Reparatie Primare P30 Processor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reparatie Primare P30 Processor
Zonder het board erop meet ik de correcte waarden, met uitzondering van waar ik -15V moet meten volgens bovenstaand. Dan meet ik daar -7.3V.
Even die spanningen in 't schema gezet.
Na de eerste 20V regelaars is 't mis, dan volgt de rest vanzelf wegens te weinig ingangsspanning.
Alleen de +5 gaat nog goed met die 11volt in.
Ook duidelijk te zien onder/boven blauwe lijn dat plus en min geheel onafhankelijk zijn.
Twee uitzonderingen, de -15v wordt door de +15v als referentie bepaalt en de U47 krijgt z'n voeding van plus en min.
Je zou zeggen dat beide 20v regelaars stuk zijn zonder duidelijke oorzaak.
Anne
Na de eerste 20V regelaars is 't mis, dan volgt de rest vanzelf wegens te weinig ingangsspanning.
Alleen de +5 gaat nog goed met die 11volt in.
Ook duidelijk te zien onder/boven blauwe lijn dat plus en min geheel onafhankelijk zijn.
Twee uitzonderingen, de -15v wordt door de +15v als referentie bepaalt en de U47 krijgt z'n voeding van plus en min.
Je zou zeggen dat beide 20v regelaars stuk zijn zonder duidelijke oorzaak.
Anne
Even een boere(n)lul die een domme opmerking maakt: Als ik dit zo zie dan zou ik zeggen dat de spanningsstabilisatoren onderbemeten zijn en langzaam aan het vergaan zijn. Gezien de prijs van zo een onderdeel zou ik ze snel vervangen zonder eerst het gehele apparaat te analyseren. Het is wel slim om een iets zwaarder model te nemen. Tot zo ver deze elektronica amateur.
Okay. Ik ga de regelaars vervangen. Wordt vervolgt en uiteraard grenst mijn dank aan het onuitspreekbare.
Kan je het typenummer geven van U57 en U60, waarschijnlijk kennen de experts een beter (zwaarder) alternatief.
Het zou mij verbazen als U57 en U60 iets anders zijn dan een LM317 en LM337.
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m317t.html
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m337t.html
Die kunnen allebei maximaal 1.5 Ampere verwerken. de regelaars hebben ongeveer 20 opamps + de extra stabilisatie aan te sturen.
Een opamp verbruikt ongeveer 10 milliampère. dat x 20 is zo'n 200 milliampère. tel daar nog 50 mA bij de achterliggende stabilisatie, (grof gezegd) en je komt op een totaal van 0.25 A. voor beide regelaars. dus de helft per stuk. ze hoeven dus maar 1/10 aan stroom te leveren van wat ze aankunnen.
Vandaar mijn vermoeden dat er meer aan de hand is. er lopen namelijk veel hogere stromen dan eigenlijk zou moeten, de voeding zit tegen zijn maximum aan waardoor de te leveren spanning inzakt. vandaar mijn vermoeden dat er een kortsluiting zit. wel vreemd dat die weer zich pas na een kwartier in bedrijf voordoet. dat zou dan weer op een slechte soldering kunnen duiden.
Ik wil er op zich best wel naar kijken, de pest is alleen dat die regeling achter U57 en U60 geheel in SMD is uitgevoerd, en dat die tussen de koelblokken is verstopt. pluspunt is dan weer wel dat de schema's heel duidelijk zijn, en het simpele analoge techniek is. (de voeding dan...)
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m317t.html
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m337t.html
Die kunnen allebei maximaal 1.5 Ampere verwerken. de regelaars hebben ongeveer 20 opamps + de extra stabilisatie aan te sturen.
Een opamp verbruikt ongeveer 10 milliampère. dat x 20 is zo'n 200 milliampère. tel daar nog 50 mA bij de achterliggende stabilisatie, (grof gezegd) en je komt op een totaal van 0.25 A. voor beide regelaars. dus de helft per stuk. ze hoeven dus maar 1/10 aan stroom te leveren van wat ze aankunnen.
Vandaar mijn vermoeden dat er meer aan de hand is. er lopen namelijk veel hogere stromen dan eigenlijk zou moeten, de voeding zit tegen zijn maximum aan waardoor de te leveren spanning inzakt. vandaar mijn vermoeden dat er een kortsluiting zit. wel vreemd dat die weer zich pas na een kwartier in bedrijf voordoet. dat zou dan weer op een slechte soldering kunnen duiden.
Ik wil er op zich best wel naar kijken, de pest is alleen dat die regeling achter U57 en U60 geheel in SMD is uitgevoerd, en dat die tussen de koelblokken is verstopt. pluspunt is dan weer wel dat de schema's heel duidelijk zijn, en het simpele analoge techniek is. (de voeding dan...)
