Extreem gewichtige klasse A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

Zijn etsbak is zelf een kachel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ray5150 »

Dat valt wel mee, 32°Celsius, er zit namelijk een thermostaat in het verwarmingselement.

Co, heb je ook nog een bepaalde afwering voor die bodemplaat in gedachte ?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Co, heb je ook nog een bepaalde afwering voor die bodemplaat in gedachte ?
Voorlopig poets ik hem op tot alle krassen en bramen weg zijn. Later zie ik dan wel of het anodiseren, poedercoaten of gewoon blank laten gaat worden. Het is maar een bodemplaat. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ray5150 »

"maar" zegt ie...er zijn slechts weinigen hier die zoveel tijd besteedden aan dit soort details...
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 08 mei 2017, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

In de meeste gemeentes wordt dagbesteding vanuit de WMO gefinancierd........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
In de meeste gemeentes wordt dagbesteding vanuit de WMO gefinancierd........
Volgens mij nachtbesteding niet hoor. Maar heb ook geen ervaring met dergelijke regelingen.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door scanspeakman »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Dit soorten projecten kan ik natuurlijk alleen maar waarderen :)
Is er eigenlijk ooit eerder een Extrema afgekomen Sander?
Zeker! En ik mis hem elke dag! Ken echt maar weinig versterkers met een dergelijke controle. Enorm veel detail, ook vooral in het laag. Waar het bij veel versterkers door gebrek aan controle een beetje versmeerd laag gerommel is, is het bij de Extrema (icm mijn mijn speakers) strak en denk je "oh nu hoor ik wat het daadwerkelijk is".

Ben voor een paar jaar woonachtig in buitenland met nogal brakke 110v stroom voorziening en tropisch klimaat. Geen fijne combi met de ExtremA. Staat nu voor paar jaar bij mijn broer waarmee ik hem heb gebouwd.

Nu voor de dagelijkse portie oorgasme een MrSpeakers koptelefoon (Ether Flow) en een Cavalli Audio Liquid Carbon versterkertje. Klinkt subliem. Maar kan niet wachten totdat ik weer mijn ExtremA en de rest van mijn set weer heb staan. Nog dik jaartje wachten.....

Aangezien het qua audio en electronica hier echt een waste-land is ook maar even geen nieuwe projectjes. Qua audio is dit een beetje wat hier wordt verkocht. Wel met 4800 watt (right...) dus knallen met die handel. Serieus lastig om iets zonder verlichting te krijgen... zonder overdrijving.
audio shit.jpg
Scanspeakman
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door hannesie »

Zou Co zijn versterker hebben uitgezet?

Het is ineens een stuk koeler hier
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Zou Co zijn versterker hebben uitgezet?

Het is ineens een stuk koeler hier
En wat is die nattigheid die naar beneden komt? Zou El-Co ontploft zijn?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ray5150 »

Niet te veel foto's aub, anders raak ik weer zo gefrustreerd...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
hannesie schreef:
Zou Co zijn versterker hebben uitgezet?

Het is ineens een stuk koeler hier
En wat is die nattigheid die naar beneden komt? Zou El-Co ontploft zijn?
In dat geval, zou ie wat beter kunnen richten ?
't Is hier nog steeds droog :( corkdroog :lol:
Anne
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Veel te druk met gaatjes boren. Is verder niet zo interessant om foto's van te plaatsen. Er wordt stug doorgewerkt mannen.

Colomboor
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

Ok, gaten van gewicht dus...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ok, gaten van gewicht dus...
Had Albert Einstein daar niet een theorie over ? :lol:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
Ok, gaten van gewicht dus...

Nee, gaten voor meer transparantie en zwart in het geluidsbeeld. De juiste plaatst luistert daarbij nogal nauw. In het ergste geval staat de zangeres straks achter het orkest, afgedekt met een gordijn. :mrgreen:

Constructie
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

De lekkerste kaas om de gaten.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Pjotr schreef:
Ok, gaten van gewicht dus...

Nee, gaten voor meer transparantie en zwart in het geluidsbeeld. De juiste plaatst luistert daarbij nogal nauw. In het ergste geval staat de zangeres straks achter het orkest, afgedekt met een gordijn. :mrgreen:

Constructie
Je bedoelt dus eigenlijk dat de zangeres voor het juiste gat moet staan om er een gat in te zien? Gaat wel een flinke doos worden dan...

