Ik zoek een ontwerp met ballen
Moderator: Beheerdersteam
Ik zoek een ontwerp met ballen
Momenteel speel ik met een set pmc fb1. Uiterst goeie luidsprekers met fraai midden en kunnen een mooi plaatje neer zetten. Door het tranmissieline systeem komt er uit de 17cm woofer een behoorlijk diepe bas. Ik mis echter de punch.
Ik speel in een u-vormige kamer waarbij de speakers opgesteld staan in een rechthoekig zitgedeelte van ca. 6x4 meter met een plafondhoogte van 2,5 meter.
Mijn luidsprekers staan op ca. 3 meter vanaf m'n luisterplek. Technisch is het gewoon niet mogelijk om met 1 woofertje druk op te bouwen in mijn kamer waardoor de muziek wel heel goed klinkt, maar ik het minder goed beleef. Ik wil geen subwoofer(s) toevoegen want dat past niet in de kamer.
Vroeger had ik b&w matrix 804 en die deden het qua druk beter, maar kleurden het midden veel meer en waren minder precies.
Wie helpt me op weg naar een ontwerp wat op mijn wensen aan sluit. Dus transparant midden en hoog en ongekleurd laag met druk. Budget heb ik niet definitief maar het moet met ca. 500 euro per speaker wel ophouden, anders is er op de 2e hands markt ook wellicht iets te koop wat zou passen.
Ik speel met een hypex ucd180hg en een cambridge dac met passieve volumeregeling omdat de uitgang van de dac eigenlijk al een lijnversterker heeft. Ook heb ik een lm3886 versterker maar de klank is iets anders maar qua druk scheelt dit natuurlijk niks.
Ik speel in een u-vormige kamer waarbij de speakers opgesteld staan in een rechthoekig zitgedeelte van ca. 6x4 meter met een plafondhoogte van 2,5 meter.
Mijn luidsprekers staan op ca. 3 meter vanaf m'n luisterplek. Technisch is het gewoon niet mogelijk om met 1 woofertje druk op te bouwen in mijn kamer waardoor de muziek wel heel goed klinkt, maar ik het minder goed beleef. Ik wil geen subwoofer(s) toevoegen want dat past niet in de kamer.
Vroeger had ik b&w matrix 804 en die deden het qua druk beter, maar kleurden het midden veel meer en waren minder precies.
Wie helpt me op weg naar een ontwerp wat op mijn wensen aan sluit. Dus transparant midden en hoog en ongekleurd laag met druk. Budget heb ik niet definitief maar het moet met ca. 500 euro per speaker wel ophouden, anders is er op de 2e hands markt ook wellicht iets te koop wat zou passen.
Ik speel met een hypex ucd180hg en een cambridge dac met passieve volumeregeling omdat de uitgang van de dac eigenlijk al een lijnversterker heeft. Ook heb ik een lm3886 versterker maar de klank is iets anders maar qua druk scheelt dit natuurlijk niks.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Je zult het misschien niet direct willen aannemen, maar je kamer is hier voor 90% de schuldige, niet je luidspreker.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ja meerdere, maakt eigenlijk geen verschil.Al eens een gewone voorversterker getest?
Ik snap dat de kamer veel doet met het geluid maar het moet toch anders kunnen?
Ik heb natuurlijk al geschoven met de luidsprekers, ook al in de lengte van de kamer opgesteld maar de PMC komt gewoon oppervlakte te kort om lucht te verplaatsen denk ik.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Dat kan. Ik weet ook niet hoe hard je wilt draaien, maar als bij het gewenste volume de conus meer dan een paar millimeter beweegt is dat een goede indicatie voor te weinig conusoppervlakte (Sd). In een huiskamer is een ontwerp met een 17 tot 20cm basluidspreker voor een BR of TL doorgaans voldoende, je hebt eerder ruzie met je buren.
Wat ook kan (je mist punch maar je ervaart wel diep laag) is dat je last hebt van het transmissielijngat. Die dingen hebben nu eenmaal principieel een dip in de curve op λ/2. En ik sluit absoluut niet uit dat de demping in de lijn van je luidspreker niet (meer) optimaal is. Maar ik hou het voorlopig op je kamerakoestiek.
Wat ook kan (je mist punch maar je ervaart wel diep laag) is dat je last hebt van het transmissielijngat. Die dingen hebben nu eenmaal principieel een dip in de curve op λ/2. En ik sluit absoluut niet uit dat de demping in de lijn van je luidspreker niet (meer) optimaal is. Maar ik hou het voorlopig op je kamerakoestiek.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Als je een pmc doorsnede bekijkt vind ik dat ook niet heel gek. Heb die ervaring met meerdere TL's gehad, wel heel diep maar er mist echt iets als je het vergelijkt met andere systemen. Ben ook opzoek geweest naar "slam" toevoegen.
