Hee bekende printjesEdwin68 schreef:IMG_20170412_191929.jpgVandaag de bias automaat van TentLabs ontvangen.
Even de spulletjes die ik al heb even bij elkaar gelegd voor een groepsfoto.Wellicht niets bijzonders voor de buis en zelfbouwveteranen op dit forum, maar voor mij als noob wel.
Mijn Bill.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn Bill.
Re: Mijn Bill.
@ Democles
Dat zie je inderdaad goed
Ik had al gelezen over het klankkarakter van de PLIO. Het zou best wel eens goed kunnen matchen met mijn speakers.
Ik kan niet wachten tot ik het zelf kan gaan beluisteren. Mijn doos met heavy metal is echter nog niet gearriveerd.
In mijn rommeldoos kwam ik ook nog een zakje met Russische teflon condensatoren met een lage waarde tegen. Het is wel de K75 serie, maar weet zo vanachter de laptop niet precies welke. Wellicht dat ik hier een keer mee kan experimenteren.
Ik probeer een voorversterker te vermijden aangezien ik er geen ruimte voor heb. Een geintegreerde versterker is voor mij ideaal.
@Barry2001
Dat klopt, die inschakelvertragings printjes heb ik nog niet zo lang geleden bij je gekocht.
Dat was voor ik kennis had van dit forum. Ik was dan ook verrast dat ik je hier tegen kwam, en nog met een Bill project ook.
Dat zie je inderdaad goed
Ik had al gelezen over het klankkarakter van de PLIO. Het zou best wel eens goed kunnen matchen met mijn speakers.
Ik kan niet wachten tot ik het zelf kan gaan beluisteren. Mijn doos met heavy metal is echter nog niet gearriveerd.
In mijn rommeldoos kwam ik ook nog een zakje met Russische teflon condensatoren met een lage waarde tegen. Het is wel de K75 serie, maar weet zo vanachter de laptop niet precies welke. Wellicht dat ik hier een keer mee kan experimenteren.
Ik probeer een voorversterker te vermijden aangezien ik er geen ruimte voor heb. Een geintegreerde versterker is voor mij ideaal.
@Barry2001
Dat klopt, die inschakelvertragings printjes heb ik nog niet zo lang geleden bij je gekocht.
Re: Mijn Bill.
@Dennis,
Bedankt voor de tips. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit is mijn eerste versterkerproject waar ik daadwerkelijk aan begin, ofwel ervaring nul.
Dit mag de pret echter niet drukken. Ik heb al vele Bill projecten op dit forum doorgelezen, en de problemen gezien waar de bouwers tegenaan zijn gelopen.
Ik heb de grote componenten in een 3d model uitgewerkt, en heb op dit moment een aardig idee van hoe ik de bedrading zal gaan aanleggen.Tijdens de bouw zal ik genoeg foto's maken om de honger naar plaatjes te stillen, en jullie deelgenoot te maken van mijn vorderingen.
Bedankt voor de tips. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit is mijn eerste versterkerproject waar ik daadwerkelijk aan begin, ofwel ervaring nul.
Dit mag de pret echter niet drukken. Ik heb al vele Bill projecten op dit forum doorgelezen, en de problemen gezien waar de bouwers tegenaan zijn gelopen.
Ik heb de grote componenten in een 3d model uitgewerkt, en heb op dit moment een aardig idee van hoe ik de bedrading zal gaan aanleggen.Tijdens de bouw zal ik genoeg foto's maken om de honger naar plaatjes te stillen, en jullie deelgenoot te maken van mijn vorderingen.
Re: Mijn Bill.
Vandaag weer eens wat tijd gehad om wat aan de voorbereiding van mijn project te doen.
Ik heb het schema in Cad getekend om het voor mijzelf inzichtelijker te maken hoe de uiteindelijke aansluitingen moeten worden gemaakt. Tevens heb ik de volume pot, de bias automaat en de HV inschakelvertraging ingetekend. Ook de schakelaars voor de NFB en omschakeling van ultra lineair naar triode zijn opgenomen.
@Anne.
Volgens mij heb ik de ontbrekende massa aansluiting aan de ingang van het originele schema goed ingetekend.
Commentaar, opmerkingen en opbouwende kritiek zijn van harte welkom.
Ik heb het schema in Cad getekend om het voor mijzelf inzichtelijker te maken hoe de uiteindelijke aansluitingen moeten worden gemaakt. Tevens heb ik de volume pot, de bias automaat en de HV inschakelvertraging ingetekend. Ook de schakelaars voor de NFB en omschakeling van ultra lineair naar triode zijn opgenomen.
@Anne.
Volgens mij heb ik de ontbrekende massa aansluiting aan de ingang van het originele schema goed ingetekend.
Commentaar, opmerkingen en opbouwende kritiek zijn van harte welkom.
- Bijlagen
-
- MonoBill Classic-Model.pdf
- (75.9 KiB) 112 keer gedownload
Re: Mijn Bill.
Dat is heel netjes getekend !