P.s. Nooit zangeressen afdekken met een gordijn. Hooguit in nopdgevallen als zij het loodje heeft gelegd en er niets anders voorhanden is...
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

Oneindig veel gaatjes later is het eindelijk tijd om de spanning nog iets op te voeren. Aanvankelijk wilde slechts 2 van de 4 groene leds oplichten. Maar na een aantal malen opnieuw in- en uitschakelen functioneert het geheel naar behoren. Hoewel de trafo geeft nu een flinke brom. :think: Nog niet kunnen achterhalen wat hier de oorzaak van is. Met alleen de voeding treedt het probleem niet op. Misschien dat de lange bekabeling van de voeding naar de versterker hier de oorzaak van is.
Ook ben ik er nog niet achter hoe de dc-offset het beste ingesteld moet worden. Met de ingang kortgesloten blijft het een beetje fluctueren. Met een onbelaste ingang is het keurig op 0 te regelen en blijft het stabiel. Veel verschil tussen beide manieren van instellen is er overigens niet. Komt vrijwel op hetzelfde neer.
Nog wat prutsen en dan kan het frame definitief in elkaar gezet worden en zit ik er warmpjes bij. :lol:

Co
Bijlagen
E91DE746-23B0-41E8-9AF1-FBE1D9A6D496.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door SSassen »

@Co,

Proficiat! Een flink stuk onderweg zie ik! Om de DC drift wat te beteugelen graag de ingangstransistoren thermisch koppelen, dat kan met een tie-wrap, maar ook met een stuk krimpkous etc. Let ook op dat je PCB een fout bevat, waarbij L1 en R6 zijn omgedraaid op de silkscreen van de PCB.
***Update 10-12-2014: Updated stuffing guide***

The silkscreen for the amplifier PCB contains an error where the labeling of L1/R6 is swapped, this is corrected in the attached stuffing guide with the _001.pdf revision number. Please use this for stuffing and disregard the previous version. New version is in post #510. If you've already built the amplifier, please swap L1/R6 around as the amplifier will see a large(r) DC offset and reduced performance due to this error.
Wat het brommen van de trafo's betreft kunnen d'r een aantal oorzaken zijn, hoe heb je de gelijkrichtbrug(gen) aangesloten en heb je gelet op de fases van de trafo wikkelingen? Het opstarten met maar een deel van de LEDs die oplichten is een power-supply sequencing iets, ik heb daar ooit eens iets over uitgezocht en in een forum ergens gepost, maar weet nu niet meer exact hoe of wat.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door SSassen »

P.s. ingangstransistoren zijn T1 en T2 (BC550C).
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

De fases van de trafo wikkelingen heb ik vooraf en achteraf gecheckt, die zijn correct. Het brommen treedt alleen op als de versterkermodule is aangesloten. Alleen de gelijkrichters en de voeding geven geen brom.
De L1/R6 zitten correct zoals je in je update liet weten!

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door cve »

SSassen schreef:
P.s. ingangstransistoren zijn T1 en T2 (BC550C).
Dank je! Ik zal ze van krimpkous voorzien.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door SSassen »

cve schreef:
De fases van de trafo wikkelingen heb ik vooraf en achteraf gecheckt, die zijn correct. Het brommen treedt alleen op als de versterkermodule is aangesloten. Alleen de gelijkrichters en de voeding geven geen brom.
De L1/R6 zitten correct zoals je in je update liet weten!

Co
Heb je wat dikke (10W) oid. laagohmige weerstanden liggen? Denk aan 10R ofzo? Sluit die eens aan ipv. de eindtrap, dan zouden de trafo's ook moeten brommen. Immers uit R=V/I volgt voor 10=pakweg 25/10=2.5A, vrijwel gelijk aan de ruststroom van de versterker. Dus per voedingsrail één 10R weerstand gebruiken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door SSassen »

P.s. PCB ziet er netjes bestukt uit overigens! Chapeau!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Extreem gewichtige klasse A

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
P.s. ingangstransistoren zijn T1 en T2 (BC550C).
Als ik de foto zo bekijk, ga je het niet met een tierappie redden.
Plaats reactie