Hulp gevraagd bij brom in voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
-
audiofreak10
Hulp gevraagd bij brom in voorversterker
Ik ben zelf een voorversterker aan het bouwen met onderdelen die ik nog had liggen.
Schakeling werkt goed, zit alleen met een vervelende brom, die ook nog varieert met de stand van de potmeter.
Gloeispanning is ontkoppelt met een condensator van 22uF.
Heb wat foto's van het geheel opgebouwd op een plank.
Heeft iemand nog een idee waar de brom kan wegkomen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Schakeling werkt goed, zit alleen met een vervelende brom, die ook nog varieert met de stand van de potmeter.
Gloeispanning is ontkoppelt met een condensator van 22uF.
Heb wat foto's van het geheel opgebouwd op een plank.
Heeft iemand nog een idee waar de brom kan wegkomen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Re: Hulp gevraagd bij brom in voorversterker
- onderlinge afstanden verkleinen.
- wisselspanning voedende bedrading strak in elkaar twisten.
- afgeschermde coax gebruiken voor ingang en uitgang bedrading.
- de massa's in een sterpunt monteren.
- wisselspanning voedende bedrading strak in elkaar twisten.
- afgeschermde coax gebruiken voor ingang en uitgang bedrading.
- de massa's in een sterpunt monteren.
Probeer 't zo 's
Helemaal bromvrij zo los op een plankje is moeilijk bij gebrek aan afscherming.
Als je die weerstand erin hebt omdat de spanning wat hoog is, laat er maar uit.Beter te hoge spanning (hoeveel ?) dan die weerstand.
Schakeling is wel aan te passen aan een (niet veel te hoge) spanning.
Is trouwen moeilijk gemaakt om ???
Kan simpel zo, Anne
Als je die weerstand erin hebt omdat de spanning wat hoog is, laat er maar uit.Beter te hoge spanning (hoeveel ?) dan die weerstand.
Schakeling is wel aan te passen aan een (niet veel te hoge) spanning.
Is trouwen moeilijk gemaakt om ???
Kan simpel zo, Anne
Er klopt inderdaad geen bal van het massa pad... zowel de in als de uitgangs massa gaan samen (wat op zich al fout is.) naar de potmeter, om daar te eindigen... 
Bij de buisvoeten heb ik ook nog rooie XX gezet, daar zit de massa van de potmeter via de afscherming ook aan aarde, maakt een mooie lusray5150 schreef:Er klopt inderdaad geen bal van het massa pad... zowel de in als de uitgangs massa gaan samen (wat op zich al fout is.) naar de potmeter, om daar te eindigen...
Zou evt mogen als de verbinding van de in-massa naar verzamelpunt vervalt.
Anne
-
audiofreak10
Heb nu de aardlus opgeheven, maar nog steeds brom.
Ook is de brom nog afhankelijk van de stand van de potmeter, in de middenstand is de brom het minst.
Ik ben ook met de scoop aan het meten geweest aan de voedingsspanning, deze varieert wel iets en er zit wel een vreemde rimpel op.
Zou de GZ34 dit ook kunnen veroorzaken?
@ Anne, over de weerstand meet ik 35V, dus dan zou de voedingsspanning 285V worden.
Ik heb de versterkerschakeling nog niet aangepast, ga ik wel mee bezig als de brom eruit is.
Ook is de brom nog afhankelijk van de stand van de potmeter, in de middenstand is de brom het minst.
Ik ben ook met de scoop aan het meten geweest aan de voedingsspanning, deze varieert wel iets en er zit wel een vreemde rimpel op.
Zou de GZ34 dit ook kunnen veroorzaken?
@ Anne, over de weerstand meet ik 35V, dus dan zou de voedingsspanning 285V worden.
Ik heb de versterkerschakeling nog niet aangepast, ga ik wel mee bezig als de brom eruit is.
En wat gebeurt er als je die serieweerstand wellaat (overbrugd) ?
De wat hogere spanning kan geen kwaad als de condensators tussen de twee triodes en aan de uitgang dat kunnen hebben.
Anne
De wat hogere spanning kan geen kwaad als de condensators tussen de twee triodes en aan de uitgang dat kunnen hebben.
Anne
-
audiofreak10
Als de serie weerstand wordt overbrugt blijft het hetzelfde, zal vanavond eens de gloeispanning voor nood op wisselspanning zetten.
zal vanavond weer verder gaan.
