Mijn Bill.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn Bill.
Dank je. Het is even werk, maar het resultaat mag er zijn.democles schreef:Mooie condensatoren Had de mijne niet zo mooi opgepoetst,werk aan de winkel dus..............
Die tekst mag van mij wel weg hoor. Ik hou bij welke componenten ik heb gebruikt.Ah!buis schreef:Niet te hard ! Gaat de tekst eraf In 't laatste schema van Edwin staat een rare spanning En kun je één vertraging niet voor beide gebruiken ?Anne
Vreemde spanning??? Oeps.... over het hoofd gezien, of liever gezegd niet logisch nagedacht. Je hebt helemaal gelijk, je had die 72 Volt eerder al eens aangegeven op het rechter draadje. Dan is het dus uiteraard ook 72 volt nabij aansluiting 6.
Een vertragingsprint is afdoende, maar ik wilde de mogelijkheid open houden om de versterker nog als echte mono blokken op te kunnen bouwen, vandaar twee printjes.
Ik zie nu de opmerking met betrekking tot de enkele bias automaat al aankomen
Dat is een idee dat later is ontsproten, en twee bias automaten jagen de kosten wel heel erg de hoogte in. Uiteindelijk kan je ook zonder.
Nee, Het zijn MKP motor condensatoren van ICAR. Ze zijn bestemd voor de voeding (C10, C8 in mijn schema). Ze zijn niet gekozen voor klank of wat dan ook, maar puur voor het uiterlijk. Er steken er straks twee boven het chassis uit, en dan moet de boel wel glimmen.Barry2001 schreef:Is dat papier in olie, die condensatoren gebruik ze zelf ook graag.
Re: Mijn Bill.
Zooo... Schema aangepast, en nog een fotootje bijgevoegd van mijn vers gepoetste condensator naast een KT88.
Mijn voedings transformatoren hebben twee voedings taps voor de KT88 (slechts een tap weergegeven op schema), beide taps zijn geschikt voor 2x KT88. Ik kan dus iedere KT88 zijn eigen voedingstap geven. Kleeft er een nadeel aan om dat op die manier te doen, ook als de bedrading voor de gloei in elkaar wordt gevlecht om brom uitstraling tegen te gaan??
Wellicht wil ik in de toekomst eens een KT120 proberen. Dan is voeding van twee taps naar mijn idee beter vanwege de hogere stroomopname van de KT120.
Mijn voedings transformatoren hebben twee voedings taps voor de KT88 (slechts een tap weergegeven op schema), beide taps zijn geschikt voor 2x KT88. Ik kan dus iedere KT88 zijn eigen voedingstap geven. Kleeft er een nadeel aan om dat op die manier te doen, ook als de bedrading voor de gloei in elkaar wordt gevlecht om brom uitstraling tegen te gaan??
Wellicht wil ik in de toekomst eens een KT120 proberen. Dan is voeding van twee taps naar mijn idee beter vanwege de hogere stroomopname van de KT120.
Re: Mijn Bill.
Doet er niet tot, wat 't gemakkelijks uitkomt.Edwin68 schreef:Mijn voedings transformatoren hebben twee voedings taps voor de KT88 (slechts een tap weergegeven op schema), beide taps zijn geschikt voor 2x KT88. Ik kan dus iedere KT88 zijn eigen voedingstap geven. Kleeft er een nadeel aan om dat op die manier te doen, ook als de bedrading voor de gloei in elkaar wordt gevlecht om brom uitstraling tegen te gaan??
Beetje eigenaardig dat met R9 en R10, kan geen kwaad maar als er een middenaftakking op de trafo zit hebben de weerstanden geen zin.Of is er per ongeluk een lijntje doorgetrokken ?
Anne
Re: Mijn Bill.
Ik ben afgelopen weekeinde naar de opticien geweest voor een nieuwe bril.... Zo te zien is dat geen overbodige luxe.Edwin68 schreef:Beetje eigenaardig dat met R9 en R10, kan geen kwaad maar als er een middenaftakking op de trafo zit hebben de weerstanden geen zin.Of is er per ongeluk een lijntje doorgetrokken ?Anne
Lijntje naar de zogenaamde middenaftakking hoort er niet te zitten, is er namelijk geen. Weer bedankt.
Re: Mijn Bill.
