18Sound ND1030 + XT120 met 8MB500

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

18Sound ND1030 + XT120 met 8MB500

Bericht door Bas Horneman »

jbspecial.jpg
Deze compression drivers met hoorntje bij een forumlid gekocht voor een schappelijke prijs. Ditto voor de 8 inch speaker.

Dit moet een cadeau worden voor een maat van me in Zuid Afrika. Dus ik neem mee op vakantie. Compression Drivers/Hoorns/Mid speakers, crossover onderdelen, dempingsmateriaal en een paar frontplaatjes (te maken door FreesKees)

Dit is de basis: http://basaudio.net/mywolk/index.php/s/fUYJsoFJE1D1K0f
[edit] Het verhaal van de FaitalPro is niet meer relevant[/edit]
Maar omdat ik de Faital voor een goede prijs van dit forum kon kopen is het geen 18sound woofer geworden. Ze liggen dicht genoeg bij elkaar dat ik het er op ga gokken om geen aanpassingen te doen aan het filter.

Iemand denkt http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... pr200.htmlal wel met me mee op diyaudio maar zijn adviezen gaan m'n pet te boven. (Ga wel de lengte van de poorten van hem overnemen) En de volume van de kast...

Anyway...dit draadje is om het resultaat te laten zien...hopelijk.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 07 aug 2017, 17:42, 4 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door wouter »

Het is een beetje erg veel educated guess werk vrees ik.

Die faital kan mooi laag voor een 8" PA midbass en op basis van Rdc kun je niet stellen hoe gevoelig de driver is. Mms en Vas spelen hierbij ook een rol, even als BL en Qes als ik het goed heb.

En randen hoeven niet echt een radius te hebben, je gebruikt een sterk bundelende hoogunit.

Ik kan een boxvolume voor je simuleren als je wilt.
Toch is het komen tot een boxvolume en poortafstemming weinig spannends, een goed custom filter is essentieler.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door markbakk »

Als je de baffles toch al hebt is het een koud kunstje om even een testkastje eromheen te flansen en de zaak door te (laten) meten. Met de meetgegevens kun je vervolgens in Boxsim de boel wel tot 90-95% optimaal krijgen. Dan heb je in elk geval het goede filter voor deze combinatie. Over de BR-afstemming zou ik me geen zorgen maken, ga gewoon uit van de TSP uit de datasheet en simuleer er een redelijk net BR-kastje omheen. Dat is een stuk minder ingewikkeld dan het wisselfilter.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

Vanmiddag "voorbeeld" filter onderdelen besteld. Morgen in huis. Supersnel Rumoh!!! :goeie:

Zal in inderdaad een testkastje eromheen flansen..en de zaak door laten meten...

Waar doe ik dat?

Voor kastje ga ik gewoon die diyaudio gast zijn dingen doen..ben ook al bij de bouwmarkt geweest voor dat spul.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op do 22 jun 2017, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

Ik kan een boxvolume voor je simuleren als je wilt.
Nou...als je tijd en zin heb graag?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

Als ie heel erg goed klinkt...hou ik em gewoon zelf... :mrgreen:

Driver vandaag geleverd...mooi spul.
Bijlagen
IMG_20170622_195442.jpg
IMG_20170622_195516.jpg
IMG_20170622_200945.jpg
IMG_20170622_201014.jpg
IMG_20170622_201025.jpg
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

IMG_20170622_232628.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Shadow »

Da's een beste driver :rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door wouter »

Het filter zal rond 150 Hz ook nog voor een lichte opslingering zorgen dus veel gekker dan 18 liter en 50 hz afstemming zou ik het niet maken.
faital pro 8pr200 1.png
Dat is een 4,7mm poort van 9,5 cm lengte
of 6,8mm diameter met 22,2 cm lengte
8,2 mm geeft een lengte van 33,5 (zou dit formaat poort overwegen ivm potentie vd driver, maar gebruik je nooit bij 7W versterker)
10,2mm dia geeft 53,6 cm lengte (hallo bascabinet lengtes)

De vooruit stekende wanden voor de baffle zijn een minder fraai idee akoestisch gezien.
Check evt. Zu audio of Blumenhofer voor ideeen, of bijv. de dynavox impuls. Er is best wat fraais te maken met PA spul.
Laatst gewijzigd door wouter op do 22 jun 2017, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

Merci Wouter!! Dat wordt een 4,7mm poort dan...1'tje maar dus? Niet zoals in het ontwerp 2?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

(zou dit formaat poort overwegen ivm potentie vd driver, maar gebruik je nooit bij 7W versterker
Inderdaad...als die versterker al 7 watt kan uitsturen.....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Shadow »

4,7mm poort????
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

Bouwmarkt 50mm binnenmaat
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Shadow »

Nee waar hebben we nou over? 4,7mm, 47mm of wat anders?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door wouter »

Ja eh... ik zet lengte bij de poortlengte en dit consequent in cm.. En diameter bij de reeks eerste getallen, steeds in mm. 47mm is betteft de binnendiameter van de poort.

Je moet echt niet over 1 cm poortlengte verschil gaan vallen dus met die getallenreeks kun je tussenliggende waarden wel schatten. Poortje ietwat meer langs de wanden geeft al een groter effect, of bijv demping.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Shadow »

Nee Wouter, je bent mm's en cm's door elkaar aan het halen hoop ik...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
Dat is een 4,7mm poort van 9,5 cm lengte
of 6,8mm diameter met 22,2 cm lengte
8,2 mm geeft een lengte van 33,5 (zou dit formaat poort overwegen ivm potentie vd driver, maar gebruik je nooit bij 7W versterker)
10,2mm dia geeft 53,6 cm lengte (hallo bascabinet lengtes)
Denk dat er wat komma's staan die er niet horen...
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

Nee Wouter, je bent mm's en cm's door elkaar aan het halen hoop ik...
JIj bent wel wakker Shadow! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Bericht door Bas Horneman »

unnamed.jpg
Change of plans...wordt de 18sound 8mb500 ...dan heb ik tenminste iets dat zowiezo werkt en is uitgekiend frontje is reeds klaar!!! b e a u tiful
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op vr 23 jun 2017, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Bericht door wouter »

:hide:
Ik zie het... was bedtijd denk ik. Had de boel lopen editen naar cm's maar de eenheden niet aangepast. Solly.

Goede switch bas!
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Bericht door Bas Horneman »

Goede switch bas!
Ja denk het ook...voor een leek is het gewoon niet de extra tijd en moeite waard om een andere driver te kopen dan in het ontwerp..omdat je er makkelijker aan kan komen...of omdat je een driver gaaf vind ...en moet je gokken dat het 1 en ander zomaar goed komt...

Over dat eerste ontwerp is nagedacht...(kan vaak toch wel beter) maar dan niet door een leek.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Bericht door Walt »

Ik begrijp het niet helemaal, heb je nu voor jan doedel 2 stuks Faital woofertjes gekocht?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Bericht door Bas Horneman »

Voor dit project inderdaad. Maar komt wel weer een project waar ik ze kan gebruike.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Bericht door wouter »

Kun je de crazy8 of ~88 bascab mee bouwen ;-)
Ik had ze ook al met een schuin oog bekeken, maar kwam qua prijs er niet mee weg. Brute 8" PA midwoofertjes hoor
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”