Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ah!buis schreef:
De kathode tegenkoppeling kun je hier niet gebruiken (bij de Classic wel), de uitgangsspanning van de 6N6P / ECC99 is te klein.
Anne helpt het als ik zeg dat die UGT 2 CFB wikkelingen heeft van 10%
Dan heb je toch spanning zat :?:
Dat van die 10% wist ik wel, vandaar de opmerking ivm de kathode tegenkoppeling.
Kan alleen met de Classic.Zit zo,
met een voeding van goed 460volt krijg je een topspanning op de anode van de eindbuizen 460 min bodemspanning eindbuis, geeft ong. 380volt
De 10% zou dan 38Vt aan de kathode opleveren.
Voor het uitsturen heeft de buis iets minder dan de -Vg1 (49volt volgens TD),is bijv 45Vt nodig, komt dan tot net nog onder nul.Dat is wel tov de kathode.
Totaal heb je dan 45+38=83Vt ofwel 166Vtt nodig uit de fasedraaier.
Haalt ie niet, ook wegens de 130volt aan de kathodes wat van de beschikbare ruimte afgaat.
Een tekeningetje,
de bruine belastingslijn is voor de (gelijkstroom)instelling.De groene voor de wisselstroom, komt de 39k lekweerstand parallel aan de 30k anodeweerstand, geeft 17k
(op de tekening heb ik 33k en 18k genomen, maakt weing verschil)
Anne
Bedankt voor je uitleg en geduld
Snap er nog niet veel van .
Maar er begint iets te dagen vaag hoor :!:
Het moet er even intrekken

Die Khatode Feed Back moet bij de Fasedraaier zoals dit
IMG_0234.JPG
IMG_0234.JPG (32.61 KiB) 300 keer bekeken
Ik dacht eerst in de khatode van de de 6j5 :?
Die bodemspanning Google vind daar niets van voor me, :? kan je daar ook iets meer over vertellen
In de CTA4 was het 50 volt dat is het enige wat ik kan vinden ervan
Misschien onder een Engelsenaam :?:
Ik ga pitte
Mn lijf doet zeer :-&
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Bert61 schreef:
Ik ga pitte Mn lijf doet zeer
Doe maar rustig aan Bert. Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Ik heb hier nog wel een opkikkertje. :lol:
Bert Bill V1.jpg
Hij is gemaakt op basis van de laatste schema's in dit topic.
Mocht er nog een foutje in zitten, moet je het maar laten weten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

R7/R10 bij de NRS even een verbindingspunt tekenen,R7/ R10 loper potmeter.

Ik weet niet zeker of R9 en R 10 er wel in moeten bij de gloeispanning?

Mooie tekening :goedzo:
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

democles schreef:
R7/R10 bij de NRS even een verbindingspunt tekenen,R7/ R10 loper potmeter.Ik weet niet zeker of R9 en R 10 er wel in moeten bij de gloeispanning?Mooie tekening
Dank je.
Je hebt gelijk, R9 en R10 moeten er niet in.
Zit dat verbindingspunt op de lijn van C8 en C12?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Ja op het punt waar de loper van de pot er aan zit.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Ik wacht eventuele verdere opmerkingen af. Zal later in de week de wijzigingen doorvoeren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Barry2001 »

Loop die kooppunten overal even na Edwin, ze ontbreken op meerdere plekken, zoals kathode KT88.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Edwin68 schreef:
Ik wacht eventuele verdere opmerkingen af. Zal later in de week de wijzigingen doorvoeren.
Doe liever een plaatje :D
Anne
Bijlagen
BertBill-V1b.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Edwin68 schreef:
Bert61 schreef:
Ik ga pitte Mn lijf doet zeer
Doe maar rustig aan Bert. Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Ik heb hier nog wel een opkikkertje. :lol:
Bert Bill V1.jpg
Hij is gemaakt op basis van de laatste schema's in dit topic.
Mocht er nog een foutje in zitten, moet je het maar laten weten.
Hee Dankjewel :dank: :dank: :dank: :dank:
Mooi Man :!:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Potverdorie Zeg.
Ik ben er ff niet en de show Goes on.
Mooi manne Super :!: :dank:
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Bert61 schreef:
Hee Dankjewel
Geen dank, maar het werk is zo te zien nog niet klaar :lol:
Komt zeker nog een versie.
Tot die tijd.... Schiet er maar op, en iedereen bedankt voor de opmerkingen tot nu toe. :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Edwin68 schreef:
Bert61 schreef:
Hee Dankjewel
Geen dank, maar het werk is zo te zien nog niet klaar :lol:
Komt zeker nog een versie.
Tot die tijd.... Schiet er maar op
:rofl: :rofl:
Bijlagen
IMG_0237.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Die bodemspanning Google vind daar niets van voor me, :? kan je daar ook iets meer over vertellen
Eerst even de kathode tegenkoppeling vanuit de UGT is idd naar de kathode van de eindbuizen.Vandaar ook de grotere stuurspanning nodig voor de eindtrap, De tegenkoppeling geeft een spanning kathode->massa die erbij komt.
Wat die bodem betreft, is de andere kant uit van top spanning.
Bij pentodes hebben ze het ook wel over de kniespanning, waar de Ia-Va grafiek een duik maakt bij lage spanning.
Pentodes kunnen tot nogal lage spanning dezelfde stroom aanhouden die er ook loopt bij hoge spanning, de lijnen lopen min of meer horizontaal.Maar maken een duik richting nul onder een nog lagere spanning.Daar moet je dus niet komen,doet de buis niks meer.
Bij een triode zakt de stroom terug als de spanning zakt, geen punt waar de stroom ineens zakt, zakt steeds.
Met UL is het wat van beide zakt wel met de spanning maar heeft ook een punt waar de duik naar onder ineens erger wordt.
Dus noem ik 't liever bodem ipv knie, is de spanning die bij een stroom hoort die er loopt als de buis het meest z'n best moet doen, omdat de negatieve roosterspanning op het randje van roosterstroom komt.
Misschien kan iemand 't beter uitleggen, vind dit zelf niet erg gelukt :(
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Dankjewel Anne ,
Nou knie spanning van die Penthodes snap ik. :D
Ia Va Grafiek is duidelijk .
Ook dat je daar niet onder moet zitten
Je moet in het werk gebied in het meest rechte deel blijven in die grafiek.
Dat begrijp ik Anne
Plaatjes maken een hoop duidelijk, ik ben er mee bezig O:)
IMG_0240.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Dat wel een Ia-Vg grafiek, wel wat anders.En daar heb je niet zoveel aan bij eindversterkers, is het verloop met nul ohm aan de anode (en de kathode).
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Nu snap ik waarom die kathode feedback niet gaat Duurde ff maar vooruit .
De voortrappen leveren niet genoeg spanning 6j5 en de ecc99/6NP6 fasedraaier
De Classic heeft een extra trap versterking en dan gaat het wel.
Weer een leerzame ochtend geweest ,
Zit hang hier op de bank met een stapeltje elektuurs Radiobullitins boeken van Elektuur Menno van der Veen.Hellings Vertserker met schema,s 2 tot 70 Watt

