Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MTX123
Berichten: 79
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 13:57

Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door MTX123 »

Momenteel gebruik ik deze opzet:
Yamaha keyboard, met microfoon voor zang via het keyboard, en een Peavey KB-3 keyboardversterker,
voor thuis als oefenversterker, en buitenshuis bij kleine optredens (begeleiden van een paar zangers/zangeressen.
Dat laatste is tegenwoordig om de paar weken, en ik begin het zeueln met die KB3 beu te worden (> 20 kg).
om die reden heb ik er in het verleden als eens wielen onder gezet, maar het blijft een lastig lomp ding..

Ook de geluidskwaliteit heeft zijn beperkingen:
- met de KB3 kan ik alleen mono weergeven, afstraalgedrag is ook beperkt (1 kast die op de grond staat), daarmee verlies ik veel aan ruimtelijke weergave van het keyboard geluid
- geen lekkere sound door het hele frequentie bereik: KB3 gaat niet echt lekker laag, ook niet sprankelend hoog...
- het vermogen is wel voldoende voor de huidige toepassingen.

Nu zit ik te denken aan een zelfbouw upgrade, die zou moeten bestaan uit minimaal een stereo set, maar wellicht 2.1, portable, en voldoende vermogen.

Zijn er hier wellicht keyboard musici "in de zaal" die me wat tips kunnen geven, welke richting ik moet gaan denken ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door sevenup »

MTX123 schreef:
Momenteel gebruik ik deze opzet:
Yamaha keyboard, met microfoon voor zang via het keyboard, en een Peavey KB-3 keyboardversterker,
voor thuis als oefenversterker, en buitenshuis bij kleine optredens (begeleiden van een paar zangers/zangeressen.
Dat laatste is tegenwoordig om de paar weken, en ik begin het zeueln met die KB3 beu te worden (> 20 kg).
om die reden heb ik er in het verleden als eens wielen onder gezet, maar het blijft een lastig lomp ding..

Ook de geluidskwaliteit heeft zijn beperkingen:
- met de KB3 kan ik alleen mono weergeven, afstraalgedrag is ook beperkt (1 kast die op de grond staat), daarmee verlies ik veel aan ruimtelijke weergave van het keyboard geluid
- geen lekkere sound door het hele frequentie bereik: KB3 gaat niet echt lekker laag, ook niet sprankelend hoog...
- het vermogen is wel voldoende voor de huidige toepassingen.

Nu zit ik te denken aan een zelfbouw upgrade, die zou moeten bestaan uit minimaal een stereo set, maar wellicht 2.1, portable, en voldoende vermogen.

Zijn er hier wellicht keyboard musici "in de zaal" die me wat tips kunnen geven, welke richting ik moet gaan denken ?
Zoiets zou wel wat kunnen zijn, eventueel zelfbouw.

https://www.thomann.de/nl/the_box_pro_a ... bundle.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door Henkjan »

[loekie modus]ik heb nog een setje sats in de aanbieding
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=22237
moet je wel t zand uit de filterkastjes halen, anders schiet je er qua gewicht niet te veel mee op....
Gebruikersavatar
MTX123
Berichten: 79
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 13:57

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door MTX123 »

sevenup schreef:
Zoiets zou wel wat kunnen zijn, eventueel zelfbouw.
https://www.thomann.de/nl/the_box_pro_a ... bundle.htm
Ja, misschien wel, maar om nou op goed geluk een 2.1 set bij een postorder bedrijf te bestellen...
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door FritsK »

Zelfde postorderbedrijf, maar een set die ik vanaf dag 1 eigenlijk wil horen:
https://m.thomann.de/nl/syrincs_m3_220.htm

Zie de goede reviews op Thomann en New Line. Hij heeft in de eerste versie (zonder DT in de typeaanduiding) wat problemen gekend, maar dat is verholpen. Dit is een setje dat ik zo blind aan zou schaffen o.b.v. reviews alleen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door sevenup »

Bax shop is een bedrijf in Nederland met vergelijkbare prijzen en ook echte winkels. Misschien zou je daar kunnen luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door Henkjan »

mannen, de vraag staat in het ZELFBOUW forum hè
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door FritsK »

Oja. Sorry paps. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door sevenup »

Henkjan schreef:
mannen, de vraag staat in het ZELFBOUW forum hè
Dat is waar :)

Eerste voorzetje dan maar.

Subwoofer:
http://www.pollin.de/shop/dt/Mzk4ODUzOT ... 8_Ohm.html

26 liter basreflex, lekker compact

Satellietjes:
2x http://www.pollin.de/shop/dt/NTgxOTUzOT ... _100D.html
1x http://www.pollin.de/shop/dt/MzA2OTUzOT ... 25B_1.html
Redelijk hoog filteren, rond de 5000Hz

Versterker:
https://nl.aliexpress.com/item/High-qua ... a42d182f39
Gebruikersavatar
MTX123
Berichten: 79
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 13:57

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door MTX123 »

FritsK schreef:
Zelfde postorderbedrijf, maar een set die ik vanaf dag 1 eigenlijk wil horen:
https://m.thomann.de/nl/syrincs_m3_220.htm
Zie de goede reviews op Thomann en New Line. Hij heeft in de eerste versie (zonder DT in de typeaanduiding) wat problemen gekend, maar dat is verholpen. Dit is een setje dat ik zo blind aan zou schaffen o.b.v. reviews alleen.
Inderdaad veel positieve recensies...
Qua gewicht ga ik er waarschijnlijk niet veel op uit, maar wel setreo en een aparte sub.
en een veel groter toepassingsgebied dan ik al aangaf.