Daar zal 't wel niet aan liggen.Dat scoop plaatje laat veeleer iets oscillerends zien, niet zozeer brom.Hoe je dat hier krijgtaudiofreak10 schreef:Als de serie weerstand wordt overbrugt blijft het hetzelfde, zal vanavond eens de gloeispanning voor nood op wisselspanning zetten.
Meneer de baron
Anne
-
audiofreak10
De potmeter is nu inderdaad geaard, is een ALPS 100k.
Ik heb ook de ingangs condensatoren er uitgehaald, maar het helpt niets.
Als ik de gloeispanning via mijn lab voeding doe wordt het wel wat minder, maar ook weer afhankelijk van de stand van de potmeter wat ik wel weer vreemd vindt.
Heb nog wel wat spanningen gemeten en wat mij opvalt dat op de ingang van de eerste chocke ook nog zo'n 275V ac staat, is dat normaal?
Ik denk dat er toch iets staat te oscileren.
Zal het dan toch de voeding kunnen zijn?
Ik heb ook de ingangs condensatoren er uitgehaald, maar het helpt niets.
Als ik de gloeispanning via mijn lab voeding doe wordt het wel wat minder, maar ook weer afhankelijk van de stand van de potmeter wat ik wel weer vreemd vindt.
Heb nog wel wat spanningen gemeten en wat mij opvalt dat op de ingang van de eerste chocke ook nog zo'n 275V ac staat, is dat normaal?
Ik denk dat er toch iets staat te oscileren.
Zal het dan toch de voeding kunnen zijn?
Die wisselspanning voor de eerste smoorspoel is zoals bedoeld.Met een elco daar is die wisselspanning grotendeels weg maar de uitgang van de voeding gaat dan ook flink omhoog.
Nu heb je dat die wisselspanning (met een gelijkspanning erop) door twee L-C filters gaat om enkel de DC over te houden.
Het is op de foto's niet te zien, maar vermoedelijk zit er toch iets mis bij de montage rond de buisvoeten.Je zou de spanningen (tov massa) op alle buiskontakten en voeding kunnen meten en in het schema zetten (of een lijst) om te zien of alles klopt.
Anne
Nu heb je dat die wisselspanning (met een gelijkspanning erop) door twee L-C filters gaat om enkel de DC over te houden.
Het is op de foto's niet te zien, maar vermoedelijk zit er toch iets mis bij de montage rond de buisvoeten.Je zou de spanningen (tov massa) op alle buiskontakten en voeding kunnen meten en in het schema zetten (of een lijst) om te zien of alles klopt.
Anne
-
audiofreak10
Hier komen de spanningen die ik gemeten heb
r kanaal l kanaal gz34
1 0V 1 0V 1
2 126V 2 126V 2 5V AC
3 3,9V 3 4V 3
4 55,1V 4 57,7 4 311V AC
5 250,9V 5 250,9V 5
6 67,7V 6 70,1V 6 311V AC
7 en 8 6,3V 7 en 8 6,3V 7
8 288V
L1 in 288V uit 286V
L2 in 286V uit 285V
r kanaal l kanaal gz34
1 0V 1 0V 1
2 126V 2 126V 2 5V AC
3 3,9V 3 4V 3
4 55,1V 4 57,7 4 311V AC
5 250,9V 5 250,9V 5
6 67,7V 6 70,1V 6 311V AC
7 en 8 6,3V 7 en 8 6,3V 7
8 288V
L1 in 288V uit 286V
L2 in 286V uit 285V
-
audiofreak10
Heb nu de voeding omgebouwd naar clc en de vervelende brom is weg.
Ik heb nu wel een veel hogere voedingsspanning maar even met een 10k weerstand er tussen kwam ik op 220V.
Blijkbaar dat lclc voeding een oscillatie veroorzaakt.
Ik heb nu wel een veel hogere voedingsspanning maar even met een 10k weerstand er tussen kwam ik op 220V.
Even metingen in 't schema gezet, is wat overzichtelijker.
Ziet er normaal uit, zo te zien is de weerstand van je voltmeer 1,6MΩ.
Die brede band in je scoop plaatje moet wel op een of andere manier een oscillatie zijn.
Is te zien als je de horizontale tijd-as sneller maakt.
Probeer te vinden waar dat vandaan komt.Die serieweerstand in de voeding is hoe dan ook niet goed.Geeft een deels gemeenschappelijk anodeweerstand voor de alle triodes.Weet je helemaal niet waar iets vandaan komt.
Anne
Zie net dat ik wat laat kom, zet liever de extra serieweerstand tussen de elco's zodat er een over de versterker blijft.