Edwin68 als je de trafo,s ontvangen heb zou je dan de DC weerstand Primair secunda en de Choke willen geven?
Heb door hoe ik dat met Duncan, Simuleren kan met een CLC
Wil de uitkomst vergelijken met ringkernen uit Polen
Ik wil altijd alles weten
Vind je C,s prachtig juist in de stijl van Vintage buizen versterkers En dat HiEnd klasse!
Heb door hoe ik dat met Duncan, Simuleren kan met een CLC
Wil de uitkomst vergelijken met ringkernen uit Polen
Ik wil altijd alles weten
Vind je C,s prachtig juist in de stijl van Vintage buizen versterkers En dat HiEnd klasse!
Re: Mijn Bill.
Geen probleem Bert, ik ben zelf ook wel nieuwsgierig of er verschil tussen de transformatoren zit.Bert61 schreef:Edwin68 als je de trafo,s ontvangen heb zou je dan de DC weerstand Primair secunda en de Choke willen geven?Heb door hoe ik dat met Duncan, Simuleren kan met een CLC Wil de uitkomst vergelijken met ringkernen uit Polen Ik wil altijd alles weten
Dank je BertBert61 schreef:Vind je C,s prachtig juist in de stijl van Vintage buizen versterkers En dat HiEnd klasse!
Waar heb je die ringkern transformatoren vandaan. Wil ook nog een hoofdtelefoon versterker bouwen, dus een goed adres voor de trafo's is nooit weg.
Re: Mijn Bill.
quote="Bert61"]https://sklep.toroidy.pl/[/quote]
Nog bedankt Bert.
Eindelijk weer wat spulletjes binnen gekregen.. Helaas nog niet iets waar je een hernia van kan oplopen.
Ik weet alleen nog niet of ik wel zo vrolijk wordt van deze buisvoeten.
De voet van de buis zit wel heel dicht bij het bevestigingspunt. Daarbij zitten de klemmen zo diep dat ze alleen het uiteinde van de pinnen van de KT88 grijpen....
Nog bedankt Bert.
Eindelijk weer wat spulletjes binnen gekregen.. Helaas nog niet iets waar je een hernia van kan oplopen.
De voet van de buis zit wel heel dicht bij het bevestigingspunt. Daarbij zitten de klemmen zo diep dat ze alleen het uiteinde van de pinnen van de KT88 grijpen....
Re: Mijn Bill.
Hierbij nog een vraag voor de buizenkenners op dit forum.
Voordat ik goed en wel ben begonnen aan mijn Bill, ben ik al aan het koekeloeren naar een volgend project.
Schijnt iets met een virus te zijn ofzo.
Ik speel met het idee een buizen hoofdtelefoon versterker te bouwen voor als dit project is afgerond.
Ik heb drie hoofdtelefoons:
AKG K701 met een impedantie 62Ohm.
Philips Fidelio X2 met een impedantie van 32Ohm
Yamaha Pro 500 met een impedantie van 23Ohm.
Nu heb ik al een paar ontwerpen gevonden die grofweg bestaan uit twee typen, te weten met of zonder ugt.
Ik heb begrepen dat een OTL type versterker niet zo goed samen gaat met een lage impedantie hoofdtelefoon, dus ik was mij wat meer aan het concentreren op een UGT versie.
Daarbij viel mij op dat de versterkers die ik heb gevonden (ook commerciele) gebruik maken van een UGT met een uitgang van 4 en 8 Ohm. Dit lijkt mij "als toob noob" gewoon een reguliere UGT die ook voor luidsprekers wordt gebruikt.
Betekent dit dat Bill "afgezien van het veel te hoge uitgangsvermogen" ook gewoon een hoofdtelefoon kan aansturen??
Zou daardoor de keuze voor een versterker met een wat lager uitgangsvermogen, en daardoor beter geschikt voor een hoofdtelefoon niet wat eenvoudiger worden?
Voordat ik goed en wel ben begonnen aan mijn Bill, ben ik al aan het koekeloeren naar een volgend project.
Ik speel met het idee een buizen hoofdtelefoon versterker te bouwen voor als dit project is afgerond.
Ik heb drie hoofdtelefoons:
AKG K701 met een impedantie 62Ohm.
Philips Fidelio X2 met een impedantie van 32Ohm
Yamaha Pro 500 met een impedantie van 23Ohm.
