Opslag data

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Opslag data

Bericht door bas focal m180 »

Welke opslag methode is voor lange termijn beter.
Cd of een hdd.
Een aantal zaken die genoemd worden zijn niet van toepassing, meer het verhaaltje dat data op een hdd met magnetisme werkt en daardoor eerder zal vervallen dan een cd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door hannesie »

Op een HD is het in ieder geval goed, als het er op staat en af en toe in lezen zeker, naar mijn idee, het beste met de mogelijkheid daar een back-up van te maken.
Beschrijfbare CD 's zijn ook zeker niet altijd betrouwbaar, ,en een tape back-up of een ander medium kan ook.

Het is in de meeste gevallen de interface als SATA of IDE , die op den duur het struikelblok gaan vormen.
Op tijd dan weer naar de nieuwe norm/standaard is dan ook weer een optie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opslag data

Bericht door ray5150 »

SARK zou zeggen :
tumblr_mqrut1FpSA1s511rho1_500%201.jpg
:mrgreen:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Opslag data

Bericht door MarcelvdG »

Kleitabletten zijn voor zover ik weet van alle bekende media het betrouwbaarste op de lange termijn, maar er kan maar weinig data op. Grotschilderingen doen het trouwens ook goed.

De betere CD-R'en (die minstens vijf keer zo veel kosten als de gangbare CD-R'en) halen in het donker en bij kamertemperatuur bewaard 300 jaar volgens versnelde-verouderingstests, maar of ze dat ook echt halen moet je natuurlijk maar afwachten (of moeten je nabestaanden maar afwachten). Als je er wat op wilt schrijven kun je dat het beste op het doorzichtige stuk in het midden doen en natuurlijk met een viltstift op waterbasis (CD-R-marker).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door hannesie »

Vinyl is superior, jaja, met de opname's van de huidige jongens zou ik maar wat voorzichtiger worden.

Als je niet zeker weet dat het op een Tapedeck (analoog) is opgenomen kan het ook zo maar 96/24 op de tafel zijn gemixt, en dan naar de de snij-beitel van de platenboer.
Een eventuele remix zou ook zo maar digitaal zijn gebeurt. :mrgreen:
Dus ............??
Misschien dan DXD en dat op de snijtafel?

Naast het feit dat de CD-R van een behoorlijke kwaliteit moeten zijn, de notaris moet voor zijn Back-up ook voor de wet er regelmatig een nieuwe maken.
Dan kan ik ook nog wel mijn twijfel hebben over de CD/DVD Brander, een hele goede ( b.v.Plextor / Teac) zal zeker schelen hoe diep hij de sporen/putjes brandt. :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op do 27 apr 2017, 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Opslag data

Bericht door FR_Aad »

De diepte van de putjes maakt niet uit. De CD-R is kwetsbaar aan de bovenkant. Daar zit de uiteindelijke laag.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door Henkjan »

wat is je bewaartermijn die je wil halen? Is het als backup of voor het nageslacht?

In het eerste geval is denk ik een betrouwbare cloud oplossing een.goede optie. Versleutelde zip indien privacy gevoelig.

Lange termijn is optisch de manier, goede overleven.je kleinkinderen nog wel.

In beide gevallen blijft het bestandsformaat het minst tijdsbestendig, remember 123 of WP4? Vind maar eens een pakket dat die nog kan.lezen.... Daar zit je dan met je perfect bewaarde maar onbegrepen bestanden
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door hannesie »

De man van het jij buis filmpje is of heeft waarschijnlijk aandelen bij een firma?

Ik moet nog zien of je de data nog terug kunt lezen als alles is gebeurt waar hij dan bang voor is.
De DVD sspeler zal waarschijnlijk ook niet meer werken, en wat heb je aan data als je het niet kunt inlezen.
:mrgreen:
En de PC doet het ook niet meer, want die had een HD of SSD? =;
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opslag data

Bericht door ray5150 »

Feit is dat vinylplaten van alle opslag media al het langste meegaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door hannesie »

Zet je daar dan je bankgegevens op?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door pappaleo »

Misschien klinkt zijn banksaldo wel als muziek in zijn oren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opslag data

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Zet je daar dan je bankgegevens op?
Goud is praktischer. al een paar duizend jaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opslag data

Bericht door Pjotr »

Kunnen we hier niet een poll van maken? Ik stem voor de met de hand gebeitelde kleitabletten van van der G

HDD zijn erg betrouwbaar op 1 punt na: Op den duur verdroogt de smeerolie. Daardoor kan het voorkomen dat de schijf niet meer wil opstarten als ie heel lang stil heeft gestaan. Maar wat op de schijf staat is daarmee niet verdampt of zo. Qua CD-R zijn er speciale "Archival" CDR. Die worden voor minimaal 100 jaar gegarandeerd, mits volgens specificatie en gecontroleerd gebrand en daarna fatsoenlijk bewaard.

