Cardioide stereo sublaag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Walt »

Strak lakwerk! Mooi!

Solderingen op de speakon lijken me nog wel wat beter te kunnen, soldeer is niet echt mooi overal omheen gevloeid. Je kan ook wat soldeer aan de andere kant van het lipje zetten, dit kan mooi aanvloeien met het onderste stukje gestripte draad. Als dat goed zit, kan je aan de andere kant meer soldeer erop zetten en goed rondom laten vloeien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Strak lakwerk! Mooi!

Solderingen op de speakon lijken me nog wel wat beter te kunnen, soldeer is niet echt mooi overal omheen gevloeid. Je kan ook wat soldeer aan de andere kant van het lipje zetten, dit kan mooi aanvloeien met het onderste stukje gestripte draad. Als dat goed zit, kan je aan de andere kant meer soldeer erop zetten en goed rondom laten vloeien.
+1 Walter, viel mij ook gelijk op, iets te klein boutje voor dit werk lijkt wel...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Walt »

Zelfs met een relatief klein boutje lukt dit wel hoor, warmte kan slecht weg, dus kan goed heet worden. Ik zou alles eraf halen en overnieuw beginnen. Lipjes aan beide kanten van soldeer voorzien, niet te zuinig er moet veel soldeer zitten. Draden opnieuw strippen, aders strak samentwisten en dan soldeer erop en rondom en inwendig laten verzadigen. Daarna beide delen aan elkaar solderen. Doordat er al veel soldeer op de lipjes en de kabel zit zou dit mooi aan elkaar moeten vloeien zonder extra soldeer. Na afkoelen soldeer bijzetten zodat het hele lipje rondom mooi is aangevloeid. Verbinding is dan zo sterk dat je eerder het lipje uit de speakon trekt, dan de kabel van het lipje.
Laatst gewijzigd door Walt op zo 07 mei 2017, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door ds23man »

Als dit een MTS stagiere bij mij had geflikt, dan had ie echt een probleem gehad......
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 07 mei 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Walt »

Ja, ik vind het best link, deze verbindingen zien er nu niet goed uit (koude las), door trillingen zou dit los kunnen komen met kortsluiting tot gevolg.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Martijn H »

:mrgreen: :mrgreen: oh wat zijn jullie streng!

Ik zal het nog even mooi laten vloeien. ZIt trouwens wel muurvast, denk dat het zo oogt, omdat ik het draadje met een 2e instrument op zijn plek duwde tijdens afkoelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door hannesie »

Walt mag het even voordoen.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door cve »

Walt heeft wel gelijk, het zijn geen goede soldeerverbindingen. Het zou toch jammer zijn als dit verder fraaie werkstuk daardoor problemen krijgt. Want het ziet er echt goed uit. :goedzo:

Co
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door wouter »

Het zal goed vastzitten. En over die speakonlipjes zet ik gewoon goede fastons. Zit ook in luidsprekers van 20.000 euro die met extreem veel zorg gebouwd worden. Maar typisch dat hier weer over de soldering gevallen wordt.
En dat terwijl bijna alle luidsprekers zonder degelijk ontworpen frontje gewoon in het zonlicht staan...

Ieder z'n stokpaartje. Enne, pb me gerust waar ik terecht kan voor dit spuitwerk ;-) fraai hoor!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Shadow »

Ik heb een doos 4.8mm fastons gekocht ervoor idd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Walt »

Tijdens het afkoelen mag je juist niet bewegen/op zijn plek duwen, dit veroorzaakt een koude las. Totdat het soldeer gestold is moeten de delen onderling zo min mogelijk/niet bewegen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Jag »

Ok, genoeg over de solderingen! Heel gaaf project dit. Lakwerk ziet er zeer strak uit. Ben erg benieuwd naar je resultaten!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door JvS »

Yep erg mooi. Daar ben ik wel over uit. Als je een speaker lange tijd denkt te gaan gebruiken, gewoon laten spuiten. Dat is zoveel mooier dan zelf verfen :).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Henkjan »

Martijn H schreef:
:mrgreen: :mrgreen: oh wat zijn jullie streng!
welkom bij de club :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door dre »

:rofl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door FR_Aad »

JvS schreef:
Yep erg mooi. Daar ben ik wel over uit. Als je een speaker lange tijd denkt te gaan gebruiken, gewoon laten spuiten. Dat is zoveel mooier dan zelf verfen :).
Ik zou verven proberen :mrgreen:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door piet1955 »

Wow. :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Martijn H »

IMG-20170511-WA0018.jpg
IMG-20170511-WA0009.jpg
IMG-20170511-WA0017.jpg
Op een klein detail na zijn de subs af! Ik ben erg happy met de niet te tillen subs!
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door anonamemouse »

Ziet er zwaar uit! Wat vinden de buren ervan? :twisted:
Op de middelste foto is duidelijk te zien dat de WAF niet is wat het zou moeten zijn... [-X
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Martijn H »

De buren zijn inmiddels wel wat gewend en het feit dat eentje minder goed hoort helpt ook. Lage waf en woef, maar hoge mennnn!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Barry2001 »

De hond denkt er het zijn (hare) van, zo van geef me rust :mrgreen: Maar zien er indrukwekkend uit Martijn =D>
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Martijn H »

Ik heb het systeem ingeregeld en kan nu ervaren hoe cardioide laag in kamer werkt naast monopool.

Het lijkt erop dat de pieken en dalen met cardioide iets minder hoog en laag zijn als ik metingen doe met de cardiode setting. Het is ook heel goed te horen hoe het geluid veel zachter wordt aan de zij en achterkant van de speaker. Ook het laag dus van bijvoorbeeld 50Hz. Dat betekent dat het afstraalgedrag in combinatie met een cardioide monitor heel uniform zou moeten zijn.

Het laag heeft een soort aan-uit geluid. Heel direct! Neemt niet weg dat ik ook moet compenseren voor de staande golven in de kamer. Bij deze mijn ervaringen en als iemand nu twijfelt om cardioide te bouwen: DOEN!
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door flamingbeatz »

Hoe heb je de tijd/fase tussen de voorste en achterste drivers ingeregeld? Met de simpele delay methode of ook allpass filters?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Martijn H »

Achterste woofers staan in tegenfase met een extra delay van (afstand tussen voor en achter 0.75/343).. Met hypex dlcp filter. 0.75 is diepte kast + 2*helft bafflebreedte in meter. 343 is geluidssnelheid in m/s

Er is meer dan genoeg rendement over in het sublaag dus ik laat het cardioide patroon gewoon doorlopen tot ca 25Hz

Room eq is trouwens wel tricky. Voorste en achterste woofer moeten exact hetzelfde filter hebben omdat anders het carioide gedrag verloren gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”