Mijn Bill.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

Elke C in serie met de signaal weg is een high pass filter in theorie
Maar als die waarden goed zijn gekozen zou het niets uit moeten maken.
Ook heeft elk component nog andere eigenschappen, weerstand en inductie, welke meer of minder van invloed kunnen zijn.

Een dikke gewikkelde C aan een 0.5 tot 1 megaohm ingang in de oude versterkers kan zelfs brom veroorzaken als de buitenkant aan de hete kant zit,
Dat is me verteld , zo zijn er nog wel een paar Edwin.
Als dat ding er niet in zit , ook geen ellende ervan.
Zo redeneert Damocles , en ik ben daar ook wel voor,
Het maakt het simpeler. :D
Als heel die santenkraam bij elkaar zit , zie ik meestal door de bomen het bos niet meer.
Dan roep ik ANNE !
die weet dan wel weer een oplossing voor een niet bestaand probleem wat ik zag :lol:

Om nog maar eens een probleem te verzinnen.
elke C een een L ,te samen vormen die ergens een resonantie
Vroeger stond dat erop , De F0 in kHz Nu zie ik nooit meer,
Betekent dat het niet meer bestaat !
Zoja toch
Hoe scherp is die resonantie ?
Zit dat buiten ons werk gebied 20hz-20Khz ?
Ik weet het niet , Het zal wel mee vallen , denk ik meestal.

Als je die gewikkelde Cs hebt zal F0 lager zijn als bij de gestapelde dingen
Omdat te omzeilen werd er wel meerdere waarden van verschillende grote parralel geschakeld.
Zie ik hier nergens
Ik drink geen koffie meer s,avonds , :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Ik vraag me toch af in hoeverre twee koppelcondensatoren in de signaalweg nadelig zijn voor het geluid. Wellicht klinkt het anders, maar is het dan slechter?? :think:
1 is beter dan 2,de beste koppel C klinkt als een draadje,en met een C die zorgt voor scheiding van DC en signaal AC gaat dit helaas niet op :?

Zie foto,een koppel C is meer als een draadje.

De koppel C geeft kleuring aan het geluid :shock: :D

Met een glasbak kan dat verrassend anders klinken . Beetje tunen dus........... :mrgreen:

Sommige mensen zeggen dat het niets uitmaakt,ben je lid van die club,dan is het makkelijk,gewoon 2 C,s er in met de juiste uF en voltage en je bent klaar

Lees ook even verder op deze Site,,ook forumlid :goeie: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Bijlagen
capacitor_00.jpg
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Bert61 schreef:
Een dikke gewikkelde C aan een 0.5 tot 1 megaohm ingang in de oude versterkers kan zelfs brom veroorzaken als de buitenkant aan de hete kant zit, Dat is me verteld , zo zijn er nog wel een paar Edwin.
Dat heb ik ook al eens gehoord. Heb hier ook al eens een uitleg over gezien op het YouTube kanaal van Mr Carlsons lab. Hij behandelt onder andere veel buizenspul. Voor mij geweldig leerzaam en duidelijk uitgelegd.
Bert61 schreef:

zie ik meestal door de bomen het bos niet meer.
Dit komt mij heel bekend voor :shock:
democles schreef:
De koppel C geeft kleuring aan het geluid Met een glasbak kan dat verrassend anders klinken . Beetje tunen dus........... Sommige mensen zeggen dat het niets uitmaakt,ben je lid van die club,dan is het makkelijk,gewoon 2 C,s er in met de juiste uF en voltage en je bent klaarLees ook even verder op deze Site,,ook forumlid http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Op dit moment ben ik nog sceptisch. Tot nu toe altijd fabrieks transiatorversterkers gehad. Ik heb dan ook nooit de gelegenheid gehad dit aan den lijve te ondervinden. Gaat binnenkort wel veranderen. :) Voor het tunen heb ik Russische Plio en Teflons om mee te spelen.
Die impressie van verschillende condensatoren heb ik al eens doorgelezen.
Bert61 schreef:
Ik drink geen koffie meer s,avonds ,
Ik ook niet, ben na al die theorie toe aan een :beer:
Laatst gewijzigd door Edwin68 op zo 23 apr 2017, 6:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

En dan komt nog het inbrand gedrag van C,s :?

