Cardioide stereo sublaag
Moderator: Beheerdersteam
Cardioide stereo sublaag
Het is weer even aan met het zelfbouwvirus! Ik ben begonnen met het uitvoeren van mijn cardioide-project plannen!
Vooralsnog bestaat de bouw uit het vervaardigen van twee (stereo) cardioide subwoofers. Het werkt als volgt: Per sub 2 woofers vóór en 2 woofers achter. De achterste woofers krijgen een ..??graden faseverschuiving en zullen de geluidsgolf die van de voorste woofers komt dempen, wat een cardioide afstraling als gevolg heeft. Ik ben nog niet helemaal uit over alle filtermogelijkheden. Het zou mooi zijn als er genoeg rendement over blijft op ca 20Hz, maar dat er ook geen grote concessies gedaan hoeven te worden aan het afstraalgedrag.
Woofers zullen de Scanspeak W23 zijn (https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... lack-cone/)
Eerst maar wat hulp inschakelen. Ik heb een Bosch zaagtafel aangeschaft en en stapel hout.
Vooralsnog bestaat de bouw uit het vervaardigen van twee (stereo) cardioide subwoofers. Het werkt als volgt: Per sub 2 woofers vóór en 2 woofers achter. De achterste woofers krijgen een ..??graden faseverschuiving en zullen de geluidsgolf die van de voorste woofers komt dempen, wat een cardioide afstraling als gevolg heeft. Ik ben nog niet helemaal uit over alle filtermogelijkheden. Het zou mooi zijn als er genoeg rendement over blijft op ca 20Hz, maar dat er ook geen grote concessies gedaan hoeven te worden aan het afstraalgedrag.
Woofers zullen de Scanspeak W23 zijn (https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... lack-cone/)
Eerst maar wat hulp inschakelen. Ik heb een Bosch zaagtafel aangeschaft en en stapel hout.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardioide stereo sublaag
Nice. Martijn M heeft zoiets commercieel, Dutch & Dutch, hij kan je vast wel wat tips geven 
Sjieke rearwoofer trouwens...
Sjieke rearwoofer trouwens...
Re: Cardioide stereo sublaag
Met een FIR-filter kan je de faserespons onafhankelijk van de amplituderespons aanpassen. Je kan dan bijv. voor 30 - 200 Hz voor cardioïde gaan en < 30 Hz voor monopool. In het diepste laag is afstraalgedrag toch niet meer belangrijk in een woonkamer.
Re: Cardioide stereo sublaag
Ik heb nu een hypex DLCP. Dat is geen FIR. Eens kijken of ik daar al wat mee kan bereiken, daarna eens kijken of ik het kan vergelijken met een FIR filter. Opzich heb ik nog meer ondersteuning in het sublaag, dus in mijn setting is het niet zo van belang om veel rendement te hebben op zeg 30-40 Hz, maar het zou wel mooi zijn ontwerptechnischChocomel schreef:Met een FIR-filter kan je de faserespons onafhankelijk van de amplituderespons aanpassen. Je kan dan bijv. voor 30 - 200 Hz voor cardioïde gaan en < 30 Hz voor monopool. In het diepste laag is afstraalgedrag toch niet meer belangrijk in een woonkamer.
De basis van de kasten is af, Nu is het de bedoeling om met 8mm MDF in verstek de afwerklaag te maken. Zelf verstek zagen is
Re: Cardioide stereo sublaag
Dat is een mooie rij van een van de beste baspompen; indrukwekkend... 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Cardioide stereo sublaag
bas focal m180 schreef:Oh mijn God (god naar keuze).
Je zaagt/freest naast je driver.
Ik heb een aantrekkelijke deal kunnen maken, anders had ik niet voor deze woofer gekozen. Misschien is deze specifieke woofer wel de aanzet geweest om te starten met het project!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Cardioide stereo sublaag
Uiteraard gaan we volgen.Martijn H schreef:bas focal m180 schreef:Oh mijn God (god naar keuze).
Je zaagt/freest naast je driver.neejoh, even passen! Deze is wel wat stoffig geworden omdat alles binnen een straal van 20 meter stof heeft gevangen de dag dat ik ging frezen. De 7 op de andere foto stonden veiliger.
Ik heb een aantrekkelijke deal kunnen maken, anders had ik niet voor deze woofer gekozen. Misschien is deze specifieke woofer wel de aanzet geweest om te starten met het project!
