Reparatie Primare P30 Processor

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Reparatie Primare P30 Processor

Bericht door satefan »

Een paar weken terug van een maat van me een Primare P30 gekregen. Hij is defect. Na aanzetten speelt hij prima, maar na 15 minuten begint 1 kanaat te sputteren en kapt ie er mee. Een van de spanningsregelaars word erg warm en wellicht schiet ie in de protectie.

Ik zou m graag willen fixen, als leuk en leerzaam project, en wellicht om later als DAC/PRE te gebruiken, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Mochten er forumleden zijn die bekend zijn met dit apparaat, of willen meedenken hoe/waar te beginnen. GRAAG! :sure:

Uiteraard wat PICS:
IMG_9994.JPG
IMG_9686.JPG
IMG_8039.JPG
IMG_3455.JPG
Satefan
ray5150

Re: Reparatie Primare P30 Processor

Bericht door ray5150 »

Deze ga je nodig hebben : http://www.arcoruighaver.nl/prive/P30ServiceManual.PDF :mrgreen:
De eerste verdachte is de voeding, met name de spanningsregelaar die warm word. spanningen meten en visuele inspectie op slechte solderingen.
Geef even door om welke regelaar het gaat.
satefan

Bericht door satefan »

Thanks!
ray5150 schreef:
Geef even door om welke regelaar het gaat.
Als t goed is de spanningsregelaar rechtsonder op de grote print. Heb ik nog niet gecheckt maar dat vertelde mn maat.

groet,

Satefan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dit gezien? https://www.circuitsonline.net/forum/view/135350/1

Klacht lijkt erop. Heb niet hele draadje doorgelezen, in dit geval dc op de uitgang en protectie aan, ook na een tijdje.
satefan

Bericht door satefan »

De visuele inspectie levert eigenlijk geen bijzonderheden op. Geen rare/rotte solderingen, bolle elcos etc. Dus de Primare even in elkaar gezet om te kijken wat ie wel/niet doet. Hij schakelt in en lijkt normaal op te starten.

De voorste twee spanningsregelaars op het bord (en dus de voorste op deze foto) worden echt kokend heet.
IMG_2599.JPG
Ik kan mn hand maar echt 1 tel op de koellichamen houden. De 4 erachter worden niet echt warm. Ik vraag me dus af of dit de bedoeling is, of dat dit een symptoom van het defect is?

Iemand een idee?

groet,

Stefan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Mmm, dat zouden regelaars U57 en 60 zijn. Beetje rare opbouw, eerst stabiliseren op 20 volt , dan naar 15 volt en dan 5 volt. Zijn de analoge voedingspanningen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als er regelaars overmatig heet worden dan is er sprake van (te) grote stromen, dus is er in de achterliggende schakeling sprake van sluiting.
Eerst de spanningen meten over de regelaar(s) die heet worden, mogelijk zijn die lager dan het zou moeten zijn.
Ik zie dat er achter de regelaars U57 en U60 ook nog een opamp gestuurde transistortrap hangt, het kan mogelijk zijn dat de fout daar zit.
Is helemaal in SMD uitgevoerd... dan zou je dus eigenlijk de achterliggende schakelingen moeten loskoppelen (printsporen doorsnijden oid) om te kijken of de boel heet blijft worden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als er teveel stroom wordt verbruikt zouden de regelaars verderop ook heet worden, tenzij ze zelf min of meer kortsluiten.Maar dan aan twee kanten zelfde fout, beetje onwaarschijnlijk.
Misschien teveel spanning om te beginnen, iets met de trafo ?
Je zou dit kunnen nazien, pas op, schiet niet uit bij de pootjes van U57,U60 enz.kunnen niet tegen kontakt tussen de pootjes.
HtVdg.jpg
Wel beetje raar, twee rode draden voor massa, maar staat zo in de doc.
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Ah!buis schreef:
Als er teveel stroom wordt verbruikt zouden de regelaars verderop ook heet worden, tenzij ze zelf min of meer kortsluiten.Maar dan aan twee kanten zelfde fout, beetje onwaarschijnlijk.
Misschien teveel spanning om te beginnen, iets met de trafo ?
Je zou dit kunnen nazien, pas op, schiet niet uit bij de pootjes van U57,U60 enz.kunnen niet tegen kontakt tussen de pootjes. HtVdg.jpgWel beetje raar, twee rode draden voor massa, maar staat zo in de doc.
Anne
Even zeker weten Anne, : Meet ik het linkerpootje (waar t vraagteken bij staat) en de andere pen van de meter ergens een massa pakken? Of op t middelste pootje? Meten aan spanningsregelaars heb ik nog niet eerder gedaan, en gezien je waarschuwing over sluiting wil ik geen enkel risico nemen.

