Technics SU-8077 gescoord

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Berre

Technics SU-8077 gescoord

Bericht door Berre »

Voor een belachelijk bedrag een SU-8077 gescoord. Hij is op de rand van helemaal gaar, maar dat vinden we niet erg. DC op de uitgangen viel gelijk wat tegen: 1.700 mV... Gaat prompt in protectie zodra je de toonregeling inschakelt. Bias-spanning staat ook véél te hoog: 70 mV (!) . Koelelementen worden binnen enkele minuten al verdacht warm.

Dat wordt een mooie klus. Behalve het gebruikelijke stof na meer dan 35 jaar, staat hij er vrij schoon bij. En nergens sporen van eerdere interventies of herstelpogingen. Soldeerzijdes helemaal gaaf.

Vermits ik al heel wat heb opgestoken bij de restauratie van zijn grotere broer, de SU-8099, zou deze restauratie vlotter moeten verlopen. Prettig is ook dat er meer bewegingsruimte is in het chassis. Alles is makkelijker te bereiken.

Mocht iemand tips of wetenswaardigheden hebben over dit model, of dingen waar ik speciaal moet op letten, dan is dat zeer welkom.

Wordt wellicht vervolgd.
dre

Re: Technics SU-8077 gescoord

Bericht door dre »

Leuk project!
Nu nog even wat plaatjes! :sure:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Service manual is blijkbaar te dik, wil 't hier niet slikken :(
Je vindt 'm hier, http://www.vintageshifi.com/repertoire- ... nics-5.php
Met 70mV over 3,3Ω is dat een ruststroom van 70/3,3= 20mA eerder aan de lage kant.
Ook 1,7volt op de uitgang is niet heel erg hoog en op 't kantje om de bescherming te laten ingaan.
Vermoedelijk zijn er een hoop elco's niet zo best meer.En de instelweerstanden (trimpot's) hebben ook nog wel de neiging te verlopen.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Nu nog even wat plaatjes! :sure:
Klik.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Service manual is blijkbaar te dik, wil 't hier niet slikken :(
Je vindt 'm hier, http://www.vintageshifi.com/repertoire- ... nics-5.php
Die met zijn 3.5mB nog een kleintje, ik heb er een van Hifiengine die de 24 aantikt. :shock:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 8077.shtml
Berre

Bericht door Berre »

Service manual (ja, die van Hifi-engine, 25 MB) heb ik.

Ben trouwens vandaag al flink opgeschoten. DC offset staat op nul. De boosdoener was een brakke soldeerverbinding in de main amp die idiote waarden over enkele zeners veroorzaakte en DC alle kanten op joeg. Ook al wat elco's buiten spec vervangen, maar lang niet allemaal, wegens niet alles in voorraad.

Bias staat nog steeds vier keer te hoog, (manual eist 15mV, is 70mV). Potmeters staan helaas al helemaal dicht, dus dat moet ik nog grondig aanpakken. Toch heb ik hem al even beluisterd. Klinkt reeds acceptabel en gaat dus niet meer in protectie, dat is al heel wat. Heb natuurlijk niet "alles uit de kast gehaald", wegens die te hoge bias, dat vertrouw ik niet. Hij wordt warm, maar niet heet. Kan na een uurtje de koellichamen nog met de hand aanraken.

Morgen koop ik een zak verse elco's en dan zien we weer verder.
Berre

Bericht door Berre »

Ah!buis schreef:
Met 70mV over 3,3Ω is dat een ruststroom van 70/3,3= 20mA eerder aan de lage kant.
Ook 1,7volt op de uitgang is niet heel erg hoog en op 't kantje om de bescherming te laten ingaan.
Spanning, tot wel 75mV (!) over emitterweerstand (0.33 Ω) = ruststroom 227 mA
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Berre schreef:
Ah!buis schreef:
Spanning, tot wel 75mV (!) over emitterweerstand (0.33 Ω) = ruststroom 227 mA
Is .33 wel aannemelijker idd.Het datablad van 3,5MB is nogal vlekkerig, was net of er 3.3 stond, leek wel veel maar je komt vanalles tegen.
Die D309 en D310 (hopelijk goed gelezen :hide: ) zijn vermoedelijk een samenstel van 3 diodes in serie.Zullen wel niet meer kloppen gezien de te grote ruststroom.
Misschien het geheel vervangen door een Vbe-vermenigvuldiger ?
Anne
Berre

Bericht door Berre »

Ah!buis schreef:
Die D309 en D310 (hopelijk goed gelezen :hide: ) zijn vermoedelijk een samenstel van 3 diodes in serie.Zullen wel niet meer kloppen gezien de te grote ruststroom.
Misschien het geheel vervangen door een Vbe-vermenigvuldiger ?
Anne
Die diodes (SDVSVT4HG) zijn samengesteld uit vier diodes in serie. Ze bestaan ook in de versie 3HG, dan zijn het drie diodes. Ze worden hier gebruikt als temperatuursensor, geklemd op de eindtransistoren en ze geven feedback aan de bias-schakeling.

