergelijke zaken die wat noorderlijker zijn gelegen?

Groet'n uut Grunn
Rumoh!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door wouter »

Jep, heeft volgens mij ook uitleenmodellen. Kun je thuis luisteren ;-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Shadow »

Ohh die CSS zuiltjes van Rudy :goeie:
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

heeft rumoh ook iets van een fysieke zaak? via google zie ik gewoon het adres van een woonhuis, via facebook krijg ik helaas geen contact en had geen zin om te bellen :P.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Ik wil me wat verder verdiepen in het hoe en waarom van bepaalde ontwerpen, kan iemand me doorverwijzen naar concrete info? ik zit op dit moment bv met de volgende vragen:

1) Qua kwaliteit van het geluid zou b.v. een gesloten ontwerp volgens mij het beste resultaat geven, maar dat zie ik bijna nooit voorbij komen, waarom is dat?

2) Daarnaast ben ik benieuwd welke diameter van de luidspreker geschikt zou zijn voor een knappe 5.0 monitor set, die ook leuk zouden zijn voor stereo, in een woonkamer van zeg 4 bij 4. Op dit moment heb ik Kef zuiltjes met 6,5" luidsprekers. zijn daar richtlijnen voor? iets grotere monitoren vind ik niet persé een probleem, maar als het 'niet zoveel uitmaakt' is 5" wel praktischer :P
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Ouwebok »

Hi Andre,

Je vragen zijn wat algemeen en tegelijkertijd schurken ze tegen de kwestie "een kwestie van smaak" (en over smaak valt niet te twisten..). Ik denk dat daarom veel forumleden wat aarzelen om te antwoorden..

Ben je bijvoorbeeld een "bass-head" of geef je niets om sub-100 Hz? Is 5 keer 30 liter (6.5" gaat vaak die richting op) te groot voor je, of is 5 keer 10 liter (gangbaar 5" bassreflex) meer in de richting? Goede (dure) 5" kunnen in bassreflex tot plm 50 Hz produceren.. Is dat genoeg? Wil je een 5 & sub overwegen? Dan kun je evt nog kleiner met de sattelieten met 5" gesloten...

Het advies om Rumoh / SpeakerenCo / Speakerland /
Humblehomemadehifi of enige andere te benaderen (bellen) is echt het beste. Daar krijg je advies en kun je ook indrukken opdoen.

Daarnaast kun je leuk lezen op de site van Troes Gravesen (google zijn naam maar), en ook staat er iets op diysubwoofers.org over het kiezen van je "systeem".

Veel succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Ouwebok »

Sorry, dat is dus Troels Gravesen..
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door markbakk »

Ik vind die goldnote a3-xo trouwens niets bijzonders. Die 'tekening' in de conus zijn volgens mij gewoon de litzedraadjes naar de spreekspoel. Dat is echt heel wat anders dan de 'slit cones' van de revelators. Zeg maar dat die laatste de top zijn qua papierconussen, terwijl de bij die a3-xo relatief goedkope chassis worden ingezet. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet goed kan klinken hoor! Maar voor dat geld heb je ook een paar KEF LS-50's of andere gerenommeerde ontwerpen die echt door- en doorontwikkeld zijn. Gelukkig hebben we het hier over zelfbouw. En dan kun je inderdaad het beste kijken naar ontwerpen van de speciaalzaken hierboven genoemd of die van Audio Components (importeur) die ze nog altijd vrij netjes op de site heeft staan. Het advies is dan: luisteren, luisteren en nog eens luisteren.

Natuurlijk is helemaal zelf ontwikkelen ook een optie. Maar dan moet je wel wat meebrengen. En/of leren. Het allerleukst, maar ook het allerduurst. In tijd en kosten.

[Edit] en je kunt natuurlijk ook nog altijd naar de ontwerpen op dit forum kijken. Zoals de LBVS, de ontwerpen van Wouter en van Leo en van anderen die ik nu even niet allemaal ga noemen. Snuffel ook eens in ons wedstrijdhoekje!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door wouter »

Die gold note is een zoveelste iteratie van de LS3/5a waar een vaste fanbase voor is. Dan heeft verhaal en prijs een soort cult status concept. Een Harbeth van dat formaat gaat ook riant over de prijs van een Kef LS-50 heen.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Dank voor de reacties. Ik vind zelfbouw simpelweg erg interessant, maar zoals genoemd ben ik een totale leek. ik probeer daar via dit forum verandering in te brengen, ik zal ook de site van Troels Gravesen opzoeken.

Basshead, nee niet specifiek, belangrijk om te noemen is dat de set aangevuld word met mijn zelfbouw 10" Peerless pr sub, waarmee ik erg tevreden ben. In het laag ben ik dus voorzien. Ik zoek naar helderheid en definitie. Ik heb een brede muzieksmaak, maar luister overwegend stevige rock muziek. als ik nu bv iets van queens of the stone age luister wordt het wat rommelig en wordt het vermoeiend/onprettig om naar te luisteren. Ik merk dat ik deze muziek daarom minder speel en dat vind ik jammer. Een vriend van me heeft de eerder aangehaalde goldnote speakers en ik merk dat deze dergelijke muziek veel rustiger en prettiger weergeven. Daar zoek ik dus naar.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door markbakk »

