bi-ampen met LM4780-versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Muug
Contacteer:

bi-ampen met LM4780-versterkers

Bericht door Muug »

Hoi,

de audiohobby is hardnekkiger dan ik dacht. Nu heb ik twee buizenamps en nog blijft het kriebelen. :mrgreen:

Ik heb de AFDAC-LB van knuisje. Daar ben ik zéér tevreden van. Ik gebruik 'm om mijn digitale bronnen te koppelen aan de buizenamp (Annastasia van TD). Nu zou ik eens willen bi-ampen met LM4780-versterkers. De AFDAC-LB kan perfect dienen als voorversterker denk ik zo, gezien de bronkeuze en de volumeknop. Een forumlid heeft twee afgewerkte LM4780-versterkers waarmee ik die opstelling kan realiseren.
Ik zou horizontale bi-amping kiezen, dus één versterker voor het laag en de ander voor het hoog.
Belangrijkste vraag die ik op dit moment heb : hoe koppel ik de twee eindversterkers aan de ene uitgang van de AFDAC-LB?
Dat zou kunnen met een eenvoudige RCA-splitter?
ray5150

Re: bi-ampen met LM4780-versterkers

Bericht door ray5150 »

Heb je dan ook niet een actief scheidings filter nodig ? :think:
toetertje

Bericht door toetertje »

Niet als de luidspreker een filter heeft wat geschikt is voor bi amp / bi wire.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zou je niet naar een ander IC uitzien ? Meen begrepen te hebben dat de weinige die nog te koop aangeboden worden erg duur zijn.En dat er wel goedkope China-imitaties zijn, of die deugen ?
Anne
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waarom eigenlijk 1 amp voor hoog en 1 voor laag? en niet een L en een R?
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Wel, toetertje zegt dat ook. Ik heb gelezen dat het een goed idee is om het laag apart aan te sturen. Het laag zou van tijd nogal eens zwaar stroom kunnen trekken, en als een voeding dan op de knieën wordt gedwongen, dan komt ook het mid en het hoog in de problemen. Afin, dat is de theorie op internet. Ik schat jullie advies hoger in. L+R zal het dan zijn.

Trouwens, Ah!buis, ik kan twee kant en klare LM4780-versterkers (met knuisjes printen) overnemen, dan hoef ik niet naar iets anders uit te kijken eh. ;-)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Trouwens, Ah!buis, ik kan twee kant en klare LM4780-versterkers (met knuisjes printen) overnemen, dan hoef ik niet naar iets anders uit te kijken eh. ;-)
Ach, ik dacht waarschuw maar even.Ga je er wat voorzichtiger mee aan gang :hide: :lol:
Anne
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Komt in orde, ik zal m'n lasbrander dan maar niet gebruiken !
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Muug schreef:
Wel, toetertje zegt dat ook. Ik heb gelezen dat het een goed idee is om het laag apart aan te sturen. Het laag zou van tijd nogal eens zwaar stroom kunnen trekken, en als een voeding dan op de knieën wordt gedwongen, dan komt ook het mid en het hoog in de problemen. Afin, dat is de theorie op internet. Ik schat jullie advies hoger in. L+R zal het dan zijn.
met 2 verschillende versterkers, bv een buis en een LM, klopt die redenering en is het idd beter om midhoog op de ene en laag op de andere. maar met 2 LM versterkers (met stereo op 1 chip) kan je beter de last (en dus warmte) van t laag verdelen over de 2 chips
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

hey, dat is inderdaad ook een idee. Ik zou de Annastasia voor het hoog en mid kunnen gebruiken en één LM voor het laag. Kan zelfs voor het laag voor links en rechts een aparte LM gebruiken dan: monoblokken voor het laag dus. Is wel een beetje te gek natuurlijk al zeg ik het zelf.

Grootste probleem is dat ik geen aansluitmogelijkheden heb voor het analoog: m'n tuner en mijn platendraaier. En voor die laatste heb ik net een nieuw naaldje gekocht. :-/ Dat kunnen we later wel eens aankaarten.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wel even goed op de fase letten bij bi ampen met verschillende versterkers.
Mogelijk moet je de speaker aansluiting op een van de versterkers om draaien.
Plaats reactie