Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Maar, ik hoef het oude filter niet te hergebruiken hoor.
Mag van mij ook een heel nieuw filter worden.
Mag van mij ook een heel nieuw filter worden.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
@wouter , ging jij hier deze week nog mee verder? 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Jep. In ieder geval deze 2 weken, zaterdagavond akoestische metingen met nieuw draai plateau verwacht ik.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik moet mijn draaiplateau meenemen begrijp ik
?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Mag zeker. Ik heb ook een nieuwe aanwinst van de kringloop:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
ja zeg! Weet nu waarom ik er op kan staan en draaien (gokje), veel lagertjes: https://nl.aliexpress.com/item/1PC-LOT- ... .28.IEdNdKwouter schreef:Mag zeker. Ik heb ook een nieuwe aanwinst van de kringloop:IMG-20170424-WA0002.jpeg
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Twee emmers in elkaar schuiven met knikkers ertussen werkt ook perfect.
Gebruik ik om velgen te spuiten.
Gebruik ik om velgen te spuiten.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik zou onderstaand filter eens willen proberen. Maar nu wil ik bij rudy de onderdelen
bestellen, maar ik weet niet welke spoelen ik moet bestellen. Zou iemand met mij mee
kunnen kijken?
bestellen, maar ik weet niet welke spoelen ik moet bestellen. Zou iemand met mij mee
kunnen kijken?
- Bijlagen
-
- htr9900 2e orde passief 1.png (64.52 KiB) 942 keer bekeken
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Je mag hier langsrijden om de onderdelen op te halen hoor. Ben vandaag thuis. Alleen Arta software weigert, dus ik kan niets nameten nu.
Als je Rudy het schema meestuurt kun je per mail vragen om dit filter. De 3,3mH spoel die je kunt gebruiken staat niet in de webshop. Kan onder de 3 euro uitvallen denk ik, maar er zijn meer dan 5000 spoelen van Jantzen. Dus staat niet alles in de webshop wat Rumoh kan leveren.
Als je Rudy het schema meestuurt kun je per mail vragen om dit filter. De 3,3mH spoel die je kunt gebruiken staat niet in de webshop. Kan onder de 3 euro uitvallen denk ik, maar er zijn meer dan 5000 spoelen van Jantzen. Dus staat niet alles in de webshop wat Rumoh kan leveren.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik heb vanmiddag het aanbod van Wouter aangenomen, en ben even bij hem langs gereden.
Ik heb een mooie partij materialen van hem mee gekregen om een paar combinaties te proberen.
Dat is natuurlijk super, en ik ben hem ook zeer dankbaar.
Vanavond gelijk maar even een testopstelling gemaakt. Alles even verbonden met high end geisoleerde
schroefverbindingen.
Ik ben bang dat ik het morgen pas goed kan testen, mijn vrouw wil nog niet naar bed.
Maar dit is het voor eerst geworden.
Ik heb een mooie partij materialen van hem mee gekregen om een paar combinaties te proberen.
Dat is natuurlijk super, en ik ben hem ook zeer dankbaar.
Vanavond gelijk maar even een testopstelling gemaakt. Alles even verbonden met high end geisoleerde
schroefverbindingen.
Ik ben bang dat ik het morgen pas goed kan testen, mijn vrouw wil nog niet naar bed.
Maar dit is het voor eerst geworden.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Gisteravond heb ik 2 uurtjes geluisterd, en nu weer.
Ik moet zeggen, Wouter had gelijk, het is meer dan gewoon een leuk speakertje.
De tonale balans is dik in orde, en er is gewoon lekker naar te luisteren.
Het podium is mooi breed, en gezien de opstelling toch nog aardig diep.
Ik denk dat we met dit filter op ongeveer 80% van mijn doel zitten.
Ik denk persoonlijk dat de tweeter wel iets eerder mag beginnen.
Met zang merk je dat hoe hoger ze zingen, hoe meer het geluid zich opent.
De focus wordt dan ook beter.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik de set nog niet op mijn favorite versterker
heb gehoord. Misschien moet ik dat eerst gaan proberen voordat ik ga puzzelen.
Dan kan ik ook de totale speaker beoordelen, ze worden nu ondersteund door 2 subs.
En alle hulde naar Wouter, voor deze enorme sprong in de goede richting.
Ik moet zeggen, Wouter had gelijk, het is meer dan gewoon een leuk speakertje.
De tonale balans is dik in orde, en er is gewoon lekker naar te luisteren.