Wat heb je nu staan? Denk eraan dat de integratie met de sub ook een fors woordje meespreekt. En wanneer je gaat luisteren, luister dan lang genoeg. Veel speakers maken indruk met 'helderheid en definitie' maar zijn op termijn hartstikke vermoeiend omdat ze bepaalde frequentiegebieden behoorlijk benadrukken en eigenlijk domweg onevenwichtig weergeven. Ja, ook speakers van meer dan €5k per stuk.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Kalimba »

markbakk schreef:
Wat heb je nu staan? Denk eraan dat de integratie met de sub ook een fors woordje meespreekt. En wanneer je gaat luisteren, luister dan lang genoeg. Veel speakers maken indruk met 'helderheid en definitie' maar zijn op termijn hartstikke vermoeiend omdat ze bepaalde frequentiegebieden behoorlijk benadrukken en eigenlijk domweg onevenwichtig weergeven. Ja, ook speakers van meer dan €5k per stuk.
Helemaal met je eens. Zo had ik grote moeite met de B&W Nautilus, Kef Reference en Von Schweikert modellen. Extreem veel geld voor iets wat klankmatig in mijn oren niet goed was.

Niet opvallende luidsprekers in een modellen test zijn toch over het algemeen de minst vermoeiende.

Ik kan ook geen luidsprekers ontwerpen maar bouw graag bouwpakketen of na bouwen en restaureren. Een goede luidspreker ontwerpen is een vak apart en daar waag ik me niet aan maar kan je ook het advies geven om naar de zelfbouwzaken te gaan. Ik heb zelf goede ervaringen met Speaker&Co Haarlem (veel betaalbare modellen) en Speakerland (veel high-end modellen). Qua reizen echt niet onmogelijk lijkt me en het is de gezelligheid daar echt wel waard zou ik zeggen.

Ben benieuwd wat het gaat worden.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Ik heb nu KEF IQ7se fronts staan, met daarin 2 speakers: een 6,5" speaker met geïntegreerde de bekende uni-q tweeter en een 2e 6,5" laag woofer. Wat betreft de integratie met de sub vertrouw ik een beetje op de Marantz receiver met Audyssey xt32. Ik heb de crossover frequentie ingesteld op 80Hz.

Het hoog komt op mij wel prettig en ruimtelijk over, maar afgaande op mijn oren is het midhoog wat onprettig / opdringerig overkomt. Het aanbrengen van de portplug leek dit overigens ietsjes te verbeteren. Daarnaast wil ik in de nieuwe woning per 1 augustus wat akoestische aanpassingen paneeltjes oid aanbrengen, misschien dat dat net het verschil maakt...

ik ga zeker eens één van die zaken aandoen, maar eerst maar een beetje meer verdiepen zodat ik weet waar ik over praat :-).
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Ouwebok »

Even een vraag van een purist: heb je dezelfde ervaring wanneer je alle toeters n bellen (dus ook audissey, filters, equalisers, wat dan ook.. En ook sub even uit) van je receiver uit hebt gezet / een goede stereo versterker gebruikt?

Ik gebruik een stereoset voor muziek en een surroundset voor tv/film (stereoset doet dan de twee hoofdkanalen van de 5.1) omdat een receiver (met name met veel toeters n bellen) niet goed klinkt...
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Ouwebok »

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Kalimba »

Ouwebok schreef:
Even een vraag van een purist: heb je dezelfde ervaring wanneer je alle toeters n bellen (dus ook audissey, filters, equalisers, wat dan ook.. En ook sub even uit) van je receiver uit hebt gezet / een goede stereo versterker gebruikt?

Ik gebruik een stereoset voor muziek en een surroundset voor tv/film (stereoset doet dan de twee hoofdkanalen van de 5.1) omdat een receiver (met name met veel toeters n bellen) niet goed klinkt...

Die ervaring heb ik ook. Ik heb ook een stereo en voor de tv een hc set.
Heb veel hc versterkers gekocht en verkocht vanwege de slechte kwaliteit. De Denon AVR-3805 is hier blijven hangen aangezien ik die wel goed vind maar dat was een beste zoektocht.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Helaas geen extra stereoversterker liggen, maar zal eens proberen de toeters en bellen uit te zetten. Misschien ook eens wat met de crossover freq. experimenteren. Die staat nu standaard op 80hz voor alle speakers. De sub doet alles daaronder
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Ouwebok »

Dat lijkt me een goed idee; het zou jammer zijn als je veel moeite steekt in het bouwen van nieuwe luidsprekers (altijd een goed idee, en leuk!) maar dan daarna nog niet revreden bent vanwege de rest van je systeem. Welke Marantz heb je?
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door André_84 »

Sr6010 is het
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Bericht door Ouwebok »

Hallo Andre,

Ben je nog toegekomen aan deze kleine "test" mbt je receiver?
-ter info- Ik heb voor mijn TV kijken een Marantz NR1402 en ik vind het een prima apparaat voor surround,
zolang ik de Audyssey etc. maar niet gebruik. Ik weet niet of dat jouw receiver een betere versie heeft/beter presteert... hoop het wel.

Waren de sites van Troels ea informatief?
Bijvoorbeeld http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ideas,_etc.
Ik zie dat je verder ook op andere draadjes meeleest en meedenkt; heb je al verdere voorkeur(en) ontwikkeld?


Veel succes!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”