Probleem is dat die diodes in die vorm nergens meer verkrijgbaar zijn. Soms worden ze op ebay aangeboden voor woekerprijzen, 20 dollar per stuk of meer. Ze gaan ook héél makkelijk kapot, de draadjes breken bij aanraking gewoon af, gewoonlijk vlak tegen de diode. Bij mijn versterker SU-8099 heb ik dat probleem gehad . Kon die afgebroken draad toen gelukkig herstellen.

Op Audiokarma heb ik over pogingen gelezen om die diodes na te maken. Men soldeert drie of vier kleine signaaldiodes in serie tegen elkaar aan en giet dat in epoxy dat men tot een klein vierkant blokje schuurt. Een heel gedoe dus. Al heb ik mijn twijfels over de temperatuurcurve van zo'n ersatz. Naar het schijnt zijn gewone diodes als temperatuursensor te stabiel. Ik heb ook gelezen over pogingen om die temperatuurcurve na te meten door dat ding in frituurolie langzaam op te warmen. :) Geen idee hoe dat is afgelopen.
Berre

Bericht door Berre »

Die Vbe-multiplier wordt hier goed uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=Obh_PIC2qqo

Vraag is welke transistor het geschikte temperatuurverloop heeft.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Berre schreef:
Vraag is welke transistor het geschikte temperatuurverloop heeft.
Maakt niet veel uit, eigenschap van silicium diodes, iets van 2mV/°C (of K).Moet natuurlijk geen Ge-transistor gebruiken (tenzij soms opzettelijk, bij Ge eindtorren bijv.).
Zou zo kunnen,
RstrInst.jpg
Moedwillig PNP hier, geeft minste veranderingen.Ook juist deze wegens makkelijk bij de koeling vastschroeven want voor de rest mag het (bijna) elke kleine tor wezen met Vce>10V en Ic>10mA.
Anne
Berre

Bericht door Berre »

Aha! Dat ga ik eens uitproberen. Benieuwd hoe dat afloopt. :kwijl:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Berre schreef:
Aha! Dat ga ik eens uitproberen. Benieuwd hoe dat afloopt. :kwijl:
Even waarschuwen.De BD13x serie hebben (zoals veel andere) de collector verbonden aan het metaal aan de achterkant.Je kunt 'm wel omgekeerd op een koeler schroeven met een kunststof schroef.Evt wat pasta ertussen voor de warmtegeleiding.
Anne
Berre

Bericht door Berre »

Heb hier toevallig nog een pakje BC558 liggen: Vce 30V - Ic 100mA ; in plastic TO92. Dus niet te groot om onder de klem te passen.
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Hoi Berre,
Ik heb nog een paar diode`s liggen, gemeten zouden er 3 stuks in elke behuizing moeten zitten, meet 1,8 met diode meting universeelmeter.

Groet,
Pim
ScreenShot4902.bmp
ScreenShot4902.bmp (663.04 KiB) 1306 keer bekeken
Berre

Bericht door Berre »

Ah!buis schreef:
Even waarschuwen.De BD13x serie hebben (zoals veel andere) de collector verbonden aan het metaal aan de achterkant.Je kunt 'm wel omgekeerd op een koeler schroeven met een kunststof schroef.Evt wat pasta ertussen voor de warmtegeleiding.
Anne
Afbeelding

Voor de duidelijkheid toch even melden dat die diode (of transistor) als temperatuursensor boven op de power tor wordt geklemd (zie foto). Allicht is het op die plek veel warmer (tot heet) vergeleken met bijvoorbeeld de binnenzijde van het koellichaam. Vraag me af of een plastic TO92 het daar volhoudt. Ik kan hem natuurlijk ook tegen dat koellichaam schroeven, maar reageert hij dan nog snel genoeg op temperatuurwisselingen?