Ik denk dat je het mooie mid zelfs aan de TL kunt toeschrijven, het kan "minder boxy" klinken.
Lees het ontwerpverslag van de Troels Gravesen - Disc 4 eens, ik denk dat het afgezien van formaat en kosten een ontwerp is qua klank wat interessant is.
En dan nu eens allemaal meedenken wat er nog meer voor moois is.
De kamer is niet het onderwerp, de B&W deed het meer naar wens. Volledig verklaarbaar
Ik denk dat je het mooie mid zelfs aan de TL kunt toeschrijven, het kan "minder boxy" klinken.
Lees het ontwerpverslag van de Troels Gravesen - Disc 4 eens, ik denk dat het afgezien van formaat en kosten een ontwerp is qua klank wat interessant is.
En dan nu eens allemaal meedenken wat er nog meer voor moois is.
De kamer is niet het onderwerp, de B&W deed het meer naar wens. Volledig verklaarbaar
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Dat kan ook wel, dat schrijf ik ook. Gebrek aan output in 80-120Hz door het uitdovingsgat, die lijn is vast niet optimaal gedempt (als dat al kan). Dat leidt tot nadruk in de octaven erboven (de indruk van mooi midden) en een gemis aan 'slam'.
Een B&W Matrix 804 die kleurt? Kun je omschrijven wat je bedoelt met 'kleuring'? Weet je zeker dat je niet naar je kamer hebt zitten luisteren?
@ Wouter: De kamer is altijd het onderwerp, dat weet jij ook wel. Dat gaan ontkennen is ontkennen van het bestaan van fysica. De B&W is waarschijnlijk een betere omnipool dan de PMC. Zeker in het middenbereik. De vroege reflecties zijn dan sterker en zorgen voor meer kleuring. De B&W's hebben geen gat bij 80-120Hz. Dat leidt tot intensere staande golven bij die frequenties. Dat hoor je en het betreft gewoon vervorming/kleuring. Dus hoezo, de kamer is niet het onderwerp?
Een B&W Matrix 804 die kleurt? Kun je omschrijven wat je bedoelt met 'kleuring'? Weet je zeker dat je niet naar je kamer hebt zitten luisteren?
@ Wouter: De kamer is altijd het onderwerp, dat weet jij ook wel. Dat gaan ontkennen is ontkennen van het bestaan van fysica. De B&W is waarschijnlijk een betere omnipool dan de PMC. Zeker in het middenbereik. De vroege reflecties zijn dan sterker en zorgen voor meer kleuring. De B&W's hebben geen gat bij 80-120Hz. Dat leidt tot intensere staande golven bij die frequenties. Dat hoor je en het betreft gewoon vervorming/kleuring. Dus hoezo, de kamer is niet het onderwerp?
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Natuurlijk luister ik naar de combinatie van de kamer met een conus die lucht in beweging zet.
Ik weet ook dat de laagste amplitude niet geheel in mijn kamer past waardoor ik nooit een strakke 20hz ga halen.
Door kamerreflecties en roomgain etc. heb ik wel een indruk dat de lage tonen kunnen rollen in de kamer en ik heb ook last van bepaalde resonantiefrequenties. Dit doet echter niets af aan het feit dat je gewoon oppervlakte nodig hebt om lucht in beweging te krijgen.
De kamer veranderd bij ons niet, de luidsprekers die de lucht in beweging krijgen, die kan ik wel aanpassen dus dat is de logische weg die ik volg.
De B&W matrix 804 is een luidspreker die voor die tijd uitstekend was. Goed laag, net midden en het hoog was aangenaam. Vergeleken met de PMC FB1 die ik nu heb klinkt de B&W alleen muf. Het is net alsof de stemmen gedempt zijn met een zakdoek als je een vergelijk zoekt. Het laag klinkt altijd hetzelfde en ik hoor nu met PMC veel meer klankkleur van instrumenten bijvoorbeeld dan met de B&W's. Ik denk dat je het moet vergelijken met een 1 megapixel camera en een 10 megapixel camera. Door een hogere resolutie kun je verder inzoomen. Dat idee heb ik met de huidige setup.
De PMC's klinken voortreffelijk met akoestische muziek en jaren 70 rock.
