FR125S ER4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

architect

Re: FR125S ER4

Bericht door architect »

Vanavond heb ik alvast de bovenzijde uit 1 van de kasten gefreesd en een samengesteld paneel gelijmd dat erin past. Bestaande uit 4mm mdf + 3mm isomat + 4mm mdf en verlijmd met een soort bisontix van het merk Saba; tenmiste het stinkt hetzelfde.
IMG_5834LW.jpg
architect

Bericht door architect »

IMG_5837LW.jpg
IMG_5838lw.jpg
IMG_5840lw.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Bruisssss :rock:
architect

Bericht door architect »

PU vult de gaatjes mooi op
ASM

Bericht door ASM »

Hallo, ben nieuw hier op het forum, bijna geen speaker kennis, maar wel veel te maken met dempingsmaterialen vanwege mijn werk. De aluminium (tegen) plaat met bitumen ontdreuning gaat op heel dik stijf hout niet veel xtra geven. Deze ontdreuning is ontwikkeld voor dunne metalen constructies, lees tot ong 6-8 mm staal of Alu. Bij een sandwich ontdreuning die hierdoor gemaakt wordt is het zaak het constructie paneel en de tegen plaat, hier dus hout en alu, van eenzelfde materiaal of stijfheid te maken. Dit kan niet altijd, maar de gedachte hierachter is dat de E-modulus van kernmateriaal en plaatmaterialen een zeer groot verschil hebben. Dat geeft de demping. Als nu ook de constructie EN tegenplaat eenzelfde dikte hebben krijgt men een maximaal mogelijke demping (binnen de grenzen van het materiaal uiteraard). Er is een verbeterde versie van die bitumen met Alu plaat ontwikkeld trouwens...... het gebruik van de isomat is al iets beter, alhoewel de symmetrie hier natuurlijk niet optimaal is. Voor ontdreuning zijn er diverse kernmaterialen beschikbaar: bitumen, kurk, kurk-rubber in diverse granulaatcombis, dempingslijm, dempingsfolie, vol rubber (TS mat bv.) en een soort zachtere rubbersoort. Wij hebben heel veel van deze panelen getest en alle dempingswaardes zijn bekend over een groot frequentiebereik. (en nee ik werk niet bij MERFORD), wij testen voor onze klanten, de eindgebruikers van ontdreuningsmaterialen.

Het voordeel van de TS mat is dat deze ook aanzienlijke massa toevoegt: dichtheid is 2300 kg/m3, MDF meen ik rond 700.. De dempingswaarde kan veel beter echter.

Klein voordeel.... ik heb nog veel van de ingekochte testpanelen staan ;-), zijn 1 x 0.6 m groot.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Welkom en bedankt voor je waardevolle toevoeging!
architect

Bericht door architect »

ASM schreef:
Het voordeel van de TS mat is dat deze ook aanzienlijke massa toevoegt: dichtheid is 2300 kg/m3, MDF meen ik rond 700.. De dempingswaarde kan veel beter echter.
Hallo ASM, kun je uitleggen hoe de wandopbouw in jou ogen zou moeten zijn voor een veel betere dempingswaarde?
ASM

Bericht door ASM »

@architect: Van deze speaker ? of iets in het algemeen ? Wat zijn je randvoorwaarden in bv dikte/gewicht. Een standaard ontdreund vloerpaneel bijvoorbeeld is 12-6-12 of 8-6-8 met een kern van rubberen massamat (2300 kg/m3) of beter IBL-V (2100 kg/m3) of een mix kurk-rubber (1000 kg/m3). Dan kan men ook nog kiezen uit het soort hout: Okoume of Berkentriplex. Dit zijn standaardpanelen gebruikt in de luxe jachtbouw. Mijn voorkeur zou de IBL-V zijn daar dit in onze testen de beste demping gaf in een gelijkzijdige houten sandwich constructie.
SARK

Bericht door SARK »

@ASM heb je misschien linkjes naar die panelen en ik ben ook wel benieuwd waar ze te krijgen zijn? Als ik een zoekrondje in Goole doe dan krijg ik weinig bruikbare hits.
ASM

Bericht door ASM »

Firma's als Van Stijn, Kuipers en Van Rozendaal zijn goede leveranciers van sandwich panelen in de interieur bouw. Ook heb ik goede contacten met hen.... en hebben nog n berg testpanelen van 0.6x1 m liggen in diverse samenstellingen.
architect

Bericht door architect »

luchtspoel versus iron core; ik heb 2 mogelijkhede uitgezocht van ca. 11,50 euro en ik twijffel. optie A is een luchtspoel en zou minder vervorming hebben; terwijl optie B een 75% lagere weerstand heeft wat in serie met de mid handig is vanwege de lage gevoeligheid.

is het waarschijnlijk dat de luchtspoel beter klinkt?

