Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Moderator: Beheerdersteam
Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Wellicht zijn er op dit forum mensen aanwezig die ervaring hebben met de Marantz PM16 en dan bedoel ik ervaring met reparatie van deze versterker. Ik heb er 1 waarvan 1 kanaal door kortsluiting niet meer werkt... Ik heb een Service Manual, basic kennis van elektronica, professionele soldeerapparatuur, multimeters, tester voor spoelen en condensatoren en ervaring met solderen. Mijn vraag aan de kenners is echter of het voorspelbaar is wat er stuk zal zijn. Eindtransistor(en) zullen wel stuk zijn, maar is het aannemelijk dat er meer stuk zal zijn? Zo ja, wat? Of moeten alle componenten op de eindversterkerprint worden doorgemeten? Kan er ook nog wat stuk zijn op de print waar de LS terminals aan verbonden zitten?
Bij voorbaat dank voor alle mogelijke info.
Bij voorbaat dank voor alle mogelijke info.
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Normaal is het eerste dat je nakijkt, of de voeding het goed doet. Meestal is de voeding op een aparte print gemaakt. Meet op de uitgaande punten, of beter nog de ontvangende punten op de versterker print, of de spanningen overeenkomen met die in de service manual.
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
+1 Voor het zelfde geld zijn er een paar zekeringen geklapt, ben je zo klaar...
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Is helaas niet "simpel"... Er zit slechts 1 zekering in zover als ik in de versterker en in de SM kan ontdekken. Deze is heel. Ik meet echter geen spanning (zou + en - 60V DC moeten zijn) op de aansluitingen van beide eindversterker printen... Er zit een microprocessor in die van alles regelt, ik weet echter niet of die ook de stroom naar de eindtrappen vrij moet geven.
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Misschien moet je de vraag ook even op het marantzforum stellen. De PM16 heb ik daar regelmatig voorbij zien komen.
Co
Co
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Beetje eigenaardig.Geen + en -60V op de eindversterkers, hoe weet je dan dat er maar één stuk is ?
De beveiliging let er meestal op dat er geen gelijkspanning op de uitgang komt en soms ook of er niet teveel (rust)stroom door de eindversterker gaat.Is er iets mis dan worden de LSers losgekoppeld (relais ?) en ook wel 's dat de versterker niet meer kan opstarten.Dat de voedingslijnen losgeschakeld worden (evt.ook ipv de LS) kan ook wel, ben ik niet tegengekomen.
Anne
De beveiliging let er meestal op dat er geen gelijkspanning op de uitgang komt en soms ook of er niet teveel (rust)stroom door de eindversterker gaat.Is er iets mis dan worden de LSers losgekoppeld (relais ?) en ook wel 's dat de versterker niet meer kan opstarten.Dat de voedingslijnen losgeschakeld worden (evt.ook ipv de LS) kan ook wel, ben ik niet tegengekomen.
Anne
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Omdat ik 'm zelf stuk heb gemaakt...Ah!buis schreef:Beetje eigenaardig.Geen + en -60V op de eindversterkers, hoe weet je dan dat er maar één stuk is ?
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Thnx, zal dat eens proberen. Wist niet van het bestaan van dat forum...cve schreef:Misschien moet je de vraag ook even op het marantzforum stellen. De PM16 heb ik daar regelmatig voorbij zien komen.
Co
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Als je er op het Marantz forum niet uit komt wil ik hem in principe wel herstellen maar ik weet natuurlijk niet hoe ver weg je woont.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Ach, nou ja, ik heb het in ieder geval aangeboden.

Re: Vraagje betreffende defecte Marantz PM16
Misschien horen we nog een keer hoe het verhaal verder is gegaan...........
