Ik zoek een ontwerp met ballen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Even brutaal zijn henk jan, heb je toevallig een test kunnen uitvoeren?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
nog niet, dit weekeinde moet lukken.hansr schreef:Even brutaal zijn henk jan, heb je toevallig een test kunnen uitvoeren?
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Het kan in ieder geval met een laptop. Download Room EQ Wizard, sluit je versterker aan op de hoofdtelefoonaansluiting van je laptop, plug een microfoon in op je laptop en zet die op je gebruikelijke luisterplaats op hoofdhoogte en start een meting. Je krijgt een waarschuwing die je kan negeren over dat de absolute niveau's niet gekalibreerd zijn, is hier niet belangrijk. Voor de microfoon kan je bijvoorbeeld een oude headset gebruiken, best kans dat die goed genoeg is om in je meting te kunnen zien wat het probleem is.hansr schreef:Hoe meet ik frequentieresponce in mijn kamer? Is dat met een app op een telefoon te doen? Heb ik daar hulp voor nodig?
Met je telefoon kan het ook: http://www.diyaudio.com/forums/software ... d-app.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
ff 2 stukjes karton gepakt, dat voor de stands gedaan zodat de baffle doorliep tot op de grond. en dat gaf wel een duidelijk hoorbare extra in t laag, in veel songs wel lekker eigenlijk. ook ff berekend, zo tussen 1dB erbij tussen 100-300Hzmijn gok is als je een flink grotere kast hebt, geen serie condensator en de serie spoel voor de woofer van ietwat dunner draad dan ik gebruikt heb dan je dan een puik klinkende vloerstaander hebt.Henkjan schreef:nog niet, dit weekeinde moet lukken.hansr schreef:Even brutaal zijn henk jan, heb je toevallig een test kunnen uitvoeren?
-
Paul Vancluysen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 17:19
- Locatie: Heusden-Zolder België
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik ben het eens met Henkjan, je hebt een stevige drieweg met een goed design nodig.
Het verschil dat je ervaart tussen de B&W 804 en de PMC heeft volgens mij hoofdzakelijk te maken met het bewegend oppervlak dat groter is bij de Bowers. De 804 heeft 2 x 6.5 inch in het laag. De PMC doet het met één 7 inch. Bovendien zweert B&W bij Butterworth derde orde filtering wat boven 1kHz een vlakkere power respons oplevert.
Voor een drieweg concept gaat mijn voorkeur uit naar een combinatie 10 à 11 inch, 7 inch en 1 inch met crossings op 250 Hz en 1750 Hz. Of 10 à 11 inch, 5 inch en 1 inch met crossings op 350 Hz en 2500 Hz. Een tweeter met waveguide uiteraard ook te overwegen, maar dan moeten de crossings mogelijk schuiven. Alles teneinde een zo vlak mogelijk powerrespons en goede off axis respons te garanderen. En steile filtering voor de crossovers, LR4, B3, elliptisch... zelf verkies ik dat voor de best mogelijke off axis responses.
Vraag is ook hoeveel je er aan wil spenderen. Persoonlijk vind ik de Seas Excel drivers een heel mooie keuze. Met deze drivers lopen SPL en power responses in hun werkgebied voor een heel deel evenwijdig. Als je de SPL vlak trekt met de crossover, geldt dat ook voor de power. Dit gedrag heeft o.a. te maken met de faseplug, die Seas in die serie gebruikt en het goede piston gedrag van deze units met de magnesium conus. Ook de Prestige range van Seas met de geweven polypropyleen conussen presteert mooi.
Er zijn uiteraard honderden alternatieven voor een goede speaker. Ik geef maar door wat ik zelf zou kiezen voor een goeie drieweg met de ervaringen die ik nu heb.
Het verschil dat je ervaart tussen de B&W 804 en de PMC heeft volgens mij hoofdzakelijk te maken met het bewegend oppervlak dat groter is bij de Bowers. De 804 heeft 2 x 6.5 inch in het laag. De PMC doet het met één 7 inch. Bovendien zweert B&W bij Butterworth derde orde filtering wat boven 1kHz een vlakkere power respons oplevert.
Voor een drieweg concept gaat mijn voorkeur uit naar een combinatie 10 à 11 inch, 7 inch en 1 inch met crossings op 250 Hz en 1750 Hz. Of 10 à 11 inch, 5 inch en 1 inch met crossings op 350 Hz en 2500 Hz. Een tweeter met waveguide uiteraard ook te overwegen, maar dan moeten de crossings mogelijk schuiven. Alles teneinde een zo vlak mogelijk powerrespons en goede off axis respons te garanderen. En steile filtering voor de crossovers, LR4, B3, elliptisch... zelf verkies ik dat voor de best mogelijke off axis responses.
