Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Even als tip. Voor de genen die het niet weten. Of kennen...
2componenten hars systemen als pu epoxy polyerster vinylester etc. Kun je met airosol(thixotrope poeder) verdikken tot pindakaas. Zonder de sterkte en lijmkracht te verminderen. Tot in tegenstelling van bv katoenvlokken of glasbubbles loopt de epoxy er dan niet meer uit. Ik werk veel met epoxy in de rc boten en verdik dit heel vaak. Bv om een af door de bodem heen te voeren en vast te lijmen zonder dat ik alles af hoef te plakken.. en heb met regelmaat kieren van 3 a 4mm rond de assen. Loopt er dan echt niet meer doorheen. Ook is dit makkelijk bij het afvoeggen van hoeken. Of op verticale oppervlakken waar anders de epoxy zo naar beneden loopt.
2componenten hars systemen als pu epoxy polyerster vinylester etc. Kun je met airosol(thixotrope poeder) verdikken tot pindakaas. Zonder de sterkte en lijmkracht te verminderen. Tot in tegenstelling van bv katoenvlokken of glasbubbles loopt de epoxy er dan niet meer uit. Ik werk veel met epoxy in de rc boten en verdik dit heel vaak. Bv om een af door de bodem heen te voeren en vast te lijmen zonder dat ik alles af hoef te plakken.. en heb met regelmaat kieren van 3 a 4mm rond de assen. Loopt er dan echt niet meer doorheen. Ook is dit makkelijk bij het afvoeggen van hoeken. Of op verticale oppervlakken waar anders de epoxy zo naar beneden loopt.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Kan, maar dat is hier echt niet nodig. In dit geval wordt het dan zelfs te dik om het goed op zo'n oppervlakte te kunnen persen. Wat bedoel je eigenlijk met airosol? Is een algemene naam voor verdikkingsmiddel en kan variëren van talkpoeder tot micro glasbubbles. Die laatste wil niet zomaar in huis hebben.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Na een dag is het zeker droog.
Ik werk er dagelijks mee en plak eigenlijk al mijn speakers met de Bison.
De reactie op de huid is er eigenlijk niet,het krimpt minmaal en lijmt echt super.
Met een open tijd van ruim een half uur ook nog eens prima te verwerken.
Ik werk er dagelijks mee en plak eigenlijk al mijn speakers met de Bison.
De reactie op de huid is er eigenlijk niet,het krimpt minmaal en lijmt echt super.
Met een open tijd van ruim een half uur ook nog eens prima te verwerken.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Alleen al Mn gereedschap is lastig schoon te krijgen. Het bijgeleverde mengbakje is dus wel naar de haaien, want die krijg je nooit meer schoon. Maar dat is het minste probleem. Ben blij dat het zo wél goed lijkt te gaan! Liever dure lijm kopen, dan een hele kast opnieuw bestellen.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op vr 17 feb 2017, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Schoonmaken met thinner of wasbenzine.
Vergeet je handen niet.
Vergeet je handen niet.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Werkt niet altijd even goed merk ik. Samenstelling kan nogal verschillen. Ik gebruik aceton. Wel oppassen, brandgevaarlijk.dre schreef:Schoonmaken met thinner of wasbenzine.
Vergeet je handen niet.
Het is zaak je gereedschap schoon te maken voordat het doorhard, dus zeg binnen 6 uur. Als mengbekers gebruik ik die kartonnen ijsbekers van de snackbar. Bij Harjon zijn ook weggooi PP bekers te koop voor weinig. Gebruik je het veel dan zijn die wel te prefereren. Ze hebben ook een goed veiligheidsbrilletje: http://www.harjonpolyester.nl/beschermi ... l-509.html
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Binnen 6 uur?
Na een uur vind ik het al niet leuk meer.
In ieder geval prachtig spul!
Na een uur vind ik het al niet leuk meer.
In ieder geval prachtig spul!
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Je moet ook niet hars en harder 1:1 mengen hè. Maar je aan de voorschriften houden 
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
1 op 5.Pjotr schreef:Je moet ook niet hars en harder 1:1 mengen hè. Maar je aan de voorschriften houden
Potlife 3 kwartier.....
En dan lees je door:in grote hoeveelheden kan de potlife terug lopen tot 15 minuten.
In ieder geval een stuk beter als die epoxy bende.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ruim binnen een half uur alles kunnen verwerken, wel merk je inderdaad dat het na een kwartier wat moeilijker smeren wordt. Mooi spul, erg benieuwd naar het eindresultaat. En dan nog een dagje schuren om alle lijmresten te deleten.
