Na de geslaagde herstelling/restauratie van de versterker SU-8077 is de bijpassende tuner aan de beurt. Hij was morsdood. Voeding zag er lelijk uit; uitgelopen electroliet van filtercondensators had zelfs enkele printbanen opgelost. Die waren snel hersteld en de filterelco's zijn al vervangen; de voedingsspanning is OK.
Bij een eerste test geen FM-ontvangst. AM werkt, voor zover er nog zenders op bestaan, ik pik een franstalige en een britse zender op, met veel ruis, maar dat zal me worst wezen.
Alle halfgeleiders doorgemeten en goed bevonden. Dan de spanningen op de diverse IC's nagemeten, vier stuks van de vijf zijn goed, althans wat de gemeten spanningen betreft. Het blijkt dat FM/IF amplifier IC met typenummer AN377 gedeeltelijk dood is. Geen flauw idee of dat IC nog vlot verkrijgbaar is, ik heb nooit eerder een tuner hersteld.
Op Ebay wordt het IC aangeboden tegen 10$ per stuk. Lijkt me vrij veel. Bovendien houd ik niet van Ebay, vertrouw het niet, veel namaak of regelrechte fake naar het schijnt. Zal eens polsen bij mijn componentenboer, maar ik vrees ervoor.
Tuner Technics ST-8077
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Tuner Technics ST-8077
Tien dollar is inderdaad een gok, zou eerst proberen via reguliere kanalen.
Je kunt ook eens een poging wagen bij http://www.kent-electronics.nl/ dit is een webshop gespecialiseerd in HF onderdelen.
Een andere mogelijkheid is om te vragen bij Tubejack : https://tubejack.nl/
Wat ook een mogelijkheid is om te kijken op ebay in andere landen, hier bijvoorbeeld in Duitsland : http://www.ebay.de/itm/IC-BAUSTEIN-AN37 ... TrXrd76-XQ mijn gevoel zegt dat de kans op een fake iets kleiner is dan direct in China bestellen.
Je kunt ook eens een poging wagen bij http://www.kent-electronics.nl/ dit is een webshop gespecialiseerd in HF onderdelen.
Een andere mogelijkheid is om te vragen bij Tubejack : https://tubejack.nl/
Wat ook een mogelijkheid is om te kijken op ebay in andere landen, hier bijvoorbeeld in Duitsland : http://www.ebay.de/itm/IC-BAUSTEIN-AN37 ... TrXrd76-XQ mijn gevoel zegt dat de kans op een fake iets kleiner is dan direct in China bestellen.
Re: Tuner Technics ST-8077
Bedankt voor de tip.
Tunertje is ondertussen al hersteld. IC gevonden in een andere 40-jaar oude tuner uit mijn jeugd. Eigenlijk wel triest, want die andere deed het nog prima en hij had zijn charmes. Mocht ik dat IC nog ergens te pakken krijgen dan herstel ik hem ook weer.
De versterker Technics SU-8077 + bijpassende tuner ST-8077 gaan in de verkoop. Altijd wat lastig om afstand te doen van een mooi stukje techniek waar je energie in hebt gestoken.
Tunertje is ondertussen al hersteld. IC gevonden in een andere 40-jaar oude tuner uit mijn jeugd. Eigenlijk wel triest, want die andere deed het nog prima en hij had zijn charmes. Mocht ik dat IC nog ergens te pakken krijgen dan herstel ik hem ook weer.
De versterker Technics SU-8077 + bijpassende tuner ST-8077 gaan in de verkoop. Altijd wat lastig om afstand te doen van een mooi stukje techniek waar je energie in hebt gestoken.
