coax als interlink?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
coax als interlink?
Hm,
mogelijks trap ik een open deur in, met deze vraag. Mijn excuses reeds op voorhand.
Ik zou wel wat extra interlinks kunnen gebruiken om een voorversterker met twee eindversterkers te kunnen verbinden. En ook om een langere interlink (één meter ongeveer) te maken voor de platendraaier. Nu heb ik hier in de kast nog een aantal meters coax-kabel gevonden. Daarop staat "bedea 1030 Telass 100m" op, en ook 75 ohm, en nog wat andere cijfers. Kan ik deze coax-kabel hiervoor gebruiken ? Dan zou ik gewoon wat rca-connectors kopen (alle suggesties zijn welkom) en die eraan solderen.
mogelijks trap ik een open deur in, met deze vraag. Mijn excuses reeds op voorhand.
Ik zou wel wat extra interlinks kunnen gebruiken om een voorversterker met twee eindversterkers te kunnen verbinden. En ook om een langere interlink (één meter ongeveer) te maken voor de platendraaier. Nu heb ik hier in de kast nog een aantal meters coax-kabel gevonden. Daarop staat "bedea 1030 Telass 100m" op, en ook 75 ohm, en nog wat andere cijfers. Kan ik deze coax-kabel hiervoor gebruiken ? Dan zou ik gewoon wat rca-connectors kopen (alle suggesties zijn welkom) en die eraan solderen.
Re: coax als interlink?
dat is wel een tijdje een hype geweest, zou ook hele goede resultaten moeten geven.
Maar, misschien was dat met 50 ohm?
Heb ze zelf ook wel eens gemaakt. Klonken in ieder geval niet slecht.
Maar, misschien was dat met 50 ohm?
Heb ze zelf ook wel eens gemaakt. Klonken in ieder geval niet slecht.
Re: coax als interlink?
Yup, gewoon doen! Is uitstekende kabel voor interlinks. Enig nadeel is dat het nogal stug is. Neem dus stevige en goed passende RCA connectors. 75 ohm is mooi, dat kun je ook gelijk voor S/PDIF (digitale audio) gebruiken.
Re: coax als interlink?
Ik heb wel eens interlinks gemaakt van coax kabels. Ze deden het goed, misschien ietwat hoog qua toon maar dat is mierenneukerij. Als nadeel geldt wel dat coax moeilijk buigbaar is. Dit heeft ook tot gevolg dat de stijve signaaldraad spanning zet op de gesoldeerde verbinding in de stekker. Op den duur kan deze daardoor breken. Er is ook coax kabel met gevlochten signaaldraad maar meestal is dit een vaste stijve draad. Bij aansluiting tussen een element en voorversterker speelt de weerstand en de capaciteit van de kabel een rol. Zie hiervoor dit artikel: http://www.breem.nl/TechThemas/Bekabeli ... %20element. Wat voor jouw element het beste is kan je eigenlijk alleen proefondervindelijk uitvinden. Ik vind dit een goede en betaalbare stekker: https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... GwodNUkEeg
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: coax als interlink?
Dank voor het linkje, JohnP, ik vind het nog steeds moeilijk om geschikte componenten te vinden.John P schreef:Ik vind dit een goede en betaalbare stekker: https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... GwodNUkEeg
Re: coax als interlink?
Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid van de golven in de kabel kun je de capaciteit per lengte-eenheid berekenen, en die is wel relevant. Des te hoger de karakteristieke impedantie en des te hoger de voortplantingssnelheid, des te lager is de capaciteit per lengte-eenheid.ds23man schreef:Die impedantie slaat op HF signalen, bij audio niet relevant.
Re: coax als interlink?
Ja, dat zal best? Wat is dan het resultaat van je berekening?MarcelvdG schreef:Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid van de golven in de kabel kun je de capaciteit per lengte-eenheid berekenen, en die is wel relevant. Des te hoger de karakteristieke impedantie en des te hoger de voortplantingssnelheid, des te lager is de capaciteit per lengte-eenheid.ds23man schreef:Die impedantie slaat op HF signalen, bij audio niet relevant.
Re: coax als interlink?
Ik heb ook wel eens een banaan als Interlink gehoord, klonk ook goedMuug schreef:Hm,
mogelijks trap ik een open deur in, met deze vraag. Mijn excuses reeds op voorhand.
Ik zou wel wat extra interlinks kunnen gebruiken om een voorversterker met twee eindversterkers te kunnen verbinden. En ook om een langere interlink (één meter ongeveer) te maken voor de platendraaier. Nu heb ik hier in de kast nog een aantal meters coax-kabel gevonden. Daarop staat "bedea 1030 Telass 100m" op, en ook 75 ohm, en nog wat andere cijfers. Kan ik deze coax-kabel hiervoor gebruiken ? Dan zou ik gewoon wat rca connectors kopen (alle suggesties zijn welkom) en die eraan solderen.