Het podium is mooi breed, en gezien de opstelling toch nog aardig diep.
Ik denk dat we met dit filter op ongeveer 80% van mijn doel zitten.
Ik denk persoonlijk dat de tweeter wel iets eerder mag beginnen.
Met zang merk je dat hoe hoger ze zingen, hoe meer het geluid zich opent.
De focus wordt dan ook beter.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik de set nog niet op mijn favorite versterker
heb gehoord. Misschien moet ik dat eerst gaan proberen voordat ik ga puzzelen.
Dan kan ik ook de totale speaker beoordelen, ze worden nu ondersteund door 2 subs.
En alle hulde naar Wouter, voor deze enorme sprong in de goede richting.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Mooi, een stap in de goede richting. Over welk filter heb je het dan? Mijn laatste versie met zo veel mogelijk hergebruik van het originele filter?
Herderheid kan ook toegevoegd worden door de midwoofer tussen 750 en 1500hz een zetje te geven, zeg 2dB vergeleken met nu
Herderheid kan ook toegevoegd worden door de midwoofer tussen 750 en 1500hz een zetje te geven, zeg 2dB vergeleken met nu
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik heb het filter gemaakt wat ik hier als laatste gepost hebt.
Alleen de spoel in het hoog is 0.47 I.p.v. de 0.56 die in het schema staat.
En de condensator die in serie staat met de weerstand van 15 ohm voor het laag, is 3.9µf
I.p.v. 3.3µf.
Alleen de spoel in het hoog is 0.47 I.p.v. de 0.56 die in het schema staat.
En de condensator die in serie staat met de weerstand van 15 ohm voor het laag, is 3.9µf
I.p.v. 3.3µf.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Gisteren uitgebreid geluisterd op de andere versterker.
Ik moet zeggen, het klinkt gewoon erg goed. Met deze
versterker heb ik ook minder last van het probleem wat
ik eerder beschreef. Ondanks dat ik gewend ben aan 2
dikke subs, valt het laag mij ontzettend mee. Het gaat
gewoon diep genoeg. Natuurlijk wel wat minder impact,
maar alles is wel gewoon aanwezig.
Misschien is het met het oog op het inbouwen, wel handiger
om het filter op te bouwen met iets compactere componenten.
En Wouter, hoe fix je zo'n boost voor de midwoofers?
Ik wil dat natuurlijk wel eens proberen. De bedoeling is om de
set toch op de marantz te laten spelen. Dan is die boost
misschien toch nodig.
Ik moet zeggen, het klinkt gewoon erg goed. Met deze
versterker heb ik ook minder last van het probleem wat
ik eerder beschreef. Ondanks dat ik gewend ben aan 2
dikke subs, valt het laag mij ontzettend mee. Het gaat
gewoon diep genoeg. Natuurlijk wel wat minder impact,
maar alles is wel gewoon aanwezig.
Misschien is het met het oog op het inbouwen, wel handiger
om het filter op te bouwen met iets compactere componenten.
En Wouter, hoe fix je zo'n boost voor de midwoofers?
Ik wil dat natuurlijk wel eens proberen. De bedoeling is om de
set toch op de marantz te laten spelen. Dan is die boost
misschien toch nodig.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik ben nog een beetje aan het spelen geweest met boxsim.
Als ik daar de waardes invul van de componenten die ik heb
gebruikt, maar niet overeenkomen met het schema, dan zie
je het gebied van 1.5 tot 2.5khz iets inzakken. Misschien is
dat dan toch de oorzaak van het probleem. toch maar eens
de juiste waarde opsnorren.
Als ik daar de waardes invul van de componenten die ik heb
gebruikt, maar niet overeenkomen met het schema, dan zie
je het gebied van 1.5 tot 2.5khz iets inzakken. Misschien is
dat dan toch de oorzaak van het probleem. toch maar eens
de juiste waarde opsnorren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Dat zal niet verklaren wat je mist denk ik.
De fases liggen niet zo lekker over elkaar heen. Ergo, tweeter werkt midwoofers een beetje tegen.
Ik zal vanavond kijken wat handiger is.
De 1,0mH spoel bijv naar 0,82mH of de condensatoren die daarna komen aanpassen of spelen met de weerstand van het zobel netwerkje (R+C)
Wel lachen maar ook droevig dat een eerste gooi filter van een hobbyist al zo'n vooruitgang brengt.
De fases liggen niet zo lekker over elkaar heen. Ergo, tweeter werkt midwoofers een beetje tegen.
