Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Omdat techneuten niet van fruit houden.

-
Jamesblond
Dat het hard kán wil niet zeggen dat het hard moet...toetertje schreef:Ik had voor mijn woofers ook 2 psc2.400's aangeschaft. Ik heb er eerst 1 aangesloten om te kijken
hoe het werkt. En eigenlijk vind ik 1 plate amp meer dan voldoende, en de buren ook.![]()
[...]
Ik gebruik bootcamp op mijn MacBook Pro (El Capitan) met Windows 7, dat loopt als een tierelier. De Hypex software en ook andere applicaties draaien zonder problemen. De Hypex software heb ik trouwens niet gebuikt om mee te meten dus of dat out of the box werkt met iedere willekeurige interface weet ik niet.Jamesblond schreef:Zou kunnen. Volgens de verkoper waren ze praktische ongebruikt en zo zagen ze er ook uit. Ik heb wel een halve dag met één gespeeld om de kast te checken. Of dat voldoende is..? En wat voor invloed heeft dat dan op natrillen? Soepeler ophanging? Hogere eigen demping?toetertje schreef:1 woofer misschien al wat langer gespeeld?Jamesblond schreef:Wanneer ik tik op de woofers, dan geeft één kast een duidelijk hoorbare toon die snel uitdooft, de ander is zo dood als een pier. Enig idee hoe dat kan?
Aan trilling van de kasten zelf merk ik met de hand niets bijzonders.
Voor zover ik het hele meetverhaal aan de praat krijg én er iets van begrijp, zal ik dat hier ook verslaan. JAG heeft aangeboden te helpen op basis van metingen en met behulp van MSO filtercurves te simuleren om een egale respons te krijgen in mijn verre van optimale ruimte. Wellicht dat ik dat, ter lering en vermaak, zelf ook eens ga proberen. Maar vooralsnog valt of staat alles met het aan de praat krijgen van Wintendows software op m'n Mac. Waarom speaker simuleer- en meetsoftware voarnamelijk Windows is, is mij een raadsel...
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De Hypex software werkt een universele asio driver. Dus elke serieuze usb geluidskaart moet werken. Ben alleen bang dat dat niet gaat werken in een Windows simulatie.
Kun je met de Hypex software zelf ook meten?
Ik dacht dat je daar alleen metingen van andere software in kon voeren.
Ik dacht dat je daar alleen metingen van andere software in kon voeren.
-
Jamesblond
Met de nieuwe firmware van de PSC2.400 krijg je naar verluid ook "meetfunctionaliteit". Wat dat precies inhoudt, moet ik nog bekijken.
Bootcamp is geen simulatie, Windows loopt direct op de hardware. Bootcamp is een set van drivers voor Windows en wat software zodat je kunt kiezen of je bij een herstart OS X of Windows wilt draaien. Bij de installatie wordt een Windows specifieke partitie op de drive aangemaakt, als je Windows draait heb je echt een Windows bak op Apple hardware. Beetje rare combinatie, Microsoft betrouwbaarheid en gebruiksgemak voor Apple prijzen, maar je kunt in ieder geval wel software draaien die alleen voor Windows beschikbaar is.ds23man schreef:De Hypex software werkt een universele asio driver. Dus elke serieuze usb geluidskaart moet werken. Ben alleen bang dat dat niet gaat werken in een Windows simulatie.
Gerrit
-
Jamesblond
Windows gebruiksgemak en betrouwbaarheid..? Mwah... Ik ben niet voor niets overgestapt naar Apple. Maar laten we die discussie hier maar niet gaan voeren.
Via Wine en CoreAudio en een Avid Digi003 krijg ik probleemloos geluid uit m'n Mac. Deze is ook bruikbaar voor Arta en REW.Of ik ook simultaan in- en uit kan voeren met correcte onderlinge relatie in tijd, is vooralsnog een vraagteken. Ik ga het wel merken.
Via Wine en CoreAudio en een Avid Digi003 krijg ik probleemloos geluid uit m'n Mac. Deze is ook bruikbaar voor Arta en REW.Of ik ook simultaan in- en uit kan voeren met correcte onderlinge relatie in tijd, is vooralsnog een vraagteken. Ik ga het wel merken.
Ik ben begonnen met het meten m.b.v. Hfd.
De meting lukt, maar volgens mij kan hij het niet vertalen naar een filter.
Je moet dan alsnog met de hand het filter instellen.
Maar dat is wel makkelijker dan op gehoor.