Met de muziek van nu met opgepompt laag en weinig dynamiek, klinken ze nog steeds prima maar ondanks dat je het laag wel hoort, beleef je het niet. Je voelt het niet als het ware.
In m'n Skoda Superb heb ik een Canton soundupgrade met een subwoofertje. Hier heb ik veel meer beleving in ondanks dat het veel slechter klinkt met scheiding, transparantie etc.
Ik ben dus opzoek naar het transparantie en ongekleurde geluid van de PMC's in het midden en hoog, met wat meer ballen dan wat ik nu heb.
Ik weet ook dat de laagste amplitude niet geheel in mijn kamer past waardoor ik nooit een strakke 20hz ga halen.
Door kamerreflecties en roomgain etc. heb ik wel een indruk dat de lage tonen kunnen rollen in de kamer en ik heb ook last van bepaalde resonantiefrequenties. Dit doet echter niets af aan het feit dat je gewoon oppervlakte nodig hebt om lucht in beweging te krijgen.
De kamer veranderd bij ons niet, de luidsprekers die de lucht in beweging krijgen, die kan ik wel aanpassen dus dat is de logische weg die ik volg.
De B&W matrix 804 is een luidspreker die voor die tijd uitstekend was. Goed laag, net midden en het hoog was aangenaam. Vergeleken met de PMC FB1 die ik nu heb klinkt de B&W alleen muf. Het is net alsof de stemmen gedempt zijn met een zakdoek als je een vergelijk zoekt. Het laag klinkt altijd hetzelfde en ik hoor nu met PMC veel meer klankkleur van instrumenten bijvoorbeeld dan met de B&W's. Ik denk dat je het moet vergelijken met een 1 megapixel camera en een 10 megapixel camera. Door een hogere resolutie kun je verder inzoomen. Dat idee heb ik met de huidige setup.
De PMC's klinken voortreffelijk met akoestische muziek en jaren 70 rock.
Met de muziek van nu met opgepompt laag en weinig dynamiek, klinken ze nog steeds prima maar ondanks dat je het laag wel hoort, beleef je het niet. Je voelt het niet als het ware.
In m'n Skoda Superb heb ik een Canton soundupgrade met een subwoofertje. Hier heb ik veel meer beleving in ondanks dat het veel slechter klinkt met scheiding, transparantie etc.
Ik ben dus opzoek naar het transparantie en ongekleurde geluid van de PMC's in het midden en hoog, met wat meer ballen dan wat ik nu heb.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Het gebied 30 -150Hz blijft toch gewoon luisteren naar het resonantiepatroon van de ruimte. Waarbij de ene speaker dat resonantie patroon net wat anders aanslingert dan de andere. Uiteraard ook weer afhankelijk van plaatsing. It's true 
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Misschien een dsp er tussen? Dan kun je de pmc misschien een beetje aanpakken op de
lastige frequenties. Het zou wel een goedkopere en makkelijker oplossing zijn.
Ik ben zelf aan het spelen met een psc2.400. Daar heb je echt wel mogelijkheden.
Wat is je bron?
lastige frequenties. Het zou wel een goedkopere en makkelijker oplossing zijn.
Ik ben zelf aan het spelen met een psc2.400. Daar heb je echt wel mogelijkheden.
Wat is je bron?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
De kamer is het probleem niet, de TL wel. Gewoon lezen toch 
Hiervoor was het beter met de 804, zoek daarvan eens een frequentiekarakteristiek.
Die b&w heeft ferrofluid wat verouderd kan zijn. De kevlar mid is ook een geval apart met een slappe en vrij hoge filtering.
Dan de PMC, een lange TL 2-weg. Do the math.
Komt het er op neer dat conusoppervlak redelijk in de richting zit. Echter, conusuitslag compenseert gebrek aan oppervlakte. In een 2-weg geen goed plan.
Het door Mark beschreven TL gat/dip lijkt me de boosdoener.
Ik zou adviseren er een 2-tal groot membraan subs bij te plaatsen om uit te proberen wat dat oplevert.
Hiervoor was het beter met de 804, zoek daarvan eens een frequentiekarakteristiek.
Die b&w heeft ferrofluid wat verouderd kan zijn. De kevlar mid is ook een geval apart met een slappe en vrij hoge filtering.
Dan de PMC, een lange TL 2-weg. Do the math.
Komt het er op neer dat conusoppervlak redelijk in de richting zit. Echter, conusuitslag compenseert gebrek aan oppervlakte. In een 2-weg geen goed plan.