Re: coax als interlink?
Hoogfrequent karakteristieke impedantie:Pjotr schreef:Ja, dat zal best? Wat is dan het resultaat van je berekening?MarcelvdG schreef:Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid van de golven in de kabel kun je de capaciteit per lengte-eenheid berekenen, en die is wel relevant. Des te hoger de karakteristieke impedantie en des te hoger de voortplantingssnelheid, des te lager is de capaciteit per lengte-eenheid.ds23man schreef:Die impedantie slaat op HF signalen, bij audio niet relevant.
Z0 = wortel(L/C)
Voortplantingssnelheid:
v = 1/wortel(LC) met L en C de zelfinductie en capaciteit per lengte-eenheid
Hieruit volgt C = 1/(Z0 v)
Voorbeeld:
kabel met massieve polyethyleenvulling:
v ~= 2*10^8 m/s
Voor Z0 = 50 ohm: C ~= 100 pF/m
Voor Z0 = 75 ohm: C ~= 66,666... pF/m
Bij een kabel met schuimvulling kom je tussen ongeveer 2/3 en 1 keer deze waarden uit, afhankelijk van hoe dicht het schuim is.
Overigens zijn het allemaal hele mooie waarden vergeleken met de 280 pF/m die Tasker voor PVC-kabel type C118 opgeeft.
Re: coax als interlink?
Ik knutsel voor mijn werk ook wel eens wat met coax kabeltjes...
( https://www.eszet.nl/product/view/6500030512 )
We sturen er een HF signaal doorheen dat begint bij 5 mHz en doorloopt tot een kleine GHz. (deels bidirectioneel) zowel analoog als digitaal signaal.
Ook jagen we er 65 Volt VAC / 50 Hertz bij maximaal 10 Ampère doorheen.
Audio ? nee. daar is het niet voor gemaakt.
( https://www.eszet.nl/product/view/6500030512 )
We sturen er een HF signaal doorheen dat begint bij 5 mHz en doorloopt tot een kleine GHz. (deels bidirectioneel) zowel analoog als digitaal signaal.
Ook jagen we er 65 Volt VAC / 50 Hertz bij maximaal 10 Ampère doorheen.
Audio ? nee. daar is het niet voor gemaakt.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: coax als interlink?
Ray, ik ben er zeker van dat je dat verkocht krijgt voor luide muziek. 
Re: coax als interlink?
Als de impedantie hoog is waar je die coax tussen knoopt en veel meters verlies je best veel denk ik .
Er is ook 95 ohm RG62 dat is gunstiger ( minder C per meter ) en ook nog coax van meen 400 ohm
De laatste zit aan MG radio antennetjes binnenadertjetje erg dun zit in een PÉ buisje
Daar weet ik het mil spec nummer niet meer van.
Geen idee wat voor capaciteit die signaal kabel heeft en of dat minder is dan RG59 = 75 ohm kabel.
Daar past in iedergeval een mooie BNC op of een F connector, denk aan TV Coax , indien met vaste kern.
De type isolatie rond om de kern en of de impedantie van die audiokabel vind ik nooit erbij staan.
Iemand wel ??
Maar het kan nooit in de buurtkomen van de bijvoorbeeld 50K aan de potmeter ingang.
Maar Reflecties of SWR meter is niet van toepassing
Staande golven op 1 meter zullen niet aanwezig zijn bij een golflengte van 100 km ofzo
Er is ook 95 ohm RG62 dat is gunstiger ( minder C per meter ) en ook nog coax van meen 400 ohm
De laatste zit aan MG radio antennetjes binnenadertjetje erg dun zit in een PÉ buisje
Daar weet ik het mil spec nummer niet meer van.
Geen idee wat voor capaciteit die signaal kabel heeft en of dat minder is dan RG59 = 75 ohm kabel.
Daar past in iedergeval een mooie BNC op of een F connector, denk aan TV Coax , indien met vaste kern.
De type isolatie rond om de kern en of de impedantie van die audiokabel vind ik nooit erbij staan.
Iemand wel ??
Maar het kan nooit in de buurtkomen van de bijvoorbeeld 50K aan de potmeter ingang.
Maar Reflecties of SWR meter is niet van toepassing
Staande golven op 1 meter zullen niet aanwezig zijn bij een golflengte van 100 km ofzo
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: coax als interlink?
Zoals ik al eerder zei, die impedantie geldt voor HF frequenties! Heb je niets mee te maken bij LF signalen zoals audio.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: coax als interlink?
