Aparte naamWalt schreef:Merging Nadac
Metal Dipole (naked)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Metal Dipole (naked)
Merging is het merk, Nadac het model.
Op dit moment qua klank de top op DAC gebied, alleen beetje duur, anders zou die hier ook staan.
Op dit moment qua klank de top op DAC gebied, alleen beetje duur, anders zou die hier ook staan.
Re: Metal Dipole (naked)
Aha dat ken ik wel, was m'n vader gek van!ray5150 schreef:Vroegah heette die toko Nagra, van de portable taperecorders.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metal Dipole (naked)
Ik weet niet wat de prijs is, maar als ik zo zie is een bij elkaar geraapt zooitje van een Sabre dac en een Ravenna audio over IP protocol. De laatste heeft helemaal niets te zoeken in consumer audio. Is puur een pro audio protocol om honderden in and end points in sync te houden.
Re: Metal Dipole (naked)
Hallo Joram,
Jeroen gaat in Breda het C1 demonsteren, aardige kans dat er dan een Nadac als aansturing voor staat, dan kun je dit mooie apparaat horen!
PS: die foto van Harry komt volgens mij van internet.
Gr. Walter
Jeroen gaat in Breda het C1 demonsteren, aardige kans dat er dan een Nadac als aansturing voor staat, dan kun je dit mooie apparaat horen!
PS: die foto van Harry komt volgens mij van internet.
Gr. Walter
Re: Metal Dipole (naked)
Ik denk het niet. Nagra is nog altijd Nagra, Merging is een ander Zwitsers bedrijf, maakt o.a. Pyramix, een (van de) top digital audio workstations en ook hardware zoals Horus en Hapi : meerkanaals ADC en DAC met microfoon voorversterkers enz. Ze hebben nu ook hiervan afgeleid een hig-end DACje, de NADAC op de markt : kost zowat 5 x zoveel als hun profi materiaal...En ze zijn een van de eerder weinige gebruikers van Ravenna protocol (audio over IP).ray5150 schreef:Vroegah heette die toko Nagra, van de portable taperecorders.
Re: Metal Dipole (naked)
Nou Walter, buitenom het feit dat ik best geloof dat het goed klinkt, vind ik het een behoorlijke legodoos om te zien zo, of zoals jij vroeger had; Fisher TechnicWalt schreef:Hallo Joram,
Jeroen gaat in Breda het C1 demonsteren, aardige kans dat er dan een Nadac als aansturing voor staat, dan kun je dit mooie apparaat horen!
PS: die foto van Harry komt volgens mij van internet.
Gr. Walter
Re: Metal Dipole (naked)
We gaan langzaam off-topic, de Nadac Player heeft ook veel interesse.
Ik heb twee foto's op groter formaat toegevoegd. Eigenlijk is de opbouw van het DAC gedeelte heel logisch en consistent. Op functie gescheiden printplaten, met vaste verbindingen hiertussen. Het analoge gedeelte is wel helemaal los van het digitale gedeelte.
Wat het wat rommelig maakt, is dat ze binnen de DAC ook nog een CPU hebben geïnstalleerd, met extra PCB's voor dubbele voedingskabels, dubbele ethernetkabels etc. Maar ja, voor mij was deze extra CPU net een van de pluspunten omdat hierop de Roon software loopt!
Ik geef maar geen waarde oordeel over de Nadac Player, behalve dat ik er zelf erg blij mee ben!
Maar heren, bedankt! Toen ik de extra foto's maakte, kwam ik een jumper tegen die niet in de handleidingen beschreven staat. Met in extreem kleine lettertjes erbij dat dit een keuze is tussen opstarten vanuit de software, of altijd aan.
Dus: spanningsmeting weer uit de pre-amp, en een mooie knop met blauwe LED erbij. Veel bedrijfszekerder....
Ik heb twee foto's op groter formaat toegevoegd. Eigenlijk is de opbouw van het DAC gedeelte heel logisch en consistent. Op functie gescheiden printplaten, met vaste verbindingen hiertussen. Het analoge gedeelte is wel helemaal los van het digitale gedeelte.