Bedankt Anne voor je uitleg en tijd
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Ja, mooi weer, jammer dat 't morgen al gedaan is.
Is is niet dat de voortrappen niet genoeg versterken ! De spannigszwaai uit de ECC99/6N6P is te klein.Kan wel opgelost door hogere voedingsspanning bijv. Maar met alles te veranderen blijft er van de Bill niet veel over.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ja, mooi weer, jammer dat 't morgen al gedaan is.
Is is niet dat de voortrappen niet genoeg versterken ! De spannigszwaai uit de ECC99/6N6P is te klein.Kan wel opgelost door hogere voedingsspanning bijv. Maar met alles te veranderen blijft er van de Bill niet veel over.
Anne
Nou hoe het heet weet ik al niet meer Anne :D
Ik begon met de simpelste met 2x ECC99 en 2x KT88
Daarna kreeg ik info dat met de 6NP6 beter zou zijn. Daar ga je dan
Daarna hoor ik tegenkoppeling Hup weer een Mod :D een 6J5 ervoor waarom geen 6NP6 dacht ik nog :?
Maar hop we gaan ervoor, Komen straks met de post binnen.
Ik heb een PRACHTIGE UGT met super specs . Met kathode feedback ,
Dus waarom niet gebruiken dacht ik.
Als er alleen een paar weerstanden verandert moeten worden voor een behoorlijke verbetering ,
Want dat is het wel wat ik ervan las, indien niet vergeet ik het meteen Anne :!:
Een Bill is het toch al niet meer :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Een Bill is het toch al niet meer :relax:
Nou dat valt wel mee hoor
Ik begon met de simpelste met 2x ECC99 en 2x KT88
Daarna kreeg ik info dat met de 6N6P beter zou zijn. Daar ga je dan
Doet TD zelf ook in een latere uitvoering.
Daarna hoor ik tegenkoppeling Hup weer een Mod :D een 6J5 ervoor waarom geen 6N6P dacht ik nog :?
Tegenkoppeling wordt ook door TD voorgesteld en de 6J5 is (een halve) 6SN7.
Ik heb een PRACHTIGE UGT met super specs . Met kathode feedback ,
Dus waarom niet gebruiken dacht ik.
Als er alleen een paar weerstanden verandert moeten worden voor een behoorlijke verbetering ,
Want dat is het wel wat ik ervan las, indien niet vergeet ik het meteen Anne :!:
Zal de Bill 's mishandelen :shock: :lol: schema veranderen voor die UGT, moet je maar zien of het je bevalt.
Anne
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Bert61 schreef:
Een Bill is het toch al niet meer
Het is meer een Multi Bill, maar wat boeit het. Als het maar goed klinkt.
Ah!buis schreef:
Zal de Bill 's mishandelen schema veranderen voor die UGT, moet je maar zien of het je bevalt.Anne
Oh nee.... nog meer werk. :lol:
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Neem me vooral niet kwalijk als ik een domme vraag stel, maar kan deze alternatieve versie van de catho4de feedback ook niet?
ul40-4-eng.jpg
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Dat schieten niet te letterlijk nemen hoor Bert, straks schiet je jezelf nog in de voet. :lol:
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Edwin68 »

Anne, Ik zag dat je pin 9 van de 6N6P aan massa hebt gelegd. Moet dat ook bij de Classic? Ik kom dat op het schema van Dick niet tegen??
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Edwin68 schreef:
Neem me vooral niet kwalijk als ik een domme vraag stel, maar kan deze alternatieve versie van de catho4de feedback ook niet?
ul40-4-eng.jpg
Da's toch helemaal geen kathode tegenkoppeling, van anode naar rooster :? .Wordt ook wel (ten onrechte) als Schade tegenkoppeling genoemd.
Bij kathode tegenkoppeling blijft de sturing heel hoogohmig maar de benodigde spanning wordt meer.
Met terugkoppelen naar 't rooster blijft de stuurspanning hetzelfde maar er is dan ook stroom nodig, maakt dat er met vermogen moet gestuurd worden.
Wat de aansluiting van de 6N6P betreft, een plaatje :D .
Anne
Bijlagen
6N6Pvoet.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Voor het kathode tegenkoppel schema, de tekening van Edwin overhoop gehaald :shock:
Hoeft ie 't niet zelf te doen :lol:
Anne
Bijlagen
BertNoBill-V1b.jpg
Plaats reactie