Bedankt!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nog makkelijker : print de bladen uit van de datasheet waar de aansluitingen op staan.
De 317 is voor de positieve spanning, de 337 voor de negatieve.
317.pdf
(1.28 MiB) 646 keer gedownload
lm337.pdf
(1.23 MiB) 283 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 13 mei 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Okay, de spanning uit de trafo voor de combi rood/wit is 20v voor beide witte draden. Dit lijkt me dus goed?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

satefan schreef:
Even zeker weten Anne, : Meet ik het linkerpootje (waar t vraagteken bij staat) en de andere pen van de meter ergens een massa pakken? Of op t middelste pootje? Meten aan spanningsregelaars heb ik nog niet eerder gedaan, en gezien je waarschuwing over sluiting wil ik geen enkel risico nemen.
Waar de twee rode draden van de trafo aan de print zitten zou de massa van de printschakeling zijn.Is ook het referentie niveau voor de andere metingen.
20volt uit de trafo lijkt redelijk, krijg je iets van 26volt aan de regelaars bij het "?".
Stel dat er 1,5A stroom loopt, max wat die dingen kunnen, verstook je 9W.
Op de drie pootjes van een regelaar zou dan +26 , +20 en +18,75volt moeten staan.Op de andere (negatieve) kant hetzelfde maar dan negatief :o :lol: .Wel een andere volgorde (in en uit zijn daar verwisseld)
Anne
satefan

Bericht door satefan »

Okay. Op de linker regelaar (op Anne's voorbeeld) meet ik op de middelste pin 24.1V en op de middelste 11.1V. Op de rechter regelaar meet ik 26.5V op t pootje met t vraagteken en 4.6V op de pin met t vraagteken.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Is dat met alleen het moederbord, of met die opsteek printen erin ?
Waren de regelaars ook heet tijdens het meten ?
satefan

Bericht door satefan »

ray5150 schreef:
Is dat met alleen het moederbord, of met die opsteek printen erin ?
Waren de regelaars ook heet tijdens het meten ?
Met opsteekprinten er in. Yes, beide regelaars waren heet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens de printen loshalen om dingen te elimineren.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Omdat 't aan beide kanten is en de volgende regelaar niet heet lopen zou ik het bij iets zoeken dat ertussen zit en beide kanten belast.
Dan kom ik bij U47, is die ook heet of ziet die er gebakken uit? Wel lastig, moelijk bij te kunnen en SMD (oftewel OMO :lol: ).
Anne
Bijlagen
U47.jpg
U47.jpg (13.87 KiB) 1249 keer bekeken
satefan

Bericht door satefan »

U47 wordt niet warm (ik kan er met de pink net bij).

Als ik de linker regelaar meet onder de opsteekprints, dan meet ik (pootjes van van links naar rechts): 27.6V, 19.4V en 18V
Als ik de rechter regelaar meet onder de opsteekprints, dan meet ik (pootjes van van links naar rechts): -8.6V, -27.7V en -8.0V

Het lijkt, dat de regelaars iets minder warm worden zonder opsteekprint.
satefan

Bericht door satefan »

Hier een plaatje van U47:
IMG_7280.JPG
satefan

Bericht door satefan »

Ik heb de grote print rechts op t bord weer geplaatst:

Als ik de linker regelaar meet, meet ik (pootjes van van links naar rechts): 27.6V, 11.9V en 11.1V
Als ik de rechter regelaar meet, meet ik (pootjes van van links naar rechts): -5.2V, -26.4V en -4.7V

Stefan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Even niet om het een of ander, maar dit wordt een project hopeloos zo omdat je basiskennis elektronica mist. Misschien is er hier op dit forum iemand genegen om na toezending hier zijn hoofd over te buigen.
satefan

Bericht door satefan »

ds23man schreef:
Even niet om het een of ander, maar dit wordt een project hopeloos zo omdat je basiskennis elektronica mist. Misschien is er hier op dit forum iemand genegen om na toezending hier zijn hoofd over te buigen.
Dat snap ik, en ga ik verder niet over in discussie. Mocht er iemand zijn die me hier mee zou willen helpen, buiten de digitale wereld om dus, dan zou ik dat enorm waarderen.

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat je nog even kan doen is de voedingspanningen meten van de +/- 15 volt en +/- 5 volt. Deze zijn makkelijk toegankelijk op de linker header van de opsteekprint. Common van je meter even aan de massa van een audio chassisdeel leggen.
sate.PNG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat IC ziet er heel normaal uit.
De regelaars hebben een bescherming, zowel tegen te heet als teveel stroom.
Met een ingangsspanning van rond 27volt ziet het er niet naar uit dat er erg veel stroom loopt, zou anders verder inzakken.Worden de regelaars mogelijk heet door teveel spanning (uitgang veel te laag).
Vermoedelijk zijn de regel-IC's stuk.Eén kan, maar twee tegelijk is raar en ik zie zo geen ding wat de twee tegelijk zou mishandelen (op dat IC na).
Je kunt de spanningen wel meten waar Gerard naar verwijst, kom je tot de ontdekking dat die ook te laag zijn, en wat dan ? Of dat er een helemaal nul is, kun je een sluiting zoeken maar dat is dan voor één kant.
Anne
satefan

Bericht door satefan »

ds23man schreef:
Wat je nog even kan doen is de voedingspanningen meten van de +/- 15 volt en +/- 5 volt. Deze zijn makkelijk toegankelijk op de linker header van de opsteekprint. Common van je meter even aan de massa van een audio chassisdeel leggen.

sate.PNG
Even gemeten. Hier is wat ik meet:
Board_1_spanningen.png
Het lijkt er niet eens op...
Plaats reactie