Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Bij gebrek aan Windows computer, maar ff op de "good, old, fashioned" analoge manier een gain-aanpassing gerealiseerd.
IMG_7536.JPG
De hoogdoorlaat en notch op de toppen heb ik met Mn Emotiva umc-200 gerealiseerd, evenals delay van de subs gecompenseerd. Klinkt nog steeds erg, erg goed, met zelfs nog wat meer druk in het extreme laag. Wellicht doordat de Hypex meer stroomreserves heeft, geen idee. Dat infrasoon ga ik nog ietsje terug draaien. Is me nét een tikje teveel.

Maar over het algemeen ben ik heel erg tevreden. De links-rechtsvariatie op Mn luisterplek is heel klein, wat me doet afvragen of ik wel MSO nodig ga hebben... Daarmee zou ook Mn Dynaudio subwoofer in de verkoop kunnen. Maar goed, ik heb de meetset gekocht, dus wil 'm ook gebruiken. Ik ga eens een hele procedure doorlopen. Maar als het niet veel beter wordt dan nu, kan ik veel spul verkopen. Ook niet vervelend ;)
Laatst gewijzigd door Jamesblond op do 13 apr 2017, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Inmiddels heb ik het hele spul een dikke twee weken autonoom spelend. Dat wil zeggen: alleen de zelfbouwsubs. De Dynaudio sub heb ik (nog) niet in de setup meegenomen, omdat de MiniDSP NOG steeds niet binnen is (het lijkt wel alsof dit bouwproject is samen te vatten door het woord "wachten"). Wellicht laat ik die MiniDSP ook maar voor wat het is, aangezien het nu al vreselijk goed klinkt. Beter dan ik had durven hopen. Ik heb, geheel op het gehoor, filtering ingesteld voor zowel links als rechts. De links-rechts-variatie (dus tussen de verschillende zitplaatsen op mijn bank) is erg klein. Ik heb nu vier presets, waarvan twee met een kleine extra boost (2dB) <30Hz, bovenop de Linkwitz Transform, en twee zonder die extra boost. Eén van elk heeft een 2e orde High-pass op 15Hz, die fungeert als excursie beveiliging. De preset zonder <30Hz boost en met HPF werkt bijzonder goed voor films: bioscoop-achtig laag met veel druk en dynamiek en griezelig veel diepgang. 16Hz haal ik met gemak in mijn ruimte. Meten kan ik het zonder hulpmiddelen niet, maar 16Hz testtonen en frequentie-sweeps hoor (en voel) ik wel heel duidelijk.

De twee presets met 2dB <30Hz boost werken uitermate goed voor muziek. Het klinkt allemaal net wat vetter en grootser dan ik gewend was. Meer gemak in het laag, schijnbaar minder vervorming. En een groot bijkomend voordeel is dat de monitoren bevrijd zijn van laag beneden 80Hz, daardoor ook veel losser en makkelijker lijken te spelen dan ze deden. Dit alles resulteert in een groots, dynamisch en bijzonder rustig geluidsbeeld. Het hele spul speelt nu met gemak onbeschoft hard, zonder dat ik het in de gaten heb :mrgreen:

Ik ga met de twee zelfbouw subs eens meten en een MSO-optimalisatie doorlopen. Mogelijk dat het daardoor nog beter gaat worden. Misschien is het mogelijk de Dynaudio sub ook te integreren zonder MiniDSP, kwestie van proberen. Lukt dat niet, of wordt het niet wezenlijk beter, dan gaat ie vermoedelijk in de verkoop. Jammer, geweldig ding. Maar nu is ie toch voorbijgestreeft.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:
En een groot bijkomend voordeel is dat de monitoren bevrijd zijn van laag beneden 80Hz, daardoor ook veel losser en makkelijker lijken te spelen dan ze deden. Dit alles resulteert in een groots, dynamisch en bijzonder rustig geluidsbeeld. Het hele spul speelt nu met gemak onbeschoft hard, zonder dat ik het in de gaten heb :mrgreen:
.
Lijken nee dat is zo :mrgreen: :rock:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Vandaag aan het klooien met ARTA en MSO.
In de manual van ARTA kom ik twee methodes tegen voor het doen van dual channel metingen, die volgens ARTA geschikt zijn voor het doen van akoestiek metingen: dual channel en semi dual channel. Welke methode moet ik hebben voor het meten van mijn subs in de woonkamer, t.b.v. MSO?
True-dual channel meting ARTA.JPG
Semi-dual channel meting ARTA.JPG
Jag noemt een paar posts eerder dat een samplerate van 8kHz gebruikt moet worden, maar de interface uit de meetset (Focusrite Scarlett Solo) ondersteunt niets lager dan 44.1kHz. In ieder geval niet onder Wintendows 10. Gewoon maar 44k1 aanhouden dan..? Bij 128k Sample lengte?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op ma 17 apr 2017, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