Ach elke keer weer dezelfde discussie. Het is niet te meten, maar je hoort het wel, zo blijft de mythe in stand. Waar blijft wetenschap als we maar wat doen zonder te meten. Skin effect, die heb ik deze keer nog gemist 
Als je vindt dat je met een dure 'interlink' of eigengemaakte dropveter bestaande uit intercontinentale zeekabel met quadrofonisch geslepen Maserati connectoren beter geluid uit je set krijgt, vooral doen en van genieten
Maar verkondig het zonder een fatsoenlijke meting of ander bewijs dan alleen de oren niet als de heilige graal...
Met coax is denk ik gewoon een goede interlink te maken, afscherming is vaak ook dik in orde, maar of het beter is dan een standaard degelijke kabel waar fatsoenlijk de connectoren aan gemonteerd zitten, ik geloof er niet in. Het is gewoon bijna DC maar geen HF regels gelden. Denk dat zaken als bewust of onbewust een aardlus maken door aan beide kanten de gnd door te verbinden meer doet, om maar eens wat te noemen. En praktisch, kan me ook voorstellen dat wat dikkere / stugge coax een bepaalde mechanische aanslag op je connectoren heeft die daardoor ingestoken minder goed contact maken.
Als je vindt dat je met een dure 'interlink' of eigengemaakte dropveter bestaande uit intercontinentale zeekabel met quadrofonisch geslepen Maserati connectoren beter geluid uit je set krijgt, vooral doen en van genieten
Met coax is denk ik gewoon een goede interlink te maken, afscherming is vaak ook dik in orde, maar of het beter is dan een standaard degelijke kabel waar fatsoenlijk de connectoren aan gemonteerd zitten, ik geloof er niet in. Het is gewoon bijna DC maar geen HF regels gelden. Denk dat zaken als bewust of onbewust een aardlus maken door aan beide kanten de gnd door te verbinden meer doet, om maar eens wat te noemen. En praktisch, kan me ook voorstellen dat wat dikkere / stugge coax een bepaalde mechanische aanslag op je connectoren heeft die daardoor ingestoken minder goed contact maken.
Re: coax als interlink?
En dit allemaal alleen maar om dat de topic starter vroeg of hij het kon gebruiken,
omdat hij het toch heeft liggen. tssk tssk.
omdat hij het toch heeft liggen. tssk tssk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: coax als interlink?
Misschien moeten we alles maar eens draadloos maken, zijn we ook eens van dit eeuwige gezeur en gezever af! 
Re: coax als interlink?
DS23Man ben geen expert in definitie Impedantie , en zoals gewoonlijk weer wat gemist
Barry,
ik vind de RCA tulpstekkertjes ( die ik ken dan hoor
)minder dan de BNC op een RG58-59.
Als je op RG58-59 een RCA Tulp op prutst heb je een begin van ellende , Die kabel is veel te stug voor dat Soldeer lipje en het plastic huisje helemaal . Precies zoals je verwoord
Dus vind je Tulp niks dan BNC met een RG59 een of twee gaat prima
Maar je moet al weer aan haakse kopen anders moet je de achterkant van je apparatuur minsten 10 cm van de muur staan
Als je meerdere kabels eraan heb zitten 4 ingangen Stereo ,Dan heb je al een aardige kabelboom
Daar je de versterker recht overeind op zetten.
of je auto mee aantrekken , wel handig
Niet practisch
. Ben het met je eens Barry.
Ik blijf dus ook maar tulp plugjes gebruiken.
Barry,
ik vind de RCA tulpstekkertjes ( die ik ken dan hoor
Als je op RG58-59 een RCA Tulp op prutst heb je een begin van ellende , Die kabel is veel te stug voor dat Soldeer lipje en het plastic huisje helemaal . Precies zoals je verwoord
Dus vind je Tulp niks dan BNC met een RG59 een of twee gaat prima
Maar je moet al weer aan haakse kopen anders moet je de achterkant van je apparatuur minsten 10 cm van de muur staan
Als je meerdere kabels eraan heb zitten 4 ingangen Stereo ,Dan heb je al een aardige kabelboom
Daar je de versterker recht overeind op zetten.
Niet practisch
Ik blijf dus ook maar tulp plugjes gebruiken.
Re: coax als interlink?
Bij de buren is deze vraag ook aan de orde
Alleen begrijp ik daar dat een coax licht gaat geven
https://forum.audiofreaks.nl/index.php? ... msg1844088

Alleen begrijp ik daar dat een coax licht gaat geven
https://forum.audiofreaks.nl/index.php? ... msg1844088
kan wel over zoon kort stukje maar beter is het wel een ervoor geschikte kabel te gebruiken .
de weerstand van zoon kabel licht aan de lengte en het soort dropveters kabel heeft een hogere weerstand dan een degelijke audio interlink