Het zal een flinke opgave zijn om met zelfbouw hier wat tegenover te stellen,
niet zo zeer qua kosten, maar wel qua volume en gewicht, denk ik.
Tenminste, tot op heden heb ik bij zelfbouw alleen nog maar mdf en multiplex toegepast.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door sevenup »

http://www.proaudiowebshop.nl/shop/prod ... s_id=15433

En sub van 15mm berken multiplex en zo'n neodium woofer zal wel klein en licht zijn. 19 liter getuned op 49hz :)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door pompebled »

Die breedbanders heb ik al eens in een kleinen TQWT gebruikt, een tweeter is wel noodzakelijk.
Maar ik vraag me af of je deze speakertjes wel kunt blootstellen aan de dynamische pieken die een keyboard kan genereren.
Dan zou ik liever twee (per box) van deze nemen: http://www.pollin.de/shop/dt/NzExOTUzOT ... echer.html
Het is even afwachten of de 6,5" ver genoeg doorlopen om op 5000Hz te kunnen filteren voor de tweeter...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door sevenup »

pompebled schreef:
Die breedbanders heb ik al eens in een kleinen TQWT gebruikt, een tweeter is wel noodzakelijk.
Maar ik vraag me af of je deze speakertjes wel kunt blootstellen aan de dynamische pieken die een keyboard kan genereren.
Dan zou ik liever twee (per box) van deze nemen: http://www.pollin.de/shop/dt/NzExOTUzOT ... echer.html
Het is even afwachten of de 6,5" ver genoeg doorlopen om op 5000Hz te kunnen filteren voor de tweeter...

Groeten, Jan.
Die 6,5" heb ik ook gekocht voor mijn hoog rendement speakers voor thuis. 2 per kant is echt niet nodig, de woofer die ik aangaf is maar 8". Samen met de 2 10cm breedbanders vergelijkbaar met de cyrics set, Waarschijnlijk zelfs beter qua rendement en volume
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door wouter »

http://heissmann-acoustics.de/bausatz-c ... 00-wg-300/

Dit lijkt me stereo een fraaie oplossing.

Een 2.1 oplossing kan ook, maar is complexer op niveau te krijgen aangezien een goede 2.1 amp niet goedkoop is.

Een cyrings met 6e orde bandpass sub is nabij een klavier minder ideaal dan dat je op 3 meter zit te luisteren.
Vriend van me heeft een Nord Stage erop, compleet doods vond ik het. Met hoofdtelefoon een openbaring.
Ik zou mijn Infinity Overture 1 liever gebruiken dan de Cyrings. In onderdelen trouwens ook voor ca 450 te bouwen ;-) Thomann verkoopt replacement onderdelen
Gebruikersavatar
MTX123
Berichten: 79
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 13:57

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door MTX123 »

sevenup schreef:
http://www.proaudiowebshop.nl/shop/prod ... s_id=15433
En sub van 15mm berken multiplex en zo'n neodium woofer zal wel klein en licht zijn. 19 liter getuned op 49hz :)
Ik raak er al een beetje van in de war :roll: ...
Breedbanders van 4,95 met een subwoofer van 129 euro ?
En daar ligt mijn probleem vooral, er is zoveel keuze, hoe vind je nou iets wat een redelijk match is ?
Nog afgezien van het doorrekenen van behuizing en 2 weg filter..
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door sevenup »

Als je een echt lichte subwoofer wilt zit je redelijk vast aan een woofer met neodium magneet. Deze zijn niet goedkoop. Als het wat zwaarder mag zijn kan het een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
MTX123
Berichten: 79
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 13:57

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door MTX123 »

sevenup schreef:
Als je een echt lichte subwoofer wilt zit je redelijk vast aan een woofer met neodium magneet. Deze zijn niet goedkoop. Als het wat zwaarder mag zijn kan het een stuk goedkoper.
Ah ok, inderdaad is in mijn toepassing het gewicht wel een factor van belang. Ik zie dat deze woofer slechts 1,8 kg weegt,
tegen 3,5 kg voor een 8 inch van hetzelfde merk maar dan Fe.
Hoe moet ik nu die 19 liter en 49 Hz afstemming interpreteren ?
Is dat volume netto, dus binnenvolume van het kastje minus de speaker ?
En die 49 Hz afstemming, moet ik daarbij een basreflex poort uitrekenen (op de een of andere manier) ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door wouter »

Gelet op je vragen ze ik een klankmatig goed ontworpen totaalsysteem nog niet snel uit jouw koker komen.
Kun je niet iets zoeken wat je zou willen nabouwen? Mivoc sidekick bijvoorbeeld?

Ik ben commercieel bezig met een passieve lichtgewicht basbox. Ook B&C neo en 15mn populier, 1mm inleg aluplaat, maar dat is niet voor piano/toetsen weergave maar voor basgitaar. Voor piano zou ik eerder een goede coax pakken op steeltjes, en het laag daar rustig onder koppelen. Heb nu de Faitalpro 10rs350 voor 30 liter BR of 10 liter GHP op de tekentafel. Maar dat is weer geen lichtgewicht.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
[loekie modus]ik heb nog een setje sats in de aanbieding
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=22237
moet je wel t zand uit de filterkastjes halen, anders schiet je er qua gewicht niet te veel mee op....
dit gecrosst op ~150Hz moet lukken lijkt me toch? 2.1 versterkertje van de bezorgchinees.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”