Gereedschap is in ieder geval schoon. Voor ronde twee heb een bakje van de Chinees klaar staan
De originele mengbak is echt afgeschreven.
Gereedschap is in ieder geval schoon. Voor ronde twee heb een bakje van de Chinees klaar staan
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hoi Dre,
Dan maak je teveel tegelijk aan in een te kleine beker --> wordt warm en dan gaat het snel. Het is overigens niet minder ongezond dan epoxy hoor. Werkt wel plezieriger. Het zit na 24 uur wel goed vast. Maar echt goed doorgehard duurt toch wel een paar dagen.
James, steek bijtijds zoveel mogelijk weg wat je weg wilt hebben. Hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt.
Dan maak je teveel tegelijk aan in een te kleine beker --> wordt warm en dan gaat het snel. Het is overigens niet minder ongezond dan epoxy hoor. Werkt wel plezieriger. Het zit na 24 uur wel goed vast. Maar echt goed doorgehard duurt toch wel een paar dagen.
James, steek bijtijds zoveel mogelijk weg wat je weg wilt hebben. Hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ja,dat is het.
Ik moet wel zeggen dat 6kg wat lastig in een beker gaat.
Ik moet wel zeggen dat 6kg wat lastig in een beker gaat.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Je doet me een beetje aan de Groot denken in de Dik voor Mekaar show die toilet papier gaat testen:
"Hij zit verstopt, Dik"
"De Groot, oen, wat doe jou? Niet het hele pallet tegelijk!"

"Hij zit verstopt, Dik"
"De Groot, oen, wat doe jou? Niet het hele pallet tegelijk!"
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Tja,ik denk dat ik onderhand wel meer als 1500kg van die zooi verwerkt heb. 
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Mooi dat je met de Bison 2k PU Expert uit de voeten kunt, want met dunvloeibare epoxy (zoals de lamineerhars waar ik mee werk) was je jezelf waarschijnlijk ongenadig tegen gekomen door het gebrek aan ervaring met dit materiaal.
Ik heb vandaag op m'n werk nog aan de pasteuze variant gedacht, maar ik had geen internet toegang, gelukkig weten ook andere forumleden van alternatieven.
Groeten, Jan.
Ik heb vandaag op m'n werk nog aan de pasteuze variant gedacht, maar ik had geen internet toegang, gelukkig weten ook andere forumleden van alternatieven.
Groeten, Jan.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Airosil is niet echt een verzamelnaam. Glasbubbles is om lictgewicht epoxy te maken wat makkelijk schuurbaar is.bedoel je eigenlijk met airosol? Is een algemene naam voor verdikkingsmiddel en kan variëren van talkpoeder tot micro glasbubbles.
Talkpoeder is als filler voor plamuur. Airosil is een thixotrope poeder.. dit voeg je toe tot je de gewenste dikte hebt berijkt net als andere toevoegingen.
Alleen bij bv glasbubbles loopt de epoxy nog weg. Tussen de bubbles uit. Bv bij katoenvlokken. Dit word alleen heel stijf. Maar niet sterk. En loopt ook de epoxy er nog wat uit.
Airosil thixotrope is heel fijn wit poeder. Maar dit verdikt alleen de epoxy zonder dat het er tussenuit loopt.
Hier kun je ook bv epoxy lijm van maken. Pasta die niet uit loopt.

Mocht je 2 platen op elkaar willen lijmen.. tip van de dag. Neem een niet al te dunne epoxy. Bv een epoxy bk. Of een impregneer epoxy of lamineer epoxy is goed zat. En leg een dun glaslegsel.. bv een oppervlakte mat tussen de 2 platen.. als de mat transparant word is deze verzadigt.
Ik werk in de hobby best vaak met epoxy. Mochten er toch vragen blijken....
We maken en repareren, plakken bouwen verbouwen ßbla bla rc boten. Haha en niet van die bart smith dingen. Maar met benzine motoren die 100+km lopen.
Hier een die een binnenbrandje gehad heeft en met carbon ingelegt is als voorbeeld...

Natuurlijk kun je dit ook op je speakers plakken..
Nu bedenk ik me tijdens het typen dat ik dit bij men needles de voorkant met ga carbon bekleden...