Ziet er normaal uit, zo te zien is de weerstand van je voltmeer 1,6MΩ.
Die brede band in je scoop plaatje moet wel op een of andere manier een oscillatie zijn.
Is te zien als je de horizontale tijd-as sneller maakt.
Probeer te vinden waar dat vandaan komt.Die serieweerstand in de voeding is hoe dan ook niet goed.Geeft een deels gemeenschappelijk anodeweerstand voor de alle triodes.Weet je helemaal niet waar iets vandaan komt.
Anne
Zie net dat ik wat laat kom, zet liever de extra serieweerstand tussen de elco's zodat er een over de versterker blijft.
Misschien wat wijsheid achteraf maar ik zie ook geen getwiste draden voor de gloei.
Die kunnen aardig wat brom opleveren ondanks de condensatoren, vooral in een voorversterker.
Aad
Die kunnen aardig wat brom opleveren ondanks de condensatoren, vooral in een voorversterker.
Aad
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gloei is dc, maakt niet uit of je dit wel of niet twist.
download/file.php?id=121089&mode=view
Je kan op de Rigol de bandbreedte beperken tot 20M samples dat dat gele badje zou weleens daar de reden van zijn
Een Anologe scope heeft een mooi strak dun lijntje
De Digitale Niet
Gelezen het hoe en waarom , maar ben klepel kwijt in de klok
Er stond dat een analoge scope maar 1 sample per ? Doet en die Digitale 1 Giga
Uiteindelijk betekent dat de digitale meer laat zien als een analoge scope
En het niet iets is wat in de digitale scope wordt gemaakt
Zie toch liever een plaatje van een oud Russische of chinees scoopje met mooie groene strakke lijntjes
Je kan op de Rigol de bandbreedte beperken tot 20M samples dat dat gele badje zou weleens daar de reden van zijn
Een Anologe scope heeft een mooi strak dun lijntje
De Digitale Niet
Gelezen het hoe en waarom , maar ben klepel kwijt in de klok
Er stond dat een analoge scope maar 1 sample per ? Doet en die Digitale 1 Giga
Uiteindelijk betekent dat de digitale meer laat zien als een analoge scope
En het niet iets is wat in de digitale scope wordt gemaakt
Zie toch liever een plaatje van een oud Russische of chinees scoopje met mooie groene strakke lijntjes
Je had die voeding toch uitgeknobbeld met PSUD en dan doet ie 't niet goed, zal wel iets niet kloppen.Zo met eerst de L is niks mis mee zolang de stroom niet te laag wordt.De voorversterker trekt iets van 20mA moet genoeg zijn.audiofreak10 schreef:Heb nu de voeding omgebouwd naar clc en de vervelende brom is weg.
Met eerst een C krijg je meer dan 400V, kan die elco dat hebben ?
Anne
Zijn die gele draden uit de transformator die naar je gelijkricher gaan nou verkoold? Of is dat gezichtsbedrog..
-
audiofreak10
De gele draden zijn niet verkoold, is zwarte verf die Hammond gebruikt.
@ Anne, de elko is een dubbele mundorf van 500V, dus die kan de spanning wel aan.
Ik heb de voeding inderdaad met PSUD ontworpen, ik laat het maar bij de clc voeding die is nu stil.
Je had het over de weerstand tussen de condensator plaatsen, bedoel je daarmee de weerstand achter de smoorstoel zetten en daar de laatste condensator op aansluiten?
Johan
@ Anne, de elko is een dubbele mundorf van 500V, dus die kan de spanning wel aan.
Ik heb de voeding inderdaad met PSUD ontworpen, ik laat het maar bij de clc voeding die is nu stil.
Je had het over de weerstand tussen de condensator plaatsen, bedoel je daarmee de weerstand achter de smoorstoel zetten en daar de laatste condensator op aansluiten?
Johan
Waar je een weerstand zet moet je maar zien, gaat erom dat de +voeding van de versterker voor wisselspanning aan massa zit, ontkoppeld dus.Anders zit die weerstand in de versterkerschakeling en geeft allerlei onbedoelde koppelingen en een hogere uitgangsimpedantie van de kathodevolger.audiofreak10 schreef:@ Anne, de elko is een dubbele mundorf van 500V, dus die kan de spanning wel aan.
Johan
Als PSUD tevreden is maar 't gaat toch verkeerd moet er wel ergens iets niet hetzelfde zijn.
Je hebt daar trouwens wel een erg zware gelijkrichtbuis voor een voorversterkertje.
Anne