Altijd en klote werk om de stof eraf te krijgen.
Gelijk duidelijk waarom deze gebruikt worden, anders krijg je 1001 suggesties en vragen waarom deze woofers.
Niet dat er iets mis mee is op de prijs na dan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardioide stereo sublaag
8mm mdf kun je prima met een frees onder verstek afwerken...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
ff scrollen..

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
ff scrollen..
Laatst gewijzigd door wouter op di 28 feb 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Cardioide stereo sublaag
Gelukkig kan ik mijn zaagblad op 45 graden stellen. Maar dit oogt ook wel handig!
Re: Cardioide stereo sublaag
Weer wat stappen gezet,!
Ik hoop dat ik het nog boeiend kan houden met wat nieuwe foto's!
Ik heb nog niet gemeld dat de subs aansluitmogelijkheden krijgen voor een cardioide monitor die op de sub kan staan. In deze monitor kunnen dsp's en amps verwerkt worden en via diverse aansluitingen aan de sub gekoppeld worden. Vanuit de sub kan o.a. signaal en stroom naar de monitor lopen.
Hierbij wat foto's van de voortgang. Met de bovenfrees zijn alle aanslutingen netjes gemaakt
De woofers krijgen een extra face/frontje Details van de aansluitingen: XLR size Aanslutingen zijn van neutrik, o.a. 8 kanaals neutrik, 4kanaals diverse xlr busjes, powercon. De foto's verklappen ook al wat over het "onderstel"
Ik heb nog niet gemeld dat de subs aansluitmogelijkheden krijgen voor een cardioide monitor die op de sub kan staan. In deze monitor kunnen dsp's en amps verwerkt worden en via diverse aansluitingen aan de sub gekoppeld worden. Vanuit de sub kan o.a. signaal en stroom naar de monitor lopen.
Hierbij wat foto's van de voortgang. Met de bovenfrees zijn alle aanslutingen netjes gemaakt
De woofers krijgen een extra face/frontje Details van de aansluitingen: XLR size Aanslutingen zijn van neutrik, o.a. 8 kanaals neutrik, 4kanaals diverse xlr busjes, powercon. De foto's verklappen ook al wat over het "onderstel"
Re: Cardioide stereo sublaag
Ziet er nice uit!!
Vanwaar de gaten aan de zijkant onderin?
En al nagedacht over hoe je de kast gaat afwerken of heb ik dat net ff gemist...?!
Ga zo door, lekker bezig!
Vanwaar de gaten aan de zijkant onderin?
En al nagedacht over hoe je de kast gaat afwerken of heb ik dat net ff gemist...?!
Ga zo door, lekker bezig!
Re: Cardioide stereo sublaag
Dit gaat wel een heftige bak geluid worden, tenminste, die indruk heb ik wel. 
Re: Cardioide stereo sublaag
Van links naar rechts: 8polige speakon (in), 4 polige speakon (uit), geballanceerd/digitaal signaal in, geballanceerd/digitaal out, powercon 220v. Dit zijn aansluitingen om de monitor die op de subs komen te voorzien van diverse signalen, maar ook van de monitor naar beneden gaan signalen. Als de monitoren voorzien worden van amps dan is er een mogelijkheid om extra subs aan te sluiten of een passieve speaker aan te sturen. Het kan zijn dat ik nog meer voorbereid zoals cat6/usb, maar dat is achteraf ook nog wel in te bouwen omdat ik extra aansluitmogelijkheden heb voorbereid. futureproofLucas82 schreef:Ziet er nice uit!!
Vanwaar de gaten aan de zijkant onderin?
En al nagedacht over hoe je de kast gaat afwerken of heb ik dat net ff gemist...?!
Ga zo door, lekker bezig!
Ik denk aan donkergrijs/antraciet laten spuiten
Re: Cardioide stereo sublaag
De aansluitingen naar de monitor die op de sub komt te staan heb ik ook al wat verder afgewerkt. De subs zijn bijna klaar om gespoten te worden. Dan zal ik wat mooie eindfoto's plaatsen. Tot die tijd monteer ik geen woofers en aansluitingen, want dan weet ik dat het afwerken er niet meer van komt!