De semi dual channel kan je aanhouden. 44.1KHz als dat het laagste is, en dan 256k sequence length.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Sequence lengte = aantal averages?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Oh, Jottum! ARTA slaat de test bestanden op in .csv formaat, ook als ik als .txt wil opslaan. Dus ik kan alle komma's er met de hand uit gaan halen. Wtf?! Wat doe ik niet goed?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

In je smoothed frequency response window, magnitude+phase aanzetten, dan exporteren als ascii file. Dan ja zeggen als ie vraagt of hij als frd moet exporteren.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

De vraag of ik als frd wil exporteren krijg ik niet.
ARTA Capture.JPG
ARTA Save as Capture.JPG
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

In arta altijd de impuls respons meten, en dan van daaruit de frequentie response laten bepalen. Dus beginnen met imp, cursor op 0 ms laten staan, dan smoothed FR kiezen, magnitude+phase, export als ascii en dan frd.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Shit. Net per speaker per luisterpositie dik een minuut laten ruizen. Niet goed? :? :think:

Als ik je eerdere posts goed heb begrepen, was dat de bedoeling om een grote bandbreedte te krijgen. Bij enkel een impulsmeting zou je een vertekend beeld krijgen door de reflecties die je meet.

In ieder geval heb ik met een omweg te output van arta alsnog aan de praat gekregen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met vertekend beeld door reflecties.

Je kan impuls response en frequency response in elkaar om laten rekenen op zich door Arta. Maar persoonlijk zou ik het toch opnieuw doen, ik weet niet zo goed of dan nog de fase behouden wordt.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Jag schreef:
[...[
- metingen heb ik altijd met Arta gedaan, omdat ik daar meer fan van ben dan REW. Helaas kan Arta niet unsmoothed exporteren. Wat ik altijd doe is 8KHz sample rate, 128K sequence length. Dat is best wel ff ruizen, maar geeft je wel veel punten per octaaf in het laag. Bij exporteren cursor op 0 laten staan, magnitude+phase aan, smoothing op 1/24 octaaf, exporteren al ascii en dan ja zeggen bij de vraag of het frd moet zijn.
[...]
Daardoor dacht ik dat ik goed bezig was met lang ruizen. 40 "averages".
Ik kan me wel voorstellen dat daardoor de faserelatie lastiger te beoordelen is. Snap er ff helemaal niks meer van, eerlijk gezegd. MSO doet ook niet wat het moet doen, volgens de handleiding (measurement groups; levert lege grafieken op).
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Yeah!! Heb het werkend!!
Hij doet het!!!.JPG
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Nice! Controle meting gedaan?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Nee, nog lang niet klaar met optimaliseren. Ben nog niet tevreden met wat ik op het scherm zie. Flinke verschillen tussen de onderlinge curves. En volgens mij moet het mogelijk zijn om biquad tekst in hfd te importeren, maar ik kan de optie in hfd niet terug vinden. Gaat nog wel ff duren voor ik alles naar wens heb, vrees ik.

Nu pitten. Ben er wel ff klaar mee voor vandaag.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Die controle meting kan je het best in het begin doen (zonder dat mic verplaatst is). Dan weet je of alles klopt. Pas als je weet dat simulatie en controle overeenkomen, dan pas starten het simuleren. Anders is het mogelijk allemaal voor niks.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Jag schreef:
Die controle meting kan je het best in het begin doen (zonder dat mic verplaatst is). Dan weet je of alles klopt. Pas als je weet dat simulatie en controle overeenkomen, dan pas starten het simuleren. Anders is het mogelijk allemaal voor niks.
Huh? :lol:

Wanneer in het proces en waarom doe je die controlemeting, dan? Niet achteraf, nadat je de resultaten van MSO hebt verwerkt en geprogrammeerd, om te checken of het resultaat overeenkomt met de simulatie?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Jag schreef:
Ja ben je er helemaal klaar voor, help file helemaal gelezen van MSO? Ik zou sowieso nog wachtten met het doen van de metingen tot je de miniDSP binnen hebt. Deze introduceert namelijk ook latency/delay van 1ms ongeveer wat ik zo snel kan vinden. Ook kan je het resultaat niet controleren zonder mini DSP.

