Omdat we nu cathode feedback hebben, heb ik de vrijheid genomen om de NFB te verwijderen...
Bill maar dan iets anders PM.Bill
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Hierbij het schema van Johannes de 1e, naar het voorbeeld van Anne.
Omdat we nu cathode feedback hebben, heb ik de vrijheid genomen om de NFB te verwijderen...
Ik hoop dat dit juist is
Omdat we nu cathode feedback hebben, heb ik de vrijheid genomen om de NFB te verwijderen...
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Dat is niet de bedoeling Edwin om die NFB weg te laten , dan kan die 6J5 er ook uit
Als we twijfelen
ANNE
Dankje wel hoor
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Johannes 1
,"en het woord is vlees geworden"
Tegenkoppelen over de hele versterker kan altijd nog, kwestie van een weerstand (+condensator ?) erbij.Zou ook nog een weerstand tussen loper potmeter en massa kunnen (1M)
Verder schema bijgewerkt en gekrompen
Anne
Tegenkoppelen over de hele versterker kan altijd nog, kwestie van een weerstand (+condensator ?) erbij.Zou ook nog een weerstand tussen loper potmeter en massa kunnen (1M)
Verder schema bijgewerkt en gekrompen
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Nee laat maar zoals je het opgezet had anne met de schakelaars etc
ben er wel content mee
Die naam Johannes de Doper ,
ben er wel content mee
Die naam Johannes de Doper ,
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Van kwaad naar ergerBert61 schreef:Nee laat maar zoals je het opgezet had anne met de schakelaars etc
ben er wel content mee
Die naam Johannes de Doper ,
Die schakelaars heb ik er niet bijgetekend hoor, enkel overgenomen.
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Nee he.... Hebben we net Bill te rusten gelegd.Ah!buis schreef:Van kwaad naar erger , die werd toch onthoofd ?
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Anne, Betekent dit dat de NFB uit het vorige schema als optie gehandhaafd blijft?Ah!buis schreef:Tegenkoppelen over de hele versterker kan altijd nog, kwestie van een weerstand (+condensator ?) erbij.Zou ook nog een weerstand tussen loper potmeter en massa kunnen (1M)Verder schema bijgewerkt en gekrompen
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Optie kan nooit kwaad, er is nog wel wat versterking over.Edwin68 schreef:Anne, Betekent dit dat de NFB uit het vorige schema als optie gehandhaafd blijft?Ah!buis schreef:Tegenkoppelen over de hele versterker kan altijd nog, kwestie van een weerstand (+condensator ?) erbij.Zou ook nog een weerstand tussen loper potmeter en massa kunnen (1M)Verder schema bijgewerkt en gekrompen
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ja ik zie het graag gehandhaafd , ik heb gezien wat je met die terugkoppeling kan compenseren , met U70BN , dat werkt in die EL34 super goed.
Ik heb al een aardige opstelling van de KT88 naar de Fasedraaier, nu de 6J5 er nog bij en ruimte voor de potmeter schakelaars
Wordt toch een drukke kist vol
Ik heb al een aardige opstelling van de KT88 naar de Fasedraaier, nu de 6J5 er nog bij en ruimte voor de potmeter schakelaars
Wordt toch een drukke kist vol
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Samen met Edwin nog van gedachte gewisseld over die naam Johannes , is niet erg Cool
Een nieuwe naam kwam op de proppe
Blilly Jean , die van Michael Jackson , niet die tennisster . een Super nummer
Billy Jean
Dus Zusje van Bill en net als Michael Jackson verknipt
Billy Jean
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Billie_Jean
Een nieuwe naam kwam op de proppe
Blilly Jean , die van Michael Jackson , niet die tennisster . een Super nummer
Billy Jean
Dus Zusje van Bill en net als Michael Jackson verknipt
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Billie_Jean
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Tja Bert.. Jouw versterker is door een behoorlijke identiteistcrisis heen gegaan.
Billy is de naam, en het laatste schema is bijgevoegd.
NFB is terug, laatste aanpassingen van Anne verwerkt... Zou het toch wel moeten zijn nu.
Billy is de naam, en het laatste schema is bijgevoegd.
NFB is terug, laatste aanpassingen van Anne verwerkt... Zou het toch wel moeten zijn nu.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Mooi getekend weer Edwin
Billy Jean. Best wel een goeie naam er voor
Bericht gekregen uit Polen dat Mn trafo,s klaar zijn.
Nog steeds aan het puzzelen om alles netjes op te stellen.
Met passen en meten gaat het meeste tijd versleten
Billy Jean. Best wel een goeie naam er voor
Bericht gekregen uit Polen dat Mn trafo,s klaar zijn.
Nog steeds aan het puzzelen om alles netjes op te stellen.
Met passen en meten gaat het meeste tijd versleten
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Dank je Bert.
Gaat wel lekker snel met die trafo's uit Polen.
Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken.
Gaat wel lekker snel met die trafo's uit Polen.
Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Nog twee kleinigheidjes
Er staat nog 7815 voor de -12V ,zou 7812 mogen zijn.
Voor de versterker maakt 't niet uit maar de inschakelvertraging is meestal met een 12v relais.
En dan heb ik nog wat vergeten, nml. wel handig om de wikkelrichting te weten met al die tegenkoppel wikkelingen op de UGT.Een stip bij de start (of einde) van de de windingen gezet.
