Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Nou heb het vol bewondering zitten lezen, maar volgens mij is Chris niet veel online de laatste tijd.... 
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Ja zeg, die zijn hopelijk klaar om mee te gaan naar breda!
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Daar weet jij alles vanShadow schreef:Wat in het vat zit...Chris_T schreef:Ik moet de metingen nog exporteren en in mooie gifjes gieten, maar ze komen eraan.
Aad (grossiert in onafgemaakte projectjes
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Volgens mij krijgen alleen Dré en Leo wat af momenteel...
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Zo even flink stof afblazen hier! Jullie hebben gelijk dat ik de laatste tijd niet meer actief ben geweest.
Het is alweer bijna jaar geleden sinds mijn laatste bericht
.
Ik vrees ook dat het mij de komende tijd niet zal lukken om dit project af te maken of überhaupt met de hobby bezig te zijn..hoe graag ik dat ook zou willen.
Afgelopen zomer (vlak na mijn mijn voorgaande bericht) ben ik namelijk verhuist en zijn er andere problemen/nare dingen geweest, waardoor de hobby onderaan het lijstje is komen te staan.
Daarnaast kamp ik nog steeds met die ellendige vermoeidheid wat nu ook steeds meer effect heeft op het fysieke gedeelte.
Ik zit daardoor in een soort spagaat omdat aan de ene kant veel aan het huis gedaan moet worden en aan de andere kant ik daar helemaal geen puf voor heb na het reilen en zeilen van het huishouden.
Dat zal dus eerst opgelost moeten worden voordat ik weer lekker aan bouwen kan gaan denken.
Maar..ik kan wel de vervormingsmetingen nog posten die ik belooft heb en daarna glad vergeten ben, mijn excuses
!
Gebruikte meetapparatuur & software :
Daardoor wordt naast de amplitude ook de 2e, 3e en 4e orde vervorming gemeten. Helaas zijn er verder geen instelmogelijkheden, dus 5e orde zit er niet bij.
Vervormingsmeting SB1726TL:
Gemeten op 20cm afstand met filter, midden tussen woofer en tweeter: Gefilterde tweeter, gemeten op 10cm afstand: Deze heeft gelijk een stresstest ondergaan. Zelfs bij ca. 100dB@1m (systeem SPL zit dan theoretisch op 105dB@1m), zit de 3e orde vervorming en hoger ruim onder de 0.3%. Uitgangsspanning van de versterker is daarbij 35Vrms, wat neerkomt op ongeveer 140W in de tweetersectie.
Gefilterde woofer op 5cm afstand: En de daarbij behorende output van de terminus, ook op 5cm gemeten: Er zijn wel een paar kanttekeningen die bij deze metingen geplaatst moeten worden
Het valt op dat de midbas redelijk veel vervormt in het laag (met name 2e orde) en dat rijmt ook met wat ik subjectief ervaar: een dikke en wollige bas.
Ik had eerder al aangegeven dat ik ontevreden was over het laag en dat het waarschijnlijk te wijten is een de flinke opslingering daarvan.
Mogelijk is hier veel verbetering te behalen met een kleinere kastinhoud/meer terugkoppeling op de woofer, wat evt. ook positief uitpakt voor de hoeveelheid vervorming.
Maar wat een fantastische lage vervorming zit er in het midden en hoog! Ook de stapeling daarvan kan als 'ideaal' beschouwt worden.
In HH wordt altijd lovend gesproken over een vervormingsprofiel waarbij de hogere orden in sterkte afnemen.
Als ik weer in rustig vaarwater zit, ga ik nog een kijkje nemen naar het filter en dan met name naar het gebied tussen 5-8kHz.
Wanneer ik met een EQ dat gebied 1-2dB verlaag, klinkt het een stuk prettiger!
Er is ook een kleine resonantie verschenen op ca. 6.5kHz wat mogelijk de wat harde 's' kan verklaren.
Oorspronkelijk zat dit niet in de tweeter, dus ook iets om na te kijken.
Hopelijk tot snel weer
Ps. De *.gif-jes zijn met een 5 seconden pauze tussen de plaatjes gemaakt. In de bijlage hieronder zijn ook de losse bestanden daarvan te vinden. Dat kijkt toch wat prettiger.
Het is alweer bijna jaar geleden sinds mijn laatste bericht
Ik vrees ook dat het mij de komende tijd niet zal lukken om dit project af te maken of überhaupt met de hobby bezig te zijn..hoe graag ik dat ook zou willen.
Afgelopen zomer (vlak na mijn mijn voorgaande bericht) ben ik namelijk verhuist en zijn er andere problemen/nare dingen geweest, waardoor de hobby onderaan het lijstje is komen te staan.
Daarnaast kamp ik nog steeds met die ellendige vermoeidheid wat nu ook steeds meer effect heeft op het fysieke gedeelte.