Hoewel ik het persoonlijk duidelijker vind om de lichtnetzijde van de trafo aan de linkerkant te houden, en de gelijkrichting en dergelijke rechts.
Maar misschien vind jij dit makkelijker, geen probleem.
Misschien is het ook niet nodig, maar ik wil de suggestie doen om een kleine hoogspannings condensator (33 nF / 630VDC) over de kontakten van RL1 te zetten. (vonkendemper) maar eerst even kijken wat de specialisten erover zeggen...
Hoewel ik het persoonlijk duidelijker vind om de lichtnetzijde van de trafo aan de linkerkant te houden, en de gelijkrichting en dergelijke rechts.
Maar misschien vind jij dit makkelijker, geen probleem.
Misschien is het ook niet nodig, maar ik wil de suggestie doen om een kleine hoogspannings condensator (33 nF / 630VDC) over de kontakten van RL1 te zetten. (vonkendemper) maar eerst even kijken wat de specialisten erover zeggen...
Re: Mijn Bill.
Dank je.
Ik ben het met je eens dat van links naar rechts vanaf de voedingstransformator eenvoudiger leesbaar is. Het kwam tekentechnisch op deze manier wat beter uit. Geen kruisingen met de hoogspanning.
Ik dacht dat de weerstand daar al voor een deel voor zorgde samen met het langzaam op spanning laten komen van de condensatoren.
Ik twijfel wel over condensatoren over de voedingsschakelaar. Die heb ik in andere schema's wel gezien, maar in dit schema ontbreken ze.
Ik ben het met je eens dat van links naar rechts vanaf de voedingstransformator eenvoudiger leesbaar is. Het kwam tekentechnisch op deze manier wat beter uit. Geen kruisingen met de hoogspanning.
Ik dacht dat de weerstand daar al voor een deel voor zorgde samen met het langzaam op spanning laten komen van de condensatoren.
Ik twijfel wel over condensatoren over de voedingsschakelaar. Die heb ik in andere schema's wel gezien, maar in dit schema ontbreken ze.
Re: Mijn Bill.
Bij mij zitten ze er al jaren in, 100nF 630v Wima,s.Ik twijfel wel over condensatoren over de voedingsschakelaar. Die heb ik in andere schema's wel gezien, maar in dit schema ontbreken ze.
Al zullen de meesten de voorkeur geven aan X2 condensatoren.
Re: Mijn Bill.
Dat is geen kwestie van voorkeur. Alleen X2 condensatoren zijn geschikt om met netspanning te gebruiken.
Re: Mijn Bill.
@Pappaleo.
Naahh... 1 "Big" Bill is even genoeg.
@Democles.
Ik heb net nog zitten snuffelen in mijn doos met onafgemaakte projecten.
Ik kwam daar nog vier Wima 47nF 250V tegen.
Twee daarvan parallel over een contact komt in de buurt van de 100nF die jij gebruikt, maar is die 250V wel voldoende?
Naahh... 1 "Big" Bill is even genoeg.
@Democles.
Ik heb net nog zitten snuffelen in mijn doos met onafgemaakte projecten.
Ik kwam daar nog vier Wima 47nF 250V tegen.
Twee daarvan parallel over een contact komt in de buurt van de 100nF die jij gebruikt, maar is die 250V wel voldoende?
Re: Mijn Bill.
Zo,,even bezig geweest.Er was een en ander niet in de haak.
Condensator over de relais, met die 18kerbij, denk niet dat het nodig is.
Die lekweerstaden van 220k zijn voor een KT88 wat groot, mag misschien met die automaat.Dat ding ken ik niet.
Voor de rest de tekening meer horizontaal, past hier beter.
Anne
Condensator over de relais, met die 18kerbij, denk niet dat het nodig is.
Die lekweerstaden van 220k zijn voor een KT88 wat groot, mag misschien met die automaat.Dat ding ken ik niet.
Voor de rest de tekening meer horizontaal, past hier beter.
Anne
Re: Mijn Bill.
Hallo Anne,
Blijkbaar heb ik je werk bezorgd
.
Ik zie dat je een aantal weerstandwaarden en de koppelcondensatoren hebt aangepast.
Wat is de gedachte hier achter, en wat is het effect hiervan.
Die waarde van de lekweerstand heb ik doorgekregen van Guido bij de levering van de bias automaat.
Edwin.
Blijkbaar heb ik je werk bezorgd
Ik zie dat je een aantal weerstandwaarden en de koppelcondensatoren hebt aangepast.
Wat is de gedachte hier achter, en wat is het effect hiervan.
Die waarde van de lekweerstand heb ik doorgekregen van Guido bij de levering van de bias automaat.
Edwin.
Re: Mijn Bill.
Weerstanden aangepast omdat de instelling van de buizen niet klopte.
Maar goed ook, de aangegeven (hoge) spanning aan de kathode van de tweede triode zou erg slecht zijn ivm de max toegelaten 100V tussen gloei en kathode.
Lekweerstanden/koppelcondensator kombinatie hoeft niet ook nog subsoon door te geven, meer kans op motorboten en slecht voor de stroom door de eindbuizen.