Voor het doen van de metingen, wat tips:
- niet vergeten alle instellingen van DSP en processor op neutraal te zetten
- alle instellingen (gain, delay, xover) van je processor opschrijven (ik maak daar altijd een tekst filetje voor in de project map).
- metingen heb ik altijd met Arta gedaan, omdat ik daar meer fan van ben dan REW. Helaas kan Arta niet unsmoothed exporteren. Wat ik altijd doe is 8KHz sample rate, 128K sequence length. Dat is best wel ff ruizen, maar geeft je wel veel punten per octaaf in het laag. Bij exporteren cursor op 0 laten staan, magnitude+phase aan, smoothing op 1/24 octaaf, exporteren al ascii en dan ja zeggen bij de vraag of het frd moet zijn.
- beginnen met de laatste positie, eindigen bij de main listening positie. Microfoon goed vast zetten (statief is echt noodzakelijk) en daar precies zo laten staan.
- nadat je alles geimporteerd hebt, je 1e optimalisatie gedraaid, dan gooi je de filter instellingen naar de mini DSP ("save biquad text" optie gebruiken in MSO!). En dan draai je een nieuwe meting van de hele set, deze iimporteer je weer in MSO en dat zet je in een graph de gesimuleerde en gemeten response over elkaar heen. Als het goed is, heb je dan 2 perfect over elkaar heen lopende grafieken.

Daarna kan je op 1 oor slapen, microfoon/meet set inpakken, en verder achter de laptop. Dan weet je dat alles klopt, ga je lekker simuleren, als je tevreden bent gooi je het naar de miniDSP en dan ga je gewoon luisteren :). Al met al een heel proces wat je niet in 1 keer goed gaat doen, je zal zeker de 1e keer meerdere keer je metingen gaan doen omdat je toch iets niet goed hebt gedaan (ik wel iig :P). Succes!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Het maakt op zich niet uit wanneer je de controle meting doet, maar beter maar in het begin. Als je een fout hebt gemaakt, en dat kan heel goed, dan kan je je maar beter realiseren aan het begin. Verder kan je ook je mic weghalen als de controle meting klopt, kan je daarna rustig aan klooien met MSO en daarna exporteren als het er goed uit ziet + luisteren.

Een mogelijk probleem is dat je niet 2kanaals meet, of de cursor niet de hele tijd op 0 ms had staan, of een ambiguiteit in de definitie van de Q van de PEQs (daar is namelijk geen standaard voor).
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Eerste keer het hele proces doorlopen, maar klinkt nergens naar. Er zal wep ergens iets niet goed gegaan zijn. Niet nagemeten, want dit ga ik toch niet gebruiken. Wel bewaard voor naslag. Gauw Mn eerder gebruikte settings maar terug gezet. Veel aangenamer.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Het was even stil (forumtechnisch, dan - thuis alles behalve), maar er is progressie! Ze zijn klaar! Op een paar frontjes na, dan...
Ze zijn geschuurd, gelakt en afgelakt. Hebben outriggers (van Tony Gee) met spikes gekregen tbv de mechanische (ont)koppeling en stabilisatie en ze klinken als een klok. Of eigenlijk als een flinke donderslag.

Ik had de output in de kamer al eens gemeten toen ze nog "work in progress" waren. Nu ze klaar zijn en op poten staan, heb ik de indruk dat ik iets aan druk in het hele diepe laag kwijt ben. Kan suggestie zijn, maar feitelijk zijn beide drivers in het verticale vlak een paar cm omhoog verplaatst. Daarnaast staan ze horizontaal ook niet meer op exact dezelfde plek, dus dat kan een kleine verandering in de respons teweeg brengen, dunkt me.
Binnenkort, als ik meer tijd heb en het huis weer even alleen heb, ga ik nog eens uitgebreid meten en een poging doen opnieuw te simuleren en in te regelen met MSO. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de eerste twee pogingen met MSO een gesimuleerd vlakke respons opleverden, maar die praktisch helemaal nergens naar klonken. Op gehoor heb ik toen zelf filtercurves geprogrammeerd en daar werd ik wel erg blij van. Ook in het L-R vlak blijft de respons aardig uniform. Mocht daar binnenkort meer over te melden zijn, dan zal dat hier te vinden zijn.

In een notendop samenvattend:
X-max bij ca 20Hz @ 120Watt heb ik slechts één keer gehaald op krankzinnige SPL (voor een woonkamer) met een heftige film.
Voor de rest meer sub-laag output dan wie dan ook ooit kan wensen in een normale huiskamer setting.
Het laag is schoon, muzikaal, krachtig, dynamisch, zeer goed gearticuleerd en het gaat LAAAAAAAAGG!!! Ruim beneden 20Hz op de luisterplekken.
Ben zeer, zeer, zeer tevreden! En mijn buren zijn me dankbaar :lol:

Bijgevoegd twee brakke foto's van het setje.
Erg leuk hoe het bloempje het saaie grijs complementeerd ;-)
Bijlagen
IMG_0158.JPG
IMG_0160.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Shadow »

mooi mooi =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”