Die 4 solderingen bij pin 7 en 8 van U47 zien er trouwens ook niet al te jofel uit...heel toevallig zitten die in de negatieve kant van de voeding...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Heb je de soldeerverbindingen van de regelaars al gecontroleerd op breuken?
Ja, heb ik gedaan. Ik kan daar niets bijzonders aan zien. Ik ga vanavond even t bord er weer uit halen en de koellichamen van de regelaars verwijderen, dan kan ik beter zien of er iets aan de hand is.ds23man schreef:Heb je de soldeerverbindingen van de regelaars al gecontroleerd op breuken?
Stefan
Deze tip ik even aan zodra ik de regelaars ga vervangen.ray5150 schreef:Die 4 solderingen bij pin 7 en 8 van U47 zien er trouwens ook niet al te jofel uit...heel toevallig zitten die in de negatieve kant van de voeding...
IMG_7280.JPG
U gaat door voor de koelkastray5150 schreef:Het zou mij verbazen als U57 en U60 iets anders zijn dan een LM317 en LM337.
LM337T en de LM317T: Ga ik even bestellen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Die 337 ziet er dubieus uit qua producent, chinese namaakmeuk ?

Daar heb ik geen weet van, maar t viel me wel op dat ze van andere makelij zijn. De nieuwe zijn onderwegds23man schreef:Die 337 ziet er dubieus uit qua producent, chinese namaakmeuk ?![]()
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Beetje prutswerk (sorry) is het ook wel, die elco rechtsonder de LM317 staat op een smd footprint.
Hij staat in de spagaat. Ik heb er ook al naar zitten kijken.Barry2001 schreef:Beetje prutswerk (sorry) is het ook wel, die elco rechtsonder de LM317 staat op een smd footprint.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik heb een beetje het idee dat er onderdelen gebruikt zijn die maar voor handen waren. Geen smd voorhanden, pleur er maar een gewone elco in. Spanningsregelaar van een bekend merk niet aanwezig, dan maar iets erin wat wel te krijgen is. Denk als je dat ding verder bestudeerd, meer van dat soort geintjes tegen komt.
Is gewoon een National Semiconductor. tegenwoordig een onderdeel van TI.ds23man schreef:Die 337 ziet er dubieus uit qua producent, chinese namaakmeuk ?![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/National_Semiconductor
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Beetje inzomen op de 337, niet bepaald lekker door gesoldeerd.
Lijkt niet origineel, de andere ICs zijn uit 99 en de elco's zo te zien uit 98. Zou eens naar de datum codes kijken op de rest van de ICs.ds23man schreef:Die 337 ziet er dubieus uit qua producent, chinese namaakmeuk ?![]()
Aan de andere kant is het er wel één met een fatsoenlijke koeltab. De 317 is de goedkope versie met een veel dunner stukje ijzer. Wellicht een reparatie.
Verwacht dat het niet gaat helpen. De originele worden niet vanzelf zo warm.
Dat elcotje zit best zo.Als 't nou voor bijv. in de auto zou zijn dan wel een druppel lijm eronder tegen lostrillen.
Wel raar het verschil van de soldeerkunst een tegen de andere regelaar, vermoedelijk een vervangen.
Wel oppassen, als er naar een pootje een koperspoor loopt langs beide zijden van de print, zit er in 't gat waar de poot doorkomt een verbinding onder/boven.Kan beschadigd raken bij uitsolderen.Voor de zekerheid dan zowel onder als boven vastsolderen.Dient het pootje ook als doorverbinding.
Anne
Wel raar het verschil van de soldeerkunst een tegen de andere regelaar, vermoedelijk een vervangen.
Wel oppassen, als er naar een pootje een koperspoor loopt langs beide zijden van de print, zit er in 't gat waar de poot doorkomt een verbinding onder/boven.Kan beschadigd raken bij uitsolderen.Voor de zekerheid dan zowel onder als boven vastsolderen.Dient het pootje ook als doorverbinding.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Of verrotte via's. De Philips CD104 cd speler stond er bekend om......
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En het apparaat wordt naar de klant verstuurd met een drone, airsoft trillingsvrij verpakt? Footprints smd worden bepaald op sterkte soldeeroppervlak, en heel belangrijk een 'toe' en een 'heel' verbinding. Hier is een uitgebreide norm voor om een goede verbinding te garanderen.Ah!buis schreef:Dat elcotje zit best zo.Als 't nou voor bijv. in de auto zou zijn dan wel een druppel lijm eronder tegen lostrillen.
Zeker met een relatief zwaar component is het belangrijk dit aan te houden. Ach, het zal zo'n vaart hier niet lopen, maar een draadelco erop kwakken hoort gewoon niet, niet in een chinees ramsj product en niet in een high end audio apparaat. Het geeft zoals Gerhard al zei niet een positief beeld van de makers...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als ik de foto's zo een beetje bekijk, dan zijn de smd componenten met de hand gesoldeerd.