Wat zal ik eens bouwen ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Wat zal ik eens bouwen ?

Bericht door dirklammers »

Collega mede-zelfbouwers,
Ik wil weer eens een projectje gaan opstarten. Een versterker maar welke ? Sinds de heropleving van het zelfbouwvirus een paar jaar geleden heb ik de volgende zaken in elkaar gestoken:

KT-88 Bill (voor de koude winteravonden)
Eindversterker op basis van Hypex UCD 180 inmiddels vervangen door
eindversterker met 2 X Ncore 400 (nu mijn "hoofd"-versterker)
LM-3886 versterker (buiten gebruik)
Speakers Vifa Premium als proefproject en Scan Speak Vertigo als definitieve speakers
Diverse projecten op basis van PIC-processor, zoals amp-switcher, triode-omschakeling en inschakelvertraging voor BILL.

Eigenlijk moet ik bekennen erg onder de indruk te zijn van de NCore’s. Geluid naar mijn hart: strak, diep, breed, eindeloze controle, vermogen genoeg.
Bill klinkt en ziet er uit als nostalgie en is ook leuk, vooral mooi in de middentonen met zangstemmen e.d. De LM3886 vind ik wat "karakterloos" en kan me niet bekoren. Prima, ieder zo z’n voorkeur.

Uit alle discussies begrijp ik dat een klasse-A versterker het summum is dus heb ik me verdiept in de ExtremA en de Aleph 5. Beide versterkers waarop je je “zelfbouwtechnisch” van harte kunt uitleven naar mijn idee. Maar ik aarzel, want soms lees ik dat deze versterkers zo’n mooi “buizengeluid” hebben en mij spreekt dat nu juist wat minder aan.
Een stevige klasse AB MOSFET versterker lijkt me óók wel mooi en bovendien wat beter voor het de energiehuishouding.

Handig als er eventueel printen beschikbaar zijn maar zelf ontwerpen en maken van enkellaagsprinten is geen probleem.
Stand-by, bewaking van de spanningen, softstart, temperatuursmeting, DC-beveiliging met LCD-display e.d. wil ik allemaal via een PIC regelen.
Kortom, het mag ambitieus worden, een paar centen kosten en hoeft niet “morgen” af te zijn.

Maar ik ben er nog niet uit WAT het gaat worden. Op het gevaar af dat ik van de bomen het bos niet meer ga zien de vraag of jullie tips hebben of wat kritische vragen zodat ik mijn gedachten kan ordenen.

Dank vast.

Dirk
Leeuwarden

Re: Wat zal ik eens bouwen ?

Bericht door Leeuwarden »

Jij bent toe aan een sub. Het mag kennelijk wat kosten dus dan maar een Rythmic unit en plate amp bestellen...
cve

Bericht door cve »

Ik hoop toch niet dat mijn ExtremA straks een buizengeluid blijkt te hebben. :?

Co
Leeuwarden

:lol: Wel dikke kans natuurlijk! "Buizengeluid" bestaat overigens niet. Een goede transistorversterker klinkt namelijk net zo goed als een goede buizenversterker.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Een leuke,/mooie Dac?
cve

Bericht door cve »

Als je helemaal los wilt gaan kun je ook een actieve set bouwen. Prima te doen met NCore's maar ook met andere versterkers.

Co
Leeuwarden

ray5150

Bericht door ray5150 »

Leuk uitgangspunt ! :D

Ik moet zeggen dat als je al een Ncore en een KT88 eindtrap op je naam hebt staan, je nog weinig te wensen over hebt.
Maar, dit zinnetje :
dirklammers schreef:

Een stevige klasse AB MOSFET versterker lijkt me óók wel mooi en bovendien wat beter voor het de energiehuishouding.
Liet bij mij het volgende belletje rinkelen : de Elektuur PA300
Daar heb je denk ik een aardige kluif aan om dat op te zetten, helemaal met het randspul eromheen zoals jij beschrijft.

Een tijdje geleden kwam ik ook de volgende site tegen, misschien vind je er inspiratie :
http://buildaudioamps.com/projects-description/

En vergeet de site van Rod Elliott niet, daar is ook veel leuks te vinden :
http://sound.whsites.net/projects-0.htm#pwr

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
dirklammers

Bericht door dirklammers »

Nee, het wordt géén pre-amp, géén actieve set, géén DAC, géén sub en ook geen jukebox :think:
Onderstaande project van de site van Elliot spreekt me wel aan: groots en het mag wat kosten :yeah:
http://sound.whsites.net/project117.htm.

Nee alle gekheid terzijde. Die PA300 noteer ik op de "memo-lijst". Roept wel gevoelens van jeugdsentiment op uit de tijd dat ik nog eens een Elektuur 50 watter bouwde met 2 X 2N3055 in de eindtrap. In combinatie met de Philips 22RH551 veel plezier van gehad !!

En wat is jullie mening over bekende klasse-A opties zoals de ExtremA en de Aleph 5 ? Ja, het topic van Ray5150 daarover heb ik al doorgeplozen in wat rustige momenten :relax:
Ik heb wat reviews doorgelezen van de Pass Labs versterkers maar die worden toch ook wel hoog geprezen om hun "schone" versterking.

Tips blijven welkom :!:
Leeuwarden

Aleph 5 heb ik gehad. Mooie versterker maar zou hem voor geen goud willen ruilen tegen mijn Holton... Aleph 5 is wel een simpele versterker om te bouwen. Holton nog simpeler trouwens...
cve

Bericht door cve »

Of deze misschien? http://www.amb.org/audio/beta24/

Co
Leeuwarden

Da's in ieder geval een uitdaging!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dit is ook wel interessant, https://linearaudio.net/sites/linearaud ... 040241.pdf
Je moet wel zelf de print maken, is meen ik uitverkocht.
Anne
Bijlagen
JD-print.jpg
cve

Bericht door cve »

En, wat gaat het worden?

Co
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goeie vraag, ik ben ook benieuwd.