Sommige klinken pas na +200uur.

Heb dit samen met mijn vrouw (die er echt geen lood verstand van heeft)wel eens ervaren in 1 van mijn buizen DAC projecten.

Na 200uur was het net als of iemand een schakelaar omzette en het geluid werd kamervullend :rock: :rock: :rock:

Heel apart,niet geleidelijk maar in eens was het er :yeah:

Ondertussen al lang geen koffie meer :beer:
Laatst gewijzigd door democles op zo 23 apr 2017, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Je maakt mij nu wel heel nieuwsgierig.... AE, kom op met die trafo's :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

Edwin68 schreef:
Je maakt mij nu wel heel nieuwsgierig.... AE, kom op met die trafo's :lol:
Idem Klep in Polen
Ik heb potverdo**e geen hardhout :evil:
62 euro voor het hout alleen , ik heb die timmerman vriendelijk uitgelegd dat dit te duur is .
Dan ben ik nog duurder uit als die kastjes bij AE.

Dus opzoek naar Snijplanken, Kastdelen , Tafelbaden , alles waar ik die paar latjes van 8 cm hoog uit kan zagen.
Voorlopig kan ik met dat grenen test kastje uit de voeten.
En wat Peter schrijft inspelen van een condensater hoor ik nu voor het eerst.
Dat maakt het wel erg spannend Peter :D
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Voor hardhout zou je ook eens kunnen kijken naar beschoeiingshout of vlonderplanken. Vlonderplanken zijn verkrijgbaar in verschillende diktes, en zijn vaak voorzien van groeven maar ook glad verkrijgbaar. Prijs is over het algemeen vrij gunstig.
Zelf heb ik nog wat 27mm dikke Meranti vlonderplanken van mijn balkon over die ik ervoor wil gebruiken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

Edwin68 schreef:
Voor hardhout zou je ook eens kunnen kijken naar beschoeiingshout of vlonderplanken. Vlonderplanken zijn verkrijgbaar in verschillende diktes, en zijn vaak voorzien van groeven maar ook glad verkrijgbaar. Prijs is over het algemeen vrij gunstig.
Zelf heb ik nog wat 27mm dikke Meranti vlonderplanken van mijn balkon over die ik ervoor wil gebruiken.
Edwin ik krijg Beuken , en inderdaad beschoeing hout had ik ook voorbij ziens komen op MP
Ook een paar snijplanken in Breda waar ik de indruk van kreeg dat hij ze zelf maakte
Dat was Kersenhout?
Bedankt voor je tip
:goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Hèhè, nog 's een poging doen.Is een soort opendeurdag en inwijding herstelde vijver.Je krijgt hier gewoon geen rust :shock: :lol:
Vergeet niet dat hout, dan wel niet ingespeeld, wel uitgewerkt moet zijn :lol:
Wie weet moeten sommige "rare" condensators een tijd in gebruik zijn voordat ze zich "zetten", zoiets als beton gieten en trillen om alles op z'n plaats te krijgen.
De parallel weerstand moet verwaarloosbaar klein zijn, de isolatie er omheen is vermoedelijk slechter, anders verpest ie de instelling van de buis (roosterspanning).
Serieweerstand, enkel bij elco's als afvlakkers iets van betekenis.In verhouding tot weerstanden in buizenversterkers stelt 't niks voor.
En zelfinduktie, de aansluitdraden hebben al meer.Enkel de opgewikkelde soort met maar op een plaats een aansluiting wel.Denk niet dat er nu nog zulke gemaakt worden.
Zou kunnen dat de diëlektrische konstante van het isolatie materiaal tussen de platen spanningsafhankelijk is.Krijg je dat de capaciteit met het signaal verandert, niet zo goed.
Eigenlijk nooit zo op gelet (ben van voor het hifi tijdperk :( )
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Anne, had een vraagje over NB schema van de classic Bil.

Er worden potmeters gebruikt van 47K in de schakeling,kan ik ook 50K gebruiken ,is meer gangbaar?
Bijlagen
MonoBill-Classic-schema-voeding.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Bill.

Bericht door Barry2001 »

Rustmomentje voor Anne :mrgreen: 47k of 50k maakt niet uit.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Bedankt Barry :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Bill.

