Passieve 20hz sub
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Passieve 20hz sub
Omdat ik het een leuk project vind wilde ik het even delen, mijn 20 hz subje met 8" Wavecor SW223BD02.
Het plan is om er 4 te bouwen en bij een demonstratie van Hauptwerk (elektronische/digitale) orgels te gebruiken. Daar zit een line level sub uitgang op met variabele crossoverfreq. en volumeregeling van de sub.
Om met orgel nog wat toe te voegen heb ik ingezet op sublaag vanaf 20hz. Door de compacte bouwwijze treden er zo veel verliezen op dat ik gesimuleerd en gemeten uitkom op -6dB @20hz.
Het kubusje meet 40cm in elke richting. In dit volume houdt een gesloten Peerless XXLS12 hem niet bij tussen 20 en 40hz
Er zit een 2.75 meter lange TL in, met 10 richtingen en de magneet door de eerste TL deler, die zit maar 5,5cm achter de (12cm diepe) woofer.
Om met orgel nog wat toe te voegen heb ik ingezet op sublaag vanaf 20hz. Door de compacte bouwwijze treden er zo veel verliezen op dat ik gesimuleerd en gemeten uitkom op -6dB @20hz.
Het kubusje meet 40cm in elke richting. In dit volume houdt een gesloten Peerless XXLS12 hem niet bij tussen 20 en 40hz
Er zit een 2.75 meter lange TL in, met 10 richtingen en de magneet door de eerste TL deler, die zit maar 5,5cm achter de (12cm diepe) woofer.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door wouter op di 05 feb 2019, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Passieve 20hz sub
Heb je al getest in de praktijk? Ik ben benieuwd of zoveel vrouwen erin dan niet teveel verliezen geven.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Ja, zie meting. Heb daarom in Ajhorn poort zo volgestopt dat impedantieverloop klopt met meting. Rest is dan ook betrouwbaar
Re: Passieve 20hz sub
Is de "lijn" niet wat kort om 20hz weer te geven? Ik meen dat je dan een lengte van 4.20 nodig hebt...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Zonder rekenkracht, ja. 20 hz is 17 meter, dus 4,25 meter zou volgens de vuistregel nodig zijn.
Maar dit is maar een halve waarheid. Deze driver heeft zelfs nergens Sd als lijnoppervlak nodig. De versmalling maakt de lijn korter. Het laatste stuk ongestoord rechtuit helpt ook nog wat in de virtuele verlenging en hij is op 22-23 hz afgestemd.
Maar dit is maar een halve waarheid. Deze driver heeft zelfs nergens Sd als lijnoppervlak nodig. De versmalling maakt de lijn korter. Het laatste stuk ongestoord rechtuit helpt ook nog wat in de virtuele verlenging en hij is op 22-23 hz afgestemd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Dit was een optie die in een gewone zuilvorm wel mogelijk is, als 3-weg. Ik verwacht dat daarvan ooit ook nog wel een versie komt, gewoon omdat het kicken is een 3-weg die het laag er zo makkelijk uitrolt. Beetje zoals de Isobarixen zondag, als ik het goed begrepen heb
Hier een passief systeem, 37,5 liter en 20Hz @ -3dB (dit was versie 1, totdat je gaat tekenen in sketch up) Helaas is zoiets in een compact (lees vaak gevouwen) model niet praktisch. Zeker 1/3e lijnplaatsing maakt dat je een slakkenhuis aan het bouwen bent.
Ook leuk, maar dan liever gewoon echt een slakkenhuis.
Hier een simulatie van 2x SD en 4,2 meter, en 1 met de driver op 1/3e in de lijn. De klassieke 2x Sd naar 1x Sd geeft zelfs een lagere afstemming dan 20 Hz. En zoals je kunt zien: 1x Sd is voor deze driver veel te groot. Je komt dan uit op een kast van ruim 92 liter met een driver ruim onder Qts 0,4 en dan is meer dan 2x de Vas geen goede afstemming. Kortom, vuistregels zijn leuk, maar dan klopt alleen je 20Hz target, voor de rest is het een puinhoop. Een kastontwerp maak je, bij voorkeur, specifiek op de parameters van de woofer.
Hier een passief systeem, 37,5 liter en 20Hz @ -3dB (dit was versie 1, totdat je gaat tekenen in sketch up) Helaas is zoiets in een compact (lees vaak gevouwen) model niet praktisch. Zeker 1/3e lijnplaatsing maakt dat je een slakkenhuis aan het bouwen bent.
Ook leuk, maar dan liever gewoon echt een slakkenhuis.
Hier een simulatie van 2x SD en 4,2 meter, en 1 met de driver op 1/3e in de lijn. De klassieke 2x Sd naar 1x Sd geeft zelfs een lagere afstemming dan 20 Hz. En zoals je kunt zien: 1x Sd is voor deze driver veel te groot. Je komt dan uit op een kast van ruim 92 liter met een driver ruim onder Qts 0,4 en dan is meer dan 2x de Vas geen goede afstemming. Kortom, vuistregels zijn leuk, maar dan klopt alleen je 20Hz target, voor de rest is het een puinhoop. Een kastontwerp maak je, bij voorkeur, specifiek op de parameters van de woofer.
