Aanbevolen kastvolume

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lukas

Aanbevolen kastvolume

Bericht door Lukas »

Goedenavond iedereen!

Ik kon het antwoord op mijn vraag niet zo snel vinden op het internet of dit forum.
Mijn vraag is eigenlijk, in verschillende data sheets van luidsprekers vind je het aanbevolen volume voor een gesloten behuizing en/of bass-reflex. Heel handig dat dat er bij erbij staat maar ze gaan er dan van uit dat ik 1 chassis per kast monteer. Maar ik wil er 2 in een kast monteren.

Wordt dat aanbevolen volume dat ook twee keer zo groot? En moet ik dan bij een bass-reflex 2 baspoorten monteren?
Of kun je dan helemaal niet meer uitgaan van de aanbevolen volumes? :think:
wouter
Ook commercieel actief

Re: Aanbevolen kastvolume

Bericht door wouter »

Globaal klopt dit, elke driver moet z'n geschikte hoeveelheid kastvolume krijgen dus bij 2 stuks verdubbelt het volume.
Ook de poortoppervlakte laat je het liefst verdubbelen.
De poorten blijven daardoor ongeveer zo lang als 1 poort bij het niet verdubbelde volume.

Laat je de poortoppervlakte niet meegroeien en het kastvolume wel dan kan je poort bijna gehalveerd worden in lengte. De oorspronkele pijplengte geeft in een verdubbeld kastvolume namelijk een veel diepere afstemfrequentie.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Uiteraard kun je ook bij één poort blijven welke je af stemt op de grotere kast.
satefan

Bericht door satefan »

Ik zat hier laatst ook over na te denken voor een toekomstig project (daar heb ik er echt heel veel van, de meeste blijven toekomst). Wat is verstandiger? twee units in 1 grote gedeelde ruimte, of voor iedere woofer een eigen compartiment (met dus een eigen baspijp)? Je zou dan theoretisch gezien kunnen spelen met de onafhankelijke afstemming van iedere woofer. of is dit onzinnig?

groet,

Satefan
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Beide woofers dezelfde afstemming geven gaat waarschijnlijk harder / dieper (afhankelijk van hoe je afstemt) in het laag. Met bijvoorbeeld Boxsim valt het goed te simuleren.

Een eigen compartiment per woofer is niet nodig als de woofers identiek zijn. Het schaadt ook niet, dus je kan doen wat handiger uitkomt.
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Ivm het voorkomen / beperken van staande golven kan t beter zijn om de ruimtes op te delen.
richard

Bericht door richard »

satefan schreef:
Je zou dan theoretisch gezien kunnen spelen met de onafhankelijke afstemming van iedere woofer. of is dit onzinnig?
In principe zou je bij twee verschillende woofers en afstemmingen de fouten ook halveren, bij identieke woofers verdubbel je ze. Eigenlijk vergelijkbeer met inteelt.
st33lp4n

Bericht door st33lp4n »

Ook kun je met 2 losse compartimenten stereo woofer aan sturen. Deed ik in men auto altijd.
Vind ik persoonlijk mooier klinken als 1 mono.

Weet niet of het wat toevoegt in de huiskamer. Maar dacht ik zeg het maar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”