Het lijkt erop dat ik nu een behoorlijke piek heb op 17 Hz. Waar gaat het niet goed?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Lees dit even:toetertje schreef:Ik ben begonnen met het meten m.b.v. Hfd.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3327,d.ZGg
Kan ik dat met boost/cut 9 db naar beneden trekken, of ben ik dan op de verkeerde weg?ds23man schreef:Ik denk dat dat je ruimte is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zou eerst eens een high pass op 20-25Hz ( 12db) zetten als excursie beveiliging.toetertje schreef:Kan ik dat met boost/cut 9 db naar beneden trekken, of ben ik dan op de verkeerde weg?ds23man schreef:Ik denk dat dat je ruimte is.
Toch eerst nog maar iets uitzoeken. het verschil in output tussen mijn linker en rechter sub is 18 db.
Nu staat de linker sub in een hoek, maar dat kan nooit zoveel schelen. sub links zit op channel 1 en
sub rechts zit op channel 2 van een psc2.400
Edit: Is Jamesblond het er eigenlijk wel mee eens dat ik in zijn topic bezig ben?
Nu staat de linker sub in een hoek, maar dat kan nooit zoveel schelen. sub links zit op channel 1 en
sub rechts zit op channel 2 van een psc2.400
Edit: Is Jamesblond het er eigenlijk wel mee eens dat ik in zijn topic bezig ben?
-
Jamesblond
Weet ie zeker dat je niet naar roomgain zit te luisteren, toetertje?
En eigenlijk vind ik dit wel enigszins topic-vervuiling, ja. Misschien handiger om hiervoor een eigen topic aan te maken.
En eigenlijk vind ik dit wel enigszins topic-vervuiling, ja. Misschien handiger om hiervoor een eigen topic aan te maken.
-
Jamesblond
Afgelopen weekend maar weer eens de schuurmachine ter hand genomen en alle overtollige lijm en andere meuk van de kasten afgeschuurd. Het gaat zowaar ergens op lijken!
Helaas de komende tijd erg veel aan het werk, dus weinig tijd om me goed te verdiepen in alle geneuzel rondom software, alvorens ik me aan het echte meet- en inregelwerk kan gaan wagen. Dus ben nog lang niet klaar.
Helaas de komende tijd erg veel aan het werk, dus weinig tijd om me goed te verdiepen in alle geneuzel rondom software, alvorens ik me aan het echte meet- en inregelwerk kan gaan wagen. Dus ben nog lang niet klaar.
-
Jamesblond
Veel aan het werk, maar heb dan wel even wat tijd om met Paint een waar kunstwerk in elkaar te krassen.
Het gaat over de verdeling van de subwoofers in mijn ruimte (zie afbeelding, een grove schets (niet op schaal) van mijn woonkamer).
De zelfbouwsubs komen onder mijn monitoren (positie L en R). Nu staat sub 3 naast R en presteert daar redelijk tot goed, al haal ik qua diepgang niet het onderste uit de kan. Raar genoeg heb ik in mijn keuken, in de hoek het verst weg, het diepste en luidste laag van alle plaatsen in mijn ruimte.
Voor wat betreft nieuwe plaatsing overweeg ik het volgende:
met mijn zelfbouwsubs ga ik in de breedte enorm een modus exciteren, aangezien beide subs in de breedte (blauw) op dezelfde afstand van de achterwand staan. Sub 3 staat nu op vrijwel diezelfde plek en zal op die modus dus ook een duit in het zakje doen. Het lijkt mij dan ook zinvol om Sub 3 te verplaatsen naar een andere locatie (van locatie A naar locatie B in de tekening). Maar: hij komt dan in de lengterichting (oranje) op vrijwel dezelfde plek te staan als Sub 1 en exciteert daarmee dezelfde modus als Sub 1 gaat doen. Is dit slim? Zijn er beter ideëen te verzinnen zonder de ruimte gezien en gehoord te hebben?
Zowiezo heb ik met deze opstelling het probleem van looptijd. De beide zelfbouwsubs staan op ca 2mtr van de luisterplek. De PSC2.400 die ik als versterking ga inzetten, heeft een in-uit latency van 1.21ms, wat overeenkomt met ca 42cm verplaatsing. Ik zou fysiek mijn monitoren die afstand naar achteren moeten plaatsen om weer in de pas te lopen met de subs. Uiteraard kan ik dit aanpassen met mijn surroundprocessor, dus dat wordt (waarschijnlijk) geen probleem. Maar: wanneer ik sub 3 (een Dynaudio Sub500 zonder eigen DSP) hetzelfde signaal ga voeren, zal een looptijdverschil tussen sub1/2 en sub 3 ontstaan, omdat Sub 3 niet alleen geen in-uit latency heeft, maar ook nog eens dichterbij staat. Hoe groot is dat probleem in het bereik onder 80Hz?