Nu heb ik al een paar ontwerpen gevonden die grofweg bestaan uit twee typen, te weten met of zonder ugt.
Ik heb begrepen dat een OTL type versterker niet zo goed samen gaat met een lage impedantie hoofdtelefoon, dus ik was mij wat meer aan het concentreren op een UGT versie.
Daarbij viel mij op dat de versterkers die ik heb gevonden (ook commerciele) gebruik maken van een UGT met een uitgang van 4 en 8 Ohm. Dit lijkt mij "als toob noob" gewoon een reguliere UGT die ook voor luidsprekers wordt gebruikt.
Betekent dit dat Bill "afgezien van het veel te hoge uitgangsvermogen" ook gewoon een hoofdtelefoon kan aansturen??
Zou daardoor de keuze voor een versterker met een wat lager uitgangsvermogen, en daardoor beter geschikt voor een hoofdtelefoon niet wat eenvoudiger worden?
Re: Mijn Bill.
Goeie vraag Edwin
Nou dan klopt er geen bal meer van
De versterker is ontworpen voor een 4-8 belasting
Mijn eerste opwelling is een Load van 4-8 ohm er in bouwen
En dan met een serie weerstand je hoofdtelefoon er op aan sluiten
Die load inschakelbaar met de hoofdtelefoon chassisdeel Of dat uitvoerbaar is
Anne of Barry weet dat vast wel
Nou dan klopt er geen bal meer van
De versterker is ontworpen voor een 4-8 belasting
Mijn eerste opwelling is een Load van 4-8 ohm er in bouwen
En dan met een serie weerstand je hoofdtelefoon er op aan sluiten
Die load inschakelbaar met de hoofdtelefoon chassisdeel Of dat uitvoerbaar is
Anne of Barry weet dat vast wel
Re: Mijn Bill.
Die gedachte heb ik nou ook, maar als je dan hoofdtelefoonversterkers ziet waarvan de UGT 4 en 8 Ohm uitgangen heeft, gaat bij mij het licht uit.Bert61 schreef:Nou dan klopt er geen bal meer van De versterker is ontworpen voor een 4-8 belasting
Ik heb nu al verschillende versterkers op die manier opgebouwd zien worden. Is dit dan gemakzucht van de ontwerper omdat "reguliere" UGT's zo van de plank te plukken zijn, of maakt het eigenlijk niet uit??
Wat mij nog meer verbaast is het feit dat men bij Mapletree audio drie hoofdtelefoonversterkers in het assortiment heeft. Alle drie een andere eindbuis, maar ook alle drie dezelfde UGT (Hammond 119DA, prim: 600 Ohm, sec: 4 & 8 Ohm.)
Versterker Sidewinder: Eindbuis 6DJ8
Versterker Ear+ HD: Eindbuis 12B4A
Versterker Ear+ HD Super II: Eindbuis EL84
Ook hier weer die 4 & 8 ohm uitgang.
Pfff.. tijd voor een
Re: Mijn Bill.
Om een koptelefoon aan te sluiten hoeft er niet altijd een belasting te komen ipv de LS.
Bij een SE moet wel een belasting maar een balans (meestal) niet.Kan dat de versterker onstabiel wordt omdat de eindtrap, vooral pentodes, veel meer gaat versterken (spanningsversterking) zonder belasting.
Verzwakker weerstanden moet je uitrekenen , afhankelijk van uitgangsspanning versterker en wat de koptelefoon mag hebben.En ook nog of er enkel een serieweerstand mag of ook nog iets over de tel. moet om te dempen.
Krijg je dit soort dingen, Is wel erg onvoordelig, zulke versterkers voor nog geen 1/10-de Watt
Anne
Bij een SE moet wel een belasting maar een balans (meestal) niet.Kan dat de versterker onstabiel wordt omdat de eindtrap, vooral pentodes, veel meer gaat versterken (spanningsversterking) zonder belasting.
Verzwakker weerstanden moet je uitrekenen , afhankelijk van uitgangsspanning versterker en wat de koptelefoon mag hebben.En ook nog of er enkel een serieweerstand mag of ook nog iets over de tel. moet om te dempen.
Krijg je dit soort dingen, Is wel erg onvoordelig, zulke versterkers voor nog geen 1/10-de Watt
Anne
Re: Mijn Bill.
