TL op basis van de KEF B139 en Coffin

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

All4fun

Re: TL op basis van de KEF B139 en Coffin

Bericht door All4fun »

Henkjan schreef:
tja, of een wat kleinere speaker t aankan, zal afhangen van je eisen/wensen qua dynamiek en tot hoe laag je die wil laten doorlopen
Dat is nu net het punt, de speaker moet ook op hogere volumes een mooi vol geluid blijven geven met krachtige bassen en hoe laag dat is.... ik wil wat speelruimte hebben zodat ik wat te proberen heb met het aktieve filter, plus ik weet ook nog niet hoe de KEF B139 het gaat doen in z'n nieuwe behuizing en dan heb ik liever een reserve.

Mocht het hoog om de een of andere reden niet meekomen, dan kan ik eventueel altijd nog eenvoudig een stel tweeters bijplaatsen, voor het lagere werk zit je toch weer met kastvolumes, enz.
All4fun

Bericht door All4fun »

Zo... is een paar maand overheen gegaan 8) , ik heb hier een chronisch gebrek aan vrije tijd, maar het zaakie is in gebruik genomen.....

Plan toch nog weer gewijzigd, beton achterwege gelaten ivm ruimte, kast is nu gemaakt van 2 verlijmde lagen 18 mm osb plaat, de vloer is identiek, demping is uitgevoerd met tandenschuim.
Voor de overige speakers heb ik een viertal Sonus Faber Venere 1.5 en center speaker gekocht, het nieuwe spul was van de vorige importeur die het voor ruwweg de helft van de prijs van de hand deed, de styling die de vrouwelijke wederhelft bijzonder aansprak :D en klank maakte dat ik zelfbouw maar heb gelaten voor wat het was.....
De Venere's heb ik in bi-amp opstelling van de Onkyo en voor de subs een losse 2 x200 Watt versterker.

Na het laten uitmeten/ instellen door de Onkyo klonk het geheel best goed, alleen de sub kwam niet helemaal goed uit de verf, ik had het idee dat de combinatie met de luisterruimte hier een groot aandeel in had.
Toen kwam ik de AntiMode tegen, heb er één aangeschaft en dat heeft goed geholpen, ik heb het idee dat alles nu meer in balans is zonder storende uitschieters.

In stereo weergave, wat ik in deze opstelling ineens weer volop doe, is het een mooi open geluid met een subtiele diepe bas die je hoort en ook voelt.
Omdat ik ivm de buren HT toch niet op zulke heftige volumes kan draaien, voldoet het geheel ook daar, sterker nog de subs genereren zulke krachtige drukgolven dat je het idee hebt er soms live bij te zijn :shock: .

Ik ga nu maar eens een periode in van luisteren en finetunen, het klinkt nu al goed, maar er zit nog wel wat meer in het vat :wink: .

Groet'n
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Welk type AntiMode heb je gekocht, de 2.0 ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”