Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

Hallo allemaal! Na al een aantal jaren meegelezen te hebben toch maar de stoute schoenen aangetrokken en besloten mee te gaan posten :)

Naast sleutelen aan auto's en mijn werk in de IT is (zelfbouw)audio iets waar ik in de afgelopen tijd relatief veel tijd aan kwijt ben :lol: Na in 2011 besloten te hebben dat mijn stereo een fatsoenlijke upgrade nodig had (toch iets goed meegekregen vanuit huis :lol: ) ben ik gaan luisteren bij Speakerland in Oss. In de buurt, want in die tijd studeerde ik in Nijmegen. Na een luistersessie ('nee, ik ga echt alleen eens even kijken') die ik vooraf vast beperkt had in budget besloten een setje PL105-s te gaan bouwen. Bij gebrek aan énig gereedschap maar meteen het volledige bouwpakket meegenomen natuurlijk 8)

Al met al een leuke ontdekkingstocht, resulterend in een setje eiken gefineerde vloerstaanders:

Lakken:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593C34E2[/graag-bijvoegen]

Afgelakt:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5904EB8A[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59413747[/graag-bijvoegen]

Op zich uitermate tevreden, maar op dat moment bleek al dat de luidsprekers in de 55m2 grote 'studentenkamer' toch wel het een en ander misten, vooral laag. De Marantz PM-80 kon ze gelukkig wel prima aansturen.

Een aantal jaar verder en ondertussen ook klaar met studeren begon er toch het een en ander te kriebelen. Na wat rondzoeken hier op het forum en het internet besloten om 'Blanda speakers' te maken met Mark Audio CHR-70's: leuk voor een klein budget, maar een goede manier om de hersenen eens te kraken over hoe ik een en ander aan zou pakken. Frees gekocht, mallen gemaakt en frezen maar! Resultaat:

[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593C520D[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593B4DEB[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59441140[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5945EA40[/graag-bijvoegen]

Optisch was ik meer dan tevreden, maar geluidtechnisch was het niet zo best. Natuurlijk ongemeten en onafgefilterd, maar leuk om als dubbel stereo achter te hebben staan bij het TV kijken. Toch begon het binnen het jaar alwéér te jeuken.

Iets zelf maken, inclusief het zagen van het pakket, dát wilde ik gaan doen. Dus op internet gezocht naar wat ik verder met de CHR-70's kon, omdat ik vooral eerst wilde weten dat ik technisch gezien voldoende capaciteiten had om ook daadwerkelijk nauwkeurig te werken. Zo kwam ik uit op de filterloze Pensil's CHR-70. Simpel ontwerp, maar voldoende mogelijkheden om een en ander aan houtbewerkingstechniek te bouwen. Dus gekozen om de baffle's op verstek gezaagde achterkanten te lijmen. Zo kon ik zowel oefenen met nauwkeurig zaakwerk (inclusief verstek) als deuvelen (dat was mijn plan voor de baffle's). Eind van het verhaal heb ik geleerd dat je bij verlijmen toch écht wel hoekprofieletjes kunt gebruiken om haaksheid te garanderen :lol: Dit vooral zodat verstek niet over de 90cm lengte toch best veel verloopt... Nouja :roll: Was allemaal herstelbaar, de berken multiplex kasten in de Clou waterbeits gezet en afgelakt met zijdeglans. Gaf een prachtig kleurresultaat, alhoewel iets donkerder dan verwacht:

Tijdens het lakken, na het beitsen. Rechts in gebeitst, links is één keer gelakt:
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/vYC2Nvn.jpg[/graag-bijvoegen]

Afgewerkt inclusief frontjes:
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/T8BvAcY.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/xvhpZ3b.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/yV7Mhpz.jpg[/graag-bijvoegen]

En die waren net vorige week klaar :lol: Geluidstechnisch nog steeds een stuk minder dan mijn fronts, de PL105's, maar een stuk beter dan de bolletjes. Wel veel minder aantrekkelijk :lol: Voor de nippies van de frontjes kwam ik echter weer bij Speakerland, en daar werd ik stiekem wel een beetje verliefd op de Column MKII's...