Wat het wat rommelig maakt, is dat ze binnen de DAC ook nog een CPU hebben geïnstalleerd, met extra PCB's voor dubbele voedingskabels, dubbele ethernetkabels etc. Maar ja, voor mij was deze extra CPU net een van de pluspunten omdat hierop de Roon software loopt!
Ik geef maar geen waarde oordeel over de Nadac Player, behalve dat ik er zelf erg blij mee ben!
Maar heren, bedankt! Toen ik de extra foto's maakte, kwam ik een jumper tegen die niet in de handleidingen beschreven staat. Met in extreem kleine lettertjes erbij dat dit een keuze is tussen opstarten vanuit de software, of altijd aan.
Dus: spanningsmeting weer uit de pre-amp, en een mooie knop met blauwe LED erbij. Veel bedrijfszekerder....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metal Dipole (naked)
Dank voor de betere foto's, maar Merging Technologies doet zijn naam wel eer aan. Een bij elkaar geraapt zooitje printen van andere fabrikanten. Alleen de dac print is van hun zelf. Ik weet niet wat dat ding kost, maar dit ontstijgt de betere zelfbouw op dit forum niet.....
Re: Metal Dipole (naked)
Ik meen dat er qua prijs niet echt veel verschil is met een motorblok voor een Landrover Disco III...
Re: Metal Dipole (naked)
"Ravenna audio over IP protocol"
Vergeet dan ook niet direkt minstens 2 toestellen te kopen die in dezelfde luisterruimte staan of het zal nooit iets uitmaken ...
Vergeet dan ook niet direkt minstens 2 toestellen te kopen die in dezelfde luisterruimte staan of het zal nooit iets uitmaken ...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metal Dipole (naked)
Daar zat ik ook net aan te denken terwijl het kleppen stellen. Waarom in vredesnaam AES67 als de server al in de kast zit?Rudy schreef:"Ravenna audio over IP protocol"
Vergeet dan ook niet direkt minstens 2 toestellen te kopen die in dezelfde luisterruimte staan of het zal nooit iets uitmaken ...
Re: Metal Dipole (naked)
Zodat hij zijn functie als netwerk dac behoudt. Het is gewoon een netwerk dac die is uitgebreid met een NUC zodat het een player wordt.ds23man schreef:Daar zat ik ook net aan te denken terwijl het kleppen stellen. Waarom in vredesnaam AES67 als de server al in de kast zit?Rudy schreef:"Ravenna audio over IP protocol"
Vergeet dan ook niet direkt minstens 2 toestellen te kopen die in dezelfde luisterruimte staan of het zal nooit iets uitmaken ...![]()
![]()
![]()
Je maakt me wel nieuwsgierig over die printen. Als die niet van Merging zijn, ik neem aan dat je de rode printen bedoelt, van wie zijn die dan wel? De analoge uitgangsprint is volgens Merging uitgevoerd met OPA1632 opamps.
Re: Metal Dipole (naked)
Dan kan je ook muziek direct van je Mac streamen! Ik vindt het wel een oplossing, om gewoon over ethernet lossless te streamen. Geen aparte bekabeling meer naar de DAC.Daar zat ik ook net aan te denken terwijl het kleppen stellen. Waarom in vredesnaam AES67 als de server al in de kast zit?![]()
![]()
![]()
Maar: de keuze voor de Nadac is puur op klank gevallen. De hele set vormt zo een goede combi.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metal Dipole (naked)
De rode printen zijn van Merging, die grote groene is een standaardprint komt van een aes67/ravenna boer. Die Nuc is totaal overbodig als player, dat is gewoon een server.jeroen_d schreef:Zodat hij zijn functie als netwerk dac behoudt. Het is gewoon een netwerk dac die is uitgebreid met een NUC zodat het een player wordt.ds23man schreef:Daar zat ik ook net aan te denken terwijl het kleppen stellen. Waarom in vredesnaam AES67 als de server al in de kast zit?Rudy schreef:"Ravenna audio over IP protocol"
Vergeet dan ook niet direkt minstens 2 toestellen te kopen die in dezelfde luisterruimte staan of het zal nooit iets uitmaken ...![]()
![]()
![]()
Je maakt me wel nieuwsgierig over die printen. Als die niet van Merging zijn, ik neem aan dat je de rode printen bedoelt, van wie zijn die dan wel? De analoge uitgangsprint is volgens Merging uitgevoerd met OPA1632 opamps.