Ik had ook niet het idee om Bill of vergelijkbaar hiervoor te gebruiken. Bij reguliere buizenversterkers zijn de UGT's afgestemd op de speaker impedantie. Ik ging er dan ook vanuit dat dit (binnen zekere grenzen) ook voor hoofdtelefoons het geval zou zijn. Blijkbaar is dat niet zo. In ieder geval niet bij de schema's die ik tot nu toe ben tegengekomen.Ah!buis schreef:Is wel erg onvoordelig, zulke versterkers voor nog geen 1/10-de Watt
Re: Mijn Bill.
Bij een versterker wordt meestal gezocht naar een zo goed mogelijke vermogens overdracht met evt gevolgen voor vervorming er bij te betrekken.
De hele kleine vermogens voor een koptelefoon maken dat niet zo belangrijk.Kijken meer naar vervorming.
Er zijn wel grote verschillen voor laag ohmige gevallen, weinig spanning veel stroom = moeilijk voor buizen en hoogohmig, veel minder stroom, wat makkelijker met buizen.
Met een trafo is wel alles aan te passen, enkel als 't moet (wat mij betreft, vind die dingen soms een onvermijdelijke noodzaak).
Anne
Anne
De hele kleine vermogens voor een koptelefoon maken dat niet zo belangrijk.Kijken meer naar vervorming.
Er zijn wel grote verschillen voor laag ohmige gevallen, weinig spanning veel stroom = moeilijk voor buizen en hoogohmig, veel minder stroom, wat makkelijker met buizen.
Met een trafo is wel alles aan te passen, enkel als 't moet (wat mij betreft, vind die dingen soms een onvermijdelijke noodzaak).
Anne
Anne
Re: Mijn Bill.
Edwin koop deze voeten voor de KT https://www.tube-town.net/ttstore/Socke ... s::31.html
Degelijk en strakke passing
Zijn te herkennen aan de vertikale soldeerpennen met 2 gaten boven elkaar.
Laat je niet verlijden om voor de gouden versie te gaan https://www.tube-town.net/ttstore/Socke ... :3219.html
Niet echt strakke passing en voelt goedkoop,buigzaam aan
Chinees ekster klatergoud etc.
,,Looks,, is wat,maar degelijkheid is beter met KT,s
En het zit er onder,zie je geen bal meer van als de buis er op staat.
Nog een voordeel, gat ponsen van 27mm voetklem er op,uitlijnen,aftekenen (op het midden!! van de bevestigingsgaten) centeren, 3mm gaatjes boren
Verzinken met 6mm boortje aan de bovenkant,onder souverijnen met 6mm boortje 2x boutje met verzonken kop er in , vast is vast,vastbouten met kartelringetje er tussen en klaar is Kees........
Degelijk en strakke passing
Zijn te herkennen aan de vertikale soldeerpennen met 2 gaten boven elkaar.
Laat je niet verlijden om voor de gouden versie te gaan https://www.tube-town.net/ttstore/Socke ... :3219.html
Niet echt strakke passing en voelt goedkoop,buigzaam aan
Chinees ekster klatergoud etc.
,,Looks,, is wat,maar degelijkheid is beter met KT,s
En het zit er onder,zie je geen bal meer van als de buis er op staat.
Nog een voordeel, gat ponsen van 27mm voetklem er op,uitlijnen,aftekenen (op het midden!! van de bevestigingsgaten) centeren, 3mm gaatjes boren
Verzinken met 6mm boortje aan de bovenkant,onder souverijnen met 6mm boortje 2x boutje met verzonken kop er in , vast is vast,vastbouten met kartelringetje er tussen en klaar is Kees........
Re: Mijn Bill.
Ik zal daar zeker even naar kijken. Het is niet dat ze niet goed klemmen, maar door de dikte van het porselein zitten de klemmen voor mijn gevoel te diep.democles schreef:,,Looks,, is wat,maar degelijkheid is beter met KT,sEn het zit er onder,zie je geen bal meer van als de buis er op staat.
Re: Mijn Bill.
Daar kan ik mij op zich wel in vinden.Ah!buis schreef:Er zijn wel grote verschillen voor laag ohmige gevallen, weinig spanning veel stroom = moeilijk voor buizen en hoogohmig, veel minder stroom, wat makkelijker met buizen.