Ik zal vanavond kijken wat handiger is.
De 1,0mH spoel bijv naar 0,82mH of de condensatoren die daarna komen aanpassen of spelen met de weerstand van het zobel netwerkje (R+C)
Wel lachen maar ook droevig dat een eerste gooi filter van een hobbyist al zo'n vooruitgang brengt.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
De zobel is diegene met de 3,3 en 15 ohm?
Ik heb een 2.2 liggen, die wil ik even op die plek proberen.
0.82mH heb ik eventueel ook liggen. Ik kan dus nog wat dingetje proberen.
Je had het ook nog over een fasecorrect filter, hoe ziet dat eruit?
Ik heb een 2.2 liggen, die wil ik even op die plek proberen.
0.82mH heb ik eventueel ook liggen. Ik kan dus nog wat dingetje proberen.
Je had het ook nog over een fasecorrect filter, hoe ziet dat eruit?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik wil zsm wel even een voorstel posten waarbij technisch de puntjes op de i staan in de simulatie. Toch geloof ik meer in het aanpassen van het laagfilter en de rest laten op die 1uF Bypass/Shelf na.
Gelukkig heb jij al de tijd willen nemen om naar een filtervoorstel te luisteren. Weten we waar winst te behalen valt.
Het laag, midden en hoog is globaal beter in balans zo?
Niet te dun of schel?
Gelukkig heb jij al de tijd willen nemen om naar een filtervoorstel te luisteren. Weten we waar winst te behalen valt.
Het laag, midden en hoog is globaal beter in balans zo?
Niet te dun of schel?
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Naar mijn idee is alles wel in balans. Het zit hem meer een beetje in de plaatsing en focus.
Het zijn wel echt de puntjes op de ï .
Vergeleken met de orginele filters staat er wel een compleet andere set speakers te spelen.
Ik vond nog een aantal kleinere 1mH spoelen.
2 daarvan zijn nu dus 0.56 geworden.
Het zijn wel echt de puntjes op de ï .
Vergeleken met de orginele filters staat er wel een compleet andere set speakers te spelen.
Ik vond nog een aantal kleinere 1mH spoelen.
2 daarvan zijn nu dus 0.56 geworden.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik heb nu alle onderdelen van het filter in de juiste waarde.
Het klinkt wel iets meer open, maar zit tegen het blikkerig aan.
De verschillen zijn wel erg moeilijk waarneembaar.
Het klinkt wel iets meer open, maar zit tegen het blikkerig aan.
De verschillen zijn wel erg moeilijk waarneembaar.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
In de bijlage zit een voorstel met wat meer aandacht voor faseverloop, rond 1500hz nog wat energie behouden en toch een niet te complex filter.
Het is akoestisch een Linkwitz Riley 4e orde/24dB flanksteilheid per octaaf overgangsfilter bij 2800 Hz. De fase kan nog mooier kloppen maar dat gaat ten koste van de flanken, of van de spectrale balans.
Dit filter klinkt niet perse beter dan een wat slapper filter, wellicht wel heel schoon.
Het is akoestisch een Linkwitz Riley 4e orde/24dB flanksteilheid per octaaf overgangsfilter bij 2800 Hz. De fase kan nog mooier kloppen maar dat gaat ten koste van de flanken, of van de spectrale balans.
Dit filter klinkt niet perse beter dan een wat slapper filter, wellicht wel heel schoon.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Omdat Wouter zo zijn best heeft gedaan om het filter snel te ontwerpen,
heb ik vandaag mijn best gedaan om het op te bouwen. Nou, dat is gelukt. Met dit filter is het toch nog een stapje verder gegaan.
Het geluid is schoon zonder randjes. Dat geeft rust en luistert zeer aangenaam.
Ik kan hier uren naar luisteren en ben er al erg blij mee.
Als wouter niet met een versie 3.0 komt, gaat dit hem waarschijnlijk worden.
Nu nog even kijken of het misschien wat compacter kan.
heb ik vandaag mijn best gedaan om het op te bouwen. Nou, dat is gelukt. Met dit filter is het toch nog een stapje verder gegaan.
Het geluid is schoon zonder randjes. Dat geeft rust en luistert zeer aangenaam.
Ik kan hier uren naar luisteren en ben er al erg blij mee.
Als wouter niet met een versie 3.0 komt, gaat dit hem waarschijnlijk worden.
Nu nog even kijken of het misschien wat compacter kan.