Anne
Er staat nog 7815 voor de -12V ,zou 7812 mogen zijn.
Voor de versterker maakt 't niet uit maar de inschakelvertraging is meestal met een 12v relais.
En dan heb ik nog wat vergeten, nml. wel handig om de wikkelrichting te weten met al die tegenkoppel wikkelingen op de UGT.Een stip bij de start (of einde) van de de windingen gezet.
Anne
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ja dat van die wikkel richting is wel belangrijk Bedankt AnneAh!buis schreef:Nog twee kleinigheidjes![]()
Er staat nog 7815 voor de -12V ,zou 7812 mogen zijn.
Voor de versterker maakt 't niet uit maar de inschakelvertraging is meestal met een 12v relais.
En dan heb ik nog wat vergeten, nml. wel handig om de wikkelrichting te weten met al die tegenkoppel wikkelingen op de UGT.Een stip bij de start (of einde) van de de windingen gezet.
Anne
Ik hoop dat het op die trafo,s ook staat, anders moet ik dat met een beetje A-C erop eerst uit zoeken.
Maar het schiet hier niet op , morgen straks overleg over de kastjes.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt Bert. Hoe zoek je uit wat de wikkelrichting van je trafo is?
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Volgens mij doe je dat het zelfde als met een 220 v 50Hz trafo.
Zet wissel spanning 6 volt op een wikkeling LS
Dan verbind je een draad een van de andere ermee bijvoorbeeld van de feedback.
Als de fase het zelfde is wordt de spanning op het andere uiteinde hoger
Is hij in tegenfase dan is de spanning lager
Idem met de wikkelingen doen welke aan de anode van de buizen moet
Een draadje er aan vast en is de spanning hoger in fase
Pas wel op op die anode wikkelingen komt aardig wat spanning
Als de wikkel verhouding 1-20 = 240 volt !
Zet wissel spanning 6 volt op een wikkeling LS
Dan verbind je een draad een van de andere ermee bijvoorbeeld van de feedback.
Als de fase het zelfde is wordt de spanning op het andere uiteinde hoger
Is hij in tegenfase dan is de spanning lager
Idem met de wikkelingen doen welke aan de anode van de buizen moet
Een draadje er aan vast en is de spanning hoger in fase
Pas wel op op die anode wikkelingen komt aardig wat spanning
Als de wikkel verhouding 1-20 = 240 volt !
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Sorry Bert, dit is voor jou misschien gesneden koek, maar ik zie het nog niet. Heb je misschien een plaatje?
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Ga ik voor je maken morgen EdwinEdwin68 schreef:Sorry Bert, dit is voor jou misschien gesneden koek, maar ik zie het nog niet. Heb je misschien een plaatje?
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Toppie.
Maar geen haast hoor, ik kan toch nog niet starten. 
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Om de fase van de trafo (UGT) aansluiting te vinden bepaal ik de wikkel richting door een 6 volt wisselspanning ( bijvoorbeeld een 6.3 volt gloeistroom trafo ) op de LS 0-8 ohm aan te sluitenEdwin68 schreef:Je hebt me nieuwsgierig gemaakt Bert. Hoe zoek je uit wat de wikkelrichting van je trafo is?
Op de aansluiting A1 en A2 op anode aansluiting staat volgen de leverancier 22 keer meer op is in dit geval 6.3x22=138 volt
Als je de LS 0 Ohm met de bovenste A verbind meet je of 138 + 6.3=144.9 of 138-6,3=132.3
Als je de LS 0 Ohm met de Onderste A verbind keert dit om
Daarmee weet je de wikkelrichting En of de spanning in Fase of in Tegenfase is !
markeer met een viltstift welke in Fase is
Dat zelfde doe ik met de CFB Wikkeling , je krijgt daar minder spanning als op A en A Volgens fabrikant 10%
Dus 13.8 Volt als je 1 aansluiting weer met 0 Ohm LS verbind krijg je dus weer
6.3Volt +13.8= 20,1 Volt of 13.8Volt -6,3 Volt=7,5
Markeer de CFB draad waarmee de spanning in fase is
En Ook weer met de andere CFB wikkeling
dan heb je 3 draden gemarkeerd welke alle drie een zelfde begin hebben t.o.v. 0 Ohm van de LS wikkeling
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Je hebt het prima uitgelegd Bert.Bert61 schreef:Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd
Het is me nu duidelijk.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Schiet hier niet echt op het was weer opeens zondag
Dan is er een ander leef patroon, en regels.
Ik hoop dat ik volgende week kan gaan beginnen om de bovenplaat te bewerken,
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Hoop ik ook,maar dan met de tweede bovenplaat.
Tja was hier ook zondag,visite,etc.
Tja was hier ook zondag,visite,etc.
Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill
Bert61 schreef:Ik hoop dat ik volgende week kan gaan beginnen om de bovenplaat te bewerken,
Ik probeer mij daarbij aan te sluiten.democles schreef:Hoop ik ook,maar dan met de tweede bovenplaat.
Ik heb nu nog een flink klus weekeinde voor de boeg en hoop daarna in wat rustiger vaarwater terecht te komen, zodat ik kan starten met de kast en bovenplaat.