Omdat die natuurlijk alleen zo recht-toe-recht-aan zijn qua vormgeving als mogelijk wil ik juist dáár nu een beetje mee gaan spelen. Het zijn in ieder geval waardige vervangers van de PL105's, die dan naar achter kunnen. Voor de Column's zal ik echter binnenkort eens een ander topic openen met de ideeën/vragen die nu door mijn hoofd gaan :D
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Even voorstellen

Bericht door VintageHarry »

Welkom! En wow, wat zijn die CHR70' s mooi geworden =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Barry2001 »

Welkom! CHR70 is een leuke veelzijdige driver, zul je al wel veelvuldig zijn tegengekomen hier op het forum. Succes met de komende projecten :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Even voorstellen

Bericht door FR_Aad »

Zo! Leuke binnenkomer met die projectjes. :-)
Welkom!
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

Thanks :D
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Even voorstellen

Bericht door toetertje »

Wauw, hoe heb je dat fineer zo mooi rond gekregen op die PL's?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door bas focal m180 »

Dat is een mooie binnenkomer.

Die bolletjes zijn echt super gaaf.
De mooiste kleine speakers die ik ooit heb gezien.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

toetertje schreef:
Wauw, hoe heb je dat fineer zo mooi rond gekregen op die PL's?
Haha, geen idee dat het bijzonder was :lol: Gewoon de strijkboutmethode dus, en daar volgens mij een iets vochtige doek gebruikt. De naad zit wel net na de ronding, dus het waren wel alleen de eindstukjes :-k
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

bas focal m180 schreef:
Dat is een mooie binnenkomer.

Die bolletjes zijn echt super gaaf.
De mooiste kleine speakers die ik ooit heb gezien.
Dankjewel! :dank: Zitten wel wat imperfecties aan hoor, zij bijvoorbeeld maar die gestopte gaatjes achterin. Was prima te voorkomen geweest als ik niet de 'koopjeshoek' Blanda schaaltjes mee had genomen :D Nu waren ze maar één euro per stuk :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Even voorstellen

Bericht door ray5150 »

Nou, Dat is een mooie binnenkomer zo. :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Even voorstellen

Bericht door OpaBert »

WoW mooi gemaakt :goedzo:
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

:dank:

Mocht er interesse zijn in meer bouwverslagen dan kan ik daar wel eens wat voor opzetten. Letterlijk voor ieder stapje van zowel de Blanda's als de Pensils wel foto's gemaakt omdat mijn stiefvader wel geïnteresseerd was en ik hem via Whatsapp op de hoogte hield van vorderingen en uitdagingen :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Even voorstellen

Bericht door ray5150 »

Natuurlijk, wij zijn dol op bouwtopics met veel foto's :D
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Bericht door Ouwebok »

Hallo Boemeltje, welkom hier op het forum!

Kleine opmerking mbt PL105s; die staan "als nieuw" bekend om een bescheiden bas (zijn daarom ook dicht tegen de muur te zetten). Ze hebben op leeftijd het probleem dat de rolrand (surround) van de woofers door de jaren heen verhardt (...niet het allerbeste rubber) en de conus niet meer kan bewegen... weg bas. Ik zou even kijken of dat de rolrand (aka surround) hard is geworden; bij twijfel even je leverancier bellen ter overleg.

Succes met alle toekomstige projecten; je hebt de smaak goed te pakken!
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

Ouwebok schreef:
Hallo Boemeltje, welkom hier op het forum!

Kleine opmerking mbt PL105s; die staan "als nieuw" bekend om een bescheiden bas (zijn daarom ook dicht tegen de muur te zetten). Ze hebben op leeftijd het probleem dat de rolrand (surround) van de woofers door de jaren heen verhardt (...niet het allerbeste rubber) en de conus niet meer kan bewegen... weg bas. Ik zou even kijken of dat de rolrand (aka surround) hard is geworden; bij twijfel even je leverancier bellen ter overleg.

Succes met alle toekomstige projecten; je hebt de smaak goed te pakken!
Wat zeg je me nou :-k Net even naar de drivers toegelopen en de randen zijn niet kneiterhard maar nemen wel echt een seconde of 3 om een klein deukje weer 'weg te drukken'... Zal Speakerland eens bellen...

Edit: hier is het trouwens niet alleen de laagdriver, maar ook mid. Drie van de vier lijken veel meer uitgehard dan de laatste :-&
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Even voorstellen

Bericht door Thomox »

Wat heeft speakerland gedaan met de driver?
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Boemeltje »

Eigenlijk helemaal niet meer achteraan geweest...Als ik binnenkort daar ben voor wat meer info over de Column zal ik het eens voorleggen.
Plaats reactie