Bericht door Barry2001 »

De schakeling is begrensd door de 39k weerstanden, zodat je nooit een destructieve waarde voor de NRS kunt krijgen, ook al staat deze in een uiterste stand. Er zou, om maar eens wat te noemen ook een 100k potmeter in kunnen. Denk dat het wat minder mooi regelt, maar het zou wel kunnen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Hèhè, nog 's een poging doen.Is een soort opendeurdag en inwijding herstelde vijver.Je krijgt hier gewoon geen rust :shock: :lol:
Vergeet niet dat hout, dan wel niet ingespeeld, wel uitgewerkt moet zijn :lol:
Wie weet moeten sommige "rare" condensators een tijd in gebruik zijn voordat ze zich "zetten", zoiets als beton gieten en trillen om alles op z'n plaats te krijgen.
De parallel weerstand moet verwaarloosbaar klein zijn, de isolatie er omheen is vermoedelijk slechter, anders verpest ie de instelling van de buis (roosterspanning).
Serieweerstand, enkel bij elco's als afvlakkers iets van betekenis.In verhouding tot weerstanden in buizenversterkers stelt 't niks voor.
En zelfinduktie, de aansluitdraden hebben al meer.Enkel de opgewikkelde soort met maar op een plaats een aansluiting wel.Denk niet dat er nu nog zulke gemaakt worden.
Zou kunnen dat de diëlektrische konstante van het isolatie materiaal tussen de platen spanningsafhankelijk is.Krijg je dat de capaciteit met het signaal verandert, niet zo goed.
Eigenlijk nooit zo op gelet (ben van voor het hifi tijdperk :( )
Anne
Ik ben de man van testen 8)
:think:
Condensator parralel aan een bekende spoel een weerstand 100K er aan en op de functie generator
Scoop op de C en L
F0 meten en de halve spanning op de kring als je frequentie verandertl
Andere Type C er aan en de test opnieuw doen
Dat moet toch wat vertellen over de kwaliteit condensator althans dat denk ik
Is er een betrouwbaardere meet methode ? Misschien
Dat LC metertje uit China is me te makkelijk :lol:
Werkt dit Anne :?:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Rustmomentje voor Anne :mrgreen: 47k of 50k maakt niet uit.
Dank u :goedzo: ,was nodig vandaag :shock:
Maar 47 of 50 , wat zou je zegen van 48,5 :lol:
Zonder gekheid, het is idd wel een veilige schakelwijze maar niet zo mooi.
Het stroomgebruik verandert met de instelling en door de inwendige weerstand van de voeding + de serieweerstand voor de afvlakking verandert ook de spanning.Gevolg, de instellingen beinvloeden elkaar.(gelukkig niet erg veel)
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn Bill.

Bericht door ray5150 »

Zoiets moet toch ook wel met een regelbare spanningsstabilisator op te lossen zijn ?
Iets in de trant van een 317HV bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ik ben de man van testen 8)
:think:
Condensator parralel aan een bekende spoel een weerstand 100K er aan en op de functie generator
Scoop op de C en L
F0 meten en de halve spanning op de kring als je frequentie verandertl
Andere Type C er aan en de test opnieuw doen
Dat moet toch wat vertellen over de kwaliteit condensator althans dat denk ik
Is er een betrouwbaardere meet methode ? Misschien
Dat LC metertje uit China is me te makkelijk :lol:
Werkt dit Anne :?:
Wat je na 100k overhoudt op een parallel LC hangt van de kwaliteit van de L en C af, zal vooral de L zijn die verlies levert.Hoever je uit resonantie moet gaan om de halve spanning te vinden is een L en C verhoudings kwestie (meen ik me te herinneren)
Wat hoop je ermee te vinden ?
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Zoiets moet toch ook wel met een regelbare spanningsstabilisator op te lossen zijn ?
Iets in de trant van een 317HV bijvoorbeeld.
Afgezien van het gebruik van een 1,5A regelaar voor een paar mA's :shock: heeft zoiets ook nadelen.
Als de netspanning verandert en daardoor zowel de hoge spanning als de negatieve meedoen verandert er niet veel.Hogere spanning = meer stroom door de eindbuizen, meer negatieve spanning = minder stroom.
Als je de negatieve spanning konstant maakt zou je ook de hoogspanning moeten stabiliseren.
Dus alle twee of geen van twee.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ik ben de man van testen 8)
:think:
Condensator parralel aan een bekende spoel een weerstand 100K er aan en op de functie generator
Scoop op de C en L
F0 meten en de halve spanning op de kring als je frequentie verandertl
Andere Type C er aan en de test opnieuw doen
Dat moet toch wat vertellen over de kwaliteit condensator althans dat denk ik
Is er een betrouwbaardere meet methode ? Misschien
Dat LC metertje uit China is me te makkelijk :lol:
Werkt dit Anne :?:
Wat je na 100k overhoudt op een parallel LC hangt van de kwaliteit van de L en C af, zal vooral de L zijn die verlies levert.Hoever je uit resonantie moet gaan om de halve spanning te vinden is een L en C verhoudings kwestie (meen ik me te herinneren)
Wat hoop je ermee te vinden ?
Anne
Ik verknal iemands topic
Wat wilde kunnen zien is enig verschil ,wat dan uitsluitend komt van die C .
Als het resonantie punt smaller is :!: Dan heeft die C betere eigenschappen , als verlies groter , dan is die F0 minder steil en ook nog minder spanning erover .

