Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Jag »

De hoge Q pieken kunnen zeker wel hoorbaar zijn hoor! De hoge Q dalen wat minder, daar ga ik wel in mee. Maar ik zou zeker overwegen de data zonder smoothing weer te geven zodat je evt nog een extra notch erop kan zetten.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Sub op z'n plek achter de linker Helicon.
IMG_20170328_183044.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Klaar :yeah:
IMG_20170329_224955.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door hannesie »

Fout Mario, je kunt er nu een plantje opzetten met alle gevolgen van dien. :lagge:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Nee hoor Hans, met mijn vrouw der groene vingers overleeft er geen enkele plant hier dus dat is allang opgegeven ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door hannesie »

:rofl: , Ik heb hier tegenover mij een buurvrouw die denkt ook dat de planten zelfverzorgend zijn, dat is dus een goeie voor de tuincentra.

Ze was in Venezuela daar niet aan gewend de planten water te geven. :mrgreen:
Maar ze is wel erg lief, dat scheelt een stuk. :sure:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Mijn vrouw is ook hartstikke lief hoor, alleen niet tegen planten :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Nog wat detail foto's
IMG_20170329_224134-1.jpg
IMG_20170329_223659.jpg
IMG_20170329_223647.jpg
IMG_20170329_223010.jpg
IMG_20170329_224822-1.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door ds23man »

Waarom heb je binnenkant gegrond? Dat groene mdf is toch watervast verlijmd?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Rizzo »

Erg mooi gedaan! Brute sub is dat geworden :goedzo: Ga je nog kijken of je verschil kan meten met en zonder "deksel"?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Omdat MDF poreus is.
ds23man schreef:
Waarom heb je binnenkant gegrond? Dat groene mdf is toch watervast verlijmd?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Bedankt :)

Ik ga hem nog meten maar kan al melden dat de sub met deksel meer punch heeft.
Rizzo schreef:
Erg mooi gedaan! Brute sub is dat geworden :goedzo: Ga je nog kijken of je verschil kan meten met en zonder "deksel"?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

De Sketchup tekeningen van het uiteindelijke ontwerp.
Dual opposed sub exploded.png
Dual opposed sub closed.png
3d view exploded model
https://my.sketchup.com/viewer/3dw?Ware ... RpcmVjdD0x

3d view closed model
https://my.sketchup.com/viewer/3dw?Ware ... RpcmVjdD0x


Mijn Sketchup warehouse,
https://3dwarehouse.sketchup.com/user.h ... nav=models
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door markbakk »

In ieder geval mooi gemaakt! En ik geloof graag dat er flink wat laag uit komt. Have fun!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Bedankt :)

Hij klinkt grootser/makkelijker met meer micro detail als de enkele sub, wat mij betreft project geslaagd \:D/
markbakk schreef:
In ieder geval mooi gemaakt! En ik geloof graag dat er flink wat laag uit komt. Have fun!
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Jamesblond »

holco schreef:
Bedankt :)

Hij klinkt grootser/makkelijker met meer micro detail als de enkele sub, wat mij betreft project geslaagd \:D/
markbakk schreef:
In ieder geval mooi gemaakt! En ik geloof graag dat er flink wat laag uit komt. Have fun!
Die ervaring heb ik ook met mijn twee zelfbouwsubs! Bizar wat een rust en gemak in het geluidsbeeld dat oplevert. Tuurlijk helpt het ook wel dat de monitoren minder laag te verwerken krijgen, maar dat was in mijn vorige set-up ook al zo. Nu klinkt het geheel aanmerkelijk beter.

Als ik nou eindelijk mijn MiniDSP eens binnenkrijg, ga ik meten en proberen met MSO de boel nog verder te optimaliseren.
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door NielsLu »

@Holco

Gebruikte jij de RSS390HO-4 15" ook voor HT doeleinden?