(Terloops voor de liefhebbers, nu er een foto bij zit: in de rechterbovenhoek zit de regeling van de DC balans, die vier trimpotjes. Eén van de grote torren aan de rechterkant van die print zat los door een brakke soldeerverbinding. Dat was de oorzaak van labiel DC-gedrag tot 2V en het in protectie gaan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De TO-92 kan er best tegen.De chip binnenin kan wel tot 150° komen (niet in deze toepassing hoor).
Anne
Berre

Bericht door Berre »

Ik zie dat in uw aangepast schema de trimpot aan één kant open hangt, is dat normaal of ontbreekt er iets?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Och, dat was ook zo in 't origineel, zo gelaten.
Dient om de (serie-)weerstand te veranderen.En een weerstand heeft maar twee aansluitingen.
Je kunt ook het losse eind aan de loper verbinden dan sluit je het niet gebruikte deel kort.
Heeft dan 't voordeel dat bij een onderbreking van de loper geen open circuit ontstaat.
Anne

Ook nog even naar de printtekening gekeken, daar is dat uiteinde ook niet verbonden.
Wel wat bedenkelijk, als de loper onderbreekt gaat de ruststroom naar heel (veel te) grote waarde.
Maar met de transistor erbij is 't net andersom, wel zo veilig.
Berre

Bericht door Berre »

Bij het andere kanaal is hij wel verbonden, de tekening is niet bijzonder goed afgedrukt, hier en daar ontbreken er lijntjes.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Berre schreef:
Bij het andere kanaal is hij wel verbonden, de tekening is niet bijzonder goed afgedrukt, hier en daar ontbreken er lijntjes.
Hier zijn ze beide los :?
Anne
Bijlagen
LsVst.jpg
Berre

Bericht door Berre »

Ah!buis schreef:
[Hier zijn ze beide los :?
Anne
Dat was me op de print eerder al opgevallen. Had zelf al een draadbrugje gelegd, het is niet gezond mocht de loper van die trimpot het contact verliezen. Nochtans op het schema hebben ze het aan één kanaal wel goed gedaan. Beetje slordige jongens, die Japanners.

Bij Panasonic laten ze wel vaker idiote steken vallen. Bij mijn oude SU-7700 (1977) was het nog gortiger. Daar stel je de ruststroom in op "veel" of "weinig" door eventueel een draagbrug door te knippen in een spanningsdeler! Er valt helemaal niets te regelen; er zit geen trimpot op. Mijn eerste versterker was dat, gekocht toen ik een jaar of 17 was en ik geen flauw benul had van de crossover waarmee hij jarenlang had staan spelen.

Pas toen het schema en de service manual op het internet te vinden was, die voorheen alleen voor profs beschikbaar was, had ik die ontwerpfout door. Die spanningdeler heb ik toen vervangen door een 20-slagen trimpot. Nu staat de bias van die 7700 perfect op 20mV en de vervorming is totaal verdwenen. Zonder het internet was me dat nooit gelukt.
Laatst gewijzigd door Berre op ma 03 apr 2017, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Berre

Bericht door Berre »

Probleem opgelost.

Bij controle bleek dat de weerstand van de originele trimpots op hun uiterste stand niet nul was maar 100 ohm, dus onbruikbaar. Een feit wat je natuurlijk niet vermoedt en waar je alleen achter komt door ze uit de schakeling te halen en na te meten. Trimpots vervangen door een beter model en hopla; perfect instelbaar op 15mV. Die versterker heeft dus zijn hele leven een ruststroom gehad die vijf maal te hoog was...

De seriediodes (SDVSVT4HG) (D309 - D310) waren goed.

Bedankt Anne voor het aanreiken van een alternatief, het is niet nodig geweest
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mooi zo, nu maar hopen dat de nieuwe betrouwbaar zijn.Je weet deze manier van schakelen is wat link ivm onderbreken van de loper.
Anne
Berre

Bericht door Berre »

Ah!buis schreef:
Mooi zo, nu maar hopen dat de nieuwe betrouwbaar zijn.Je weet deze manier van schakelen is wat link ivm onderbreken van de loper.
Anne
Die nieuwe trimpots zijn van een robuuster model, met grotere steek en slechts 100 ohm i.p.v. 200 ohm. Dat laat zich wat minder 'zenuwachtig' instellen. Heb de print met de Dremel wat uitgeboord. Het was krap; enkele weerstanden die in de weg zaten heb ik wat opzij moeten buigen, maar het paste net.

De versterker staat nu al meer dan een uur op matig volume te spelen; klinkt prima, geen merkbare vervorming, triangels klinken kristalhelder. De koellichamen worden bij beschaafd gebruik zelfs niet lauw. Daarvoor stonden ze binnen een kwartier heet. Bias blijft constant.

Nogmaals bedankt voor de aandacht en het advies, heb alweer wat opgestoken. :goeie:
Plaats reactie