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
AerosilPjotr schreef:Wat bedoel je eigenlijk met airosol? Is een algemene naam voor verdikkingsmiddel en kan variëren van talkpoeder tot micro glasbubbles. Die laatste wil niet zomaar in huis hebben.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik heb veel te veel Dr Bailey's Long hair wool besteld. Ik ben uitgegaan van de vul-instructie vermenigvuldigd met het aantal netto kastliters die ik heb. Resultaat: 16 zakken...(!!!).
Daarvan gaan naar verwachting 4 tot 6 in Mn subs verdwijnen en misschien 4 in een set fb 840 die hier nog staan, misschien ook niet. Ik heb dus minimaal 6 zakken beschikbaar, mogelijk meer. Mocht iemand interesse hebben in overname, laat maar even weten.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 05 mar 2017, 1:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ohw dat spul. Heeft mijn vrouw vroeger veel gebruikt voor het verdikken van polyester voor haar beelden. Het stoft en stuift als de neten en slaat dan heel langzaam neer. Beslist een héél goed professioneel stofmasker dragen anders hoest je en gat in de week!richard schreef:AerosilPjotr schreef:Wat bedoel je eigenlijk met airosol? Is een algemene naam voor verdikkingsmiddel en kan variëren van talkpoeder tot micro glasbubbles. Die laatste wil niet zomaar in huis hebben.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Nog ff netjes alle lijm zooi eraf schuren, maar het gaat ergens op lijken. Morgen maar es kijken of er geluid uit komt en zo ja: wat voor geluid, dan...
Nummer twee zit sinds vanmiddag in de klemmen.
Nummer twee zit sinds vanmiddag in de klemmen.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
en, en, en? De buren al een bord in de tuin?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Haha! Nee, dat komt nog wel 
Heb nu even een oude Quad 520f als versterker aangesloten en de eerste indruk is goed. Niets rammelt, hij is luchtdicht en gaat diep (met behulp van room gain)!! Maar als straks de Hypex in gebruik en helemaal ingeregeld is, weten we pas zeker wat hij kan. Heeft in ieder geval potentie. Op de bovenkant na, is de kast ook knap inert. Valt me niet tegen! In hoeverre die trillende bovenkant roet in het eten gooit, kan ik niet zeggen.
Edit: plaatje bijgevoegd. Kijkend naar de driver klinkt ie iets rustiger dan met de driver zijwaarts. Zal wel iets te maken hebben met hoe de staande golven in deze (kleine) kamer worden aangeslingerd. Note: wordt nu dus aangestuurd vanuit ProTools met een soort van Linkwitz Transform in de vorm van een Shelving-EQ en in mono, zodat ik 1 kanaal van de Quad gebruik voor de top, het andere kanaal voor de sub. Gaat toch nog best luid, zo'n 82dB op 2,5m met meer power achter de hand. Met de PSC2.400 en in mijn veel grotere woonkamer kon dit wel eens heel leuk worden, mits de andere kast ook in orde blijkt. Dat zal ik later vanmiddag merken...
Heb nu even een oude Quad 520f als versterker aangesloten en de eerste indruk is goed. Niets rammelt, hij is luchtdicht en gaat diep (met behulp van room gain)!! Maar als straks de Hypex in gebruik en helemaal ingeregeld is, weten we pas zeker wat hij kan. Heeft in ieder geval potentie. Op de bovenkant na, is de kast ook knap inert. Valt me niet tegen! In hoeverre die trillende bovenkant roet in het eten gooit, kan ik niet zeggen.
Edit: plaatje bijgevoegd. Kijkend naar de driver klinkt ie iets rustiger dan met de driver zijwaarts. Zal wel iets te maken hebben met hoe de staande golven in deze (kleine) kamer worden aangeslingerd. Note: wordt nu dus aangestuurd vanuit ProTools met een soort van Linkwitz Transform in de vorm van een Shelving-EQ en in mono, zodat ik 1 kanaal van de Quad gebruik voor de top, het andere kanaal voor de sub. Gaat toch nog best luid, zo'n 82dB op 2,5m met meer power achter de hand. Met de PSC2.400 en in mijn veel grotere woonkamer kon dit wel eens heel leuk worden, mits de andere kast ook in orde blijkt. Dat zal ik later vanmiddag merken...
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 19 feb 2017, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Maar, er komt ook nog gewicht op de bovenkant toch?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ja, een kilo of veertien in de vorm van een Dynaudio monitor. Maar of dat genoeg is om de trilling te dempen betwijfel ik. Die XXLS12 verplaatst aardig wat lucht! Ik mag hopen dat mn monitor er niet vanaf kukelt 
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 19 feb 2017, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
