Cardioide stereo sublaag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Cardioide stereo sublaag

Bericht door Walt »

Strak lakwerk! Mooi!

Solderingen op de speakon lijken me nog wel wat beter te kunnen, soldeer is niet echt mooi overal omheen gevloeid. Je kan ook wat soldeer aan de andere kant van het lipje zetten, dit kan mooi aanvloeien met het onderste stukje gestripte draad. Als dat goed zit, kan je aan de andere kant meer soldeer erop zetten en goed rondom laten vloeien.
Shadow

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Strak lakwerk! Mooi!

Solderingen op de speakon lijken me nog wel wat beter te kunnen, soldeer is niet echt mooi overal omheen gevloeid. Je kan ook wat soldeer aan de andere kant van het lipje zetten, dit kan mooi aanvloeien met het onderste stukje gestripte draad. Als dat goed zit, kan je aan de andere kant meer soldeer erop zetten en goed rondom laten vloeien.
+1 Walter, viel mij ook gelijk op, iets te klein boutje voor dit werk lijkt wel...
Walt

Bericht door Walt »

Zelfs met een relatief klein boutje lukt dit wel hoor, warmte kan slecht weg, dus kan goed heet worden. Ik zou alles eraf halen en overnieuw beginnen. Lipjes aan beide kanten van soldeer voorzien, niet te zuinig er moet veel soldeer zitten. Draden opnieuw strippen, aders strak samentwisten en dan soldeer erop en rondom en inwendig laten verzadigen. Daarna beide delen aan elkaar solderen. Doordat er al veel soldeer op de lipjes en de kabel zit zou dit mooi aan elkaar moeten vloeien zonder extra soldeer. Na afkoelen soldeer bijzetten zodat het hele lipje rondom mooi is aangevloeid. Verbinding is dan zo sterk dat je eerder het lipje uit de speakon trekt, dan de kabel van het lipje.
Laatst gewijzigd door Walt op zo 07 mei 2017, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als dit een MTS stagiere bij mij had geflikt, dan had ie echt een probleem gehad......
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 07 mei 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Ja, ik vind het best link, deze verbindingen zien er nu niet goed uit (koude las), door trillingen zou dit los kunnen komen met kortsluiting tot gevolg.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

:mrgreen: :mrgreen: oh wat zijn jullie streng!

Ik zal het nog even mooi laten vloeien. ZIt trouwens wel muurvast, denk dat het zo oogt, omdat ik het draadje met een 2e instrument op zijn plek duwde tijdens afkoelen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Walt mag het even voordoen.
cve

Bericht door cve »

Walt heeft wel gelijk, het zijn geen goede soldeerverbindingen. Het zou toch jammer zijn als dit verder fraaie werkstuk daardoor problemen krijgt. Want het ziet er echt goed uit. :goedzo:

Co
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het zal goed vastzitten. En over die speakonlipjes zet ik gewoon goede fastons. Zit ook in luidsprekers van 20.000 euro die met extreem veel zorg gebouwd worden. Maar typisch dat hier weer over de soldering gevallen wordt.
En dat terwijl bijna alle luidsprekers zonder degelijk ontworpen frontje gewoon in het zonlicht staan...

Ieder z'n stokpaartje. Enne, pb me gerust waar ik terecht kan voor dit spuitwerk ;-) fraai hoor!
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik heb een doos 4.8mm fastons gekocht ervoor idd.
Walt

Bericht door Walt »

Tijdens het afkoelen mag je juist niet bewegen/op zijn plek duwen, dit veroorzaakt een koude las. Totdat het soldeer gestold is moeten de delen onderling zo min mogelijk/niet bewegen.
Jag

Bericht door Jag »

Ok, genoeg over de solderingen! Heel gaaf project dit. Lakwerk ziet er zeer strak uit. Ben erg benieuwd naar je resultaten!
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Yep erg mooi. Daar ben ik wel over uit. Als je een speaker lange tijd denkt te gaan gebruiken, gewoon laten spuiten. Dat is zoveel mooier dan zelf verfen :).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn H schreef:
:mrgreen: :mrgreen: oh wat zijn jullie streng!
welkom bij de club :rofl:
dre

Bericht door dre »

:rofl:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

JvS schreef:
Yep erg mooi. Daar ben ik wel over uit. Als je een speaker lange tijd denkt te gaan gebruiken, gewoon laten spuiten. Dat is zoveel mooier dan zelf verfen :).
Ik zou verven proberen :mrgreen:
piet1955

Bericht door piet1955 »

Wow. :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

IMG-20170511-WA0018.jpg
IMG-20170511-WA0009.jpg
IMG-20170511-WA0017.jpg
Op een klein detail na zijn de subs af! Ik ben erg happy met de niet te tillen subs!
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Ziet er zwaar uit! Wat vinden de buren ervan? :twisted:
Op de middelste foto is duidelijk te zien dat de WAF niet is wat het zou moeten zijn... [-X
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De buren zijn inmiddels wel wat gewend en het feit dat eentje minder goed hoort helpt ook. Lage waf en woef, maar hoge mennnn!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De hond denkt er het zijn (hare) van, zo van geef me rust :mrgreen: Maar zien er indrukwekkend uit Martijn =D>
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik heb het systeem ingeregeld en kan nu ervaren hoe cardioide laag in kamer werkt naast monopool.

Het lijkt erop dat de pieken en dalen met cardioide iets minder hoog en laag zijn als ik metingen doe met de cardiode setting. Het is ook heel goed te horen hoe het geluid veel zachter wordt aan de zij en achterkant van de speaker. Ook het laag dus van bijvoorbeeld 50Hz. Dat betekent dat het afstraalgedrag in combinatie met een cardioide monitor heel uniform zou moeten zijn.

Het laag heeft een soort aan-uit geluid. Heel direct! Neemt niet weg dat ik ook moet compenseren voor de staande golven in de kamer. Bij deze mijn ervaringen en als iemand nu twijfelt om cardioide te bouwen: DOEN!
flamingbeatz

Bericht door flamingbeatz »

Hoe heb je de tijd/fase tussen de voorste en achterste drivers ingeregeld? Met de simpele delay methode of ook allpass filters?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Achterste woofers staan in tegenfase met een extra delay van (afstand tussen voor en achter 0.75/343).. Met hypex dlcp filter. 0.75 is diepte kast + 2*helft bafflebreedte in meter. 343 is geluidssnelheid in m/s

Er is meer dan genoeg rendement over in het sublaag dus ik laat het cardioide patroon gewoon doorlopen tot ca 25Hz

Room eq is trouwens wel tricky. Voorste en achterste woofer moeten exact hetzelfde filter hebben omdat anders het carioide gedrag verloren gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”