Verschil links/ rechts

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kalimba

Verschil links/ rechts

Bericht door Kalimba »

Hoi,

Ik hoop dat dit de juiste plaats is voor mijn vraag.
De VU meters slaan verschillend uit op mijn versterker. Zoals op de afbeelding te zien is, is het linker kanaal iets zachter.
Ik hoor het volgens mij niet maar er klopt iets niet. De foto is genomen met een constante ...Khz toon. Links rechts input omgedraaid en zelfde uitslag.

Wat kan dit zijn en kan ik het meten met een bepaalde stand op m'n Multi meter?
Bijlagen
VU.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Verschil links/ rechts

Bericht door Barry2001 »

Die kHz toon, welke frequentie is dat, 1kHz?

Als je een true RMS meter hebt kun je dat meten in het AC bereik. Versterker even netjes belasten, bv met je luidsprekers (als het meevalt met de herrie en anders een dummy load), de spanning meten. Is dit gelijk aan beide kanten is je versterker in orde en geven de VU meters verschillend wat aan, is het niet gelijk versterkt 1 kant meer dan de andere kant.

Is het verschillend zou je de luidsprekers nog een keer om kunnen draaien om te zien of het mee verhuisd, maw of daar iets vreemds aan de hand is.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Dank voor je hulp. Ik weet niet welke toon ik exact gebruik. Het is een constante toon van Checkpoint Audio.

Ik heb wat gedaan zoals op de foto te zien is. De linker VU meter slaat zachter uit dan rechts maar met de meting die ik deed is het andersom?
Of heb ik niet goed gemeten of zegt het niks wat ik heb gedaan? Voor de zekerheid heb ik de input nog eens verwisseld en bij de 2 onderste foto's hetzelfde verschil.
Bijlagen
l-r.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik denk dat de meter die je gebruikt geen True RMS meter is. Op zich kan jou meter wel, als het een signaal sinusvormig is dat je meet, gaan we even van uit. Eigenlijk is een scoop het mooist, dan zie je wat er gebeurd, maar denk dat je die niet hebt staan.

Heb je de luidsprekers nog omgedraaid, verhuisd het verschil dan mee?
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ik heb helaas geen scoop. Net nog een keer gemeten met waterfall noise van Checkpoint audio en daar bleef het voltage aan beide kanten gelijk.
Ik hoor geen verschil tussen links/ rechts maar de linker VU meter blijft iets zachter uitslaan. De luidsprekers omwisselen is bijna niet te doen door het gewicht en maakt niks uit lijkt me?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee niet de speakers zelf :D De luidspreker aansluiting achter op de versterker omdraaien bedoel ik, om ter zien of er in je belasting een verschil is. Vermoedelijk maakt dit inderdaad niks uit hoor, maar om het uit te sluiten.

Om te meten of er verschil is kun je het beste 1 toon gebruiken, bv 1 kHz. Waterfall noise kan je multimeter niet zoveel mee.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Heb de 1khz track gevonden. Rechts 1,7 en links 1,8 op de multimeter.
Zegt dat iets?
Kabels om wisselen van de luidsprekers maakt geen verschil.

Dank voor je hulp :)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Net andersom dan je meter aangeeft. Ik zou me er niet al te druk om maken, je hoort het immwrs niet. Denk dat de meter wat afwijkt, de meter zelf of het circuitje dat de meter aanstuurt.. en je meet misschien ook niet helemaal correct op deze manier.

Kun je nog wat afregelen aan meter of circuit, om het zo recht te trekken?
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ja inderdaad net andersom. Gelukkig niks ernstigs als ik het goed begrijp.
Ik zou niet weten hoe of wat qua inregelen in de versterker zelf. Intern kom ik niet veel verder dan een lampje of zekering vervangen en potmeters reinigen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Even vanuitgaande dat je goed meet (wat hier nog even de vraag is) doe je de spanning in het kwadraat gedeeld door de belasting voor het vermogen. Dus 0.1V verschil bij 8 Ohm geeft dan iets meer dan 1mW verschil. Als je de multimeter nog een keer aansluit meet je misschien helemaal geen verschil... of bij luider volume meten, waar dan de eventuele delta's groter zijn.

Nee, nogmaals zou me er niet druk om maken en vooral genieten van dit mooie stuk techniek :goedzo:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Dat de ene meter verder uitslaat dan de andere daarvan zou ik slapeloze nachten van hebben.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Niet doen. Slecht voor de gezondheid.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
Dat de ene meter verder uitslaat dan de andere daarvan zou ik slapeloze nachten van hebben.
Die had je toch al.......
Shadow

Bericht door Shadow »

Oh nee daar kan ik me volledig in vinden wat Bas zegt, ik neem om die reden ook geen APL's, het zou gedaan zijn met m'n rust...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
Oh nee daar kan ik me volledig in vinden wat Bas zegt, ik neem om die reden ook geen APL's, het zou gedaan zijn met m'n rust...
Snoep verstandig, eet 'n APL :o :lol:
Anne
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
bas focal m180 schreef:
Die had je toch al.......
:boos: :mrgreen:
richard

Bericht door richard »

De spanning over de luidsprekeraansluiting had je gemeten, die is ook verschillend. Mogelijk ligt dat in de onbalans van de potentiometer, het is zelden zo dat die exact gelijk loopt. Als je hem uitrekent in dB dan zal het waarschijnlijk wel binnen de specificaties vallen. Oplossing is de balans instelling iets naar rechts links zetten of de potmeter vervangen voor een nieuwe die een betere gelijkloop heeft. Die zul je dan waarschijnlijk moeten selecteren uit een serie.
Als er ook een voorversterker uitgang (pré-out) op de versterker zit zou je hier ook de spanning over kunnen meten, als deze ook verschillend is zit het in ieder geval niet in de eindtrap.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ah, dankjewel voor de uitleg. Dat zal ik eens proberen. Blij dat het niks ernstigs is en niet gelijk in de hoge kosten zit.
Als ik vervoer heb ga ik wel eens langs bij een TD. Enige angst daar, heb ik voor het vervangen van onderdelen van een ander (beter) merk.
Plaats reactie