A 0.68mH 1.60mm Air Core Wire Coil
Rdc 0.200 Ohm
Aircoil baked perfect layer
Power handling 700 Watts RMS
Tolerance: +/- 3%
H*D (mm): H 30 * D 54
http://www.rumoh.eu/160-mm-wire-coil-06 ... rch=0.68mh

B 0.68mH Iron Cored+discs 1.80mm
Rdc 0.051 Ohm
Iron Cored with discs, baked, perfect layer
Tolerance: +/- 3%
D*H (mm): D 45 * H 46
http://www.rumoh.eu/0-68mh-iron-cored-d ... rch=0.68mh
architect

Bericht door architect »

als de kern in verzadiging raakt dan gaat het niet goed lees ik, maar ik lees ook dat dat in de praktijk van normaal thsuigebruik helemaal niet voorkomt. als dat waar is, dan is dat verzadigingsaspect geen aspect meer om rekening mee te houden.

dan biedt een spoel met kern dus alleen nog maar voordelen; of mis ik iets?

verder lees ik dat een magnatic core wel meer vervorming tot ongeveer 1% kan veroorzaken en dat een air core inductor een lagere vervorming veroorzaakt. zodat toch de keuze voor luchtspoel meer voor de hand ligt en de spoelweerstand een afweging wordt op kosten
Laatst gewijzigd door architect op wo 31 mei 2017, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Er is altijd de gedachte dat het zou kunnen gebeuren, maar als je rationeel bent dan neem je gewoon de kernspoel. In mijn herinnering zijn die pas goedkoper als luchtspoelen bij waarden boven 1,5-2 mH maar mijn geheugen is niet geheel te vertrouwen.
architect

Bericht door architect »

wat ik dan weer mis is de relevantie bij normale geluidssterktes; is er ook een vervormingsversschil bij een klein/normale signaalsterkte van 1W?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

architect

Bericht door architect »

bedankt voor de link Henkjan; in de test staat geen vergelijk tussen een kernspoel en een luchtspoel; behalve de algemene aanname dat de luchtspoel beter is.
architect

Bericht door architect »

vanavond de speakers in de kast geschroefd en een eerste filtertje gesoldeerd;

bij wat luider luisteren blijkt er in de fr125s midwoofer iets mee te trillen en ik kan niet ontdekken wat het is; iemand enig idee?
John P

Bericht door John P »

Ik heb wel eens een losse schroef tegen de magneet aan gehad, kwam ook tegen de conus. Ik heb ook wel eens gehad dat de phase plug tegen de conus aanschuurde, dit was na wat heen en weer gefriemel ook over.
richard

Bericht door richard »

IJzersplintertje in de luchtspleet? Met een reepje plakband er langs.
SARK

Bericht door SARK »

Als eerste de units omwisselen en kijken of het met de unit meeverhuisd.
architect

Bericht door architect »

het plakbandje heb ik geprobeerd tussen de faseplug en de spoel in;
hij blijft storen met een soort resonantie trilling, alsof er een draadje ergens tegenaan trilt ofzo;maar dat heb ik verder niet kunnen ontdekken
SARK

Bericht door SARK »

Had je ze al gewisseld?
architect

Bericht door architect »

goeie tip ga ik doen; kan ik uitsluiten dat het aan iets anders ligt
architect

Bericht door architect »

de andere speaker doet het niet; conclusie: het ligt aan de speaker
heeft iemand nog een fr125s over?
of kan ik het fixen?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

En laat deze speaker in de andere kast ook hetzelfde euvel horen? Of in zijn eigen kast, maar dan 90 0f 180 gr. gedraaid? Daarmee sluit je evt. uit dat het komt door onvoldoende raakvlak tussen kast en luidsprekerchassis.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”