printplaat
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
printplaat
Beste Forum leden,
Is er een bezwaar om een doorverbinding (draadbrugje) aan de koperzijde van een print aan te brengen.
Want meestal wordt dit aan de componentenzijde gedaan.
Met vriendelijke groet,
Pim
Is er een bezwaar om een doorverbinding (draadbrugje) aan de koperzijde van een print aan te brengen.
Want meestal wordt dit aan de componentenzijde gedaan.
Met vriendelijke groet,
Pim
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: printplaat
Als 'ie alleen verbinding maakt met de punten waarmee verbonden moet worden; geen bezwaar.
Re: printplaat
En als je een of meerdere printsporen moet kruisen, neem je een stukje geïsoleerd draad.
Re: printplaat
In een enkel geval (HF, schakelende voeding, klasseD, gloeistroom) kan het moeilijkheden geven.Als je zo een lus om een andere lus maakt krijg je een (onbedoelde ?) magnetische koppeling.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hallo Anne,
In dit geval gaat het om een MC voorversterker print, de tegenkoppeling weerstand zit in het centrum van de print, en om naar de aarde te gaan via een klein weerstandje is het onmogelijk daar een printbaantje voor aan te leggen.
Er zitten wel meer draad bruggen in, het is bijna onmogelijk om met dit print formaat dit te omzeilen, als je er geen weken op wil studeren.
Groet,
Pim
In dit geval gaat het om een MC voorversterker print, de tegenkoppeling weerstand zit in het centrum van de print, en om naar de aarde te gaan via een klein weerstandje is het onmogelijk daar een printbaantje voor aan te leggen.
Er zitten wel meer draad bruggen in, het is bijna onmogelijk om met dit print formaat dit te omzeilen, als je er geen weken op wil studeren.
Groet,
Pim
Re: printplaat
Even de boel bekeken
Je bent zo ook wel al flink aan 't puzzelen geweest zo te zien.
Vind het wel een rare schakeling, benieuwd of dat goed werkt
Ook nog een verbinding tegengekomen waarvan ik denk dat die er teveel is.
Anne
Je bent zo ook wel al flink aan 't puzzelen geweest zo te zien.
Vind het wel een rare schakeling, benieuwd of dat goed werkt
Ook nog een verbinding tegengekomen waarvan ik denk dat die er teveel is.
Anne
- Bijlagen
-
- Te.jpg (27.97 KiB) 1084 keer bekeken
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hallo Anne,
De schakeling is al 20 jaar werkend als MC/MD trap, opgebouwd op een gaatjes bord en daarna van punt naar punt bedraad.
De schakeling voldoet prima, maar ik wilde het geheel in een nieuw jasje steken, vandaar het print lay-out, wat ook alweer een paar jaar oud is, ik moet me er even opnieuw in verdiepen hoe ik het een en ander had uitgedacht.
Hier het stukje schema waar de versterkingsfactor mee wordt ingesteld + 26 dB en +32 dB, 39,2 ohm zit er in mijn huidige Mc trap standaard in voor + 32 dB, het leek me leuk om ook de + 26 dB te kunnen gebruiken.
De 2 andere relais op het print layout zijn voor het instellen van de ingangsimpedantie 10-30-100 ohm.
Groet,
Pim
De schakeling is al 20 jaar werkend als MC/MD trap, opgebouwd op een gaatjes bord en daarna van punt naar punt bedraad.
De schakeling voldoet prima, maar ik wilde het geheel in een nieuw jasje steken, vandaar het print lay-out, wat ook alweer een paar jaar oud is, ik moet me er even opnieuw in verdiepen hoe ik het een en ander had uitgedacht.
Hier het stukje schema waar de versterkingsfactor mee wordt ingesteld + 26 dB en +32 dB, 39,2 ohm zit er in mijn huidige Mc trap standaard in voor + 32 dB, het leek me leuk om ook de + 26 dB te kunnen gebruiken.
De 2 andere relais op het print layout zijn voor het instellen van de ingangsimpedantie 10-30-100 ohm.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hallo Anne,
Heb het omschakelen van het relay even op papier gezet, dit is wat ik er uit haal, bovenste relay staan de 2 weerstanden van 73,2 ohm parallel aan de 39,2 ohm, onderste tekening staan de 2 weerstanden van 73,2 ohm vrij.
Maar waarom 2 weerstanden gebruiken, dat is me niet duidelijk.
Groet,
Pim
Heb het omschakelen van het relay even op papier gezet, dit is wat ik er uit haal, bovenste relay staan de 2 weerstanden van 73,2 ohm parallel aan de 39,2 ohm, onderste tekening staan de 2 weerstanden van 73,2 ohm vrij.
Maar waarom 2 weerstanden gebruiken, dat is me niet duidelijk.
Groet,
Pim
- Bijlagen
-
- ScreenShot007.jpg (9.9 KiB) 1047 keer bekeken
Re: printplaat
Volgens het schema en wat je hebt getekend is er één weerstand of alle drie parallel in de tegenkoppeling.Wel raar, maar op de print is het weer anders.Daar zijn beide schakelaars parallel en sckakelt een weerstand erbij of niet.
Zonder die overbrugging is kiezen een of andere weerstand.De derde is dan om volledig onderbreken te voorkomen bij omschakelen.Lijkt logischer.
De offset regeling is ook eigenaardig.Een met een IC en afregeling en bij de ingang nog een instelling
.Zou kunnen als ergens koppel-C zouden zijn, maar alles is DC gekoppeld.Hoe verzinnen ze 't
Anne
Zonder die overbrugging is kiezen een of andere weerstand.De derde is dan om volledig onderbreken te voorkomen bij omschakelen.Lijkt logischer.