Ik overweeg wellicht de aangeboden RSS390 die hier op het forum wordt aangeboden. Ik ben in het bezit van een SVS STA1000D plaatversterker (komt oorspronkelijk uit een SVS SB13 Ultra), dit is een 1000 watt versterker. In mijn tv meubel heb ik een subwoofer ingebouwd (op dit moment nog een soort clone van de BK Monolith + met een Eminence LAB12 woofer). Als ik deze kast gesloten maak, heb ik maximaal 105 liter beschikbaar.

Hoe deed jouw eerste ontwerp het met deze woofer, kan deze woofer echt goed meekomen voor films, in een gesloten kast?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Prima woofer, speelt strak en krachtig, vond het resultaat vooral met de enkele woofer in de kleine kast erg overtuigende voor zowel stereo alsook bij HT gebruik.
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door NielsLu »

Had jij ook nog een vorm van dsp/linkwitz transform toegepast in de gesloten kast? Ik heb op mijn Arcam receiver Dirac live en in de SVS versterker kan ik 2 peq’s aanmaken vanaf (ik dacht uit mn hoofd) 25 hz.

Hoeveel liter inhoud had jij met de enkele woofer?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Lnsadnoh »

Lijkt wel een beetje op het ontwerp van Menno :rock: :rock: :rock: .
The Big Tube.

viewtopic.php?t=25051&hilit=big+tube&start=225
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

NielsLu schreef: zo 13 mar 2022, 23:14
Had jij ook nog een vorm van dsp/linkwitz transform toegepast in de gesloten kast? Ik heb op mijn Arcam receiver Dirac live en in de SVS versterker kan ik 2 peq’s aanmaken vanaf (ik dacht uit mn hoofd) 25 hz.

Hoeveel liter inhoud had jij met de enkele woofer?
Staat allemaal in de opening's post, en DSP is een absolute noodzaak als je laag uit zo'n sub wil halen :wink:

Subwoofer behuizing,

Benodigde CB box volume volgens Dayton = 1.58ft³ = 44.74062L (BassBox 6 Pro)
Uitgaande van flink wat bracing gaan we +/- op een 50L box zitten gemaakt van MDF V313
22mm dik (bracing 18mm).

Uitwendige maatvoering van de box zal uitkomen op 450x450x335mm (L26ROY SUB is 444x444x344mm uitwendig)
wat een inwendige maat geeft van 416x416x291mm met een inhoud van 50,36L, bracing schat ik op zo’n 3,5L
wat netto 46,9L en een Qtc van 0,68 geeft.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Marp »

Hondasnl schreef: ma 14 mar 2022, 5:48
Lijkt wel een beetje op het ontwerp van Menno :rock: :rock: :rock: .
The Big Tube.
Hooguit optisch een klein beetje, wat niet verbaast. De sub van Mario was net gereed, toen ook Menno zich orienteerde op een Bossobas-achtige sub. Zijn uitvoering werd echter onderdeel van een 3-wegsysteem, met ook een andere opbouw en met 1x RSS265 i.p.v. 2x RSS390. Los van wat overeenkomstige details zijn er eigenlijk alleen maar grote verschillen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Lnsadnoh »

Marp schreef: ma 14 mar 2022, 17:57
Hondasnl schreef: ma 14 mar 2022, 5:48
Lijkt wel een beetje op het ontwerp van Menno :rock: :rock: :rock: .
The Big Tube.
Hooguit optisch een klein beetje, wat niet verbaast. De sub van Mario was net gereed, toen ook Menno zich orienteerde op een Bossobas-achtige sub. Zijn uitvoering werd echter onderdeel van een 3-wegsysteem, met ook een andere opbouw en met 1x RSS265 i.p.v. 2x RSS390. Los van wat overeenkomstige details zijn er eigenlijk alleen maar grote verschillen.
Ah ja nu zie ik het, draadje loopt al een tijdje :oops: :oops: .
Zal zeker wel laag gaan en knallen.
Wat ik wel jammer vind bij dit soort ontwerpen is dat de meest mooie drivers bijna onzichtbaar worden weggestopt.

Edit: misschien bovenste plaat vervangen door een mooie dikke glasplaat of perspex plaat?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”