Het is de bedoeling om met MSO de boel te gaan optimaliseren, maar Sub 3 heeft geen eigen DSP. Daar zal dus eventueel iets van een minidsp of Antimode bij moeten komen. Of ik zal alle subs en monitoren moeten gaan aansturen met een DBX DriveRack, o.i.d.
Is het mogelijk om in MSO één sub gewoon "kaal" te laten en de ander twee subs daarvoor te laten corrigeren?
Het gaat over de verdeling van de subwoofers in mijn ruimte (zie afbeelding, een grove schets (niet op schaal) van mijn woonkamer).
De zelfbouwsubs komen onder mijn monitoren (positie L en R). Nu staat sub 3 naast R en presteert daar redelijk tot goed, al haal ik qua diepgang niet het onderste uit de kan. Raar genoeg heb ik in mijn keuken, in de hoek het verst weg, het diepste en luidste laag van alle plaatsen in mijn ruimte.
Voor wat betreft nieuwe plaatsing overweeg ik het volgende:
met mijn zelfbouwsubs ga ik in de breedte enorm een modus exciteren, aangezien beide subs in de breedte (blauw) op dezelfde afstand van de achterwand staan. Sub 3 staat nu op vrijwel diezelfde plek en zal op die modus dus ook een duit in het zakje doen. Het lijkt mij dan ook zinvol om Sub 3 te verplaatsen naar een andere locatie (van locatie A naar locatie B in de tekening). Maar: hij komt dan in de lengterichting (oranje) op vrijwel dezelfde plek te staan als Sub 1 en exciteert daarmee dezelfde modus als Sub 1 gaat doen. Is dit slim? Zijn er beter ideëen te verzinnen zonder de ruimte gezien en gehoord te hebben?
Zowiezo heb ik met deze opstelling het probleem van looptijd. De beide zelfbouwsubs staan op ca 2mtr van de luisterplek. De PSC2.400 die ik als versterking ga inzetten, heeft een in-uit latency van 1.21ms, wat overeenkomt met ca 42cm verplaatsing. Ik zou fysiek mijn monitoren die afstand naar achteren moeten plaatsen om weer in de pas te lopen met de subs. Uiteraard kan ik dit aanpassen met mijn surroundprocessor, dus dat wordt (waarschijnlijk) geen probleem. Maar: wanneer ik sub 3 (een Dynaudio Sub500 zonder eigen DSP) hetzelfde signaal ga voeren, zal een looptijdverschil tussen sub1/2 en sub 3 ontstaan, omdat Sub 3 niet alleen geen in-uit latency heeft, maar ook nog eens dichterbij staat. Hoe groot is dat probleem in het bereik onder 80Hz?
Het is de bedoeling om met MSO de boel te gaan optimaliseren, maar Sub 3 heeft geen eigen DSP. Daar zal dus eventueel iets van een minidsp of Antimode bij moeten komen. Of ik zal alle subs en monitoren moeten gaan aansturen met een DBX DriveRack, o.i.d.
Is het mogelijk om in MSO één sub gewoon "kaal" te laten en de ander twee subs daarvoor te laten corrigeren?
Ja dat kan. Maar dan heb je wel minder mogelijkheden. Met name de gain van die sub is dan wat lastig, die moet je al goed zetten voor je meting.
-
Jamesblond
Klopt, ik kan wel begrijpen dat meer actief gecorrigeerde subs een beter resultaat opleveren. Maar tot de aanwezigheid van een extra mini-dsp of andere processor, wordt het even "behelpen". Voor zover je daar van kunt spreken met drie subs 
Ik denk dat ik de optimalisatie ga doen met in eerste instantie de twee zelfbouwsubs en de Dynaudio alleen laat meewerken beneden 40Hz (24dB/okt), dmv zijn eigen LPF. Ik kan aan de Dynaudio wel de gain (per dB) en fase (stappen van 90gr.) instellen. Wordt een kwestie van proberen. In deze situatie voedt ik alle subs hetzelfde .1 kanaal, waarbij bassmanagement wordt verzorgd door een Emotiva UMC-200.
In de tussentijd maar eens brainstormen over een betere oplossing. Wellicht is een 4in/8uit DBX driverack oid nog niet zo'n gek idee. L, R en LFE, waarbij ik van alle drie het laag naar één of meerdere subwoofer kanalen kan routen...