Vraag is ook hoeveel je er aan wil spenderen. Persoonlijk vind ik de Seas Excel drivers een heel mooie keuze. Met deze drivers lopen SPL en power responses in hun werkgebied voor een heel deel evenwijdig. Als je de SPL vlak trekt met de crossover, geldt dat ook voor de power. Dit gedrag heeft o.a. te maken met de faseplug, die Seas in die serie gebruikt en het goede piston gedrag van deze units met de magnesium conus. Ook de Prestige range van Seas met de geweven polypropyleen conussen presteert mooi.
Er zijn uiteraard honderden alternatieven voor een goede speaker. Ik geef maar door wat ik zelf zou kiezen voor een goeie drieweg met de ervaringen die ik nu heb.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Hallo,
Ik heb zelf een twee-weg zelfbouw transmissionline met een 13 cm Expolinear woofer met Visaton keramisch hoog.
Vanaf 35 hz en best wel strak laag moet ik zeggen.
Anders gewoon een keertje komen luisteren,om een goede indruk te krijgen.
Groet J.V.
Ik heb zelf een twee-weg zelfbouw transmissionline met een 13 cm Expolinear woofer met Visaton keramisch hoog.
Vanaf 35 hz en best wel strak laag moet ik zeggen.
Anders gewoon een keertje komen luisteren,om een goede indruk te krijgen.
Groet J.V.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Gaaf, de hypergraph TL van Hobby Hifi?
Een van de eerste Fuzzy TL's en een XO @ 1350hz...
Een van de eerste Fuzzy TL's en een XO @ 1350hz...
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Hoi,
Klopt helemaal.haha
Heb deze speaker nu bijna 8 jaar.
Ben er nog steeds erg blij mee.
De ontwerpen uit de hobbyhifi zijn ook erg goed.
Ik heb nu bijna alle spullen in huis om de bashorn te gaan bouwen uit de laatste uitgave.
Gr JV
Klopt helemaal.haha
Heb deze speaker nu bijna 8 jaar.
Ben er nog steeds erg blij mee.
De ontwerpen uit de hobbyhifi zijn ook erg goed.
Ik heb nu bijna alle spullen in huis om de bashorn te gaan bouwen uit de laatste uitgave.
Gr JV
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Er gaat toch niets boven een mooi tweeweg systeem in TL....
Ik heb meerdere mooie ontwerpen uit het blad hobbyhifi daar hoef je niets meer aan te rekenen.
En is bij mij te beluisteren,om een idee te krijgen.
Ik heb meerdere mooie ontwerpen uit het blad hobbyhifi daar hoef je niets meer aan te rekenen.
En is bij mij te beluisteren,om een idee te krijgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
ik twijfel er niet aan dat dat een prima speaker is, maar toch denk ik dat een 3weg met een 10" woofer beter aan de definitie "met ballen" voldoet dan een 2weg met een 5"
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Bovendien heeft een open tweewegsysteem bijna per definitie last van poortlekken en dus wat kleuring. Ook al hoor je dat niet in de gemiddelde huiskamer. Er gaat (technisch gezien) echt wel wat boven een tweeweg-TL.
-
Paul Vancluysen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 17:19
- Locatie: Heusden-Zolder België
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Daar ben ik het volledig mee eens. Zonder ook maar afbreuk te doen aan een kleiner bemeten systeem, maar een grotere driver kan gewoonweg meer lucht verplaatsen en dus meer druk zetten.Henkjan schreef:ik twijfel er niet aan dat dat een prima speaker is, maar toch denk ik dat een 3weg met een 10" woofer beter aan de definitie "met ballen" voldoet dan een 2weg met een 5"
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
It ain't that simple. Conusoppervlakte x lineaire uitwijking is één criterium, elektrische belastbaarheid een tweede en maatregelen die de stralingsweerstand verhogen (TL, BR, hoorn) een derde. Geen nieuws, maar we moeten lezers niet op het verkeerde spoor zetten.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik sluit mij toch aan bij het "meer is beter " kamp. Zo'n twee weg TL met een mini woofertje is best schattig maar laat de ballen er maar vanaf. Veel meer dan knikkers gaat het niet worden.
Systemen met ballen zijn drie en vier weg systemen met enorme woofers in giga kasten.
Systemen met ballen zijn drie en vier weg systemen met enorme woofers in giga kasten.