Blijkbaar is er nog een behoorlijke kennis lacune op dit forum wat AES67/Ravenna is.
AES67 beschrijft waar het netwerk aan moet voldoen en Ravenna is de overliggende software laag qua communicatie.
https://en.wikipedia.org/wiki/AES67
https://en.wikipedia.org/wiki/Ravenna_(networking)
Re: Metal Dipole (naked)
Persoonlijk heb ik er ook geen behoefte aan, de NUC in de DAC, maar wat overbodig is dat bepaalt de consument, niet jij. Er zijn een hoop klanten die de player willen hebben en bereid zijn daar extra voor te betalen. Harry had mazzel, hij kon het met korting kopen en was verder verlost van het configureren van een NUC met de NADAC player software daarop, met roon geïntegreerd. Als straks ROCK uitkomt, dan kan iedereen eenvoudig zijn eigen roonserver op een dedicated computertje installeren en ergens in het netwerk hangen. Maar goed, dit wordt al snel erg off-topic zo langzamerhand...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metal Dipole (naked)
Jeroen, je mist een belangrijk punt: AES67/Ravenna is bedoeld voor pro audio met honderden kanalen en end points. Heeft geen flikker te maken met consumer audio. Raat van Roon dit probleemloos in een huiskamersetup.
Re: Metal Dipole (naked)
Ik denk dat je dit toch verkeerd inschat. Hoewel ikzelf van analoge speakers houd, zie ik toch steeds meer actieve speakers verschijnen. Zet daarin een board met Ravenna wat je dan ziet is een toekomst waarin je vanuit de computer en een switch zoveel actieve speakers aandrijft als je maar wilt via netwerkkabel, kunnen zonder probleem lekker lang zijn, tot op de nanoseconde gesynchroniseerd. Dus muziekserver, switch, netwerkkabel, 5 actieve speakers en sub en je hebt met een minimum aan hardware een 5.1 systeem opgebouwd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metal Dipole (naked)
Inderdaad ja, maar wel een hoop meerkosten. Denk dat je al gauw richting de paar honderd euro per kast gaat.
Re: Metal Dipole (naked)
Heeft iemand nog contact gehad met Harryeng? Hij is al sinds augustus niet meer op het forum geweest...
Re: Metal Dipole (naked)
Hoi Walt,
Ik leef nog! Ik ben twee jaar geleden naast het audio virus ook besmet geraakt met het Ashtanga Yoga virus. Afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met het halen van mijn yoga teacher certificate, wat ik dan ook twee weken geleden gehaald heb.
Luisteren naar de audio doe ik nog altijd dagelijks. Bouwen heeft op een wat lager pitje gestaan, hoewel ik wel al een nieuw ontwerp klaar heb voor mijn naked dipole. Ik begin nu met het opstarten lesgeven, maar verwacht wel dat ik na september eindelijk weer eens aan het bouwen ga!
Ik leef nog! Ik ben twee jaar geleden naast het audio virus ook besmet geraakt met het Ashtanga Yoga virus. Afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met het halen van mijn yoga teacher certificate, wat ik dan ook twee weken geleden gehaald heb.
Luisteren naar de audio doe ik nog altijd dagelijks. Bouwen heeft op een wat lager pitje gestaan, hoewel ik wel al een nieuw ontwerp klaar heb voor mijn naked dipole. Ik begin nu met het opstarten lesgeven, maar verwacht wel dat ik na september eindelijk weer eens aan het bouwen ga!
Re: Metal Dipole (naked)
Goed om te horen dat alles in orde is!
Kijk ook eens in mijn topic, Jeroen_d kwam met een tip voor een andere opstelling van de dipolen. Wellicht is dit voor jou ook bruikbaar... in mijn geval flinke verbetering, geen kosten.
Gr. Walter
Kijk ook eens in mijn topic, Jeroen_d kwam met een tip voor een andere opstelling van de dipolen. Wellicht is dit voor jou ook bruikbaar... in mijn geval flinke verbetering, geen kosten.
Gr. Walter