Ik denk dat ik de optimalisatie ga doen met in eerste instantie de twee zelfbouwsubs en de Dynaudio alleen laat meewerken beneden 40Hz (24dB/okt), dmv zijn eigen LPF. Ik kan aan de Dynaudio wel de gain (per dB) en fase (stappen van 90gr.) instellen. Wordt een kwestie van proberen. In deze situatie voedt ik alle subs hetzelfde .1 kanaal, waarbij bassmanagement wordt verzorgd door een Emotiva UMC-200.
In de tussentijd maar eens brainstormen over een betere oplossing. Wellicht is een 4in/8uit DBX driverack oid nog niet zo'n gek idee. L, R en LFE, waarbij ik van alle drie het laag naar één of meerdere subwoofer kanalen kan routen...
-
Jamesblond
In voorbereiding op het meten en inregelen van alle drie de subwoofers, een paar dingen.
Ten eerste: heb ik hier iets aan, of is de Dirac-optie volstrekt weggegooid geld? (ik denk het wel)
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... e=lr&pos=1
In de basis denk ik dat ik hier wel iets mee kan. Al zou ik 'm graag, net als de zelfbouwsubs, met gebalanceerde in- en uitgangen zien.
https://www.minidsp.com/products/minids ... dsp-2x4-hd
Verders:
De driver in de kast zonder enige correctie, geeft nauwelijks bruikbaar laag. Dat is inmiddels luisterend vastgesteld en komt overeen met de WINISD simualties. De uiteindelijke doel-performance moet ergens in deze buurt uit gaan komen. In ieder geval met z'n drieën. Lang leve Linkwitz Transform EQ: Zou ik dit met één subwoofer willen halen, dan heb ik volgens de simulatie van WINISD deze correctie nodig: Mijn vraag over het meetproces:
- is het nodig of raadzaam om in elke sub simpelweg een corrigerend filter te programmeren, zoals gesuggereerd door WINISD, en pas daarna met ARTA en MSO aan de gang te gaan?
Mijn idee hierbij is dat mn Dynaudio al een LT heeft ingebouwd (twee smaken: 27Hz -3dB of 18Hz -3dB, de laatste is nu actief). De zelfbouw subs hebben dat niet. Door alsvast een LT in te schakelen hebben de drie subs ongeveer dezelfde specificaties bij de metingen. MSO zal dan alleen voor de variatie in de (plaatsing in de) ruimte gaan corrigeren en niet de verschillen in elektrisch vermogen in het laag. Ik ga er hierbij ook van uit dat ik met ARTA alleen maar staande golven ga meten, dus op basis van ARTA een vlakke respons programmeren zal me toch niet gaan lukken. Daar is MSO immers voor..? Klopt die gedachte?
Edit: Bijkomend voordeel hiervan is, volgens mij, dat ik slechts één keer in beide zelfbouw subs een LT hoef te programmeren (met bijvoorbeeld een andere Q onder elke preset) en de rest van de programmering doe met de MiniDSP. Die software (en REW, geloof ik) kan ik immers wel gewoon op mn Mac draaien...
- Daarnaast: als ik zou gaan meten met REW en ik meet m'n monitoren en subs, dan meet ik die op de plek waar ze staan; dichtbij vloeren, muren en andere meuk. Als ik correct wil meten, dan moet ik volgens mij een tijd-venster instellen, zodat de eerste reflectie niet wordt meegenomen in de berekeningen. Als ik het goed heb, betekent dit dat geen of onbruikbare info wordt geleverd over de regio beneden, zeg, 200Hz in een gemiddelde woonkamer. Met andere woorden: hoe ga ik dit aanpakken? Het gaat me juist om laag beneden 100Hz...
Ten eerste: heb ik hier iets aan, of is de Dirac-optie volstrekt weggegooid geld? (ik denk het wel)
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... e=lr&pos=1
In de basis denk ik dat ik hier wel iets mee kan. Al zou ik 'm graag, net als de zelfbouwsubs, met gebalanceerde in- en uitgangen zien.
https://www.minidsp.com/products/minids ... dsp-2x4-hd
Verders:
De driver in de kast zonder enige correctie, geeft nauwelijks bruikbaar laag. Dat is inmiddels luisterend vastgesteld en komt overeen met de WINISD simualties. De uiteindelijke doel-performance moet ergens in deze buurt uit gaan komen. In ieder geval met z'n drieën. Lang leve Linkwitz Transform EQ: Zou ik dit met één subwoofer willen halen, dan heb ik volgens de simulatie van WINISD deze correctie nodig: Mijn vraag over het meetproces:
- is het nodig of raadzaam om in elke sub simpelweg een corrigerend filter te programmeren, zoals gesuggereerd door WINISD, en pas daarna met ARTA en MSO aan de gang te gaan?