Anne
Maar goed ook, de aangegeven (hoge) spanning aan de kathode van de tweede triode zou erg slecht zijn ivm de max toegelaten 100V tussen gloei en kathode.
Lekweerstanden/koppelcondensator kombinatie hoeft niet ook nog subsoon door te geven, meer kans op motorboten en slecht voor de stroom door de eindbuizen.
Anne
Re: Mijn Bill.
Nog even, "niet klopte" is misschien wat kort door de bocht.Ah!buis schreef:Weerstanden aangepast omdat de instelling van de buizen niet klopte.
Maar goed ook, de aangegeven (hoge) spanning aan de kathode van de tweede triode zou erg slecht zijn ivm de max toegelaten 100V tussen gloei en kathode.
Lekweerstanden/koppelcondensator kombinatie hoeft niet ook nog subsoon door te geven, meer kans op motorboten en slecht voor de stroom door de eindbuizen.
Anne
De vermelde spanningen zijn niet juist, maar toch nog wel 100volt op de kathodetweede triode.
Zou het gloeicircuit opgehoogd moeten.Een andere instelling is makkelijker.
Bij de buffers naar de eindbuizen is er met de verandering meer ruimte, minder kans dat de pieken begenzen.Hoewel hoeft niet echt veranderd.
Rood zoals het was, blauw de verandering.
Re: Mijn Bill.
Bedankt voor je antwoord Anne.
Als ik het goed begrijp vormen de weerstand koppelcondensator een filter, en de combinatie van beide zorgt voor een afkapping van de lage frequenties??
Dus in het originele schema van Dick is deze combinatie dus wat minder gunstig (grote koppel C) zodat de lage frequenties beneden zeg 20Hz?? worden doorgelaten.
Dit zorgt er dan voor dat (indien in de muziek aanwezig) deze lage frequenties worden mee versterkt, maar ook de stabiliteit van de versterker negatief kunnen beinvloeden.
Als ik het goed begrijp vormen de weerstand koppelcondensator een filter, en de combinatie van beide zorgt voor een afkapping van de lage frequenties??
Dus in het originele schema van Dick is deze combinatie dus wat minder gunstig (grote koppel C) zodat de lage frequenties beneden zeg 20Hz?? worden doorgelaten.
Dit zorgt er dan voor dat (indien in de muziek aanwezig) deze lage frequenties worden mee versterkt, maar ook de stabiliteit van de versterker negatief kunnen beinvloeden.
Re: Mijn Bill.
Ok, de aanpassing van de weerstanden heeft dus de voorkeur boven het origineel.
Re: Mijn Bill.
Ik heb vandaag van AE de bevestiging gekregen dat mijn UGT's zijn voorzien van een cathode feedback aansluiting. Ik weet dat Dick in het Bill Classic artikel hier nog eens mee wilde spelen. Voor zover ik weet is het daarbij gebleven.
Ik ben voornemens NFB volgens het schema te proberen, maar heb geen idee hoe eventueel CFB toe te passen, welke van de twee de voorkeur geniet en waarom.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van CFB op een Bill?
Ik ben voornemens NFB volgens het schema te proberen, maar heb geen idee hoe eventueel CFB toe te passen, welke van de twee de voorkeur geniet en waarom.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van CFB op een Bill?
Re: Mijn Bill.
Vooral bij de eindbuizen, was 1µF naar 39k.Nu heb je 220k dan is die 1µF wel erg dik.Edwin68 schreef:Bedankt voor je antwoord Anne.
Als ik het goed begrijp vormen de weerstand koppelcondensator een filter, en de combinatie van beide zorgt voor een afkapping van de lage frequenties??
Dus in het originele schema van Dick is deze combinatie dus wat minder gunstig (grote koppel C) zodat de lage frequenties beneden zeg 20Hz?? worden doorgelaten.
Dit zorgt er dan voor dat (indien in de muziek aanwezig) deze lage frequenties worden mee versterkt, maar ook de stabiliteit van de versterker negatief kunnen beinvloeden.
Of de kathode tegenkoppeling samen gaat met die ruststroom automaat ??
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 18 apr 2017, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn Bill.
Bedankt Anne,
Zo zie je maar dat je niet ongestraft zaken in een schema kan wijzigen en er nog ongestraft mee weg kunt komen ook.
Als er ook maar enige twijfel bestaat of de CFB samen gaat met de bias automaat, is het voor mij geen optie om het te proberen.
Tjonge.... komt allemaal meer bij kijken dan ik had verwacht
Het mag echter nog steeds de pret niet drukken.
Zo zie je maar dat je niet ongestraft zaken in een schema kan wijzigen en er nog ongestraft mee weg kunt komen ook.
Als er ook maar enige twijfel bestaat of de CFB samen gaat met de bias automaat, is het voor mij geen optie om het te proberen.
Tjonge.... komt allemaal meer bij kijken dan ik had verwacht
Het mag echter nog steeds de pret niet drukken.