Re: Passieve 20hz sub
Wow. Goede resultaten Wouter en vooral nog lekker compact. Heb hier nog een W8-740C liggen, zou dat iets kunnen zijn?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Ik zal even voor je kijken. Omdat ik er 4 aan het bouwen ben keek ik of het ook werkt met een budget 8" sub. De Omnes Audio W8-670Z heb ik gesimuleerd en dat gaat echt niet.
Als het mee zit heb ik na dit weekend 4 spelende subs.
Ik bouw ze nu niet van resthout en lijm ze met PU lijm dus hopelijk zijn alle rammeltjes dan ook weg. Je hoort alles met een glijdende sinus. Hoor je ook hoe achterlijk diep en zacht ca 20 hz is. En hoe zinloos ook, tenzij ze zoals deze bij orgel gebruikt gaan worden.
Als het mee zit heb ik na dit weekend 4 spelende subs.
Ik bouw ze nu niet van resthout en lijm ze met PU lijm dus hopelijk zijn alle rammeltjes dan ook weg. Je hoort alles met een glijdende sinus. Hoor je ook hoe achterlijk diep en zacht ca 20 hz is. En hoe zinloos ook, tenzij ze zoals deze bij orgel gebruikt gaan worden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Heb even die TB voor je in de simulatie gegooid, dat wordt em niet. Ik denk dat de Fs van 28 ipv 21Hz maakt dat deze TL niet helemaal goed aansluit.
Ik wil best even een TL simulatie voor je draaien, maar dan moet je hem zelf praktisch bouwbaar maken. ca 20 liter en dan diep afstemmen geeft ook een grote poort, dus een TL is bruikbaar.
Ik wil best even een TL simulatie voor je draaien, maar dan moet je hem zelf praktisch bouwbaar maken. ca 20 liter en dan diep afstemmen geeft ook een grote poort, dus een TL is bruikbaar.
Re: Passieve 20hz sub
Als je dat zou willen doen graag. Ben benieuwd of het net zo compact kan. Liefst nog iets compacter. En misschien zelfs in zuilvorm als basis voor m'n Tafals.
Is het trouwens noodzakelijk om bij een TL sub een delay te zetten op je frontspeakers?
Is het trouwens noodzakelijk om bij een TL sub een delay te zetten op je frontspeakers?
Re: Passieve 20hz sub
Dag Wouter, ik heb zelf ook een Hauptwerk orgelsetup en vind dit een interessant project. Wanneer en waar is die demonstratie?wouter schreef:Omdat ik het een leuk project vind wilde ik het even delen, mijn 20 hz subje met 8" Wavecor SW223BD02.
Het plan is om er 4 te bouwen en bij een demonstratie van Hauptwerk (elektronische/digitale) orgels te gebruiken..
Vr ge, Jaap
Re: Passieve 20hz sub
Ach, dat is wel erg ver... ga je er ook nog mee de Hauptwerkwereld in? Ik denk dat ze dat op http://www.pcorgel.nl ook wel interessant zullen vinden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Ja, dat is wel de bedoeling. Daarom heb ik ook de moeite genomen een compacte subwoofer te ontwerpen die zeker vanaf 20 Hz bruikbaar is zonder enige correctie. Gewoon met de versterker een overgangsfrequentie en volume instellen is het belangrijkste. Wij gaan het natuurlijk wel met DSP instellen en ik neem er 4 mee. Maar met 1 of 2 kun je thuis ook uit de voeten. That's the idea, hopelijk slaat het aan.
Re: Passieve 20hz sub
Ik blijf geinteresseerd... Ik ben aan het sparen voor 2 Kef LS50 en daar moet ook een sub bij.... 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Ik denk dat zoiets daar bij zetten vragen om problemen is.
20hz is ontzetten kamerpositieafhankelijk, ik kan dat thuis op maar een paar plekken horen.
Integratie van een mooie gesloten sub zou voldoende uitdaging en resultaat moeten zijn. Een TL sub kan ook heel mooi zijn, maar ook kans op sublaag en hoger laag zonder goede koppeling daartussen.
20hz is ontzetten kamerpositieafhankelijk, ik kan dat thuis op maar een paar plekken horen.
Integratie van een mooie gesloten sub zou voldoende uitdaging en resultaat moeten zijn. Een TL sub kan ook heel mooi zijn, maar ook kans op sublaag en hoger laag zonder goede koppeling daartussen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Gister zijn de subs ingezet bij een Hauptwerk demonstratie in een sporthal-achtige theaterzaal, georganiseerd vanuit de nationale orgelfederatie (NOF).