Ik zit daardoor in een soort spagaat omdat aan de ene kant veel aan het huis gedaan moet worden en aan de andere kant ik daar helemaal geen puf voor heb na het reilen en zeilen van het huishouden.
Dat zal dus eerst opgelost moeten worden voordat ik weer lekker aan bouwen kan gaan denken.
Maar..ik kan wel de vervormingsmetingen nog posten die ik belooft heb en daarna glad vergeten ben, mijn excuses
Gebruikte meetapparatuur & software :
- Isemcon (was vroeger IBF akustik) EMX-7150 meetmicrofoon
- Audioprobe Spartan Cue 110 geluidskaart
- Philips FR975 receiver
- Arta meetsoftware
Daardoor wordt naast de amplitude ook de 2e, 3e en 4e orde vervorming gemeten. Helaas zijn er verder geen instelmogelijkheden, dus 5e orde zit er niet bij.
Vervormingsmeting SB1726TL:
Gemeten op 20cm afstand met filter, midden tussen woofer en tweeter: Gefilterde tweeter, gemeten op 10cm afstand: Deze heeft gelijk een stresstest ondergaan. Zelfs bij ca. 100dB@1m (systeem SPL zit dan theoretisch op 105dB@1m), zit de 3e orde vervorming en hoger ruim onder de 0.3%. Uitgangsspanning van de versterker is daarbij 35Vrms, wat neerkomt op ongeveer 140W in de tweetersectie.
Gefilterde woofer op 5cm afstand: En de daarbij behorende output van de terminus, ook op 5cm gemeten: Er zijn wel een paar kanttekeningen die bij deze metingen geplaatst moeten worden
- De gevoeligheid van de microfoon is niet (opnieuw) geijkt, waardoor de SPL wat kan afwijken van de werkelijke waarde.
- De vervorming moet met een bril bekeken worden, als de curves bijv. naar elkaar toelopen betekent het dat de vervormingscomponenten in de ruis verdwijnen of tegen de grens van de meetketen aanlopen. Ik heb daarom op verschillende afstanden gemeten om een beter beeld te krijgen.
- Boven >10khz loopt de vervorming sterk op, maar dat ligt volgens mij aan de gebruikte versterker.
Met andere tweeters krijg ik namelijk een gelijkaardig beeld. - De EMX-7150 microfoon heeft een bepaalde sweetspot qua vervorming, rond 120dB duikt de 3e orde vervorming naar -90dB (0.003%), maar de 2e orde vervorming loopt vanaf ca. 105dB sterk op (0.2%@120dB). <110dB zitten alle componenten onder de 0.1%. Zie ook de bijlage voor de test van deze microfoon!
Het valt op dat de midbas redelijk veel vervormt in het laag (met name 2e orde) en dat rijmt ook met wat ik subjectief ervaar: een dikke en wollige bas.
Ik had eerder al aangegeven dat ik ontevreden was over het laag en dat het waarschijnlijk te wijten is een de flinke opslingering daarvan.
Mogelijk is hier veel verbetering te behalen met een kleinere kastinhoud/meer terugkoppeling op de woofer, wat evt. ook positief uitpakt voor de hoeveelheid vervorming.
Maar wat een fantastische lage vervorming zit er in het midden en hoog! Ook de stapeling daarvan kan als 'ideaal' beschouwt worden.
In HH wordt altijd lovend gesproken over een vervormingsprofiel waarbij de hogere orden in sterkte afnemen.
Als ik weer in rustig vaarwater zit, ga ik nog een kijkje nemen naar het filter en dan met name naar het gebied tussen 5-8kHz.
Wanneer ik met een EQ dat gebied 1-2dB verlaag, klinkt het een stuk prettiger!
Er is ook een kleine resonantie verschenen op ca. 6.5kHz wat mogelijk de wat harde 's' kan verklaren.
Oorspronkelijk zat dit niet in de tweeter, dus ook iets om na te kijken.
Hopelijk tot snel weer
Ps. De *.gif-jes zijn met een 5 seconden pauze tussen de plaatjes gemaakt. In de bijlage hieronder zijn ook de losse bestanden daarvan te vinden. Dat kijkt toch wat prettiger.
- Bijlagen
-
- iSEMcon EMX-7150.pdf
- (1.1 MiB) 255 keer gedownload
-
- SB1726TL_vervormingsmetingen_met_filter.zip
- (776.87 KiB) 52 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 30 jun 2017, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Kijk! Goed werk! Hopelijk prive al snel weer alles op de rit! 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL
Ha die Chris, leuk om weer wat van je te lezen.
Balen dat je nog steeds geen grip hebt op randvoorwaarden en moet dealen met die slepende ellende. Succes daarmee, en wijsheid met jezelf toegewenst!
Balen dat je nog steeds geen grip hebt op randvoorwaarden en moet dealen met die slepende ellende. Succes daarmee, en wijsheid met jezelf toegewenst!