Het is echter zo dat twee van mijn hoofdtelefoons (Philips en Yamaha) mede zijn ontworpen om te kunnen spelen op mobiele apparaten die over het algemeen geen grote stromen kunnen leveren. Aangezien ik zelden op een wat hoger volume speel, vraag ik mij toch af of het dan wel zo'n issue is.
Wellicht moet ik gewoon het gewoon maar eens uitproberen, en om de kosten laag te houden een schema nabouwen waarvan ik al een aantal componenten heb.
Ik heb mijn oog laten vallen op een OTL versterker van Cavalli Audio, te weten de Bijou. Deze versterker kan gebruik maken van 6N1P en 6N6P, en laat ik er daar nou een paar van hebben.
Dan is het enkel een kwestie van een voedingstransformator, een paar condensatoren en weerstanden en spelen maar.
Ik zie dan wel of een OTL samen gaat met mijn hoofdtelefoons.
Re: Mijn Bill.
Deze is ook wel aardig.
Beetje voorzichtig mee zijn.Met een laagohmige belasting komt er misschien net genoeg stroom uit (spanning komt dan niet hoger) maar met hoogohmige zou de spanning wel's wat hoog kunnen zijn.
Dan niet te ver opendraaien.
Anne
Beetje voorzichtig mee zijn.Met een laagohmige belasting komt er misschien net genoeg stroom uit (spanning komt dan niet hoger) maar met hoogohmige zou de spanning wel's wat hoog kunnen zijn.
Dan niet te ver opendraaien.
Anne
- Bijlagen
-
- OTLtel.zip
- (360.93 KiB) 37 keer gedownload
Re: Mijn Bill.
Hier staat er ook een :
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... 12au7.html
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... 12au7.html
Re: Mijn Bill.
Ah!buis schreef:Deze is ook wel aardig.
Bedankt allebei. Ik zal het eens rustig laten bezinken, ik heb de tijd. Ik moet eerst mijn Bill maar eens gaan bouwen, en nog zo'n groot project ernaast is voor mij geen goed idee.ray5150 schreef:Hier staat er ook een :
Het besteedbaar budget moet ook in de gaten worden gehouden, en Bill begint nu toch wel op een project van de overheid te lijken.
Re: Mijn Bill.
og steeds geen postbode met rugklachten aan de deur.
Dat weerhoud mij er niet van om als voorbereiding op de bouw van Bill wat andere bouwpakketjes samen te bouwen. Pakketjes die direct of indirect toch ook wel met de bouw te maken hebben.
De eerste is een diy oscilloscoop. Ik heb uiteraard niet de verwachting dat het een geweldig apparaat zal zijn, maar het is leuk om in elkaar te zetten, en als ik er wat audio signaaltjes mee kan meten is het al goed.
De tweede is de U-tracer, bij sommigen van jullie waarschijnlijk wel bekend.
Tijd voor plaatjes.
Stapeltje Oscilloscoop onderdelen.
Alles gesoldeerd en gereed om samen te bouwen.
Afstellen van de probe/ scope combi met een blokgolf.
Dit is niet de juiste schakelaar..
Is van buiten niet te bedienen.
Fabrikant heeft inmiddels een waarschuwing hiervoor op zijn website staan. Heb ik niets meer aan.
Hij doet het echter wel, nu zelf er nog mee leren omgaan. Even aangesloten aan mijn speaker.
Start met de U-tracer.
Spanningsregelaars gecontroleerd, en nu is de communicatie aan de beurt. Wacht nog op een geschikte USB naar RS232 converter kabel.
De eerste is een diy oscilloscoop. Ik heb uiteraard niet de verwachting dat het een geweldig apparaat zal zijn, maar het is leuk om in elkaar te zetten, en als ik er wat audio signaaltjes mee kan meten is het al goed.
De tweede is de U-tracer, bij sommigen van jullie waarschijnlijk wel bekend.
Tijd voor plaatjes.
Stapeltje Oscilloscoop onderdelen.
Fabrikant heeft inmiddels een waarschuwing hiervoor op zijn website staan. Heb ik niets meer aan.
Re: Mijn Bill.
Vandaag ben ik in de traditie van Bert "meten is weten" gestart met het bepalen van de buitenzijde folie van mijn koppelcondensatoren.
