Beginnen met meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Beginnen met meten

Bericht door m_cruiser »

Eindelijk mijn Arta boxje nog eens bij de hand kunnen nemen.
Na veel zoeken kom ik er toch niet uit, heb een 10 Ohm weerstand aanhangen en meet met LIMP een weerstand van 33.9 Ohm.
Reference resistor ingegeven van 27 Ohm...
Iemand een suggestie waar mijn fout kan liggen :think:
070.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door pappaleo »

Hoe heb je de boel aangesloten? Maak eens een tekeningetje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door Henkjan »

LIMP wel gecalibreerd?

en is L en R juist aangesloten?
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Beginnen met meten

Bericht door m_cruiser »

074.jpg
...kwestie van rechts te kiezen ipv links?
Mijn referentie kanaalkabel zat wel in de linker uit maar is een stereo koptelefoon plug naar cinch?
073.jpg
Kan dit plaatje kloppen voor een 3 weg box
RH22 496 8Ohm
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Beginnen met meten

Bericht door m_cruiser »

Bovenstaande vraag was waarschijnlijk niet sexy genoeg, hiermee dus nog een keer? :roll:
Als die RH22 496 8Ohm gespefieerd wordt, kan mijn plaatje dan kloppen en hoe wordt die bepaling gemaakt, gemiddelde of ergens in een bepaald frequentie gebied?
Bijkomend vraagje, mijn AVR versterker specifieert 6-16 Ohm, sommige speakers worden gespecificeerd 4-8 Ohm.
Zijn die speakers dan uitgesloten om te gebruiken?
Thx
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Beginnen met meten

Bericht door Wim P »

Hoi
Ik gebruik het programma REW
Op welk volume decibel niveau moet ik de speaker meten?

Moet ik meten recht voor ,links,en rechts van de kast?

Van die metingen moet ik daar het gemiddde van corrigeren?

Wat is het maximale wat ik mag boosten bv. Met een equalizer, ik neem aan dat een boost van 15 db niet goed is bv??

En ik denk dat het laag belangrijker is dan het hoog om te corigeren?

Gr

Wim
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door pappaleo »

Meten in het wilde weg heeft niet zoveel zin. Wat wil je met de metingen bereiken?

Je vraag klinkt nu een beetje als:
Ik heb een auto. Hoe hard moet ik daarmee rijden? En moet ik het stuur naar links draaien of naar rechts?

En kan ik gasgeven? En hoeveel, of moet ik remmen?
Zonder omstandigheden of doel te kennen zijn deze vragen niet te beantwoorden.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Beginnen met meten

Bericht door Wim P »

Sorry voor de onduidelijkheid,


Mijn bedoeling is om te kijken met een meting, wat de akoestiek aan het geluid verziekt

Ik wil zeg maar op de luisterplaats een vrij nette curve krijgen, althans de ergste pieken en dalen eruit halen met behulp van de behringer ultra curve pro.

Maar de behringer kan je dus een automatische correctie doen of een handmatige parametrische equalizing.

En bij een proef meting zag ik dat de Ultimo bij 50hz al gaat afvallen??
Terwijl deze met de baspoort dicht op de muur staat.

Ik vind 50hz erg weinig diepte voor een ultimokast??
De meeste hebben last juist van een bonkend laag, terwijl ik er juist weinig laag in vind zitten.

Volgens mij is de baspijp afgestemd op rond de 30 hz, dan zou ik die toch terug moeten kunnen zien in de meting??

Maar ik denk niet dat ik het afval zoveel kan boosten, dat er weer wat meer body in het laag komt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door Henkjan »

Een dip die zn oorsprong heeft in de akoestiek, krijg je met een equalisert niet opgevuld. Pieken kan je wel afvlakken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door Kappa7 »

Ik zou de speakers eens anders opstellen in de ruimte bvb over dwars als je nu in de lengte speelt.
Kans dat je dan minder last hebt van de staande golf waar je nu precies in zit.
Loop maar eens door de kamer dan zal je zien dat het laag op andere plekken wel aanwezig is.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Beginnen met meten

Bericht door Wim P »

Ik zal morgen eens gaan schuiven, moet ik even de kabels verlengen.

Maar wat ik wel vreemd vind is het volgende, ik heb nog 2 ultimo s waarvan ik ooit de kast in de hoogte gehalveerd heb.
Die dienen nu als surround,
Als ik die meet gaan ze nog lager dan de grote originele ultimo s??

En volgens de specificatie zou de ultimo 30-50.000khz moeten bereiken
Dus waarom mijn ultimo al bij 50hz naar beneden afvalt? Is mij niet duidelijk

Zou dat hele gebied van 30 tot50hz verziekt worden door een staande golf?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door Kappa7 »

Dat kan je prima meten.
Meet maar eens op verschillende plaatsen eerst op je luisterpositie en dan een meter of 2 naar voor en achter. Vervolgens naar links en rechts.
Je zult zien dat je op elke plek een andere curve krijgt.
Je ziet dan gelijk dat het corrigeren met een equalizer alleen maar klopt op de plek waar je die op hebt ingesteld. Op een andere plaats in de ruimte kan die correctie juist weer te veel zijn.
Dat is dan ook gelijk het gevaar van corrigeren.
Het beste is om eerst de juiste opstelling te vinden voor je set en mocht dat niet voldoende helpen kan je nog gaan corrigeren maar wees daar voorzichtig mee. Je verknald er vaak meer mee dan je goed maakt.
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Beginnen met meten

Bericht door Woutertje »

ik ben ook aan de gang geslagen met meten.

heb de scarlett solo aangeschaft met de dayton-audio emm-6, kabeltjes en dingetjes.

nog geen idee hoe ik die calibratie file moet toevoegen aan arta maar ik denk dat het gelukt is.

monitor speaker op een heel gevaarlijke stand geplaats en meten maar!

ik denk dat het wel goed gaat maar zeker weten doe ik het niet, :relax: ben ook bezig met een 2-weg systeempje dus daaraan zal ik het wel zien straks.
Bijlagen
JBLE30 test 2.jpg
JBLE30 test.jpg
meetopstelling in mijn werkplaats. gebruik in de bovenverdieping ook eens :D
meetopstelling in mijn werkplaats. gebruik in de bovenverdieping ook eens :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door b_force »

Ik zou de 'IMP' functie gebruiken, en dan juiste tijdvenster instellen.
Dan zul je al een beter resultaat hebben :)
Gebruikersavatar
Woutertje
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 17:57

Re: Beginnen met meten

Bericht door Woutertje »

thanks, ga ik morgen proberen!
Plaats reactie