Re: Cardioide stereo sublaag
De subs zijn eigenlijk wel zo goed als af op het spuiten na. Ik wacht tot een spuiter ze komt bekijken. Het hout zuigt enorm op de hoeken en daarom spoot ik er zo 3 spuitbussen grondverf op leeg. Als het dan niet goed is kan de spuiter er wel wat mee. Ik ga toch voor schwarzblauw, de kleur die mijn slanke dipools hebben. Dan kan het ooit als ik groot ben, matchend, in mijn IMAGINARY mensroom staan
Ik heb op de bovenkant m8 verzinkschroeven bevestigd en voor de afwerking een simpele m8 ring op de moer verlijmd. Hier kunnen spikes(ondersteboven) op gemonteerd worden welke de (cardioide) monitor ondersteunen.
De speakon pluggen maak ik extra luchtdicht met een rubberen o ring, lastig omdat ik daarvoor een v groef heb moeten maken in de uitsparing, waar de o ring dan in blijft zitten dusdanig dat de speakon plug stevig luchtdicht zit bij vastschroeven.
Diverse kabels liggen al klaar. Deze zet ik waarschijnlijk vast met fast on plugjes.
Even kijken of ik nog een plaatje kan posten van wat details
Ik heb op de bovenkant m8 verzinkschroeven bevestigd en voor de afwerking een simpele m8 ring op de moer verlijmd. Hier kunnen spikes(ondersteboven) op gemonteerd worden welke de (cardioide) monitor ondersteunen.
De speakon pluggen maak ik extra luchtdicht met een rubberen o ring, lastig omdat ik daarvoor een v groef heb moeten maken in de uitsparing, waar de o ring dan in blijft zitten dusdanig dat de speakon plug stevig luchtdicht zit bij vastschroeven.
Diverse kabels liggen al klaar. Deze zet ik waarschijnlijk vast met fast on plugjes.
Even kijken of ik nog een plaatje kan posten van wat details
Re: Cardioide stereo sublaag
Chic!
Mijn hoofd snap enkel niet waarom te gaan voor cardioide, terwijl simpele monopool subwoofers ook prima soelaas bieden?
Mijn hoofd snap enkel niet waarom te gaan voor cardioide, terwijl simpele monopool subwoofers ook prima soelaas bieden?
Re: Cardioide stereo sublaag
Ze moeten aansluiting vinden op cardioide monitors. Met een xo op ca 180-250Hz verwacht ik een beter afstraalgedrag met cardioide dan met een pure monopool. De subs zijn ook als monopool te gebruiken en kunnen dan nog wat harder ook.MuijsP schreef:Chic!
Mijn hoofd snap enkel niet waarom te gaan voor cardioide, terwijl simpele monopool subwoofers ook prima soelaas bieden?
Alles staat momenteel bij de spuiter en over 3 weken ga ik verder met assembleren.
Re: Cardioide stereo sublaag
Hierbij wat details van de bouw. Volgende stap is het aanbrengen van dempingsmateriaal en de woofers. OM alle aansluitingen luchtdicht te maken heb ik gebruik gemaakt van rubberen o ringen en speciale ringen voor draaddoorvoer. Als de woofers wapperen zal ik merken of het goed gedaan is en er geen lucht ontsnapt.
De kleur is telegrijs Een ralkleur. Ze zijn in 4 lagen professioneel gespoten en ik moet zeggen dat de afwerking mij erg bevalt! Ik moet ook wel vermelden dat er erg veel tijd in zit om alles kloppend te krijgen. Alleen het verbinden en solderen van de aansluitingen heeft meer dan 10 uur geduurd. Als er versterkers in de monitors gebouwd worden kan ik extra subwoofers aansturen via kabels die door de laagkasten lopen. Zo blijft alles netjes ogen
Als alles gemonteerd is zal ik wat mooie overzichtsfoto's maken
De bouw van de monitors is ook al bijna afgerond, de monitors zullen voorzien zijn van de seas W22 excel en seas hoog.
De kleur is telegrijs Een ralkleur. Ze zijn in 4 lagen professioneel gespoten en ik moet zeggen dat de afwerking mij erg bevalt! Ik moet ook wel vermelden dat er erg veel tijd in zit om alles kloppend te krijgen. Alleen het verbinden en solderen van de aansluitingen heeft meer dan 10 uur geduurd. Als er versterkers in de monitors gebouwd worden kan ik extra subwoofers aansturen via kabels die door de laagkasten lopen. Zo blijft alles netjes ogen
Als alles gemonteerd is zal ik wat mooie overzichtsfoto's maken
De bouw van de monitors is ook al bijna afgerond, de monitors zullen voorzien zijn van de seas W22 excel en seas hoog.