De offset regeling is ook eigenaardig.Een met een IC en afregeling en bij de ingang nog een instelling
Anne
- Bijlagen
-
- brug.jpg (14.74 KiB) 1037 keer bekeken
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hallo Anne,
Je had gelijk die printbaan op het print lay-out hoort daar niet, dan schakelt hij inderdaad een weerstand.
Heb het even getekend.
Ja het is inderdaad vreemd de ingang met een regelweerstand, maar het is inderdaad een dc gekoppelde versterker, zal het schema even doorsturen.
Groet,
Pim
Je had gelijk die printbaan op het print lay-out hoort daar niet, dan schakelt hij inderdaad een weerstand.
Heb het even getekend.
Ja het is inderdaad vreemd de ingang met een regelweerstand, maar het is inderdaad een dc gekoppelde versterker, zal het schema even doorsturen.
Groet,
Pim
- Bijlagen
-
- ScreenShot4869.bmp (646.37 KiB) 1034 keer bekeken
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hallo Anne,
Het schema, alleen staat de servo er niet ingetekend, maar dat had je al uitgevogelt.
Groet,
Pim
Het schema, alleen staat de servo er niet ingetekend, maar dat had je al uitgevogelt.
Groet,
Pim
Re: printplaat
Iemand heeft die servo er dan later bij gefröbeld zeker.
Voor de LED's D12 en D13 lijkt me best een groene, een die een flinke spanningsval veroorzaakt.
Anders blijft er niet veel over voor de twee, als darlington geschakelde, transistors.
Anne
Voor de LED's D12 en D13 lijkt me best een groene, een die een flinke spanningsval veroorzaakt.
Anders blijft er niet veel over voor de twee, als darlington geschakelde, transistors.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hoi Anne,
Daar zitten LT8001 in die zijn 1,8 volt, die zitten er origineel ook in, wat betreft het stukje print lay-out bij het relais voor de tegenkoppeling, heb ik enorm zitten slapen toen ik dat maakte, ik zal wat aanpassingen moeten maken, dat is jammer maar het is niet anders.
Want zoals het nu zit schakel ik wel de twee weerstanden parallel, maar het contact wat op het originele schema staat ontbreekt dan, en dat is niet prettig als het gepaard gaat met een harde tik, daar moet ik nog even aan klooien.
De servo staat niet getekend omdat er geen ruimte meer was op het scherm, op het originele schema staat deze er wel in getekend, maar dat is zo slecht daar heb je een loep bij nodig om iets te kunnen zien, de meeste mensen zeiden dat het onmogelijk was om met dat schema een versterker na te bouwen, het is toch gelukt.
Groet,
Pim
Daar zitten LT8001 in die zijn 1,8 volt, die zitten er origineel ook in, wat betreft het stukje print lay-out bij het relais voor de tegenkoppeling, heb ik enorm zitten slapen toen ik dat maakte, ik zal wat aanpassingen moeten maken, dat is jammer maar het is niet anders.
Want zoals het nu zit schakel ik wel de twee weerstanden parallel, maar het contact wat op het originele schema staat ontbreekt dan, en dat is niet prettig als het gepaard gaat met een harde tik, daar moet ik nog even aan klooien.
De servo staat niet getekend omdat er geen ruimte meer was op het scherm, op het originele schema staat deze er wel in getekend, maar dat is zo slecht daar heb je een loep bij nodig om iets te kunnen zien, de meeste mensen zeiden dat het onmogelijk was om met dat schema een versterker na te bouwen, het is toch gelukt.
Groet,
Pim
Re: printplaat
Voor tikken hoef je niet bang te zijn er blijft altijd een verbinding via deze weerstand.
Enkel als de offset niet goed staat zou je iets kunnen horen bij schakelen.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hoi Anne, oh, Dus ik hoef niet het schema aan te houden, waarom zouden ze dat zo hebben uitgevoerd?.
groet,
Pim
groet,
Pim
Re: printplaat
PimDriessen schreef:Hoi Anne, oh, Dus ik hoef niet het schema aan te houden, waarom zouden ze dat zo hebben uitgevoerd?.
groet,
Pim
De omschakeling , zoals getekend met twee polen, lijkt me nogal moeilijk doen om moeilijk te doen.Eén omschakeling is alles wat nodig is.Had je toch ook al op de print zo bedoeld.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hoi Anne,
Kon het niet laten, heb toch het print lay-out aangepast aan het originele schema, en ook op de print waar het niet goed zat even wat draadjes gelegd, werkt naar behoren, schakelbaar van 41,1 ohm naar 20,9 ohm.
Zal het misschien zelden gebruiken maar toch leuk dat het er in zit.
Groet,
Pim
Kon het niet laten, heb toch het print lay-out aangepast aan het originele schema, en ook op de print waar het niet goed zat even wat draadjes gelegd, werkt naar behoren, schakelbaar van 41,1 ohm naar 20,9 ohm.
Zal het misschien zelden gebruiken maar toch leuk dat het er in zit.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: printplaat
Hallo ds23man,
Dit is nou niet zo`n lay-out om dubbelzijdig te gaan maken, ik maak de print lay-outs zelf maar het etsen en boren besteed ik uit.
Groet,
Pim
Dit is nou niet zo`n lay-out om dubbelzijdig te gaan maken, ik maak de print lay-outs zelf maar het etsen en boren besteed ik uit.
Groet,
Pim
Re: printplaat
Ach ja, moeilijk gaat ookPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Kon het niet laten, heb toch het print lay-out aangepast aan het originele schema, en ook op de print waar het niet goed zat even wat draadjes gelegd, werkt naar behoren, schakelbaar van 41,1 ohm naar 20,9 ohm.
Zal het misschien zelden gebruiken maar toch leuk dat het er in zit.
Groet,
Pim
Anne