Het door Mark beschreven TL gat/dip lijkt me de boosdoener.
Ik zou adviseren er een 2-tal groot membraan subs bij te plaatsen om uit te proberen wat dat oplevert.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Kan je eens meten wat de respons op je luisterplaats is met beide luidsprekers tegelijk aan, zonder gating?
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Mooie ballen 
Maar ik heb gezocht en kom de vifa premium 22 en de limnis tegen. Zou dat wat kunnen zijn?
Maar ik heb gezocht en kom de vifa premium 22 en de limnis tegen. Zou dat wat kunnen zijn?
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Tja,wel mooie ontwerpen maar echt ballen.....
De XT heeft 2 14cm woofertjes,wel een pittige klank maat geen flink diep laag als een tl.
De Limnis is een fraaie speaker maar ook redelijk rustig van klank,een mooi uitgebalanceerde speaker.
Als ik een pittige speaker moet noemen,dan komt Adam audio als eerste op.
De XT heeft 2 14cm woofertjes,wel een pittige klank maat geen flink diep laag als een tl.
De Limnis is een fraaie speaker maar ook redelijk rustig van klank,een mooi uitgebalanceerde speaker.
Als ik een pittige speaker moet noemen,dan komt Adam audio als eerste op.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik zou met je wensen van.zuiver mid en laag met ballen toch eens gaan.kijken naar een 3 weg.
Wij van wc eend denken dan meteen aan mijn zware 3weg
Wij van wc eend denken dan meteen aan mijn zware 3weg
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik heb ooit de kleinere Matrix 805 gemodificeerd, maar qua tweeter - mid is die hetzelfde.markbakk schreef:Een B&W Matrix 804 die kleurt? Kun je omschrijven wat je bedoelt met 'kleuring'? Weet je zeker dat je niet naar je kamer hebt zitten luisteren?
Ik weet niet wat het idee was van B&W destijds, maar de tweeter sluit dus voor geen meter aan op de mid.
Je krijgt een behoorlijke sprong in de directivity.
Ik vond ze ook echt niet aangenaam om naar te luisteren, standaard zit er veel te veel hoog in.
Nu kun je dat wel iets dempen, maar dan klinkt het ook weer uit balans.
Mids is wel een van de mooiste units die ik ooit gemeten heb trouwens.
(en kevlar vind ik nog steeds ongelooflijk sexy
Dus voor alle Matrix eigenaren zou ik zeggen, sloop de mid woofer eruit, combineer die met een goede tweeter/waveguide en je hebt een beest van een speaker.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Henk jan, wat voor 3weg heb jij bedacht? Is daar iets over te vinden?
Hoe meet ik frequentieresponce in mijn kamer? Is dat met een app op een telefoon te doen? Heb ik daar hulp voor nodig?
De troels discovery 4 vind ik trouwens een erg impossante speaker, maar die is voor mij nu nog wat te moeilijk als eerste project vermoed ik.
Hoe meet ik frequentieresponce in mijn kamer? Is dat met een app op een telefoon te doen? Heb ik daar hulp voor nodig?
De troels discovery 4 vind ik trouwens een erg impossante speaker, maar die is voor mij nu nog wat te moeilijk als eerste project vermoed ik.
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Vandaar dat er de laatste tijd weinig nieuws uit die hoek kwam...hsmeets schreef:Zag laatst op FB een berichtje dat CSS er mee stopt. De eigenaar, ene Bob Reimer, is ziek.pappaleo schreef:Zie hier. Klinken erg goed.
- Juoigâ
- ZA-sponsor: Juoigâ
- Berichten: 253
- Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
is helaas correct. ik heb nog wel een redelijke voorraad, en werk aan een mogelijk vervolg....
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
Ik heb het bouwverslag van de 3-weg gelezen. Allereerst super dat er zoiets is gemaakt wat niet direct voor de hand ligt qua driver keuze.
Zou dit ook in een staande uitvoering gemaakt kunnen worden? Ik vind die avalon achtige kastjes wel mooi....
Zou dit ook in een staande uitvoering gemaakt kunnen worden? Ik vind die avalon achtige kastjes wel mooi....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ik zoek een ontwerp met ballen
ja hoor, denk dat dat wel goed gaat, zou ik wat in moeten duiken (ik ga t zo eens testen, gewoon een plank voor de stand zetten).hansr schreef:Zou dit ook in een staande uitvoering gemaakt kunnen worden?
bij groter intern volume kan de condensator in serie met de woofer achterwege blijven, en zal de bas "strakker" zijn