Mijn idee hierbij is dat mn Dynaudio al een LT heeft ingebouwd (twee smaken: 27Hz -3dB of 18Hz -3dB, de laatste is nu actief). De zelfbouw subs hebben dat niet. Door alsvast een LT in te schakelen hebben de drie subs ongeveer dezelfde specificaties bij de metingen. MSO zal dan alleen voor de variatie in de (plaatsing in de) ruimte gaan corrigeren en niet de verschillen in elektrisch vermogen in het laag. Ik ga er hierbij ook van uit dat ik met ARTA alleen maar staande golven ga meten, dus op basis van ARTA een vlakke respons programmeren zal me toch niet gaan lukken. Daar is MSO immers voor..? Klopt die gedachte?
Edit: Bijkomend voordeel hiervan is, volgens mij, dat ik slechts één keer in beide zelfbouw subs een LT hoef te programmeren (met bijvoorbeeld een andere Q onder elke preset) en de rest van de programmering doe met de MiniDSP. Die software (en REW, geloof ik) kan ik immers wel gewoon op mn Mac draaien...
- Daarnaast: als ik zou gaan meten met REW en ik meet m'n monitoren en subs, dan meet ik die op de plek waar ze staan; dichtbij vloeren, muren en andere meuk. Als ik correct wil meten, dan moet ik volgens mij een tijd-venster instellen, zodat de eerste reflectie niet wordt meegenomen in de berekeningen. Als ik het goed heb, betekent dit dat geen of onbruikbare info wordt geleverd over de regio beneden, zeg, 200Hz in een gemiddelde woonkamer. Met andere woorden: hoe ga ik dit aanpakken? Het gaat me juist om laag beneden 100Hz...
Wil je de minidsp ook gaat gebruiken voor je monitoren dan?
Anders zie ik de meerwaarde niet zo.
En ik begrijp niet zo goed dat je geen laag weergave hebt.
Ik tril met 2 x 10 inch bijna van de bank af, en heb nog weinig gecorrigeerd.
Anders zie ik de meerwaarde niet zo.
En ik begrijp niet zo goed dat je geen laag weergave hebt.
Ik tril met 2 x 10 inch bijna van de bank af, en heb nog weinig gecorrigeerd.
-
Jamesblond
MiniDSP alleen voor de subs. De mains gaan ongefilterd, of krijgen hooguit een HPF (in de surround processor) op 80Hz, ofzo.
Een gesloten subwoofer heeft zonder Linkwitz Tranform doorgaans nauwelijks output in het diepe laag. Daar is dus die Linkwitz Transform voor. Dat is niets meer dan een EQ met als curve de inverse van de ongecorrigeerde output van de speaker in de kast.
Een gesloten subwoofer heeft zonder Linkwitz Tranform doorgaans nauwelijks output in het diepe laag. Daar is dus die Linkwitz Transform voor. Dat is niets meer dan een EQ met als curve de inverse van de ongecorrigeerde output van de speaker in de kast.
Maar al die functies zitten in je psc2.400 daar heb je toch geen extra dsp voor nodig?
-
Jamesblond
Klopt. Maar dan hou ik nog een sub over zonder DSP, de Dynaudio. Daarvoor kan ik de MiniDSP gebruiken. Voor de PSC2.400 de Hypex Filter Designer, maar die software draait niet op mn Mac. Daar MOET ik een Wintendows machine voor gebruiken. Heb ik niet, wil ik ook niet aanschaffen voor één keertje speakers meten en programmeren. Is alles bij elkaar al meer dan duur genoeg. Wel een beetje zonde van die PSC2.400 en al z'n mogelijkheden, maar dit is puur een bugettaire overweging: 1x MiniDSP, of 1x MiniDSP EN laptop...
Volgens bovenstaand hersenspinsel zou ik slechts éénmalig een Linkwitz Transform in de Hypexen hoeven te programmeren en de rest kan ik dan met de MiniDSP doen, gewoon met mn iMac, wanneer ik wil. Hoef ik niet steeds een laptop te lenen
Snappie?
Volgens bovenstaand hersenspinsel zou ik slechts éénmalig een Linkwitz Transform in de Hypexen hoeven te programmeren en de rest kan ik dan met de MiniDSP doen, gewoon met mn iMac, wanneer ik wil. Hoef ik niet steeds een laptop te lenen
Snappie?