Maar wat is het punt nou? Iedereen kopieert toch alles over van iedereen? Moet wel raar gaan als al die kopieën tegelijk verloren gaan. Dat lukt Trump niet. De partituren uit de 16e eeuw zijn er ook nog steeds.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Feit is dat vinylplaten van alle opslag media al het langste meegaan.
ik denk goud: https://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opslag data

Bericht door Pjotr »

Ik denk Edison rollen. Praktijkgegeven: Die teruggevonden zijn, zijn ouder zijn dan vinyl platen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opslag data

Bericht door ray5150 »

Bij mijn weten worden er geen nieuwe afspeel apparaten voor Edison-rollen gemaakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opslag data

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Bij mijn weten worden er geen nieuwe afspeel apparaten voor Edison-rollen gemaakt.
Tja, ook niet voor kleitabletten. Gat in de markt? :lol: Misschien weet Hannesie nog wat met e.o.a. Berry? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door Henkjan »

maar nu ff weer zereneus graag.

voor backup met als doel "in de kluis voor als de poep de ventilator raakt" is denk ik een goede kwaliteit optische schijf, veilig (koel, donker, schoon) opgeslagen de juiste keuze. en kies het juiste bestandsformaat met max kans op overleven https://www.loc.gov/preservation/digita ... ndex.shtml
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opslag data

Bericht door Pjotr »

Ach, het is ook al een discussie met een baard waar Methusalem jaloers op kan zijn HJ. In de praktijk wordt data steeds "meegenomen" naar nieuwere media en niet voor eeuwig in een kluis gestopt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
In de praktijk wordt data steeds "meegenomen" naar nieuwere media en niet voor eeuwig in een kluis gestopt.
jee.

voorbeeld uit mijn praktijk: mn muziek staat op een HD in een server, de backup is mn stapel CD's... maar hoe dan de niet op CD gekochte muziek te backuppen? ik hoop wel dat die backup voor eeuwig in de kluis ligt, pleuriswerk om al die CDs opnieuw te rippen en te taggen......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opslag data

Bericht door Pjotr »

Heb je dat filmpje wel bekeken? Het filmpje gaat over back-ups maken op magnetische media.
Ben toch bang dat als je getroffen wordt door een EMP die krachtig genoeg is om je HDD te wissen (wat in dat filmpje als boosdoener o.a. genoemd wordt) je wel andere zorgen hebt en voor zover je dan überhaupt nog zorgen hebt!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door hannesie »

Tjah, mijn broer was wel een hoop kwijt, na een stevige blikseminslag, maar vooral de voedingen van de PC/TV en Modem en de aansturing van de HD en motor van het HD ging ook niet werken.

Met een opknapbeurtje bij Seagate, en Data gered en op een andere HD gezet, dan nu weer vrolijk verder.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opslag data

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Heb je dat filmpje wel bekeken? Het filmpje gaat over back-ups maken op magnetische media.
Ben toch bang dat als je getroffen wordt door een EMP die krachtig genoeg is om je HDD te wissen (wat in dat filmpje als boosdoener o.a. genoemd wordt) je wel andere zorgen hebt en voor zover je dan überhaupt nog zorgen hebt!
ja en? het feit dat een prepper zich zorgen maakt over Kim z'n A-bom betekent toch niet dat een advies dat met zijn advies overeen komt minder waard is? de vraag is toch algemeen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Opslag data

Bericht door ds23man »

Buizen hebben geen last van EMP. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opslag data

Bericht door Pjotr »

bas focal m180 schreef:
Welke opslag methode is voor lange termijn beter.
Cd of een hdd.
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Heb je dat filmpje wel bekeken? Het filmpje gaat over back-ups maken op magnetische media.
Ben toch bang dat als je getroffen wordt door een EMP die krachtig genoeg is om je HDD te wissen (wat in dat filmpje als boosdoener o.a. genoemd wordt) je wel andere zorgen hebt en voor zover je dan überhaupt nog zorgen hebt!
ja en? het feit dat een prepper zich zorgen maakt over Kim z'n A-bom betekent toch niet dat een advies dat met zijn advies overeen komt minder waard is? de vraag is toch algemeen?
Wat is jouw advies dan? Je TB's op CD's gaan branden?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”