Tevens is dat een goede gelegenheid om mijn scoop uit te proberen en te bepalen of dit ding nu werkelijk nut heeft, of dat het alleen een leuk bouwpakketje was.
Ik ben begonnen met de Russische T3 Teflon condensatoren. Dat werkt dus. Verschil is goed zichtbaar, op naar de volgende.
Russische K75 10 Hybride papier en Polyethylene Terephthalate in olie. Dat scheelt eigenlijk niets, nog eens proberen met een andere waarde. Scheelt ook nagenoeg niets, alleen een minuscuul verschil in bromspanning. Dit type condensatoren is dus ongevoelig voor plaatsing.
Wel zag ik een groot verschil binnen de teflon condensatoren van dezelfde capaciteit. Het verschil in bromspanning kan oplopen tot de dubbele waarde.
Bij allebei was de buitenzijde folie al bepaald, en gemarkeerd. Het is duidelijk te zien dat de ene condensator gevoeliger is voor oppikken van brom dan de andere, en dat daar bij het bedraden van de versterker dus rekening mee moet worden gehouden. Wat ook opviel is dat de condensatoren met een hogere capaciteit (in ieder geval de Teflon versie) een lagere uitslag op de scoop gaven, en dus in theorie minder gevoelig voor oppikken van brom.
Gelijk maar even gecontroleerd of het grote verschil in amplitude ook een groot verschil in capaciteit van de condensatoren (eventueel defect) zou geven. Niet dus. Beide keurig binnen de toleranties van 5%.
Je hebt gelijk Bert, dit is leuk.
Tevens is dat een goede gelegenheid om mijn scoop uit te proberen en te bepalen of dit ding nu werkelijk nut heeft, of dat het alleen een leuk bouwpakketje was.
Ik ben begonnen met de Russische T3 Teflon condensatoren. Dat werkt dus. Verschil is goed zichtbaar, op naar de volgende.
Russische K75 10 Hybride papier en Polyethylene Terephthalate in olie. Dat scheelt eigenlijk niets, nog eens proberen met een andere waarde. Scheelt ook nagenoeg niets, alleen een minuscuul verschil in bromspanning. Dit type condensatoren is dus ongevoelig voor plaatsing.
Wel zag ik een groot verschil binnen de teflon condensatoren van dezelfde capaciteit. Het verschil in bromspanning kan oplopen tot de dubbele waarde.
Bij allebei was de buitenzijde folie al bepaald, en gemarkeerd. Het is duidelijk te zien dat de ene condensator gevoeliger is voor oppikken van brom dan de andere, en dat daar bij het bedraden van de versterker dus rekening mee moet worden gehouden. Wat ook opviel is dat de condensatoren met een hogere capaciteit (in ieder geval de Teflon versie) een lagere uitslag op de scoop gaven, en dus in theorie minder gevoelig voor oppikken van brom.
Gelijk maar even gecontroleerd of het grote verschil in amplitude ook een groot verschil in capaciteit van de condensatoren (eventueel defect) zou geven. Niet dus. Beide keurig binnen de toleranties van 5%.
Je hebt gelijk Bert, dit is leuk.
Re: Mijn Bill.
Als je een gewikkelde C hebt en de folie een velletje mylar en zilverpapier zij de oudere die ik ken en ook nog heb liggen
Dan is het draadje wat aan de buiten kant van dat rolletje zit meest gevoelig.
Toen kreeg je MKM. Minder inductie lagere ESR Past beter op printjes Maakte niet uit hoe je ze plaatste .
Mits de pootje maar in de gaatjes pasten
Ook heel fijn om te fine tunen Je haalt met een scalpel mesje een velletje eraf als de waarde iets te groot is.
Alleen als er grote pulsen er door moesten gingen ze vaak kapot.
Toen kwam er een puls vaste uitvoering .
Verder weet ik er niets over te vertellen
alleen dat de dieelelektriche verliezen van de folie bepalend zijn of ze geschikt zijn voor hoge frequenties
De Folie , Mylar en Teflon zijn de twee die ik ken , Mylar is niet geschikt voor HF .Teflon wel.
En dat de Coating eromheen bepaalde of ze pulsvast zijn.
Maar in versterkers wat wij maken denk ik dat het niks uit maakt.
Maar vraag ANNE of hij je kan vertellen waarom niet of toch wel.