Dit is allemaal onzin van me Anne ik probeer een verklaring te vinden , waarom er klankvershil is als je een ander type C gebruikt. Zie de link van Damocles.
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Ik wil zo iets snappen :P
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Bert61 schreef:
Ik verknal iemands topic
Dat valt nog wel mee Bert. :) Op de interessante technische discussie na gebeurt hier nog niet zo veel. :)

Ik heb mijn schema nog wat bijgewerkt tot een compleet geheel d.w.z. beide kanalen samengevoegd.
Ook een schakelaar aan het schema toegevoegd voor de bias automaat. Met deze schakelaar kan de ruststroom worden gehalveerd voor als er niet serieus geluisterd wordt. Dit moet de levensduur van de eindbuizen ten goede komen. (zie foto)
Bijlagen
Bias automaat.jpg
MonoBill Classic-Model V4_1.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Bill.

Bericht door Barry2001 »

Ruststroom halveren tbv levensduur :think: levensduur verkorten ja. Buizen hebben de ruststroom nodig, voor KT88 minimaal 40mA. Rustroom opschroeven heeft alleen effect dat de buizen warmer worden en doet niets met de geluidskwaliteit. Mooi inregelen op 40mA en daar laten staan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn Bill.

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Ruststroom halveren tbv levensduur :think: levensduur verkorten ja. Buizen hebben de ruststroom nodig, voor KT88 minimaal 40mA. Rustroom opschroeven heeft alleen effect dat de buizen warmer worden en doet niets met de geluidskwaliteit. Mooi inregelen op 40mA en daar laten staan.
Werkt het niet precies andersom :?:
Geen muziek meer Negatief ?
Zodat de buizen afgeknepen worden
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Barry2001 schreef:
Ruststroom halveren tbv levensduur levensduur verkorten ja. Buizen hebben de ruststroom nodig, voor KT88 minimaal 40mA. Rustroom opschroeven heeft alleen effect dat de buizen warmer worden en doet niets met de geluidskwaliteit. Mooi inregelen op 40mA en daar laten staan.
In dat geval heeft die schakelaar geen zin. Schema maar weer aanpassen. :lol:

Gisteren weer wat onderdelen binnen gekregen.
IMG_20170427_094854[289].jpg
Vanmorgen ook nog de handen uit de mouwen gestoken.... De eerste voorzichtige fysieke stapjes in de bouw van mijn versterker. :yeah:
IMG_20170427_095105[291].jpg
IMG_20170427_103505[287].jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Mooie condensatoren :D

Had de mijne niet zo mooi opgepoetst,werk aan de winkel dus.............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Mooie condensatoren :D

Had de mijne niet zo mooi opgepoetst,werk aan de winkel dus.............. :mrgreen:
Niet te hard ! Gaat de tekst eraf :(
In 't laatste schema van Edwin staat een rare spanning :?
En kun je één vertraging niet voor beide gebruiken ?
Anne
Bijlagen
CC.jpg
Plaats reactie