Piepende banden

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Piepende banden

Bericht door John P »

Ik ben op het moment een Akai GX-4000D band opneem en afspeel machine aan het reviseren als onderdeel van een vintage setje. Ik heb het mechanische deel nu af en hij loopt vrijwel geluidloos. Als ik een band afspeel dan begin het apparaat te piepen en dat geluid komt van de tape op de reel, niet van de slipkoppeling. Op het oog lopen de twee reels parallel en in hetzelfde vlak. Ik heb vroeger nooit zo'n machine gehad, dus nu is mijn vraag:
- is dit normaal?
- ligt dit aan de band?
- ligt dit aan de uitlijning?
De band die ik gebruik is een oude Sony SLH 550.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Piepende banden

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Piepende banden

Bericht door ray5150 »

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn 25 jaar oude Maxell tapes eraan toen zijn, zijn al jaren de doos niet uitgeweest... :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Piepende banden

Bericht door Pjotr »

Even de band heen en weer spoelen zonder deze langs de koppen te laten lopen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Piepende banden

Bericht door FR_Aad »

Leuk. Ik heb ooit met vakantiewerk een GX4000 MKII bijelkaar gewerkt.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Piepende banden

Bericht door John P »

Even googelen naar het bandtype levert veel slechte resultaten op, ze zijn berucht om aan elkaar te gaan kleven. Ik zal eens kijken of ik een ander type band kan regelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Piepende banden

Bericht door ray5150 »

Ik heb dat model ook ooit gehad. Uit de koopjeskelder aan de Bergweg gehaald. Was dus een gebruikte, maar verder niks mis mee.
Was een beetje de Opel Kadett onder de bandrecorder, er moeten er nog duizenden van zijn in NL. Later ingeruild voor een GX630 met 3 motoren en 26 cm spoelen. Dat was en is toch de real thing voor me.
Maar het moet gezegd, er zat echt een dijk van een geluid in die 4000. Massief en toch transparant. Hij deed wat dat betreft absoluut niet onder voor zijn grote broers.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 21 feb 2017, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Piepende banden

Bericht door Aaad »

Pjotr schreef:
Even de band heen en weer spoelen zonder deze langs de koppen te laten lopen.
Waarschijnlijk wordt de band tijdens het spelen niet strak genoeg opgewikkeld, mogelijk is het "remmechanisme" versleten.
Er ontstaat frictie op de afspeelspoel als ie daarna weer eens wordt afgedraaid. Of de opwikkelspoel "trekt"niet genoeg meer door versleten/uitgerekte snaar.

Aad
Plaats reactie