Het laag vulde de mackie srm450's (fel mid) aan onder 70hz. Dit deed het geluidsbeeld erg veel goeds. 32ft was best hoorbaar, al is het een soort pulserend laag. De subs gaven een heel natuurlijk, makkelijk een luchtig laag en dit was eigenlijk overal wel (deels) aanwezig. De enorme afmetingen waren voor ons een voordeel denk ik. Conusuitslag was max 1,5 cm peak-peak gok ik, ruim voldoende om de gelakte hardhouten (basketbal)vloer in beweging te krijgen terwijl alles een halve meter hoger op beton stond opgesteld.
De (gemiddeld oudere) mensen in de zaal vonden het voor zover ik gecheckt heb helemaal prima. De oude (grammafoonplaten) opname technicus noemde vrijwel wat ik zelf ook constateerde, het was op dat moment in balans (daarvoor net niet). Wel knap, hij hoorapparaten in...
Sorry voor de crappy pica's
Het laag vulde de mackie srm450's (fel mid) aan onder 70hz. Dit deed het geluidsbeeld erg veel goeds. 32ft was best hoorbaar, al is het een soort pulserend laag. De subs gaven een heel natuurlijk, makkelijk een luchtig laag en dit was eigenlijk overal wel (deels) aanwezig. De enorme afmetingen waren voor ons een voordeel denk ik. Conusuitslag was max 1,5 cm peak-peak gok ik, ruim voldoende om de gelakte hardhouten (basketbal)vloer in beweging te krijgen terwijl alles een halve meter hoger op beton stond opgesteld.
De (gemiddeld oudere) mensen in de zaal vonden het voor zover ik gecheckt heb helemaal prima. De oude (grammafoonplaten) opname technicus noemde vrijwel wat ik zelf ook constateerde, het was op dat moment in balans (daarvoor net niet). Wel knap, hij hoorapparaten in...
Sorry voor de crappy pica's
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Ik kwam een SB acoustics 8" woofer tegen, een pracht exemplaar, de SB Acoustics SB23MFCL45-4
Die heb ik ingevoerd in de orgelsub kast. Die komt vanwege z'n T/S en fs van 29 Hz toch echt niet diep genoeg. De Dayton Audio RSS210 heeft een gelijke fs maar komt vanwege de lage Vas toch ook behoorlijk diep en is daarmee een budget optie voor de Wavecor
Zit hier op 160,- euro p.st. en 300,- per paar.
http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type= ... duct=12106
Sim: Datasheets:
4 Ohm: http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-458
8 Ohm: http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-459
Die heb ik ingevoerd in de orgelsub kast. Die komt vanwege z'n T/S en fs van 29 Hz toch echt niet diep genoeg. De Dayton Audio RSS210 heeft een gelijke fs maar komt vanwege de lage Vas toch ook behoorlijk diep en is daarmee een budget optie voor de Wavecor
Zit hier op 160,- euro p.st. en 300,- per paar.
http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type= ... duct=12106
Sim: Datasheets:
4 Ohm: http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-458
8 Ohm: http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-459
Re: Passieve 20hz sub
Kan deze woofert ook samen met 4 Ohm stereospeakers? Of is dat een kwestie van volume afstemmen op het stereopaar?
Ik sluit mijn sub meestal aan via de Tape REC uitgang.
Maar dit model is niet aktief toch? Mijn versterker heeft geen aparte sub-uitgang...
Ik sluit mijn sub meestal aan via de Tape REC uitgang.
Maar dit model is niet aktief toch? Mijn versterker heeft geen aparte sub-uitgang...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Passieve 20hz sub
Dit model is inderdaad - zeer bewust - als passieve subwoofer ontwikkeld. Zodoende kan er gebruik gemaakt worden van vele opties qua versterking
Als je een 4 Ohm woofer samen doet met stereospeakers mis je wel de filtering denk ik. En in dat geval ga je naar 8 Ohm of 2 Ohm, respectievelijk serieel of parallel aangesloten.
Als je een 4 Ohm woofer samen doet met stereospeakers mis je wel de filtering denk ik. En in dat geval ga je naar 8 Ohm of 2 Ohm, respectievelijk serieel of parallel aangesloten.
Re: Passieve 20hz sub
Hoe doe je dat? De Tape REC uitgang is normaal gesproken een constant-level uitgang, dus niet geregeld via de volumeregelaar.jaap380 schreef:Kan deze woofert ook samen met 4 Ohm stereospeakers? Of is dat een kwestie van volume afstemmen op het stereopaar?
Ik sluit mijn sub meestal aan via de Tape REC uitgang.
Maar dit model is niet aktief toch? Mijn versterker heeft geen aparte sub-uitgang...
Gr. Mischa
Re: Passieve 20hz sub
Gewoon aansluiten, volume op het gehoor regelen en gaan...ik speel virtueel orgel en die staat op een constant volume. Het volume regel ik met het aantal registers dat ik inschakel. Dat is anders dan hoe de meesten muziek luisteren....