-
Paul Vancluysen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 17:19
- Locatie: Heusden-Zolder België
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Mark, uiteraard dat dat allemaal heel belangrijk is, maar een beetje meer headroom in een systeem inbouwen is nooit slecht. Ik vind dat je dat ook hoort, een groter systeem speelt meestal vanuit een zekere rust. Het is een keuze die je voor jezelf moet maken. Het kost allemaal wat meer als het groter is en het neemt ook meer plaats in.markbakk schreef:It ain't that simple. Conusoppervlakte x lineaire uitwijking is één criterium, elektrische belastbaarheid een tweede en maatregelen die de stralingsweerstand verhogen (TL, BR, hoorn) een derde. Geen nieuws, maar we moeten lezers niet op het verkeerde spoor zetten.
-
Paul Vancluysen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 17:19
- Locatie: Heusden-Zolder België
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Awel, dat is dan eens met veel ballen gezegdOlaf Markus schreef:Ik sluit mij toch aan bij het "meer is beter " kamp. Zo'n twee weg TL met een mini woofertje is best schattig maar laat de ballen er maar vanaf. Veel meer dan knikkers gaat het niet worden.
Systemen met ballen zijn drie en vier weg systemen met enorme woofers in giga kasten.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik haakte in op de op zich incorrecte stelling dat een grotere driver meer lucht zou kunnen verplaatsen. Dat is meer psycho-akoestiek dan feit.Paul Vancluysen schreef:Mark, uiteraard dat dat allemaal heel belangrijk is, maar een beetje meer headroom in een systeem inbouwen is nooit slecht. Ik vind dat je dat ook hoort, een groter systeem speelt meestal vanuit een zekere rust. Het is een keuze die je voor jezelf moet maken. Het kost allemaal wat meer als het groter is en het neemt ook meer plaats in.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Niet al te groot met de ballen uit het zicht:
https://www.lautsprecherbau.de/Magazine ... 94783,1703
Ik heb ze nog nooit gehoord, maar ik weet wat een goed afgestemde bandpass presteert.
Groeten, Jan.
https://www.lautsprecherbau.de/Magazine ... 94783,1703
Ik heb ze nog nooit gehoord, maar ik weet wat een goed afgestemde bandpass presteert.
Groeten, Jan.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Het verschil tussen bunkeren in een wokrestaurant (en je volgevreten voelen) of de verfijnde liflafjes in een driesterrentent (en met honger naar huis)?Olaf Markus schreef:Ik sluit mij toch aan bij het "meer is beter " kamp.
Lomp geweld of fijne detaillering? Sturen op het compromis is meestal het beste, al is dat tegenwoordig wat beladen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Mag fijne detaillering met indien van toepassing een heftige live ervaring ook?
Alles kunners in plaats van of of? Luidsprekers die gewoon alles voor je doen?
Ragfijne microdetails in gevoelig weer gegeven stemmen met een snaartje er bij met diepe stiltes er tussen door en daarna wat heftig beukwerk en spektakel van Rammstein.
Want ze bestaan dus mensen hè? Luidsprekers die je op alle vlakken bedienen zijn geen fabel.
Er is geen compromis! Dit is waar ik het voor doe, anders hou ik het geld liever op de bank.
Alles kunners in plaats van of of? Luidsprekers die gewoon alles voor je doen?
Ragfijne microdetails in gevoelig weer gegeven stemmen met een snaartje er bij met diepe stiltes er tussen door en daarna wat heftig beukwerk en spektakel van Rammstein.
Want ze bestaan dus mensen hè? Luidsprekers die je op alle vlakken bedienen zijn geen fabel.
Er is geen compromis! Dit is waar ik het voor doe, anders hou ik het geld liever op de bank.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
geen fullrange of tweeweg dus?
grote woofer(s) erin voor relaxed dynamisch laag?
dynamisch hoog wordt amt of compressiedriver?
grote woofer(s) erin voor relaxed dynamisch laag?
dynamisch hoog wordt amt of compressiedriver?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik denk dat Jeroen zijn klassieke 3-weg volstaat. Evt de woofer in basreflex. Die L serie van Seas heeft ballen.
Heb op het MP gedeelte een 8" 2-weg TL staan, wel ballen qua laag maar niet de rust van een 3-weg.
Heb op het MP gedeelte een 8" 2-weg TL staan, wel ballen qua laag maar niet de rust van een 3-weg.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Is het niet een goed idee om eerst eens te gaan luisteren naar diverse concepten, waarbij je voornamelijk bekijkt welk luister niveau je speakers zouden moeten kunnen halen.
Want wat een ander luid vind geld voor mij net even anders heb ik mogen ervaren op ZBA luisterdagen.
Sommige klaagde dat het te luid stond terwijl ik dacht hé hier gaat het er lekker aan toe.
Want wat een ander luid vind geld voor mij net even anders heb ik mogen ervaren op ZBA luisterdagen.
Sommige klaagde dat het te luid stond terwijl ik dacht hé hier gaat het er lekker aan toe.
