Ik zoek een ontwerp met ballen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door architect »

goed idee Bas - met een telefoonapp kun je ook de luidheid meten als referentie
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door hansr »

Ik ben er nog niet uit, maar jullie suggesties hebben me wel richting de 3-weg systemen gestuurd.

Afgelopen weekend heb ik een test gedaan met mijn eigen PMC FB1, Geleende B&W 804 Matrix, Quadral Shogun & Infinity Kappa 90.

Mijn kamer kan prima een meerweg systeem aan. Toch hebben elk van deze 4 fabrieks speakers wel iets wat vreselijk goed is, maar ook allemaal hun nadelen. Zo blijft de B&W een beetje muf klinken in het laag en top hoog. De quadral heeft een wat minder uitgesproken midden gebied en de infinity kappa is veel, maar wel een beetje ruig. Mijn eigen PMC klinken op een redelijk volume best wel heel goed, maar missen impact wat de infinity bijvoorbeeld wel doet.

Ik hou van Metallica, maar ook van Dire Strait. Ik hou van Queen maar ook van the Carpenters bijvoorbeeld. Ook Hans Zimmer of Ilse deLange mogen best wel eens aan om daarna even af te wisselen met Tool of Boston.

Mijn muziek gaat alle kanten op en dat maakt het best lastig.

Best moeilijk om iets te vinden wat gaat voldoen aan wat ik graag wil horen. Wordt vervolgt...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door Henkjan »

toch maar eens wat luisterbezoekjes gaan plannen dan.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door sevenup »

architect schreef:
geen fullrange of tweeweg dus?

grote woofer(s) erin voor relaxed dynamisch laag?

dynamisch hoog wordt amt of compressiedriver?
Zoiets dus :)
Bijlagen
IMG_20170308_205304.jpg
IMG_20170308_205304.jpg (28.78 KiB) 785 keer bekeken
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door holco »

Zet er een dikke 15 inch sub met DSP bij en een MiniDSP 88A / Dirac Live tussen voor/eind, laat Dirac zijn werk doen met een zelf te bepalen curve en je zal versteld staan wat dat brengt in een normale woonkamer (lees niet akoestisch aangepast).
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door hansr »

We zijn een tijdje verder in de tijd en na heel veel luisteren, testen en schuiven is er toch wat positiefs te melden :)

Ik draaide al een aantal jaren met een passieve voorversterker (Alps Pot). Na het toevoegen van een echte voorversterker, kregen mijn luidsprekers de ballen die ik zocht. Het bleek achteraf dat de potmeter die ik had gebruikt niet de juiste waarde had.

De dynamiek en soms massale stukken klinken nu een stuk aangenamer waardoor de zoektocht voorlopig (jullie weten hoe dat gaat :) ) voorbij is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door richard »

hansr schreef:
Ik draaide al een aantal jaren met een passieve voorversterker (Alps Pot). Na het toevoegen van een echte voorversterker, kregen mijn luidsprekers de ballen die ik zocht.
Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Ik heb in ieder geval precies dezelfde ervaring gehad: Een passieve Alps tussen de cd-speler en eindversterker, na aankoop van een echte voorversterker een aanzienlijke verbetering.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door wouter »

Hier hetzelfde, CD-speler met variabele output op UcD's wilden niet lekker loskomen. Voortrap er tussen en BAM, muziek.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Hier hetzelfde, CD-speler met variabele output op UcD's wilden niet lekker loskomen. Voortrap er tussen en BAM, muziek.
hier nog zo'n ervaring, t verschil was echt fors
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door wouter »

En toen maakte ik nog een leuk stapje omhoog in de voorversterker en dat viel zelfs mijn vrouw nog op ;-)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door FR_Aad »

Misschien is het wel aardig om te vermelden wat voor een voorversterker jullie gebruiken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door Henkjan »

in mijn geval was dat een PS Audio
wouter schreef:
En toen maakte ik nog een leuk stapje omhoog in de voorversterker en dat viel zelfs mijn vrouw nog op ;-)
je wordt nu echt audiofiel zeg.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door anonamemouse »

wouter schreef:
En toen maakte ik nog een leuk stapje omhoog in de voorversterker en dat viel zelfs mijn vrouw nog op ;-)
Aiii... De upgradekoorts heeft toegeslagen...
Ik wens je veel verloren vergelijkuren op vele websites en audiowinkels waar je onverwachts langsloopt... :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door ray5150 »

anonamemouse schreef:
en audiowinkels waar je onverwachts langsloopt... :rofl: :rofl:
Zo veel zijn er anders niet meer, ik kan er zo een stuk of 4 minimaal op noemen in de stad hier die de laatste jaren verdwenen zijn...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door wouter »

FR_Aad schreef:
Misschien is het wel aardig om te vermelden wat voor een voorversterker jullie gebruiken?
Ik ging van een NAD C160 naar een Bryston SP 1.7 Pre amp met DAC
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door anonamemouse »

ray5150 schreef:

Zo veel zijn er anders niet meer, ik kan er zo een stuk of 4 minimaal op noemen in de stad hier die de laatste jaren verdwenen zijn...
Helaas niet nee... Maar als ik kan kiezen tussen een brick and mortar winkel waar ik €6500 voor een Bryston betaal of een webwinkel waar ik €5300 voor exact dezelfde Bryston... Ze overleven het gewoon niet.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op za 29 apr 2017, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door anonamemouse »

wouter schreef:
Ik ging van een NAD C160 naar een Bryston SP 1.7 Pre amp met DAC
Kijk... Dat is tenminste een voorversterker. :rock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik moet het doen met een Onkyo M388, wereld van verschil met de passieve pre die ik hier voor had.
Bijlagen
onkyo1.jpg
onkyo2.jpg
onkyo3.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door Shadow »

Ja da's echt een straf Olaf...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door FR_Aad »

Olaf Markus schreef:
Ik moet het doen met een Onkyo M388, wereld van verschil met de passieve pre die ik hier voor had.
Mooi ding!!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door pappaleo »

Ja, die vormgeving mag ik ook graag zien :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door FR_Aad »

Maar ehhh Peter z'n composiet heeft ook geen voorversterker?
edwinmark
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 22:22

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door edwinmark »

P388 en M588, pre en main
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door Olaf Analogue »

edwinmark schreef:
P388 en M588, pre en main
Heb je deze set? Dan heb je de zelfde set als ik. Eentje om heel zuinig op te wezen.
Bijlagen
onkyo.jpg
edwinmark
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 22:22

Re: Ik zoek een ontwerp met ballen

Bericht door edwinmark »

Nee heb ze niet. Zit te wachten tot iemand een defecte 510 voor 100 euro laat :) Maar ja daar wachten er wel meer op :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”